
Όλα
όσα συμβαίνουν τη στιγμή του θανάτου και η διαδρομή προς τη βασιλεία
των ουρανών… Καμιά φορά μας αρκεί το να δηλώνουμε αδαείς …Μια βολική
άγνοια… μια χλιαρή ενίοτε αντιμετώπιση που αποστρέφεται ο Χριστός
μας…Πιστεύω μεν στο Θεό αλλά όχι και στο μετά… στα τελώνια… στην κόλαση.
Μοιάζει
αιρετικό ή μήπως δεν είναι; Γνώριζα έναν τέτοιον άνθρωπο χλιαρό συχνά
ορθολογιστή που όπως έλεγε κατά τα άλλα πίστευε… Μέχρι που κάποια στιγμή
έπεσε στα χέρια του μια κασέτα… έγραφε πάνω: Η συγκλονιστική αφήγηση
του Γέροντα Εφραίμ της Σκήτης του Αγίου Ανδρέα στο Σεράι των Καρυών για
την ψυχή μετά τον Θάνατο. Αυτή η κασέτα αδερφέ μου, μου άλλαξε τη ζωή!
Συγκλονίστηκα! Πείστηκα! Θέλησα να μάθω για αυτό το μετά… Και τώρα ξέρω!
και ελπίζω! Αυτή η κασέτα ήταν σταλμένη απ τον Χριστό μας…
Καθισμένος
απέναντι στον Γέροντα λίγα χρόνια πριν σε ένα μικρό εκκλησάκι στον
πρώτο όροφο της Σκήτης πάνω απ την κεντρική πύλη της. Εξομολογούμαι σ
αυτόν τον γλυκύτατο Πατέρα και αισθάνομαι την ορθάνοιχτη αγκαλιά της
Θείας στοργής να με προσμένει… Πριν φύγω τον ρωτώ: Γέροντα επειδή
ασχολούμαι με το εκκλησιαστικό ραδιόφωνο και κάνω εκπομπές έχω ευλογία
να μεταφέρω σε αυτές κάποιες από τις ομιλίες σας; Και αυτός με
χαμηλωμένο το βλέμμα και με εκείνη την γαλήνια φωνή μου απαντά: Αν
νομίζεις ότι θα ωφεληθούν κάποιοι να το κάνεις…
Απομαγνητοφώνησα
το περιεχόμενο αυτής της συνταρακτικής αφηγήσεως… Αυτά που ειπώθηκαν
είναι συγκλονιστικά γιατί είναι αληθινά και διαπνέονται από την
διδασκαλία των Αγίων Πατέρων ανά τους αιώνες. Κάποιοι άνθρωποι άλλωστε
είναι ιδιαιτέρως φωτισμένοι και χαρισματούχοι εκ Θεού…

Είναι ιλαρός,
χαρούμενος και καθόλου αυστηρός όπως μερικοί θέλουν να τον παρουσιάζουν ή
να τον εικονίζουν.. Οι άγγελοι δεν έχουν καμιά σχέση με φόβο με τρόμο
και με ασχήμια… Κυρίως οι Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ… Εάν μερικοί
φοβούνται είναι όχι από τη Θέα του Αγγέλου, αλλά από τη θέα της δικής
τους αμετανόητης καταστάσεως…. Όπως και στη θέα του Χριστού μας, κάποιοι
δαιμονίζονται και κολάζονται επειδή οι ίδιοι οι αμετανόητοι άνθρωποι
δεν είναι δεκτικοί της Θείας οράσεως!
