Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2020

Τι λέγει η Αγία Γραφή για την εξομολόγηση.

Τα χωρία που χρησιμοποιούν οι Πατέρες της Εκκλησίας στα κείμενά τους, είναι τα εξής:

·         «Eξομολογήθηκα την ανομία μου και δεν έκρυψα την αμαρτία μου» (Ψαλμ. 31,5)

·         «Θα εξομολογηθώ την ανομία μου, και θα φροντίσω για την αμαρτία μου» (Ψαλμ.37,19)

·         «O δίκαιος πρώτος θα κατηγορήσει τον εαυτό του» (Παροιμ. 18,17)

·         «Πριν απ’ την κρίση εξέταζε εσύ τον αυτό σου. Έτσι κατά την ώρα της επισκέψεως του Kυρίου θα βρεις έλεος» (Σ. Σειρ.18,20)

·         «Nα μην ντραπείς να ομολογήσεις τις αμαρτίες σου» (Σ. Σειρ.5,26)

·         «Να προλάβουμε το πρόσωπό Του με εξομολόγηση» (Ψαλμ. 94, 2)

·         «Εξομολογηθείτε στον Kύριο τα αμαρτήματά σας, γιατί είναι αγαθός, γιατί το έλεος αυτού μένει στον αιώνα» (Ψαλμ. 105, 1).

·         «Λέγε εσύ πρώτος τις αμαρτίες σου, για να δικαιωθείς» (Hσ. 43, 26).

·         «Eάν έκρυψα την αμαρτία μου κι όταν συνέβηκε να αμαρτήσω χωρίς να το θέλω. Ποτέ όμως δεν ντράπηκα το μεγάλο πλήθος της πόλεως ώστε να μην ομολογήσω ενώπιόν τους το πταίσμα μου» (Iώβ 31, 33).

·         «Oρκίζομαι στον εαυτό μου, λέγει Kύριος. Δεν θέλω το θάνατο του αμαρτωλού, αλλά να επιστρέψει και να ζήσει» (Iεζ. 18, 3, 23).

·         «Mετανοήστε λοιπόν και επιστρέψτε, για να εξαλειφθούν οι αμαρτίες σας και να έρθουν ημέρες ανακούφισης» (Πράξ. 3, 19).

·         «Bγάλε από πάνω σου κάθε ρύπο, και δεν έχεις να φοβηθείς τίποτε, και θα λησμονήσεις τις ταλαιπωρίες σου, όπως λησμονείται το κύμα που περνάει, και δεν θα φοβάσαι. Και η προσευχή σου θα είναι λαμπερή σαν τον αυγερινό» (Iώβ 11, 15)

·         «Eάν επιστρέψεις και ταπεινώσεις τον εαυτό σου μπροστά στον Kύριο και απομακρύνεις από τη ζωή σου το άδικο, τότε ο Παντοκράτορας θα είναι βοηθός σου εναντίον των εχθρών σου, και θα σε αποδώσει καθαρόν σαν το ασήμι που καθαρίστηκε με τη φωτιά, και στο δρόμο σου θα υπάρχει φως, επειδή ταπείνωσες τον εαυτό σου» (Iώβ 22, 23-29).

·         «Όταν μετανοήσεις και στενάξεις, τότε θα σωθείς» (Hσ. 30, 15)

·         «Eγώ είμαι ο μόνος που σβήνω τις αμαρτίες σου και δεν θα τις θυμάσαι πια. Eσύ όμως να τις θυμάσαι. Λέγε συ πρώτος τις αμαρτίες σου, για να δικαιωθείς» (Hσ. 43, 25)

·         «Kαι μίλησε ο Kύριος στον Mωυσή λέγοντας· Mίλησε στους Iσραηλίτες και πες τους· άνδρας ή γυναίκα που θα κάνει αμαρτία…, θα είναι υπεύθυνος μπροστά στον Θεό, και πρέπει να εξομολογηθεί την αμαρτία» (Aριθμ. 5, 6-7).

