Βασικός τρόπος έκφρασης και
παρουσίας του άκρως αντιχριστιανικού φαινομένου της «Νέας Εποχής» στον
χώρο της υγείας αποτελούν οι λεγόμενες Ανορθόδοξες ή ενεργειακές
«θεραπείες», οι οποίες στερούνται επιστημονικού χαρακτήρα. Μεταξύ αυτών
των ανορθόδοξων «θεραπειών» συγκαταλέγεται και το «Ρέικι» [1].
1.Τι είναι το Ρέικι .
α) Σύμφωνα με έντυπo του χώρου: «Το
Ρέικι είναι μία καθαρή θεραπευτική ενέργεια και δεν έχει καμμία σχέση με
οποιαδήποτε θρησκεία ή κοσμοθεωρία, ούτε ανταγωνίζεται άλλης μόρφής
θεραπευτικές αγωγές. Το Ρέικι αποκαθιστά την επαφή μας με την ξεχασμένη
από καιρό, αλλά πανίσχυρη ζωτική ενέργεια». Ευσταθεί ο ισχυρισμός, ότι
το Ρέικι δεν έχει καμμία σχέση με οποιαδήποτε θρησκεία; Αναμφιβόλως όχι.
Δεν επιβεβαιώνεται. Πως προήλθε το σύστημα Ρέικι Mikao Usui σκαπανέας
του οποίου υπήρξε αργότερα για την περαιτέρω διάδοσή του στις Η.Π.Α και
από εκεί στην Ευρώπη η Hawayo Takata (1900- 1980), αφού διαδέχθηκε την
Chujiro Hayashi; Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του χώρου, και εφόσον δε
θεωρήσουμε μύθο τα περί του ιδρυτή του συστήματος, όπως υποστηρίζουν
πολλοί ειδικοί, προέκυψε μέσα από μία διαδικασία εσωτερικής αναζήτησης
του Ιάπωνα εμπνευστή του Mikao Usui(1862-1926).
Τι περιελάμβανε αυτή η διαδικασία;
Περιελάμβανε διαλογισμό, νηστεία, προσευχή, μελέτη ιερών θρησκευτικών
βιβλίων απωανατολίτικης θρησκευτικότητας σε βουδιστικό μοναστήρι στην
Ιαπωνία και απόσυρση στο Κουριγιάμα που θεωρείται ιερό βουνό στην
Ιαπωνία. Και τελικά μία αποκαλυπτική εμπειρία – όραμα που είχε, πάντα
κατά τους ισχυρισμούς τους, ως αποτέλεσμα να του αποκαλυφθούν ορισμένα
σανσκριτικά ιερά σύμβολα. Τι διαπιστώνουμε εν προκειμένω; Ότι η όλη η
διαδικασία εσωτερικής αναζήτησης του ιδρυτή του Ρέικι Mikao Usui έχει
έκδηλο το θρησκευτικό στοιχείο [2].
β) Υπάρχει και μία άλλη παρουσίαση πιο
αποκαλυπτική για το χαρακτήρα του Ρέικι, για την παρουσία του
νεοεποχίτικου και αποκρυφιστικού στοιχείου.
Διαβάζουμε σε έντυπο του χώρου: «Το
Ρέικι έχει σκοπό να περιβάλλει με την θεική του ουσία τα μπλοκαρισμένα
μας ενεργειακά κέντρα και να μας αφυπνίσει σταδιακά, ώστε να διευρυνουμε
τη συνειδητότητά μας, πέρα από ο,τι εμείς θεωρούμε φυσιολογικό (…) να
εμπιστευόμαστε την εσωτερική μας καθοδήγηση, αυτήν την εσωτερική μας
φωνή που δεν προέρχεται από την προσωπικότητα, αλλά από τον Ανώτερο
ευατό μας και μας οδηγεί στην επίγνωση του ποιοί ακριβώς είμαστε» (σ. Σ.
οι υπογραμμίσεις δικές μας). Τι βλέπουμε σ᾽ αυτό το απόσπασμα;
Διαπιστώνουμε ξεκάθαρα μία κλασική νεοεποχίτικη ορολογία και θέσεις που
βρίσκουμε στον ευρύτερο αποκρυφιστικό χώρο.
2. Οι βαθμοί και οι μυήσεις του Ρέικι.
Το Ρέικι ως σύστημα έχει τρεις βαθμούς
μύησης (κατ᾽ άλλους 4) με αντίστοιχες μυήσεις και τη χορήγηση συμβόλων.