Έρχονται
λοιπόν οι Άγγελοι, έρχονται οι δαίμονες, έρχονται οι Άγιοι, αμβλύνονται
οι αισθήσεις, κι όταν υπνωθούν τα μάτια, τα σωματικά μάτια, τότε η ψυχή
με τον νου βλέπει τα πάντα. Έχει μπει ήδη η ψυχή στην σφαίρα της
αιωνιότητος του άλλου κόσμου πριν ακόμη εξέλθει του σώματος. Είναι οι
τελευταίες στιγμές, οι τελευταίες φωτογραφίες από τις οποίες μπορούμε να
διαπιστώσουμε εάν αυτή η ψυχή κρίνεται ή είναι σεσωσμένη…
Είναι
μερικά μυστικά που μας είπαν οι Πατέρες να προσέξουμε ώστε να
μπορέσουμε να διακρίνουμε…Δηλαδή αν υπάρχει αγωνία ή εφίδρωση…οι
κινήσεις των οφθαλμών δεξιά και αριστερά πάνω και κάτω οι κινήσεις των
χεριών, η αλλαγή του χρώματος, κραυγές ή βλάσφημες εκφράσεις, δυσοσμία
που εκπέμπεται από το στόμα του ψυχορραγούντος ή και από το περιβάλλον ή
ταραχή και φόβος, ταχυκαρδία και εφίδρωση και σε εμάς τους υπόλοιπους
με έναν ακατάληπτο τρόπο, όλα αυτά σημαίνουν ότι έχουμε παρουσία
δαιμόνων και ότι κάτι δεν πάει καλά…
Πρέπει
τότε να προσέξουμε πάρα πολύ και να κάνουμε πολλά σαρανταλείτουργα.
Όταν όμως κοιμηθεί, απ την στιγμή που ο φύλακας άγγελος παραλάβει την
ψυχή, τότε ζωγραφίζεται στο σκήνωμα μια τέτοια χάρη και μια ιλαρότητα
που θες συνεχώς να είσαι κοντά του χωρίς φόβο και δισταγμό…
Είναι
ίσως οι τελευταίες στιγμές γιατί ο χρόνος είναι μετρημένος ως την ταφή
και εκείνη τη στιγμή μας δίνεται ευκαιρία από τον Θεό μα βιώσουμε αυτό
το μυσταγωγικό θέαμα…. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς. Δεν νοιώθουμε την
απομάκρυνση… Θέλουμε να είμαστε συνεχώς κοντά του… Σε έναν μοναχό μέχρι
να τελειωθεί ήμουν δεκαπέντε ολόκληρες ώρες συνεχώς δίπλα του. Είχε λίγη
δυσκολία αλλά τελικώς εσώθη…Το ψυχορράγημά του κράτησε πολλές ώρες και
ήταν εξουθενωτικό για όλους ….



Κάθε
μέρα λειτουργούμε και μνημονεύουμε… Σαράντα λειτουργίες…Αλλά τα
τριήμερα κόλλυβα έχουν πολύ μεγάλη σημασία. Τα κόλλυβα παρίστανται
ενώπιον του Κυρίου όταν η ψυχή βάζει την μετάνοια και το κάθε σπυράκι –
σιταράκι είναι μια ψυχούλα αλλά είναι και συγχρόνως πολλές ευχές του
συνόλου της Εκκλησίας. Δέονται εξ ονόματος του κεκοιμημένου ο οποίος
πλέον δεν μπορεί να μιλήσει. Κύριε ελέησον… Κύριε Ελέησον… Κύριε
Ελέησον… Άπειρες φορές. Ελέησον για την ψυχή που βάζει μετάνοια…
Ούτε
ο Χριστός μας αποφαίνεται, ούτε η ψυχή αντιλαμβάνεται με ακρίβεια αλλά
ξέρει διαισθητικώς ότι αφού πέρασε τα Τελώνια είναι σεσωσμένη, αλλά
περιμένει την επικύρωση… Μέχρι τότε υπάρχει δισταγμός γιατί δεν γνωρίζει
ακόμη το δρομολόγιό της…
Έπειτα
ο Φύλακας Άγγελος παίρνει την ψυχή και την κατεβάζει πάλι στη γη
αμέσως, σε μηδέν χρόνο. Ενώ κάνουν το δρομολόγιο προς τον Χριστό μας σε 3
μέρες, τώρα σε χρόνο μηδέν η ψυχή με τον Φύλακα Άγγελό της
ξανακατεβαίνει στη γη και αρχίζει τότε μια διαδρομή από την ημέρα που
γεννήθηκε μέχρι την ημέρα που κοιμήθηκε. Ακολουθεί βήμα-βήμα, πόντο
–πόντο τα πάντα με λεπτομέρεια.