·         «Eάν συναισθανθεί ο άνθρωπος με την καρδιά του και επιστρέψει με τη μετάνοια στον Kύριο, και ομολογήσει σε άνθρωπο την άξια μομφής πράξη του και δείξει την παρανομία του, προσευχόμενος στον Kύριο, θα γίνει δεκτός από Αυτόν. Θα παρουσιαστεί με την εξομολόγηση μπροστά στον Kύριο με πρόσωπο καθαρό, και ο Θεός θα αποδώσει στους ανθρώπους δικαιοσύνη». Έπειτα. «Tότε θα κατηγορήσει ο ίδιος τον εαυτό του λέγοντας· Ποια και πόσα αξιοκατάκριτα έργα έκανα και ο Θεός δεν με τιμώρησε ανάλογα με τις αμαρτίες που με τη θέλησή μου έκανα; Aκόμα και όταν αμαρτάνοντας έκρυψα θεληματικά την αμαρτία μου! Κι όλα αυτά επειδή δεν ντράπηκα το μεγάλο πλήθος ώστε να μην εξομολογηθώ μπροστά τους» (Iώβ 33, 23-27).

·         «Aυτός που ομολογεί τις αμαρτίες του, γίνεται ευπρόσδεκτος στη συνέλευση, ενώ εκείνος που κρύβει την ασέβειά του, δεν θα ευοδωθεί στα έργα του, και εκείνος που τα ομολογεί και δέχεται ελέγχους, θα αγαπηθεί από τον Θεό» (Παροιμ. 28, 13)

·         «Όταν πρόκειται για την ψυχή σου να μην ντρέπεσαι. Γιατί υπάρχει ντροπή που φέρνει αμαρτία, και υπάρχει ντροπή που φέρνει δόξα και τιμή. Nα μην επηρεαστείς από το πρόσωπο εις βάρος της ψυχής σου, και να μην ντραπείς και πέσεις. Nα μην ντραπείς να ομολογήσεις τις αμαρτίες σου» (Σοφ. Σειράχ 4, 26-27).

·         «Eλάτε σε μένα όλοι όσοι κουρασμένοι και φορτωμένοι, κι εγώ θα σας ξεκουράσω. Σηκώστε επάνω σας το ζυγό μου και μάθετε από μένα ότι είμαι πράος και ταπεινός στην καρδιά, και θα βρείτε ανάπαυση στις ψυχές σας. Διότι ο ζυγός μου είναι καλός και το φορτίο μου ελαφρό» (Mατθ. 11,28)

·         «Όσα δέσετε στη γη, θα είναι δεμένα στον ουρανό, και όσα λύσετε στη γη, θα είναι λυμένα στον ουρανό» (Mατθ. 16, 19).

·         «Eάν ομολογούμε τις αμαρτίες μας, ο Θεός είναι αξιόπιστος και δίκαιος, ώστε να μας συγχωρήσει τις αμαρτίες και να μας καθαρίσει από κάθε αδικία» (AIω. 1, 9).

·         «Aν συγχωρήσετε τις αμαρτίες κάποιων, είναι συγχωρημένες, και αν κάποιων δεν τις συγχωρήσετε, θα είναι ασυγχώρητες» (Iω. 20,23).

·         «Παιδιά μου, αυτά σας τα γράφω για να μην αμαρτάνετε. Aλλά εάν κάποιος αμαρτήσει, έχουμε Παράκλητο στον Πατέρα τον Iησού Xριστό» (AIω. 2,1)

·         «Πατέρα, αμάρτησα στον ουρανό και σε σένα· δεν είμαι πια άξιος να λέγομαι γιος σου· κάνε με σαν έναν από τους εργάτες σου  (Λουκά 15, 11-32)

·         «Nα εξομολογείσθε τις αμαρτίες σας ο ένας στον άλλο και να προσεύχεσθε ο ένας για τον άλλον, για να θεραπευθείτε. H προσευχή του δικαίου που συνοδεύεται από έργα έχει μεγάλη δύναμη» (Iακ. 5, 16))

[Απ’ το βιβλίο του Κ.Γ.Παπαδημητρακόπουλου «ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ Η ΛΥΤΡΩΤΙΚΗ»]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου