Ἕνας νέος δέθηκε καρδιακὰ ἀπὸ τὸν ἐρῶτα καὶ τὰ δεσμὰ μίας πόρνης. Ἀφοῦ ἐλέγχθηκε πολὺ γι' αὐτὸ ἀπὸ πολλούς, ἀπεφάσισε νὰ σπάση τὰ δεσμὰ τῆς ἁμαρτίας μὲ μία γενικὴ καὶ καθολικὴ ἐξομολόγησι ὅλων του τῶν ἁμαρτιῶν. Συγκεντρώνοντας λοιπὸν τὸ πλῆθος τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ τὶς ἔγραψε σὲ ἕνα χαρτί. Στὴν ἐξέτασι ὅμως τῶν ἁμαρτιῶν του, δὲν εἶχε καὶ τὸν ἀπαραίτητο πόνο καὶ τὴ συντριβὴ στὴν καρδιά του, ὅπως πρέπει νὰ κάνουν ἐκεῖνοι ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ ἐξομολογηθοῦν, ἀλλὰ τόσο πολὺ λίγο πόνο εἶχε, ποὺ πηγαίνοντας γιὰ νὰ ἐξομολογηθῆ, στὸ δρόμο πέρασε πάλι ἀπὸ τὴν πόρτα τοῦ σπιτιοῦ τῆς πόρνης ἐκείνης, καὶ ἀποφάσισε πάλι νὰ πέση στὴν ἁμαρτία καὶ νὰ προσθέση καὶ μία νέα, μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι θὰ ἐξομολογηθῆ ὅλες τὶς ἁμαρτίες του. Ἀλλὰ τί ἀκολούθησε; ὅπως βρισκόταν πάνω σ' ἐκεῖνο τὸν πονηρὸ λογισμό, ἔφθασε καὶ ἄλλος νέος συνεραστής, ὁ ὁποῖος βλέποντας τὸν ἐκεῖ, θύμωσε καὶ κτυπώντας τὸν μόνο μὲ μία πληγὴ τὸν σκότωσε. Παίρνοντας κατόπιν οἱ ἄνθρωποι τὸ λείψανό του γιὰ νὰ τὸ ἐνταφιάσουν, βρῆκαν πάνω του τὸ χαρτὶ στὸ ὁποῖο εἶχε γραμμένες τὶς ἁμαρτίες του γιὰ νὰ τὶς ἐξομολογηθῆ.
Τί ἐλεεινὸς θάνατος! Τί ἐλπίδες ψεύτικες! λογισμὸς πλανεμένος τοῦ δυστυχισμένου αὐτοῦ νέου!
Πόσοι ἄνθρωποι μᾶλλον πόσοι χριστιανοὶ ξεκινοῦν νὰ ἐξομολογηθοῦν τὶς ἁμαρτίες τους καὶ πηγαίνουν στὸν Πνευματικό τους χωρὶς νὰ ἔχη γίνει προηγουμένως κάποια προετοιμασία; ἀλλὰ τὸ βασικώτερο, χωρὶς νὰ ὑπάρχη ἡ συναίσθησι ὅτι λυπήσαμε τὸν Θεὸ μὲ αὐτὰ ποὺ κάναμε; Καὶ ἀποτέλεσμα τῆς καταστάσεως αὐτῆς εἶναι πολλοὶ λεγόμενοι χριστιανοὶ ποὺ ἐνῶ συχνὰ ἐπισκέπτονται τὸν Πνευματικό τους καὶ ἐννοεῖται ἐξομολογοῦνται, βλέπει κάνεις νὰ φθάνουν στὰ διαζύγια ἡ καὶ νὰ ἀπομακρύνωνται ἐντελῶς ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία. Ποιὸς εἶναι ὁ λόγος;
Ἂν ἡ σωτηρία μᾶς ἐξαρτόταν μόνον ἀπὸ μία ἄτυπη ἐξομολόγησι χωρὶς συναίσθησι τοῦ τί γίνεται, τότε καὶ οἱ πιὸ ἀναίσχυντοι καὶ ἀδιάντροποι ἁμαρτωλοί, ποὺ καυχῶνται γιὰ τὶς ἁμαρτίες τους καὶ τὶς διήγουνται στὶς φιλικές τους συντροφιὲς σὰν κάποιο παιγνίδι, ἐκεῖνοι θὰ ἦταν προετοιμασμένοι γιὰ τὴν ἐξομολόγησι καλλίτερα ἀπὸ ὅλους. Γιατί αὐτοὶ χωρὶς ντροπὴ ἐξομολογοῦνται ὅλες τους τὶς ἁμαρτίες. ὁπότε ἡ ἐξομολόγησις θὰ ἦταν μία ὑπόθεσις ποὺ τελειώνει ὅλη στὸ στόμα, θὰ ἦταν περισσότερο ἕνα ξεφόρτωμα τῆς θελήσεως καὶ ὄχι τῆς καρδιᾶς. Ἀλλὰ δὲν εἶναι αὐτὴ ἡ ἀλήθεια. Διότι ἐξομολόγησις κανονικὰ εἶναι ἡ ἀπομάκρυνσις τοῦ ἁμαρτωλοῦ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ ἡ ἐπιστροφὴ του πάλι στὸν Θεό.
Ἡ ἐξομολόγησις πρέπει νὰ ἔχη πόνο
Γι' αὐτὸ ἂν καὶ αὐτὴ ἡ ἐξωτερικὴ φανέρωσις τῆς ἁμαρτίας μὲ τὸ στόμα εἶναι ὑποχρεωτική, γιὰ νὰ τὴν ἀκούση ὁ Πνευματικός, νὰ τὴν διόρθωση καὶ νὰ τὴν συγχωρήση, ὅμως δὲν εἶναι ἀρκετή, ἀλλὰ χρειάζεται ἀκόμη καὶ ἕνας ἐσωτερικὸς πόνος τῆς καρδιᾶς. ὁ πόνος αὐτὸς πρέπει νὰ ἔχη τὰ ἑξῆς χαρακτηριστικά: α) νὰ εἶναι δυνατός, β') νὰ εἶναι τέλειος γ') νὰ εἶναι ὑπερφυσικὸς καὶ δ) νὰ εἶναι παντοτινός.
Γι' αὐτὸ καὶ στὴν δική μας ἐξομολόγησι ἐὰν ἀπουσιάζη τὸ ἕνα ἀπὸ αὐτὰ χαρακτηριστικά του πόνου, ἡ ἐξομολόγησίς μας θὰ εἶναι σὰν τὴν ἐξομολόγησι τοῦ Ἰούδα. Γιατί καὶ ἡ μετάνοιά του ἦταν μὲ τὸ στόμα καὶ ὄχι μὲ τὴν καρδιά.
Ἐπειδὴ ὅμως αὐτὰ τὰ χαρακηριστικὰ τοῦ καρδιακοῦ πόνου εἶναι τόσο ἀπαραίτητα, ὅσο ἀπαραίτητο εἶναι τὸ νὰ δεχθοῦμε ἀπὸ τὸν Θεὸ τὴν συγχώρεσι τῶν ἁμαρτημάτων μας, γι' αὐτό, πρέπει ἐδῶ νὰ τὰ δοῦμε πιὸ ἀναλυτικά.
Ο πόνος πρέπει νὰ εἶναι δυνατὸς
Α΄. Λοιπόν ὁ πόνος γιὰ τὴν μετάνοια πρέπει νὰ εἶναι δυνατός. Τόσο δυνατός, ὥστε νὰ κυριεύη τὴν καρδιὰ καὶ νὰ μὴν τὴν ἀφήνη νὰ νικιέται ἀπὸ τὴν εὐχαρίστησι τῆς ἁμαρτίας, ποὺ μπαίνει μέσα στὴν καρδιὰ μὲ τὶς προσβολὲς τοῦ ἐχθροῦ. Καὶ πρέπει νὰ εἶναι τόσο ἀποφασιστικός, ὥστε νὰ κάνη αὐτὸν ποὺ μετανοεῖ νὰ μὴν θέλη πλέον νὰ λυπήση τὸν Θεό. Νὰ ἐνεργήση ὅπως ἐνεργεῖ μία ἔντιμη γυναίκα, ποὺ ἔχει ἀποφασίσει νὰ διαφυλάξη τὴν τιμὴ τοῦ συζύγου της καὶ ποτὲ νὰ μὴν τοῦ δείξη ἀπιστία, κι ἂν ἀκόμη τὴν εὕρισκαν ἀμέτρητες συμφορές.
Πρέπει ἀκόμη ὁ πόνος αὐτὸς νὰ εἶναι τόσο μεγάλος, ὅπως εἶναι ὁ πόνος μίας μητέρας ποὺ χάνει τὸ μονάκριβο παιδί της ἡ τὸν ἀγαπημένο τῆς σύζυγο. "Ἢ ὅπως εἶναι ὁ πόνος μιᾶς μαχαιριᾶς ή μίας μεγάλης βελόνας ή ἑνὸς ἀγκαθιοῦ ποὺ θὰ μπῆ μέσα στὸ πόδι, γιὰ τὸ ὁποῖο ἔλεγε ὁ Δαβίδ: "Ταλαιπωρήθηκα καὶ πόνεσα σὰν νὰ μπῆκαν ἀγκάθια στὸ σῶμα μου" (Ψάλμ.31,4) σὲ τρόπο ποὺ ὁ πόνος αὐτὸς καὶ ἡ λύπη νὰ πλακώνη τὴν καρδιά μας σὰν μία πλάκα καὶ νὰ τὴν συντριβὴ καὶ νὰ τὴν κάμνη ἄλλοτε νὰ βγάζη ἀναστεναγμοὺς καὶ ἄλλοτε δάκρυα. Γι' αὐτὸ καὶ εἶπε ὁ ἀββὰς Ἰσαὰκ ὁ Σύρος: "Μετάνοια εἶναι καρδιὰ ποὺ ἔχει συντριβὴ καὶ ποὺ ἔχει ταπεινωθψ.
Ο πόνος πρέπει νὰ εἶναι μεγάλος καὶ τέλειος
Β΄. Αὐτὸς ὁ πόνος δὲν πρέπει νὰ εἶναι προσποιητός, ἀλλὰ πρέπει νὰ εἶναι μεγάλος καὶ τέλειος. ὁ πόνος ἐκεῖνος ποὺ μᾶς παρακινεῖ γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ νὰ στερούμαστε κάτι καὶ νὰ μισοῦμε τὶς ἁμαρτίες, γιατί μὲ αὐτὲς λυπήσαμε τὸν Θεὸ ὀνομάζεται συντριβὴ καὶ ὁ πόνος ἐκεῖνος ποὺ μᾶς παρακινεῖ νὰ ἀποφεύγουμε τὶς ἁμαρτίες γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ ἑαυτοῦ μας καὶ ἐπειδὴ ἐξ αἰτίας τοῦ χάνουμε τὸν παράδεισο καὶ καταδικαζόμαστε στὸν ἅδη ὀνομάζεται ἐπιτριβή. Καὶ οἱ δύο αὐτοὶ πόνοι πρέπει νὰ εἶναι τόσο μεγάλοι καὶ τέλοιοι, ὥστε νὰ κάνουν ἐκεῖνον ποὺ μετανοεῖ νὰ μισήση τὴν ἁμαρτία μὲ ὅλη του τὴν ψυχὴ περισσότερο ἀπὸ κάθε ἄλλο κακό. Μὲ τόση μεγάλη δύναμι, ὥστε ἡ ψυχὴ μὲ τὴν δύναμι αὐτὴ καλλίτερα νὰ διαλέξη ὁποιοδήποτε ἄλλο κακὸ ποὺ μπορεῖ νὰ τῆς συμβῆ παρὰ νὰ διαπράξη τὴν ἁμαρτία.
Γι' αὐτὸ πρέπει ὁπωσδήποτε, ἐκεῖνος ποὺ μετανοεῖ πραγματικά, νὰ δείξη στὸν Θεὸ ποὺ βλέπει τὸ βάθος τῆς καρδιᾶς, ὅτι ἡ καρδιὰ τοῦ τόσο πονεῖ, ὥστε συγκρίνοντας τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ μὲ τὴν ἀγάπη τῶν κτισμάτων, προτιμᾶ περισσότερο ἀπὸ ὅλα τὰ κτίσματα τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ.
Καὶ ἀκόμη τόσο δυνατοὶ πρέπει νὰ εἶναι οἱ πόνοι αὐτοί, ὥστε ὄχι μόνο νὰ μένουν γιὰ πάντα σ' αὐτὸν ποὺ μετανοεῖ καὶ νὰ συντρίβουν τὴν καρδιά του, ὄχι μόνο νὰ τὴν κάνουν νὰ ἀναστενάζη καὶ νὰ κλαίη, ἀλλὰ νὰ κάμνουν ἀκόμη καὶ τὴν καρδιὰ νὰ μισῆ καὶ νὰ ἀποστρέφεται ἀπὸ μέσα τῆς τὴν ἁμαρτία καὶ νὰ μὴν θέλη ποτέ, μὰ ποτὲ νὰ γίνη ἡ ἁμαρτία.
Ο πόνος πρέπει νὰ εἶναι ὑπερφυσικὸς
Γ'. ὁ πόνος αὐτὸς τῆς καρδιᾶς πρέπει νὰ εἶναι ὑπερφυσικός, τόσο ἀπὸ τὴν αἰτία ἀπὸ τὴν ὁποία προέρχεται, ὅσο καὶ γιὰ τὸ σκοπὸ γιὰ τὸν ὁποῖο γίνεται. ἐπειδὴ ἡ αἰτία καὶ ὁ σκοπὸς τοῦ πόνου αὐτοῦ εἶναι κυρίως ἡ ὑπερφυσικὴ χάρις τοῦ Θεοῦ ποὺ συντρίβει καὶ προκαλεῖ κατάνυξι στὴν καρδιὰ μὲ αὐτὸν τὸν πόνο τῆς μετανοίας.
"Ἔτσι καὶ ὁ σκοπὸς τοῦ πόνου αὐτοῦ δὲν πρέπει νὰ εἶναι γιὰ κάποιο φυσικὸ καὶ πρόσκαιρο ἀγαθὸ ποὺ χάσαμε, ἀλλὰ γιὰ τὰ ὑπερφυσικὰ ἀγαθὰ τὰ ὄποια στερηθήκαμε μὲ τὴν ἁμαρτία.
Ἢ κυριώτερη ὅμως αἰτία, γιὰ τὴν ὁποία πρέπει νὰ εἶναι ὁ πόνος αὐτὸς ὑπερφυσικὸς εἶναι ὅτι μὲ τὸν ὑπερφυσικὸ αὐτὸν πόνο μποροῦμε νὰ χαροῦμε τὴν συμφιλίωσι καὶ τὴν ἕνωσι μὲ τὸν Θεὸ καὶ συνέχεια τὴν μακαριότητα, τὰ ὁποία ξεπερνοῦν τοὺς ὅρους τῆς φύσεως.
Λοιπόν, ἐκεῖνος ποὺ ἐξομολογεῖται, ἐὰν δὲν ἔχη στὴν καρδιὰ τοῦ ἕναν τέτοιο ἀποτελεσματικό, τέλειο καὶ ὑπερφυσικὸ πόνο, ὕστερα ἀπὸ τὴν ἐξομολόγησι ἐπιστρέφει στὴν κατοικία τοῦ χωρὶς νὰ ἔχη ἀναπαυθῆ καὶ μερικὲς φορὲς ταραγμένος.
Ἡ ἐξομολόγησις δὲν ἐξαλείφει τὶς κακὲς κλίσεις τῆς καρδιᾶς
"Ἔτσι καὶ ἡ ἐξομολόγησις ποὺ θὰ γίνη καλὰ καὶ ὅπως πρέπει, μολονότι ἐξαλείφει τὶς ἁμαρτίες, ὅμως δὲν ἐξαλείφει καὶ ὅλο τὸ κακὸ ποὺ ἔκαναν στὴν ψυχὴ οἱ ἁμαρτίες, δηλαδὴ τὴν τύφλωσι καὶ τὴ σκότωσι τοῦ νοῦ, τὴν ἀσχήμια τοῦ κατ' εἰκόνα καὶ καθ' ὁμοίωσιν. Καὶ αὐτὸ γιατί ἡ ἐξομολόγησις δὲν παίρνει ἀπὸ ἐμᾶς ὅλη τὴν ποινὴ καὶ τὸν κανόνα, ποὺ πρέπει νὰ δεχθοῦμε γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας, οὔτε σηκώνει ὅλη τὴν δύναμι τῶν κακῶν ἕξεων, τὶς ὁποῖες δεχθήκαμε μὲ τὴν ἁμαρτία, ἂν καὶ κάπως τὶς λιγοστεύει. Αλλὰ αὐτὰ ὅλα μας τὰ ἀφήνει γιὰ νὰ τὰ διορθώσουμε καὶ νὰ τὰ ἐξαλείψουμε ἐμεῖς μὲ τὸν παντοτινὸ πόνο τῆς καρδιᾶς μας καὶ μὲ τοὺς κόπους καὶ μόχθους καὶ ἀγῶνες τῆς μετανοίας, ποὺ ὀφείλουμε νὰ κάμνουμε σὲ όλῆ μας τὴ ζωή.
Γι' αὐτὸ αὐτὸς ὁ πόνος καὶ ἡ λύπη τῆς καρδιᾶς πρέπει νὰ εἶναι παντοτινός, γιατί παντοτινὴ πρέπει νὰ εἶναι καὶ ἡ μετάνοια. Γιατί ὅσο ἔχουμε τὸν πόνο αὐτόν, ἔχουμε καὶ τὴν μετάνοια μόλις ὅμως ἐκλείψει ὁ πόνος αὐτὸς ἀπὸ τὴν καρδιά, ἀμέσως ἀπομακρύνεται καὶ ἡ μετάνοια.
Γιὰ ποιὰ αιτία πρέπει νὰ εἶναι ὁ πόνος παντοτινὸς
Ἑπομένως ὁ πόνος τῆς καρδιᾶς καὶ ἡ μετάνοια πρέπει νὰ εἶναι παντοτινά: ἐπειδὴ ἡ ἁμαρτία λέγεται θανάσιμη, γιατί μόλις τὴν διαπράξη ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ ἐκλείψη ἀπὸ τὴ ζωὴ αὐτὴ καὶ ἔτσι νὰ ριχθῆ στὴν αἰώνια κόλασι. ὁ Θεὸς ὅμως ἐξ αἰτίας τῆς φιλανθρωπίας του δὲν τὸν θανατώνει σωματικά, ἀλλὰ τὸν ἀφήνει νὰ ζήση γιὰ νὰ μετανοήση σὲ ὅλη του τὴ ζωὴ γιὰ τὴν ἁμαρτία ποὺ ἔκανε, ὅπως λέγει ὁ ἅγιος Μάρκος ὁ Ἀσκητής. "Ἔτσι λοιπὸν ὁ ἄνθρωπος ἀφοῦ πέση μιὰ φορὰ σὲ ἁμαρτία καὶ μάλιστα θανάσιμη, δὲν μπορεῖ ν' ἀδιαφορῆ, ἀλλὰ πρέπει καθημερινὰ νὰ λυπᾶται, νὰ πονῆ, νὰ μετανοῆ καὶ νὰ φροντίζη γιὰ τὴν ἁμαρτία του, μολονότι συγχωρέθηκε ἀπὸ τὸν Πνευματικό του. Γι' αὐτὸ καὶ ὁ προφήτης Δαβίδ, μολονότι διὰ τοῦ Προφήτου Νάθαν συγχωρέθηκε ἀπὸ τὸν Θεὸ γιὰ τὶς δύο ἁμαρτίες ποὺ ἔκανε, μολονότι πλήρωσε ἀρκετὸ κανόνα μὲ τὴν ἀποστασία ποὺ τοῦ ἔκανε ὁ ἀβεσσαλὼμ καὶ τὸν ἐδίωξε ἀπὸ τὸ βασίλειό του, ὅμως πάλι αὐτὸς ὁ ἴδιος δὲν σταμάτησε νὰ μετανοῆ καὶ νὰ κλαίη γι' αὐτὲς τὶς ἁμαρτίες σὲ ὅλη του τὴ ζωή. Γι' αὐτὸ καὶ ἔλεγε: "Τὴν ἀνομίαν μου ἐγὼ τὴν ὁμολογῶ δημόσια καὶ θὰ φροντίσω γιὰ τὶς ἁμαρτίες μου" (Ψάλμ. 37,19). "Κάθε νύκτα θὰ λούσω τὴν κλίνη μου, μὲ δάκρυα θὰ βρέξω τὸ στρῶμα μου" (Ψάλμ. 6,7). Καὶ ὁ Ἀπόστολος Πέτρος, ὅσες φορὲς ἄκουγε τὸν πετεινὸ ποὺ φώναζε, θυμόταν τὴν ἄρνησι ποὺ ἔκανε καὶ μετανοοῦσε καὶ ἔκλαιγε, ὅπως ἀναφέρει ὁ μαθητὴς τοῦ ἅγιος Κλήμης.
Ἡ μετάνοια δὲν ἐξαλείφει τὰ ἴχνη καὶ τὰ σημάδια τῆς ἁμαρτίας
Ο πόνος τῆς καρδίας καὶ ἡ μετάνοια πρέπει νὰ εἶναι παντοτινά, γιατί κάθε ἁμαρτία εἶναι σὰν πληγῆ' καὶ ἂν γιατρευθῆ ἡ πληγή, ὅμως τὸ Ἴχνος καὶ τὸ σημάδι καὶ ὁ τύπος τῆς πληγῆς ἀπομένει στὴν ψυχή, καὶ εἶναι ἀδύνατο νὰ ἐξαλειφθῆ ἐντελῶς στὴν παροῦσα ζωή. Γιατί ἕνας ποὺ ἔκλεψε μία φορὰ ἡ πόρνευσε ἡ σκότωσε, δὲν μπορεῖ νὰ γίνη τόσο ἀθῶος καὶ τόσο καθαρὸς μὲ τὴ μετάνοια, σὰν νὰ μὴν ἔκλεψε ἐντελῶς ή σὰν νὰ μὴν πόρνευσε ή σὰν νὰ μὴ σκότωσε. Γι' αὐτὸ ὅσες φορὲς θυμηθῆ ὁ ἁμαρτωλὸς τὶς ἁμαρτίες ποὺ ἔκανε καὶ ἴδή τους τύπους καὶ τὰ σημάδια τους, δὲν μπορεῖ νὰ μὴ λυπᾶται καὶ νὰ μὴν κλαίη γὶ αὐτὲς καὶ νὰ μὴ μετανοῆ, καὶ ἂν ἀκόμη ὑποθέσουμε ὅτι οἱ πληγὲς τοῦ αὐτὲς εἶναι γιατρεμένες.
Ὅλων λοιπὸν τῶν ἁμαρτιῶν τὰ ἴχνη καὶ τὰ σημάδια μένουν ἀνεξάλειπτα στὴν ψυχή. Ἰδιαιτέρως ὅμως τῶν σαρκικῶν ἁμαρτιῶν. Γι' αὐτὸ καὶ ὁ Μέγας Βασίλειος λέγει ὅτι ἡ μετάνοια μπορεῖ νὰ συγχωρήση τὴν ἁμαρτία ἑνὸς ἀνδρὸς ἡ μίας γυναικὸς ποὺ ἔφθειραν τὴν παρθενία τους καὶ πόρνευσαν, δὲν μπορεῖ ὅμως νὰ κάνη καὶ αὐτὴν ποὺ ἁμάρτησε σὰν ἐκείνη ποὺ δὲν ἁμάρτησε. Γι' αὐτὸ καὶ σὲ ὅλη τους τὴ ζωὴ προξενεῖ πένθος σὲ ὅσους ἔπεσαν στὴν πορνεία. Καὶ στὸ τέλος τοῦ λόγου του γιὰ τὴ Μετάνοια λέγει: "Ὑπάρχει θεραπεία καὶ μετὰ τὸ ἕλκος, ἀλλὰ τὸ σημάδι ἀπὸ τὸ τραῦμα μένει".
Πρέπει νὰ γνωρίζουμε ὅτι κι ἂν ἀκόμη θεραπευθῆ ἡ πληγὴ τῆς ἁμαρτίας, τὸ σημάδι τῆς ἁμαρτίας ποὺ ἔχει ἀπομείνει ἐλέγχει τὸ πάθος. Διότι δὲν εἶναι τὸ Ῥδιο τὸ σῶμα τὸ ἀκέραιο μὲ αὐτὸ ποὺ ἔχει θεραπευθῆ, οὔτε εἶναι τὸ ἴδιο τὸ σχισμένο καὶ μπαλωμένο ροῦχο μὲ τὸ ὁλοκαίνουργιο κι ἂν ἀκόμη φαίνεται μὲ κάποια τέχνη ὅτι ἔχει ἐπανέλθει στὴ προηγούμενη κατάστασι".
Γι' αὐτὸ καὶ διαβάζουμε στὸ Γεροντικὸ ὅτι ὁ Μέγας Μακάριος πάντοτε ἔκλαιγε καὶ λυπόταν γιατί ὅταν ἦταν μικρὸ παιδὶ ἔκλεψε μερικὰ ἀγγούρια ἀπὸ κάποιον κῆπο.
Κανένας ἄνθρωπος, λοιπόν, δὲν μπορεῖ νὰ μείνη ἀναμάρτητος ἀπὸ ἁμαρτίες θανάσιμες ἡ συγγνωστές. "Ποιὸς ἄλλωστε θὰ καυχηθῆ δτὶ ἔχει καθαρὴ τὴν καρδιά του;" (Πάρ. 20,9), διότι σχεδὸν κάθε μέρα καὶ κάθε ὥρα ἁμαρτάνουμε ὅλοι οἱ ἄνθρωποι μὲ τὸ λόγο καὶ μὲ πονηροὺς λογισμούς, βλάσφημους καὶ αἰσχροὺς καὶ παροργίζουμε τὸν Θεό. Καὶ γι' αὐτὸ ἀκριβῶς πρέπει ὅλοι νὰ ἔχουμε πόνο στὴν καρδιὰ καὶ καθημερινὰ νὰ μετανοοῦμε γιὰ τὶς ἁμαρτίες αὐτὲς καὶ νὰ ζητοῦμε συγχώρεσι ἀπὸ τὸν Θεό, ὄχι μόνο γιὰ τὰ περασμένα μᾶς ἁμαρτήματα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὰ παρόντα καὶ γιὰ τὰ καθημερινά. Γι' αὐτὸ καὶ ὁ ἅγιος Ἰσαὰκ βεβαιώνοντας αὐτὸ λέγει: "Γενικὰ πρέπει νὰ γνωρίζουμε ὅτι σὲ αὐτὲς τὶς εἴκοσιτεσσερες ὧρες τῆς ἡμέρας καὶ τῆς νύκτας ἔχουμε ἀνάγκη ἀπὸ τὴ μετάνοια".