Εκεί
οι άνθρωποι θα θυμηθούν λεπτομέρειες που λησμόνησαν παντελώς… Και καλά
και κακά…Και μικρά και μεγάλα. Τα θανάσιμα τα θυμούνται όλοι οπότε δεν
θα τα χουν ξεχάσει. Άλλα μικρότερα και κακά και καλά λησμονημένα πλέον
θα τα θυμηθούν…. Και τότε ο καθένας εμπειρικά πλέον θα διαπιστώσει ότι ο
Θεός είναι πανταχού παρών και γνωρίζει τα πάντα γιατί τότε τα
αισθάνεται και τα θυμάται όλα… Είναι χαρισματική αυτή η μνήμη… δεν
βλέπει κάτι το φανταστικό…
Αντικρίζει
την πραγματικότητα, την αλήθεια της ζωής του. Όταν τελειώσει αυτό το
δρομολόγιο στην ζωή, η ψυχή ζητά και κάποιο δώρο! Ανάλογα με την
ευλάβεια για παράδειγμα που είχε στην Παναγία μας, να μεταβεί σε κάποιο
προσκύνημα…Όχι ταξιδάκια στην Αυστραλία ή στον Βόρειο Πόλο να δούμε τους
Εσκιμώους και τους πιγκουίνους, γιατί αυτό απλούστατα δεν ωφελεί την
ψυχή. Η ψυχή όταν εξέλθει δεν θέλει τίποτα από το γήινο… απολύτως
τίποτα.
Δεν έχει καμιά σχέση
με την γη η ομορφιά του άλλου κόσμου…Όταν βγούμε από την κοιλιά της
μητέρας μας δεν θέλουμε να ξαναμπούμε με τίποτα… γιατί εκεί είναι
σκοτεινά και στενά και ο κόσμος είναι ευρύχωρος… Έτσι και αυτό το
απέραντο σύμπαν, η γη θα μας φαίνεται ένα τίποτα! Ο εκεί κόσμος όμως θα
μας φαίνεται ευρύχωρος και φωτεινό… όχι σκοτεινός όπως εδώ. Το είπε ο
ίδιος ο Χριστός μας με το: μεταβέβηκεν εκ του θανάτου εις την ζωήν….
Θα
έπρεπε να πει με την δική μου λογική μεταβέβηκε εκ της ζωής εις την
αιώνιον ζωή… Κύριε εκ του Θανάτου; Εκ του Θανάτο! Από ένα τόσο μικρό σε
ένα τόσο άπειρο! Ο Γέροντάς μας (εννοεί τον Γέροντα Εφραίμ τον
Φιλοθεϊτη) έλεγε από ένα μικρό περίπτερο σε ένα τεράστιο
σουπερ-μάρκετ!…Θα δούμε λοιπόν ακριβώς όλα τα μέρη που ζήσαμε και θα
ζητήσουμε όπως είπαμε σαν ευλογία να μεταβούμε σε έναν αγαπημένο τόπο.
Τότε οι γυναίκες μπορούν να ζητήσουν να ρθουν εδώ στο Άγιο Όρος, στα
Ιεροσόλυμα και αλλού…
Την
ενάτη ημέρα η ψυχή παρίσταται πλάι στον Χριστό και τότε φτιάχνουμε τα
κόλλυβα της ενάτης ημέρας. Η ψυχή επανέρχεται στον Χριστό και η Εκκλησία
και πάλι δέεται… Κύριε Ελέησον την ψυχή που παρίσταται ενώπιον Σου. Ο
Χριστός ευλογεί και δεν αποφαίνεται. Ούτε η ψυχή γνωρίζει…Τώρα όμως έχει
εμπειρία, όλων των καλών και όλων των κακών του κόσμου τούτου και τότε
έχει την γνώση ότι αυτός ο κόσμος είναι ένα τίποτα μπροστά στο κάλος του
άλλου… Καθώς δε διέρχεται το σύμπαν έχει και την γνώση των άστρων και
των γαλαξιών… αποκτά δηλαδή και αυτήν την αστρονομική εμπειρική γνώση…
Μιλάμε
για αποστάσεις που χρειάζονται έτη φωτός για να διανυθούν…. Από την
ενάτη ημέρα και μετά αρχίζει το μεγαλύτερο μέρος της εκπλήξεως…. Θα
παραλάβει ο Φύλακας Άγγελος την ψυχή και θα την οδηγήσει στον Παράδεισο.
