Του Αγίου Μεγάλου Βασιλείου
Ο χρόνος δεν είναι κάτι, του οποίου το μεν παρελθόν εξαφανίστηκε, το δε μέλλον ακόμη δεν εμφανίστηκε, το δε παρόν πριν καλά - καλά γίνει αντιληπτό διαφεύγει αμέσως από τα χέρια της αισθήσεως;
[Απ’ την Α΄ Ομιλία του «ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΞΑΗΜΕΡΟΝ»]
*
Είναι απρεπές να αφήνουμε τον παρόντα καιρό να χάνεται, ύστερα δε να αναπολούμε τα περασμένα, οπότε καμμία ωφέλεια πλέον δεν θα υπάρξει με το να στεναχωριόμαστε.
[Απ’ την Ομιλία του «ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ…»]
*
Ό,τι είναι για τα αισθητά ο χρόνος, είναι για τα πνευματικά όντα η φύση του αιώνα.
[«ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΟΥ ΕΥΝΟΜΙΟΥ Β΄ ]
*
Να μην αφήνετε τίποτα άκαρπο, τίποτα ανεκτέλεστο για τους εαυτούς σας, αλλά, εκτός απ’ αυτά που διδάσκεστε από κοινού, να ερωτάτε και ιδιαιτέρως για πράγματα εποικοδομητικά και να διαθέτετε το χρόνο της αναπαύσεως για την ωφέλειά σας.
[Απ’ τo «ΟΡΟΙ ΚΑΤ’ ΕΠΙΤΟΜΗΝ»]
*
Να αποφεύγουμε σε όλες τις περιπτώσεις την αμετρία, την ακαταλληλότητα του χρόνου («ακαιρία») και την έλλειψη της τάξεως, γιατί εξ αιτίας αυτών όλα καταλήγουν πολλές φορές στο κακό, ακόμη κι αυτό που φαίνεται καλό.
[Απ’ τo «ΟΡΟΙ ΚΑΤ’ ΕΠΙΤΟΜΗΝ», ερωτ.68η]
*
Τίποτα δεν Τον προσπέρασε (τον Θεό), ούτε πρόκειται να Τον προσπεράσει, αλλ’ όλα είναι παρόντα. Ακόμη κι αυτά που περιμένουν στο μακρινό μέλλον, βλέπονται απ’ το μάτι του Θεού ως παρόντα.
[Απ’ το «ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΆ», Αγ. Ιωάννου Δαμασκηνού]
*
Αυτά που άρχισαν να υπάρχουν μέσα στον χρόνο, είναι οπωσδήποτε ανάγκη να τελειώσουν μέσα στο χρόνο. Εάν έχουν χρονική αρχή, μην αμφιβάλλεις για το τέλος.
[Απ’ τα «ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΆ», Αγ. Ιωάννου Δαμασκηνού]
[Από το έργο «ΒΑΣΙΛΕΙΑΝΟ ΑΠΟΘΗΣΑΥΡΙΣΜΑ» του Κ.Γ.Παπαδημητρακόπουλου]