Πόσα καλὰ προξενεῖ ὁ πόνος τῆς καρδιᾶς
Ἂν λοιπόν, ἔχουμε συνέχεια στὴν καρδιὰ τὸν πόνο αὐτὸν τόσο δυνατό, ὁ πόνος αὐτὸς μπορεῖ νὰ προξενήση πολλὰ καλὰ στὴν ψυχή, γιατί θὰ συγκεντρώση τὸ νοῦ μέσα στὴν καρδιὰ καὶ δὲν θὰ τὸν ἀφήνη νὰ θυμᾶται τὶς ἁμαρτίες. ἐπειδὴ κατὰ τρόπο φυσικὸ σὲ ὁποῖο μέλος πονεῖ ὁ ἄνθρωπος, μ' ἐκεῖνο ἀσχολεῖται καὶ ὁ νοῦς του. αὐτὸς ὁ πόνος θὰ κάνη τὴν καρδιὰ νὰ ξεράση τὸ φαρμάκι καὶ τὸ ἀγκίστρι τῆς ἁμαρτίας ποὺ κατάπιε. αὐτὸς ὁ πόνος θὰ τὴν μαλακώση, θὰ τὴν ταπείνωση καὶ θὰ τὴν ξεκολλήση γρήγορα ἀπὸ τὰ πάθη καὶ τὶς κλίσεις ποὺ ἀπέκτησε μὲ τὴν ἁμαρτία. ἐπειδὴ ἡ καρδιὰ τοῦ ἁμαρτωλοῦ εἶναι σκληρή, πέτρινη καὶ ἀταπείνωτη καὶ χωρὶς νὰ ἔχη πόνο δὲν μπορεῖ νὰ ταπεινωθῆ καὶ νὰ μαλακώση. αὐτὸς ὁ πόνος θὰ ἀνεβῆ μπροστὰ στὸν Κύριο Σαββαὼθ καὶ σχεδὸν θὰ τὸν βιάση νὰ συγχωρέση τὶς ἁμαρτίες (Ἤσ. 49,4).
Αὖτος ὁ πόνος καὶ ἡ λύπη δὲν εἶναι πικρὸς ὥστε νὰ προξενῆ ἀπόγνωσι, γιατί τὴν παρόμοια λύπη καὶ τὸν παρόμοιο πόνο ποὺ προξενεῖ ἀπόγνωσι, πρέπει νὰ τὴν διώξουμε ἀπὸ μέσα μας, γιατί προέρχεται ἀπὸ τὸν πονηρό. Ἀλλὰ ὁ πόνος αὐτὸς εἶναι γλυκὸς καὶ χαροποιός, γιατί εἶναι ἑνωμένος μὲ τὴν ἐλπίδα τῆς σωτηρίας, μὲ τὴν πολλὴ γλυκειὰ κατάνυξι καὶ μὲ τὰ δάκρυα καὶ μὲ τὸ ξαλάφρωμα τῆς συνειδήσεως. Καὶ τέλος αὐτὸς ὁ πόνος θὰ ξερριζώση ἀπὸ τὴν καρδιὰ τὶς κακὲς συνήθειες τῆς ἁμαρτίας καὶ θὰ προξενήση τὴν ἀληθινὴ μετάνοια, ποὺ εἶναι σύμφωνα μὲ τὸν ἅγιο Γρηγόριο Νύσσης, ἕνας ἑξαφανισμὸς ὄχι μόνο τῶν ἔργων καὶ τῶν πράξεων τῆς ἁμαρτίας ἀλλὰ καὶ τῶν διαθέσεων καὶ κλίσεων τῆς καρδιᾶς καὶ τῶν νοημάτων καὶ τῶν προσβολῶν ποὺ δέχεται ἡ διάνοια.
Αὖτος εἶναι πόνος τόσο γλυκὺς ποὺ προξενεῖ τὴν ἀληθινὴ μετάνοια μὲ τὴν Θεία Χάρι! Πόνος ποὺ προξενεῖ τὴν χαρά, ποὺ κάνει τὸν ἄνθρωπο ἀκίνητο ἡ δυσκίνητο πρὸς τὸ κακό. Πόνος μακάριος ποὺ προξενεῖ τὴν μακαριότητα ἐκείνη ποὺ δὲν ἔχει πόνο!
Γι' αὐτὸ ἀπαραίτητη εἶναι ἡ ἔρευνα τῆς συνειδήσεως ποὺ κάνει κάποιος γιὰ νὰ μπορῆ νὰ βρῆ ἔτσι ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ ἔκανε μὲ ἔργο, μὲ λόγο καὶ μὲ τὴν συγκατάθεσι τῶν λογισμῶν. Ἀπαραίτητο εἶναι νὰ ἐξομολογηθῆ κανεὶς ὅλες του τὶς ἁμαρτίες στὸν Πνευματικό, χωρὶς νὰ ἀφήση καμμία ἀνεξομολόγητη. ὅμως μαζὶ μὲ τὴν ἔρευνα καὶ τὴν ἐξομολόγησι πρέπει νὰ εἶναι ἑνωμένη καὶ ἡ συντριβὴ καὶ ὁ ἐσωτερικὸς πόνος τῆς καρδιᾶς. Γιατί ὁ ἄλλος κανόνας ποὺ θὰ δεχθῆ αὐτὸς ποὺ μετανοεῖ ἀπὸ τὸν Πνευματικό του, εἴτε νηστεία εἶναι, εἴτε κάποια ἄλλη κακοπάθεια, ταπεινώνει μόνο τὸ σῶμα καὶ τὸν ἔξω ἄνθρωπο, καὶ μπορεῖ νὰ πῆ κανεὶς κόβει μόνον τὰ κλαδιὰ ἀπὸ τὸ δένδρο. ὁ πόνος ὅμως ὁ καρδιακὸς ταπεινώνει καὶ πληγώνει τὸν ἐσω ἄνθρωπο καὶ αὐτὴ τὴν ἴδια τὴν καρδιά, ποὺ εἶναι ἡ ἕδρα ὅλων μαζὶ τῶν ἁμαρτιῶν. Ταπεινώνοντας τὴν καρδιά, ταπεινώνει καὶ πληγώνει καὶ τὶς ἁμαρτίες, ἡ καλλίτερα συντρίβει καὶ πληγώνει αὐτὸν τὸν ἴδιο τὸν διάβολο ποὺ ἔχοντας φωλιάσει μέσα στὴν καρδιά, ἀπὸ ἐκεῖ μέσα προβάλλει ὅλους τους αἰσχροὺς καὶ πονηροὺς λογισμοὺς καὶ τὶς ἁμαρτίες.
Γι' αὐτὸ καὶ εἶναι διδασκαλία τῆς ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μας, ὅτι ὁ πόνος αὐτὸς καὶ ἡ ἐσωτερικὴ λύπη τῆς καρδιᾶς εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ ἀναγκαία καὶ συστατικά του μυστηρίου τῆς ἐξομολογήσεως καὶ μετανοίας. ἡ ἐξομολόγησις τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ μετανοοῦντος μὲ τὸ στόμα καὶ ἡ ἄφεσις ἡ ὄχι ὑπὸ τοῦ Πνευματικοῦ εἶναι ἀπαραίτητο στοιχεῖο τοῦ μυστηρίου τῆς Ἵερας ἐξομολογήσεως· εἶναι ὅμως ἀναγκαῖο καὶ ἀποτελεῖ ἀπαραίτητο συστατικό του μυστηρίου αὐτοῦ καὶ ὁ ἐσωτερικὸς αὐτὸς πόνος τῆς καρδιᾶς. Καὶ ἂν λείπη αὐτὸς ὁ πόνος ἀπὸ τὴν καρδιὰ αὐτοῦ ποὺ μετανοεῖ, εἶναι φανερὸ ὅτι ἡ ἐξομολόγησί του δὲν εἶναι τέλεια. ὅπως δὲν εἶναι τέλειο τὸ βάπτισμα ἐκείνου ποὺ ἔχει βαπτισθῆ χωρὶς νερὸ ἡ χωρὶς τὴν ἐπίκλησι τῆς Ἁγίας Τριάδος. Γι' αὐτὸ καὶ τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο θέλοντας νὰ δείξη πόσο ἀπαραίτητος γιὰ τὴ μετάνοια εἶναι ὁ πόνος αὐτὸς τῆς καρδιᾶς, πρῶτα ζητεῖ τὸν πόνο αὐτὸν ἀπὸ ἐκείνους ποὺ μετανοοῦν λέγοντας μὲ τὸν Προφήτη Ἴωηλ: "Αἰαρρῆζτε τὶς καρδιές σας καὶ ὄχι τὰ ροοχα σᾶς" (Ἴωηλ 2,12) καὶ ὑστέρα ζητεῖ τὴν μετάνοια στὴ συνέχεια συμπληρώνοντας: "Καὶ ἐπιστρέψτε πρὸς τὸν Κύριο τὸν Θεό σας". Βλέπετε, ποιὰ εἶναι ἡ κανονικὴ καὶ νόμιμη ἐξομολόγησις; ποιὰ εἶναι ἡ ἀληθινὴ μετάνοια;
Τώρα, ἂς σκεφθοῦμε καλά, ἂν ἐκεῖνος ποὺ ἁμαρτάνει χωρὶς ντροπὴ λέγοντας "θὰ ἐξομολογηθῶ, ἔχω καιρὸ νὰ ἐξομολογηθῶ", μπορεῖ ἔτσι νὰ ἔχη ἀληθινὸ πόνο γιὰ τὶς ἁμαρτίες του; Νομίζω ὅτι δὲν μπορεῖ νὰ τὸν ἔχη, γιατί μὲ αὐτὰ ποὺ λέγει φανερώνει ὅτι οὔτε κὰν γνωρίζη ὅτι πρέπει νὰ μετανοήση νόμιμα καὶ ὅπως πρέπει. ἂν ὅμως τὸ γνωρίζη καὶ κατόπιν λέγη παρόμοια καὶ ἁμαρτάνη μὲ τὴν ἐλπίδα τῆς μετανοίας, τότε αὐτὸ φαίνεται ὅτι εἶναι ἐντελῶς παράλογο. αὐτὸ ποὺ λέγει, εἶναι σὰν νὰ λέγη: "Ἔγω θὰ μολύνω τώρα τὴν ψυχή μου καὶ ὕστερα ἂν θὰ θελήσω θὰ μπορέσω νὰ ξεπλύνω ἐκεῖνον τὸν μολυσμὸ μὲ ὅλο τὸ αἷμα μου. ἐγὼ θὰ ἀγαπήσω αὐτὴν τὴν ἁμαρτία, καὶ ἔπειτα θὰ μισήσω τὴν ἀγάπη της".