Τις μισές ημέρες (ακόμη ως τις σαράντα μας απομένουν 31 ημέρες) στον
Παράδεισο και τις άλλες στον Άδη, οπότε την Τεσσαρακοστή ηνέρα η ψυχή θα
έχει πια ολοκληρωμένη την εμπειρία του νοητού αόρατου κόσμου όπως έχει
και την εμπειρία τούτου του κόσμου του κτιστού…

Στην
Βασιλεία των Ουρανών αυτή τη στιγμή βρίσκονται μόνο ο Χριστός και η
Παναγία μας, με ψυχές και σώμα. Οι Άγιοι βρίσκονται στον Παράδεισο αλλά
χωρίς σώματα. Και ο Θεϊκός Νυμφώνας είναι Παράδεισος αλλά με ψυχές και
σώματα. Τώρα στον Παράδεισο βρίσκονται μόνο ψυχές περιμένοντας την
Δευτέρα Παρουσία, να ενωθούν με τα σώματά τους. Γιατί είναι μισοί,
λειψοί άνθρωποι χωρίς το σώμα τους…. Σαν να έχουμε το φεγγάρι στο μέσον.

Επειδή
λοιπόν η Εκκλησία μας αυτό το γνωρίζει, προσκομίζει τα κόλλυβα της 40ης
ημέρας τα οποία είναι και τα πιο σημαντικά. Εδώ στο Άγιο Όρος τα παλιά
χρόνια οι Πατέρες ήταν πιο αυστηροί και πιο φιλάνθρωποι… Κεκοιμημένοι
Πατέρες… Τότε την 40η ημέρα έκαναν Παννυχίδα, ώστε να πληροφορηθούν ,
κάποιος απ τους Πατέρες, κυρίως ο Γέροντας εάν η ψυχή εσώθη ή δεν εσώθη .
Με κάποιο σημάδι που δινόταν τότε (και στις μέρες μας συχνά δίνεται)
την 40η ημέρα, μετά από νηστεία και αγρυπνία την προηγούμενη έπαιρναν
την πληροφορία. Οι πιο πολλοί εκ των κεκοιμημένων Πατέρων εσώζοντο!
Κάποιος κάποτε φανερώθηκε με την όψη αρκούδας! και είπε ότι κολάστηκε
επειδή ήταν συνεχώς μέθυσος στο Άγιο Όρος.
Άλλος
πάλι που φανερώθηκε είπε ότι κολάστηκε γιατί έκανε παρακοή εν γνώσει
του στον Γέροντά του. Άλλος πάλι γιατί όπως είπε δεν έκανε καθόλου
μοναχικά καθήκοντα. Εύκολο ήταν να σωθεί, αλλά για έναν μικρό πόντο πήγε
στα εξ ευωνύμων….
