Δεν νοείται μετάνοια, χωρίς την εξομολόγηση. Γιατί η μετάνοια με αυτήν εκφράζεται, εκδηλώνεται κι ολοκληρώνεται. Γι’ αυτό και οι Πατέρες την αποκαλούν «αρχή της σωτηρίας».
Σε κάθε περίπτωση τα δάκρυα μετανοίας καθαρίζουν, η εξομολόγηση δικαιώνει. Όσοι ελεήθηκαν απ’ τον Θεό, προηγουμένως ομολόγησαν τις αμαρτίες τους. Γι’ αυτό κι αυτή πρέπει να του προσφέρεται ως θυσία της συντετριμμένης καρδιάς μας. Πες την αμαρτία σου για να απαλλαγείς απ’ την αμαρτία! Η ομολογία των σφαλμάτων μας αφανίζει τα ίδια τα σφάλματα. Όπως και το τόσο θλιβερό τους φορτίο! Αυτά, μεταξύ άλλων, μας τονίζουν οι Πατέρες με πλήθος από παραδείγματα.
Επιπλέον αναλύουν τις ιδιότητές της, τις μεγάλες ωφέλειες που έχουμε απ’ αυτήν, το πώς ακριβώς πρέπει να γίνεται και σε ποιούς, μας ενθαρρύνουν να μην απογοητευόμαστε όσο αμαρτωλοί κι αν είμαστε, απαντούν σε πολλές απορίες κι αντιρρήσεις μας, αλλά και το πώς να υπερβαίνουμε τα εμπόδια του πονηρού, όπως τη ντροπή για παράδειγμα. Γιατί, όπως υποστηρίζουν, οι δαίμονες πολλές φορές συνηθίζουν ή να μας πείθουν να μην εξομολογούμαστε, ή να παρουσιάζουμε ότι δήθεν άλλοι διέπραξαν τις αμαρτίες μας, ή να κατηγορούμε τους άλλους ως υπαίτιους αυτών!
Μήπως σήμερα, που τα ψυχολογικά προβλήματα μας καταδυναστεύουν λίγο ως πολύ όλους, τελικά αυτό που μας λείπει είναι η λύτρωση της εξομολογήσεως; Ας το σκεφτούμε!
Εξ’ άλλου τούτος είναι και ο σκοπός αυτού του βιβλίου: Τουλάχιστον να το σκεφτούμε!
Το έργο αυτό είναι το Γ΄ μέρος της τριλογίας ("ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΑΔΙΑΚΟΠΗ Α΄ το θεωρητικό μέρος", "ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΑΔΙΑΚΟΠΗ Β΄ το πρακτικό μέρος"). Στην τριλογία μας αυτή, μιλούν 45 θεοφόροι Πατέρες της Εκκλησίας μας, το συνολικό δε έργο προλογίζει ο μακαριστός Οσιολογ. Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης.
Δείτε ΕΔΩ