Βλέπετε ὅτι αὐτὰ τὰ λόγια εἶναι λόγια ἀνόητου ἀνθρώπου;
Διότι ὅσο λέγει τέτοια καὶ ἁμαρτάνει μὲ τὴν ἐλπίδα τῆς μετανοίας, εἶναι ἀδύνατο νὰ ἀποκτήση ἀληθινὴ μετάνοια καὶ νὰ ἐπιστρέψη στὸν Θεὸ μὲ ὅλη του τὴν καρδιά. Εἶναι ἀδύνατο νὰ ἀποκτήση τὸν πόνο, τὸν ἀχώριστο σύντροφο τῆς ἀληθινῆς μετανοίας, τὸν πόνο τῆς καρδιᾶς ὅπως εἴπαμε, τόσο ἀποτελεσματικὸ καὶ τόσο τέλειο, ὥστε ὁ πόνος αὐτός, συγκρινόμενος μὲ κάθε ἄλλο πόνο, νὰ εἶναι σὰν τὸ πέλαγος ποὺ συγκρίνεται μὲ ὅλους τους ποταμούς.
Πόσα πρέπει νὰ κάμνη κάποιος μετὰ τὴν ἐξομολόγησι
Ἂς γνωρίζουμε λοιπόν, ὅτι ὕστερα ἀπὸ μία καλὴ καὶ κατανυκτικὴ ἐξομολόγησι πρέπει: α) νὰ ἐκπληρώση κανεὶς τὸν κανόνα ποὺ θὰ τοῦ δώση ὁ Πνευματικὸς γιὰ τὶς ἁμαρτίες του. β) Πρέπει μὲ εὐχαριστία καὶ μὲ ὑπομονὴ ἀγόγγυστη νὰ πλήρωση τὴν παιδεία ποὺ θὰ τοῦ δώση ὁ Θεός, γιὰ νὰ γιατρέψη τὶς ἁμαρτίες του. Γιατί ὅλα αὐτά, καὶ μάλιστα οἱ ἀτιμίες καὶ οἱ ὕβρεις, γεννοῦν στὴν καρδιὰ πόνο καὶ κατάνυξι, καὶ γι' αὐτὸ ἐπιτρέπει ὁ Θεὸς νὰ συμβαίνουν. Γι' αὐτὸ εἶπε ἕνας Πατέρας: ὅταν πονέσης πολὺ γιὰ κάποια ὕβρι ἡ ἀτιμία, νὰ γνωρίζης ὅτι πολὺ ὠφελήθηκες. Γι' αὐτὸ καὶ ὁ Θεὸς ἔδωσε παρόμοιες τιμωρίες στὸν Δαβὶδ μετὰ τὴν συγχώρεσι τῆς ἁμαρτίας τοῦ φόνου καὶ τῆς μοιχείας. Γιατί ὁ Θεὸς εἶναι ὁ σοφώτερος Πνευματικὸς ἀπὸ ὅλους, καὶ αὐτὸς γνωρίζει νὰ διορθώνη τοὺς ἁμαρτωλοὺς καλλίτερα ἀπὸ ὅλους τους Πνευματικοὺς μὲ σωστὸ κανόνα. Καὶ διότι ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ, ἂν καὶ συγχωρῆ μαζὶ μὲ τὸ φταίξιμο καὶ τὴν αἰώνια τιμωρία, ὅμως δὲν τὴν συγχωρεῖ ἁπλῶς καὶ ὡς ἔτυχε, ἀλλὰ τὴν συγχωρεῖ μὲ κάποια πληροφορία τοῦ προσωρινοῦ αὐτοῦ κανόνος καὶ τῆς παιδείας.
Ἡ ἀληθινὴ μετάνοια χρειάζεται τέσσερα πράγματα
Ἔκεινος ποὺ θέλει νὰ φυτέψη περιβόλι σὲ ἕνα τόπο ἄγριο χρειάζεται τέσσερα πράγματα: α) νὰ κόψη τὰ βλαστάρια καὶ τὰ κλαδιὰ ἀπὸ τὰ ἄγρια δένδρα, β) νὰ βγάλη καὶ τὶς ρίζες ἀπὸ ὅλα ἐκεῖνα τὰ ἄγρια δένδρα, γιατί ἂν μείνουν οἱ ρίζες πάλι θὰ φυτρώσουν τὰ βλαστάρια, γ) στὸν τόπο ἐκεῖνο τῶν ἄγριων δένδρων νὰ φυτέψη ἀλλὰ ἥμερα καὶ καρποφόρα καὶ δ) χρειάζεται νὰ φυλάη τὰ δένδρα αὐτὰ ἀπὸ κάθε ζῶο καὶ ἀπὸ κάθε ἀναποδιὰ μέχρις ὅτου νὰ ριζώσουν, νὰ γίνουν δένδρα μεγάλα καὶ νὰ κάνουν καρπό.
Καὶ μεῖς, γιὰ ν' ἀποκτήσουμε τὴν ἀληθινὴ μετάνοια χρειαζόμαστε τέσσερα πράγματα: α) νὰ κόψουμε τὰ βλαστάρια καὶ τὰ κλαδιὰ τῆς ἁμαρτίας, δηλαδὴ νὰ πάρουμε μία σταθερὴ ἀπόφασι ποτὲ νὰ μὴν ξανακάνουμε τὴν ἁμαρτία, γιατί κλάδοι καὶ βλαστάρια εἶναι οἱ νέες πράξεις τῆς ἁμαρτίας. αὐτὴ τὴν ἀπομάκρυνσι ἀπὸ τὴν ἁμαρτία θὰ τὴν προξενήση ἡ συνεχὴς συνομιλία μὲ τὸν Θεό, ἡ μνήμη τοῦ θανάτου, ἡ μνήμη τῆς κρίσεως τοῦ Θεοῦ, ἡ συχνὴ ἐξομολόγησις τῆς ἁμαρτίας καὶ ἡ συχνὴ μετάληψις τῶν Θείων Μυστηρίων κατόπιν ἄδειας τοῦ Πνευματικοῦ του. Μάλιστα αὐτό, δηλ. ἡ συχνὴ Θ. Μετάληψις θὰ βοηθήση στὴν ἀποφυγὴ ὅλων τῶν αἰτιῶν τῆς ἁμαρτίας. Ἰδιαιτέρως θὰ βοηθήση ἡ ἀποφυγὴ τῶν κακῶν συναναστροφῶν καὶ τῶν προσώπων ἐκείνων μὲ τὰ ὁποία ἁμάρτησε κανείς. Καὶ γενικὰ πρέπει νὰ ἀποφεύγη κανεὶς τὶς συναναστροφὲς ἐκεῖνες ποὺ βλάπτουν τὴν ψυχή του.
β) Χρειάζεται μὲ τὴν ἀποφυγὴ τῆς πράξεως τῆς ἁμαρτίας ὄχι μόνο νὰ κόψη κανεὶς τὰ κλαδιὰ τῆς ἁμαρτίας, ἀλλὰ καὶ νὰ ξερριζώση τὶς ρίζες της. Καὶ ρίζες τῆς ἁμαρτίας εἶναι οἱ κακὲς κλίσεις καὶ τὰ πάθη καὶ ὀρέξεις καὶ ἐπιθυμίες ποὺ μένουν ριζωμένες στὸ βάθος τῆς καρδιᾶς καὶ ἀφοῦ ἀπομακρυνθῆ ἀπὸ τὸ κακὸ καὶ δὲν ἁμαρτάνη ξανά. Τὶς κλίσεις αὐτὲς καὶ προσπάθειες καὶ ἐνθυμήσεις τῆς ἁμαρτίας γιὰ νὰ τὶς ξερριζώση ἐντελῶς κανεὶς ἀπὸ τὴν καρδιά του, πρέπει νὰ ἀγωνισθῆ. Γιατί, ἂν δὲν τὶς ξερριζώση, ὑπάρχει κίνδυνος νὰ ξαναβλαστήσουν καὶ πάλι νὰ γεννήσουν τὴν ἁμαρτία, ὅπως λέγει ὁ Μ. Βασίλειος.