Επιμένουμε
λοιπόν πάρα πολύ στο θέμα της 40ης ημέρας, ακριβώς όταν αυτή
συμπληρωθεί. Καμιά φορά έξω στον κόσμο κυρίως δεν συμπίπτει η 40η ημέρα
με το μνημόσυνο για ευνόητους λόγους, οπότε αυτό γίνεται λίγο πριν ή
λίγο μετά. Όμως την 40η ακριβώς ημέρα πάλι θα κάνουμε κόλλυβα επί του
μνήματος, ώστε να είμαστε απόλυτα καλυμμένοι πάνω σε αυτό το
σπουδαιότατο για την ψυχή θέμα. Εκείνη την ημέρα η ψυχή θα λάβει τη θέση
της. Να πάρουμε την μια πλευρά, αυτήν του σεσωσμένου όταν εισέλθει στον
Παράδεισο… Λέγουν οι Πατέρες… Ποιόν πρώτον να αγκαλιάσει, ποιος πρώτος
να την υποδεχθεί…!! Και θα έχουμε και μερικές εκπλήξεις:
Πως εγώ εσώθην …
Πώς
έγινε αυτό το μέγα θαύμα! Πως βλέπω εδώ τόσους σεσωσμένους δικούς μου,
γνωστούς που νόμιζα ότι δεν θα ήταν καθόλου σεσωσμένοι! Που είναι όλα
αυτά τα αγαπημένα μου πρόσωπα, που τόσα έζησα μαζί τους και απουσιάζουν;
Εκπλήξεις! Θα τους γνωρίζουμε δε όλους δια Πνεύματος Αγίου! Όλοι δε
είναι ηλιόμορφοι και Αγγελοπρόσωποι, δηλαδή έχουν την μορφή του Χριστού
μας… Όχι με την μορφή που είχαν στην γη…
Εκεί
βλέπονται διαφορετικά όπως λάμπουν! Δεν συστέλλεται ο ήλιος του
καθενός! Όταν παρουσιάζονται στη γη παίρνουν την μορφή του σώματος. Αλλά
εκεί βλέπονται διαφορετικά, όπως λάμπουν! Η ψυχή όταν κάνει αυτές τις
μεταβάσεις, πάνω – κάτω (να το πούμε σχηματικά) τις 40 πρώτες ημέρες
έχει το σχήμα του σώματος. Η ψυχή είναι ασώματη βέβαια, αλλά παίρνει
αυτό το σχήμα, όπως και ο Άγγελος παίρνει το σχήμα ενός νέου ανθρώπου,
νεανίσκου 20 ετών χωρίς γένια, ποτέ κοριτσιού. Ο Άγγελος βέβαια δεν έχει
φύλο, παίρνει μορφή ανδρός, γιατί και ο Χριστός μας παρουσιάστηκε έτσι
και έτσι τιμούν τον Χριστό μας.
Πολλοί
θα αναρωτηθούν πως είναι δυνατό να δει η ψυχή μια και δυο φορές προ της
40ης ημέρας τον Χριστό μας, απ την στιγμή που οι περισσότεροι γνωρίζουν
ότι θα τον δούμε κατά την Δευτέρα Παρουσία. Πολλοί βέβαια τον έχουν δει
και στην επίγεια ζωή. Δεν είναι πρωτόγνωρη εμπειρία. Άλλοι βέβαια θα
τον δουν όπως προείπαμε την 3η την 9η και την 40η ημέρα .
Οι
σεσωσμένες ψυχές ήδη εκρίθησαν και βλέπουν τον Χριστό! Τι αναμένουν;
Την Δευτέρα παρουσία, οπότε και θα ενωθούν με τα σώματά τους τα οποία
είναι Άγια Λείψανα πλέον φανερά ή εν αγνοία πολλών, για να βλέπει έτσι
και το σώμα και η ψυχή πάντα τον Χριστό! Των κολασμένων οι ψυχές δεν
βλέπουν τον Χριστό; Τι αναμένουν; Και αυτές την Δευτέρα Παρουσία να
ενωθούν με τα σώματά τους για να βλέπουν τον Χριστό αλλά ως πυρ και όχι
φως! Οι πάντες θα βλέπουν τον Χριστό! Και οι δαίμονες και οι Κολασμένοι
αλλά όχι φωτιστικά…Καυστικά! Ο Χριστός μας δεν τους εκπέμπει βέβαια πυρ,
αλλά φως και Αγάπη! Μα αυτοί δεν το δέχονται ποτέ.. Δεν το θέλουν ποτέ,
διότι ουδέποτε μετανόησαν στη ζωή τους.
Η κόλαση
είναι ο χώρος στον οποίο θα κολαστούν οι δαίμονες και οι άνθρωποι με
ψυχή και σώμα μετά την Δευτέρα Παρουσία. Τώρα ο δαίμονας ναι μεν
κολάζεται, αλλά νοιώθει ωραία γιατί μας πολεμά. Μετά την Δευτέρα
Παρουσία θα κολάζεται χωρίς να μπορεί να πολεμά κανέναν. Βιώνει την
κόλαση τώρα μεν αλλά παρηγοριέται γιατί πολεμά και νικά κάποιον τον
οποίον κερδίζει και παίρνει μαζί του στην κόλαση.