Γι' αὐτὸ βλέπουμε πολλοὺς μετανοημένους, ποὺ μολονότι ἀποφάσισαν νὰ μὴν διαπράξουν τὴν ἁμαρτία μὲ τὴν πράξι, ἂν καὶ ἔκοψαν τὰ κλαδιὰ τῆς ἁμαρτίας ἀπομακρυνόμενοι τελείως ἀπ' τὴν πράξι, ἄφησαν ὅμως τὶς ρίζες, καὶ μὲ τὴν καρδιὰ πάλι κλίνουν πρὸς τὴν ἁμαρτία καὶ τὴν ἐπιθυμοῦν. Καὶ ὅπως οἱ Ἰσραηλίτες σωματικὰ βγῆκαν ἀπὸ τὴν Αἴγυπτο, ψυχικὰ ὅμως καὶ μὲ τὴν κλίσι τῆς καρδιᾶς τοὺς βρίσκονταν ἐκεῖ καὶ γι' αὐτὸ ἐπιθυμοῦσαν τὰ σκόρδα καὶ τὰ κρεμμύδια καὶ τὰ πράσα τῆς Αἰγύπτου (Ἀριθ. 11,4), ἔτσι καὶ αὐτοί· ἔμπρακτα ἐγκαταλείπουν τὴν ἁμαρτία, ἀλλὰ δὲν ἐγκαταλείπουν καὶ τὴν κλίσι πρὸς τὴν ἁμαρτία. Συγχωροῦν καὶ τὸν ἐχθρό τους καὶ τοῦ βάζουν μετάνοια καὶ δὲν τὸν ἐκδικοῦνται, ἀλλὰ μόνο μὲ τὸ στόμα. Στὴν καρδιὰ τοὺς ἀκόμη ὑπάρχει κάποιο πάθος μνησικακίας. Γι' αὐτὸ καὶ ὅταν τὸν βρὴ κάποια δυστυχία χαίρονται καὶ ὅταν τὸν βρὴ κάποια εὐτυχία, λυποῦνται. Ἀπεφάσισαν μὲ τὸ πρόσωπα ἐκεῖνο μὲ τὸ ὁποῖο ἁμάρτησαν νὰ μὴν ἁμαρτήσουν πλέον, ὅμως τὸ πρόσωπο αὐτὸ πάντα τὸ θυμοῦνται καὶ αἰσθάνονται κάποια κρυφὴ συμπάθεια στὸ πρόσωπο ἐκεῖνο. Γι' αὐτὸ καὶ τὸ φαντάζονται συνέχεια μὲ τὰ μάτια τοῦ νοῦ καὶ γλυκομιλοῦν μαζί του καὶ ὅταν εἶναι ξύπνιοι καὶ ὅταν κοιμοῦνται. Καὶ κάνουν ὅπως ἔκανε ἡ γυναίκα τοῦ Λώτ, ποὺ χωρίστηκε σωματικὰ ἀπὸ τὰ Σόδομα, δὲ χωρίσθηκε ὅμως ἀπὸ τὴν καρδιά της, καὶ γι' αὐτὸ γύρισε πίσω νὰ δή: "... καὶ νὰ ἔγινε στήλη ἀπὸ ἁλάτι" (Γέν. 19,26).
Ἀλλ' ὅμως τὶς ρίζες αὐτὲς καὶ τὶς κακὲς κλίσεις καὶ τὰ πάθη τῆς καρδιᾶς, πῶς μποροῦμε νὰ τὰ βγάλουμε; Ἀκοῦστε: Ἐκεῖνοι ποὺ θέλουν νὰ ξερριζώσουν τὴ ρίζα κάποιου δένδρου, μεταχειρίζονται τσαπιά, δικέλλια, τσεκούρια καὶ ἀλλὰ ἐργαλεῖα. "Ἔτσι καὶ μεῖς, πρέπει νὰ μεταχειρισθοῦμε πολλὰ ἐργαλεῖα γιὰ νὰ βγάλουμε αὐτὲς τὶς κακὲς ρίζες τῆς ἁμαρτίας. Δηλαδὴ νὰ μεταχειριστοῦμε ἐγκράτεια φαγητῶν, ἐγκράτεια ὕπνου, γονυκλισίες, καὶ κάθε ἄλλη ἐξωτερικὴ κακοπάθεια τοῦ σώματος, ἐπειδὴ ὅλα αὐτά, ὄχι μόνο βγάζουν τὰ χώματα ποὺ εἶναι γύρω ἀπὸ τὶς ρίζες, καὶ σαλεύουν καὶ κουνοῦν τὶς ρίζες, ἀλλ' ἀκόμη καὶ κτυποῦν καὶ κόβουν αὐτὲς τὶς ρίζες, γιατί συντρίβουν τὴν καρδιὰ μέσα στὴν ὁποία εἶναι φυτευμένες αὐτὲς οἱ ρίζες, ὅπως λέγει ὁ ἅγιος Μάρκος ὁ Ἀσκητής: "Χωρὶς τὸν συντριμμὸ τῆς καρδιᾶς εἶναι ἀδύνατο νὰ ἀπαλλαγῆ κάποιος ἀπὸ τὰ πάθη. Συντρίβει τὴν καρδιὰ ἡ τριπλῆ ἐγκράτεια, δηλαδὴ ἡ ἐγκράτεια τοῦ ὕπνου, τῆς γαστρὸς καὶ τῆς σωματικῆς ἀνέσεως".
Ἀπὸ τί προξενεῖται ὁ πόνος καὶ ἡ συντριβὴ
Τὸ πιὸ κοφτερὸ ὅμως ἐργαλεῖο καὶ τὸ πιὸ κοφτερὸ τσεκούρι ἀπὸ ὅλα, ποὺ μπορεῖ νὰ κόψη καὶ νὰ βγάλη αὐτὲς τὶς κακὲς ρίζες τῆς ἁμαρτίας, εἶναι ὁ πόνος τῆς καρδιᾶς ποὺ εἴπαμε παραπάνω, καὶ ἡ συντριβὴ καὶ ἡ λύπη τῆς ψυχῆς. Τὸν πόνο αὐτὸν θὰ τὸν προξενήση ἡ μνήμη τῶν ἑξῆς: ὅτι λυπήσαμε τὸν Θεὸ καὶ φανήκαμε ἀχάριστοι στὶς ἀμέτρητες εὐεργεσίες ποὺ μᾶς ἔκανε ὁ Θεός. ὅτι βλάψαμε καὶ μεῖς τὸν ἑαυτὸ μᾶς πρόσκαιρα καὶ αἰώνια μὲ τὶς ἁμαρτίες ποὺ κάναμε. ὅτι χάσαμε τὸν Θεὸ καὶ τὴ Θεία Χάρι τῆς υἱοθεσίας καὶ δικαιώσεως. ὅτι στερηθήκαμε τὴν αἰώνια μακαριότητα τοῦ Παραδείσου καὶ ὅτι κερδίσαμε μία ἄπειρη κόλασι καὶ μία αἰωνιότητα βασάνων μὲ τὶς ἁμαρτίες μας.
"Ἔχοντας ὑπ' ὄψιν αὐτά, μποροῦμε νὰ ἀποκτήσουμε τὸν πόνο αὐτόν.
Μάθαμε λοιπόν, Ά) πῶς νὰ κόβουμε τὰ βλαστάρια καὶ τὰ κλαδιὰ τῆς ἁμαρτίας μὲ τὴν ἀποφασιστικὴ ἀποχὴ τῆς πράξεως τῆς ἁμαρτίας. Β) Πῶς νὰ ξερριζώνωμε ἀπὸ τὴν καρδιά μας τὶς ρίζες τῆς ἁμαρτίας μὲ τὸν δυνατὸ καὶ παντοτινὸ πόνο. Γ) Τώρα ἂς μάθουμε πῶς πρέπει νὰ φυτέψωμε στὴν καρδιά μας ἀντὶ γιὰ τὰ προηγούμενα ἄγρια δένδρα, δένδρα ἥμερα καὶ καρποφόρα, δηλαδὴ ἀντὶ γιὰ τὶς κακίες τὶς ἀρετές. Ἀντὶ γιὰ τὴν ὑπερηφάνεια τὴν ταπείνωσι. Ἀντὶ τῆς γαστριμαργίας τὴν ἐγκράτεια Ἀντὶ γιὰ τὴν φιλαργυρία τὴν ἐλεημοσύνη. Ἀντὶ γιὰ τὴ σκληρότητα, τὴν πραότητα. Ἀντὶ τῶν σαρκικῶν παθῶν, τὴν παρθενία καὶ τὴν σωφροσύνη. Ἀντὶ τῆς ἀδικίας τὴν δικαιοσύνη. Ἀντὶ τοῦ φθόνου καὶ τοῦ μίσους, τὴν ἀγάπη καὶ τὴν φιλαδελφία. Καὶ ἀντὶ τῆς πρώτης παραβάσεως τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, τὴν φύλαξι καὶ τὴν ἐργασία τους. Γιατί δὲν εἶναι ἀρκετὸ γιὰ τὴ σωτηρία μας καὶ γιὰ τὴν ἀπόκτησι τῆς ἀληθινῆς μετάνοιας τὸ νὰ ξερριζώσουμε ἀπὸ τὴν καρδιά μας τὶς ρίζες τῆς ἁμαρτίας καὶ κατόπιν τὸν τόπο αὐτὸ νὰ τὸν ἀφήσωμε χέρσο. ἂν ἀφήσωμε τὴν καρδιὰ μᾶς ἀκαλλιέργητη, πάλι θὰ ξαναβλαστήση ἀγκάθια καὶ δένδρα ἄγρια, ὅπως συμβουλεύει τὸ ἅγιο Πνεῦμα μὲ τὸν ψαλμογράφο Δαβὶδ" πρέπει λοιπὸν νὰ ἀποφεύγη κανεὶς τὰ κακά, καὶ νὰ πράττη τὰ ἀγαθά. "" Ἐκκλινον ἀπὸ κάκου καὶ ποίησον ἀγαθὸν" (Ψάλμ. 33,15).