Μετά
την Δευτέρα Παρουσία θ' αρχίσει η ζωή η αιώνιος! Δηλαδή επ’ άπειρον
αποκαλύψεις του Χριστού μας σε Αγγέλους και σεσωσμένους ανθρώπους.
Μπορούμε να πούμε ότι τότε θ αρχίσουν οι κυρίως αποκαλύψεις του Χριστού
μας. Τώρα όλοι περιμένουν την κοινή Ανάσταση για να αρχίσει… το
πανηγύρι! Η ατελεύτητος αποκάλυψη σε Αγγέλους και Ανθρώπους ταυτοχρόνως
στον Θεϊκό Νυμφώνα. Οι Άγιοι δεν βρίσκονται ήδη στον Θεϊκό Νυμφώνα όπως ο
Χριστός μας και η Παναγία μας, γιατί στερούνται σωμάτων. Τώρα στον
Παράδεισο, στα προεόρτια του Θεϊκού Νυμφώνος η ψυχή βιώνει ακόμα αυτήν
την κατάσταση.
Και δεν
αποκαλύπτεται πλήρως ο Χριστός μας και στους σεσωσμένους γιατί μερικοί
εκ του Άδου θα μεταβούν στον Παράδεισο! Εδώ είναι η εμπειρία και η
σπουδαιότητα των μνημοσύνων γι’ αυτό γίνονται…Για τους μη σεσωσμένους !
Τι τους ευχόμαστε; Δεν λέμε μετά των Αγίων ανάπαυσον Χριστέ τας ψυχάς
των δούλων σου; Μετά των Αγίων! Ποιών δούλων Σου; Μα αν κάποιος έχει
πάει στον Παράδεισο δεν είναι Άγιος Είναι Άγιος ναι! Μα εμείς ευχόμαστε
γι αυτούς που δεν έχουν σωθεί, δεν είναι Άγιοι… Επειδή ακόμα δεν έγινε η
Δευτέρα Παρουσία, ένας μεγάλος αριθμός Ορθοδόξων ίσως και μη Ορθοδόξων,
ο Θεός γνωρίζει, θα μεταβούν εκ του Άδου στον Παράδεισο. Τίνι τρόπω; Με
τις Θείες Λειτουργίες, τα μνημόσυνα, το κομποσκοίνι και τις
ελεημοσύνες.
Δηλαδή το
βιβλιάριο της ψυχής του Κολασμένου εν τω Άδη, το έχει η Εκκλησία. Εμείς
κάνουμε Θεία Λειτουργία, μνημόσυνα, κομποσκοίνια και ελεημοσύνες και
κολλάμε το ένσημο εμείς στο δικό του βιβλιάριο κάτι που αυτός δεν μπορεί
να κάνει αφού στερείται σώματος. Αυτός μετά θα μας ανταποδώσει το δώρο…
Μερικές ψυχές λοιπόν μεταβαίνουν από τον Άδη στον Παράδεισο με την
βοήθεια της Εκκλησίας, όχι μόνοι τους και όχι βεβαίως όλοι…
Τώρα
ποιοί και μέχρι ποιο βαθμό; Ας παρομοιάσουμε τον Άδη με έναν ωκεανό.
Στην φωτεινή δέσμη του ύδατος, από την επιφάνεια της θάλασσας μέχρι
βάθους δεκαπέντε, είκοσι, εικοσιπέντε,τριάντα σπανιότατα τριαντατριών
μέτρων υπάρχει η λεγόμενη δέσμη φωτός, όπου ακτίνες ηλίου διεισδύουν και
κάποιο έστω μικρό φως υπάρχει. Από κει και κάτω υπάρχει Έρεβος, το
πραγματικό το παντοτινό σκοτάδι. Στο διάστημα λοιπόν αυτό (εννοεί της εν
Άδου παραμονής των μη σεσωσμένων) μπορεί για όσες ψυχές βρίσκονται στον
Άδη να διεισδύσει η Θεία Λειτουργία και σιγά –σιγά να τις ανεβάσει όλο
και πιο πάνω. Κάποτε λοιπόν κάποιες τις μετακινεί ως τον Παράδεισο.
Η
Θεία Λειτουργία! τη στιγμή ακριβώς που λέμε: «Απόπλυνον Κύριε τα
αμαρτήματα των ενθάδε μνημονευθέντων δούλων Σου τω αίματι Σου τω Αγίω.
Με τον παραλληλισμό του Άδη με τον Ωκεανό, αυτοί που βρίσκονται στο
κάπως φωτεινό, να το ονομάσουμε έτσι, μέρος του Άδη μπορούν με την Θεία
Λειτουργία το κομποσκοίνι και τις ελεημοσύνες σιγά –σιγά να ανέβουν.
Βρίσκονται δε εκεί, γιατί ναι μεν έχουν βαριά αμαρτήματα, μα όχι
θανάσιμα….
Και στα θανάσιμα
υπάρχει ιεράρχηση. Το χειρότερο είναι το να λατρεύεις εν επιγνώσει τον
Σατανά ως Θεό. Η εσχάτη απώλεια του νοός. Ό, τι μεγαλύτερο και πλέον
απαίσιο υπάρχει. Έπειτα είναι οι αιρεσιάρχες, οι υπερήφανοι, οι
βλάσφημοι, οι φιλάργυροι, οι πόρνοι, οι ανήθικοι, οι διεστραμμένοι και
όλα τα λοιπά αμαρτήματα. Επάνω – επάνω ας πούμε είναι κάποιος που έκανε
μια μεγάλη κλεψιά και δεν πρόλαβε να μετανοήσει αφού πέθανε αιφνιδίως
και κολάστηκε, όλες οι κλοπές δεν κολάζουν.
…Πολλά
νέα παιδιά ίσα-ίσα σώζονται αφού μετά από μέθη έκαναν κάποια αμαρτήματα
κυρίως σαρκικά και επιστρέφοντας στο σπίτι χτύπησαν σε ένα τροχαίο και
τελειώθηκαν. Αυτός ο αιφνίδιος, ο αιματηρός, ο οδυνηρότατος θάνατος τα
«ξέπλυνε». Υπολογίζεται δηλαδή και ο τρόπος του Θανάτου για την σωτηρία
της ψυχής. Οι κατάκοιτοι και όσοι υπέφεραν πολύ στη ζωή τους, παίρνουν
στεφάνι μεγαλομάρτυρος.
Η
Θεία Λειτουργία και οι Ελεημοσύνες ανεβάζουν τις ψυχές. Αρκεί όπως έλεγε
ο Γέροντας Εφραίμ ο Κατουνακιώτης, οι Λειτουργοί να είναι ενάρετοι και
άξιοι. Γιατί ο Θεός δεν εισακούει τις Λειτουργίες των αναξίων Ιερέων οι
οποίοι ζητούν χρήματα και έπειτα δεν μνημονεύουν, είτε μνημονεύουν λίγες
φορές και όχι σωστά. Θεία Λειτουργία λοιπόν, κομποσκοίνι, προσευχή και
ελεημοσύνη… Αυτά μπορούν να εξάγουν μια ψυχή εκ του Άδου…
Μια
συνταρακτική αφήγηση ποτισμένη με Άγιο Πνεύμα. Ο Θεός επιτρέπει αυτήν
την ιερή γνώση σε κάποιους λίγους εκλεκτούς Του, για να μας κάνει
κοινωνούς του Μεγαλείου Του, για να μας απαλλάξει από την ζημιογόνο για
την ψυχή άγνοια. Ο συγκλονιστικός τρόπος και η λεπτομερής περιγραφή του
ταξιδιού της ψυχής από αυτόν τον εξαιρετικά φωτισμένο Γέροντα απετέλεσε
και για τον ομιλούντα μια τεράστια έκπληξη και μια ώθηση για διαρκή
αναζήτηση. Άλλωστε ο καθένας ατομικά πρέπει να ετοιμάζει αυτό το
ξεχωριστό ταξίδι…
Τέλος και τω Θεώ Δόξα!