Δ) Καὶ τελευταῖο, ἀφοῦ φυτέψη κάποιος αὐτὲς τὶς ἀρετὲς στὴν καρδιά του, πρέπει νὰ τὶς προσέξη ὅσο μπορεῖ, μέχρι νὰ ριζώσουν, δηλαδή, μέχρι νὰ τοῦ γίνουν συνήθεια μὲ τὴν ἔξι, ὅπως ἔγιναν προηγουμένως ἕξις τὰ πάθη καὶ οἱ ἁμαρτίες. Καὶ μέχρι νὰ ἀνθίσουν καὶ νὰ κάνουν καρπὸ σωτηρίας καὶ ἀληθινῆς μετανοίας. Γιατί ἂν δὲν τὶς προσέχη καὶ δὲν τὶς φροντίζη, ἔρχεται ὁ σπορέας τῶν ζιζανίων ὁ διάβολος καὶ τὸν καιρὸ ποὺ ἐσὺ κοιμᾶσαι καὶ ἀδιαφορεῖς, τὶς ξερριζώνει καὶ φυτεύει πάλι τὰ ζιζάνια καὶ τὶς δικές του κακίες. Καὶ ἀκόμη γιατί ἂν δὲν φυλάττη κανεὶς τὶς ἀρετὲς αὐτὲς μὲ φροντίδα, τὰ πάθη πάλι θὰ ἐπιστρέψουν στὴν καρδιά του. Γι' αὐτὸ καὶ οἱ Πατέρες ὠνόμασαν τὰ πάθη φιλεπίστροφα, δηλαδὴ ἀγαποῦν νὰ ἐπιστρέφουν στὸν τόπο τους. Καὶ ὅταν ἐπιστρέφουν καὶ βροῦν τὸν τόπο τῆς καρδιᾶς καλλιεργημένο καὶ δουλεμένο, ριζώνουν καλλίτερα ἀπὸ πρῶτα μέσα του καὶ ἔτσι "Γίνονται τὰ ἔσχατα χείρονα τῶν πρώτων".
αὐτὰ τὰ τέσσερα εἶναι, τὰ συστατικά της ἀληθινῆς μετανοίας. Μὲ αὐτὰ μπορεῖ κανεὶς ν' ἀποκτήση ἀληθινὴ μετάνοια. αὐτὰ εἶναι οἱ καρποὶ καὶ τὰ ἀποτελέσματα τῆς ἀληθινῆς μετανοίας. Δηλαδή: Ά) νὰ ἀποφασίση σταθερὰ νὰ μὴν ἁμαρτήση πλέον. Β) Νὰ ξερριζώση τὶς ρίζες τῆς ἁμαρτίας, δηλ. τὶς κακὲς κλίσεις, τὰ πάθη καὶ τὶς ὀρέξεις τῆς σάρκας. Γ) Ἀντὶ γιὰ τὶς κακίες νὰ φυτέψη τὶς ἀρετὲς στὴν ψυχή του. Καὶ Δ) ἀφοῦ ξερριζώση τὶς κακίες καὶ φυτέψη τὶς ἀρετὲς νὰ ἀγωνισθῆ νὰ ριζώσουν σταθερὰ μέσα τοῦ μέχρι νὰ ἀποδώσουν τοὺς καρποὺς τῆς μετανοίας. Μὲ αὐτὰ μπορεῖ νὰ πληροφορηθῆ δτὶ ὁ Θεὸς ὄντως τοῦ συγχώρεσε τὶς ἁμαρτίες καὶ συμφιλιώθηκε μαζί του.
Πῶς ἑρμηνεύεται τὸ "πίπτ' ἐγειραι".
Ὑπάρχει ὅμως καὶ μία ἄλλη πλάνη. Μία παρεξηγημένη ἑρμηνεία ἑνὸς πατερικοῦ χωρίου ποὺ λέγει "Πίπτ' ἐγειραι", δηλαδή, πέσε καὶ σήκω. 'Ἂς μὴ πλανηθῆ κανεὶς λέγοντας· νὰ ποὺ οἱ Πατέρες λέγουν "πίπτ' ἐγειραι", δηλαδὴ ὅσες φορὲς πέσης, σήκω καὶ σώζεσαι. οἱ Πατέρες τὸ εἶπαν αὐτὸ γιὰ νὰ βγάλουν ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους τὸν φόβο τῆς ἀπογνώσεως καὶ ὄχι γιὰ νὰ τοὺς κάνουν νὰ ἁμαρτάνουν μὲ τὴν ἐλπίδα τῆς μετανοίας. Μακρυὰ μία τέτοια σκέψις! Γι' αὐτὸ λέγει ὁ ἅγιος Ἰσαάκ: "Τὴν ἀνδρείαν ποὺ οἱ θεῖοι Πατέρες τοποθέτησαν στὶς θεῖες τοὺς Γραφές... δὲν πρέπει γιὰ μᾶς νὰ γίνη βοήθεια τῆς ἁμαρτίας... Γιὰ νὰ ἔχουμε ἐμεϊς ἐλπίδα μετανοίας, σκέφτηκαν νὰ κλέψουν ἀπὸ τὸ νοῦ μας τὸν φόβο τῆς ἀπογνο5σεως". "Ἔπειτα οἱ πατέρες εἶπαν "Πίπτ' ἐγειραι"· πέσε καὶ σήκω καὶ ὄχι σήκω καὶ πέσε, ὅπως ἀντίστροφα τὸ ἑρμηνεύουν πολλοί· πολὺ διαφέρει τὸ ἕνα ἀπὸ τὸ ἄλλο. ὥστε τὸ νὰ πέφτη κάποιος καὶ νὰ σηκώνεται, καὶ κατόπιν, ἀφοῦ σηκωθῆ πάλι νὰ πέφτη, αὐτὸ οὔτε εἶναι, οὔτε ὀνομάζεται μετάνοια. Τὸ ἀληθινὸ νόημα τοῦ "Πίπτ' ἐγειραι" εἶναι ὅτι ὁ ἄνθρωπος πρέπει μὲ ὅλες του τὶς δυνάμεις νὰ βρίσκεται μακρυὰ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ νὰ φυλάγεται καὶ νὰ ἀγωνίζεται νὰ μὴν πέση. ἂν ὅμως ἀπὸ ἀσθένεια ἀνθρώπινη πέση καὶ ὄχι μὲ τὴν δική του προαίρεσι, δὲν πρέπει νὰ ἀπελπίζεται, ἀλλὰ ἀμέσως νὰ σηκώνεται καὶ νὰ ἐξομολογῆται καὶ νὰ μετανοῆ χωρὶς νὰ χάνη καιρό. ἐπειδὴ σύμφωνα μὲ τὸν ἅγιο Ἰωάννη τῆς Κλίμακος "Γνώρισμα τῶν Ἀγγέλων εἶναι τὸ νὰ μὴν πέφτουν".
Γι' αὐτὸ καὶ σύ, ἀδελφέ, ἂν ἴσως ἔπεσες ἀπὸ τὴν μεγάλη σου δυστυχία καὶ τὴν ἀσθένεια, μὴ γελασθῆς καὶ πῆς στὸν ἑαυτό σου ἐγὼ τώρα ἔπεσα καὶ ἔπεσα, λοιπὸν ἂς ξαναπέσω καὶ ἂς κάνω πάλιτην ἁμαρτία καὶ ὕστερα ἐξομολογοῦμαι καὶ μετανοῶ γιὰ ὅλα καὶ ἀπομακρύνομαι πλέον ἀπὸ τὸ κακό. Μὴν ἀκοῦς τὸ λογισμὸ αὐτό, γιατί φανερὰ προέρχεται ἀπὸ τὸν διάβολο ποὺ ζητεῖ τὴν καταστροφή σου.
Γι' αὐτὸ καὶ ἀνεφέραμε στὴν ἀρχὴ τῆς ὁμιλίας τὸ γεγονὸς μὲ τὸ νέο ποὺ πῆγε νὰ ἐξομολογηθῆ, ἀλλὰ ὁ δυστυχὴς δὲν πρόλαβε. Γιατί μέσα ἀπὸ τὴν καρδιὰ τοῦ ἐλιπε ὁ πόνος καὶ ἡ συντριβὴ γιὰ ὅσα εἶχε διαπράξει.
Ἂς ἐγκαταλείψουμε λοιπὸν τὴν αὐθάδεια καὶ τὸ ψεύτικο θάρρος του νὰ ἁμαρτάνωμε μὲ τὴν ἐλπίδα τῆς μετανοίας καὶ τῆς ἐξομολογήσεως καὶ ἔχοντας πάντοτε στὴ μνήμη μας τὸ παράδειγμα αὐτοῦ του δυστυχισμένου νέου, "νὰ ἐργαζώμαστε τὴ σωτηρία μὲ φόβο καὶ τρόμο" (Φιλιπ. 2,12), ὅπως παραγγέλλει ὁ Ἀπόστολος. Γιατί καὶ ἡ ἀληθινὴ μετάνοια γεννιέται ἀπὸ τὸν φόβο, καὶ ἡ μὲν μετάνοια μοιάζει μὲ τὸ καράβι ποὺ μᾶς ὁδηγεῖ στὸ λιμάνι τῆς ἀγάπης, ἐνῶ ὁ φόβος εἶναι ὁ καραβοκύρης τοῦ καραβιοῦ αὐτοῦ, ὅπως λέγει ὁ ἀββὰς Ἰσαάκ. "Ἢ μετάνοια εἶναι τόπλοιο, ὁ φόβος ἐϊναι ὁ κυβερνήτης, καὶ ἡ ἀγάπη τὸ λιμάνι τὸ θεϊκό".
Εἴδαμε μέποσο κόπο ἀποκτᾶται ἡ ἀληθινὴ μετάνοια! μὲ τί κόπους καὶ μόχθους καὶ αἵματα κερδίζεται ἡ ἀληθινὴ συγχώρησις τῶν ἁμαρτιῶν! Πῶς λοιπὸν μπορεῖ νὰ πῆ κάποιος "ἂς ἁμαρτήσω καὶ θὰ ἐξομολογηθῶ καὶ θὰ μετανοήσω", σὰν νὰ εἶναι κάποιο εὔκολο πράγμα ἡ ἀληθινὴ μετάνοια; Γι' αὐτὸ ἀπὸ ἐδῶ καὶ τώρα ἂς προσέχουμε καὶ ὅταν μᾶς παρακινήση ὁ διάβολος σὲ κάποια ἁμαρτία, ἀντὶ νὰ διευκολύνωμε τὸ γκρέμισμά μας λέγοντας "ὕστερα θὰ ἐξομολογηθῶ, θὰ μετανοήσω", ἂς τοποθετήσουμε στὴν ψυχὴ μᾶς αὐτὸ τὸ ἀνίκητο κάστρο καὶ ἂς λέμε: "Ποιὸς γνωρίζει ἂν ἐξομολογηθῶ καλά; ποιὸς γνωρίζει ἂν ἡ ἁμαρτία αὐτὴ ποὺ σκέπτομαι νὰ κάνω εἶναι ἡ τελευταία καὶ ὁ Θεὸς θὰ κόψη τὸ σχοινὶ τῆς ὑπομονῆς του καὶ θὰ μὲ ἀφήση νὰ πέσω στὴν ἀπώλεια; ποιὸς γνωρίζει ἂν ὁ Θεός μου δώση τὸ χάρισμα τῆς ἀληθινῆς μετανοίας, τὸ ὁποῖο δὲν ἔδωσε σὲ ἄλλους παρόμοιους μὲ ἐμένα ἁμαρτωλούς; ποιὸς γνωρίζει ἂν ἴσως κι ἐγὼ ποὺ συνήθισα νὰ μὴ φοβοῦμαι τὸν Θεό, δοθῶ σιγὰ σιγὰ σὲ μία ἀποδοκιμασμένη ζωὴ καὶ σὲ ἔσχατη ἀπελπισία"; Καὶ μεῖς, ἂν εἴμαστε φρόνιμοι δὲν θὰ διακινδυνεύσουμε τόσο φανερὰ τὴ σωτηρία μας, στηρίζοντας τὴν ἐλπίδα μας σὲ μία ἄκαρπη ἐξομολόγησι καὶ σὲ μία ψεύτικη μετάνοια, ἐνῶ μποροῦμε νὰ κρεμάσουμε τὴ σωτηρία μας σὲ ἕνα δυνατὸ σχοινὶ γιὰ νὰ σωθοῦμε, ἐμεῖς νὰ θέλουμε νὰ τὴν κρεμάσουμε σὲ μία σάπια κλωστή, ποὺ μπορεῖ νὰ μᾶς βυθίση σὲ ἕνα πέλαγος ἀτέλειωτου καὶ ἄπειρου πυρός. Τὸ δυνατὸ σχοινὶ εἶναι ἡ ἀποχὴ ἀπὸ τὴν διάπραξι τῆς ἁμαρτίας, ὁ ἀγώνας νὰ ξερριζώσης ἀπὸ τὴν καρδιά σου τὶς κακὲς κλίσεις μὲ ἕνα δυνατὸ πόνο καὶ ἡ ἀπόκτησις τῆς ἀληθινῆς μετανοίας καὶ συγχωρήσεως τῶν ἁμαρτιῶν σου μὲ τὴν ἐργασία τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ. ἡ παραμονὴ στὴν ἁμαρτία εἶναι ἡ ἀμάσητη κατάποσι τῆς ἁμαρτίας. αὐτὸ δείχνει ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἐντελῶς ἀνόητος, γιατί θεληματικὰ κάνει ἕνα κακὸ ἀμέτρητο, ὁρίζοντας μόνος του τὸν χρόνο τῆς μετανοίας γιὰ τὸν ἑαυτό του, σὰν νὰ ἦταν ὁ Θεὸς σχεδὸν φίλος τῶν ἁμαρτωλῶν καὶ σὰν νὰ μὴν εἶναι ἐκεῖνος ποὺ μισεῖ θανάσιμα κάθε ἁμαρτία.
Ἂς φροντίσουμε νὰ ἀποκτήσουμε τὴν ἀληθινὴ μετάνοια μέσα στὴν ψυχή μας καὶ τὰ σημάδια τῆς ἀληθινῆς μετανοίας ὅπως ἀποδείξαμε στὸν παρόντα λόγο. ἂς ἀγωνισθοῦμε γιὰ νὰ ἔχουμε πάντοτε στὴν καρδιά μας καὶ τὸν πόνο γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας, ποὺ εἶναι στοιχεῖο τῆς ἀληθινῆς μετανοίας γιατί χωρὶς αὐτὸν τὸν πόνο δὲν μποροῦμε ν' ἀποκτήσουμε οὔτε τὴν ἀληθινὴ μετάνοια καὶ αὐτὸ συμβαίνει μὲ φυσικὸ καὶ σωστὸ τρόπο. ἐπειδὴ κάθε ἁμαρτία ξεκίνησε καὶ πραγματοποιήθηκε μέσα στὴν ψυχή μας μὲ τὴν ἡδονὴ καὶ τὴν εὐχαρίστησι ποὺ αἰσθάνθηκε ἡ καρδιά, γι' αὐτὸ πάλι μὲ τὴν ὀδύνη καὶ τὸν πόνο τῆς καρδιᾶς πρέπει νὰ θανατωθῆ αὐτὴ ἡ ἴδια ἡ ἁμαρτία. Καὶ ἔτσι νὰ γίνουν τὰ ἀντίθετα ἰάματα στὰ ἀντίθετα. Καὶ αὐτὸ τὸ μαρτυρεῖ ὁ ἅγιος Γρηγόριος Νύσσης ποὺ λέγει: "Ἐπειδὴ ἡ ἁμαρτία εἰσῆλθε στὸ ἀνθρώπινο γένος μὲ τὴν ἡδονή, θὰ ἐκδιωχθῆ" μὲ τὴν ὀδύνη, τὸ ἀντίθετό της.
Τί νὰ λέω πολλά; ὁ Θεὸς δὲν θὰ μᾶς κατηγορήση καὶ δὲν θὰ μᾶς κατακρίνη τὴν ἡμέρα ἐκείνη ἐπειδὴ δὲν θεολογήσαμε ἡ δὲν κάναμε θαύματα ἡ δὲν γίναμε θεωρητικοί, οὔτε κὰν γιατί ἁμαρτήσαμε, ὄχι∙ ἀλλὰ θὰ μᾶς κατακρίνη ἐπειδὴ δὲν μετανοήσαμε καὶ δὲν λυπηθήκαμε γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας.
Τελειώνω μὲ τὸν ἅγιο Συμεὼν τὸν νέο Θεολόγο: Πρέπει ὅλοι μας νὰ γιατρευθοῦμε ἀπὸ τὰ πάθη καὶ τὶς πληγὲς τῆς ἁμαρτίας, καὶ κατόπιν νὰ φυλάξουμε καὶ ὅλες τὶς ἐντολὲς τοῦ Κυρίου καὶ νὰ κάνουμε κάθε ἀρετή. Γιατί ἂν πεθάνουμε ὑγιεῖς καὶ ἴατρευμενοι ἀπὸ τὰ πάθη καὶ τὶς ἁμαρτίες, ἐρχόμαστε στὴ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν ἂν ὅμως πεθάνουμε ἀγιάτρευτοι, ἀσθενεῖς καὶ πνευματικὰ ἀνάπηροι μὲ τὴν ἀμετανοησία, πηγαίνουμε στὸν ἅδη. ἐπειδὴ ἡ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν δὲν εἶναι νοσοκομεῖο γιὰ νὰ δέχεται τοὺς ἀσθενεῖς καὶ ἀνάπηρους, ἀλλὰ εἶναι κατοικία καὶ παλάτι γιὰ νὰ δέχεται τοὺς ὑγιεῖς καὶ γερούς. Γι' αὐτό, δικοί μου σύντροφοι συναμαρτωλοί, ἂς φωνάζουμε πάντοτε πρὸς τὸν Θεὸ ἐκεῖνες τὶς κοινὲς δεήσεις τῆς ἐκκλησίας' "Ἅγιε, ἐπισκεψε καὶ γιάτρεψε τὶς ἀσθένειές μας γιὰ χάρι τοῦ ὀνόματός σου"· καὶ "Ἐπουράνιε Βασιλέα, παράλαβέ μας σὲ κατάστασι μετανοίας καὶ ἐξομολογήσεως ὡς ἀγαθὸς καὶ φιλάνθρωπος". Ἀμήν.