Τι προϋποθέτουν όμως και που αποβλέπουν οι βαθμοί και οι μυήσεις; Μας
πληροφόρει σχετικά έντυπο του χώρου: «Η ενέργεια Ρέικι διοχετεύεται από
το Σύμπαν και περνάει μέσα από τον διοχετευτή που λειτουργεί σαν κανάλι.
Για να γίνει κανείς ”κανάλι“ της ενέργειας Ρέικι πρέπει να έχει πάρει
τις αντίστοιχες μυήσεις από κάποιον μυημένο, που συνηθίζεται να λέγεται
“Ρέικι Μαστερ” ή “δάσκαλος Ρέικι “».
Και οι μυήσεις; Αφού επισημάνουμε ότι,
ιδίως στο δεύτερο και περισσότερο στον τρίτο βαθμό, κοστίζουν και αρκετά
χρήματα, θεωρούνται σύμφωνα με την τυπικώς νεοεποχίτικη και
αποκρυφιστική ορολογία του χώρου «ενεργειακοί συντονισμοί», μέσω του
δάσκαλου, για να μεταφερθεί η συμπαντική ενέργεια στον μυούμενο [3].
Για τον χαρακτήρα των μυήσεων διαβάζουμε
πάλι σε έντυπο του χώρου τα εξής αποκαλυπτικά: «Οι μυήσεις στο Ρέικι
είναι μυστικές (…) Τα σύμβολα που χρησιμοποιούνται στις μυήσεις είναι
μυστικά και μόνο μυημένοι σε αυτά μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν
κατάλληλα. Ακόμα, σύμβολα που αλλάχτηκαν και που δεν μεσολάβησε σωστή
μύηση σε αυτά, οδηγούν σε ενεργειακούς χώρους άγνωστους, που κανείς δεν
ξέρει τις συνέπειες. (…) Η χρήση των συμβόλων του Mikao Usui είναι
απαραίτητα για την πρόσβαση στην παγκόσμια ενέργεια που ονομάζουμε
Reiki».
Τι είναι αυτά τα σύμβολα; Ένα είδος
μάντρας, δηλαδή, μαγικών στοιχείων [4]. Στη συνάφεια αυτή ο Ηansjörg
Hemminger, ένας γερμανός ειδικός ερευνητής του χώρου των Σεκτών και των
Κοσμοθεωριών της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Γερμανίας και μέλος της
ειδικής επιτροπής του γερμανικού κοινοβουλίου για τις Σέκτες, ομιλεί
σαφώς για ένα είδος μαγικής χρήσης των συμβόλων από τους εμπλεκόμενους
στη διαδικασία μύησης του Ρέικι [5].
Και η προέλευση των συμβόλων; Σύμφωνα με
έναν ξένο δάσκαλο του Ρέικι και συγγραφέα ειδικού εγχειριδίου γι᾽ αυτό:
«Η προέλευση των Συμβόλων του Δεύτερου Βαθμού του Ρέικι παραμένει
ανεξιχνίαστη, μια και εμφανίζονται και στον αρχαίο σιντοισμό,(…) και
στον αρχαίο βουδισμό». Και στο ερώτημα γιατί τόση μυστικότητα γύρω από
το Ρέικι, ο ίδιος ο δασκαλός απαντά: «δεν είναι κάτι που μπορεί να
συζητηθεί ανοιχτά με ανθρώπους που δεν είναι μυημένοι».
3. Περίεργα φαινόμενα στα πλαίσια της μύησης.
Δεν απουσιάζουν ούτε αυτά. Οι οπαδοί του
Ρέικι τα ονομάζουν ενεργειακά φαινόμενα. Ποια είναι αυτά; Μας
πληροφορεί ειδικό εγχειρίδιο του Ρέικι, με την προτροπή στους μυούμενους
να μην δώσουν περαιτέρω σημασία σ᾽ αυτά γιατί είναι απλώς παρενέργειες:
«Μετά τη μύηση, μπορεί τα χέρια μας, η σπονδυλική στήλη ή τα τσάκρα μας
ν᾽ αρχίσουν να ζεσταίνονται ή να καίνε. Μπορεί ν᾽ αρχίσουμε να νιώθουμε
πράγματα που ποτέ δεν είχαμε νιώσει πριν. Μερικοί μπ¬ρεί ν᾽ αρχίσουν να
διακρίνουν αύρες, να ακούνε καινούργιους ήχους ή μυρίζουν νέες οσμές».
Εμείς θα αναρωτηθούμε όλα αυτά είναι μόνο παρενέργειες ή και κάτι άλλο;
Σε ελληνικά έντυπα του χώρου δεν
γίνεται, τουλάχιστον δημοσίως, λόγος γι᾽ αυτή την παράμετρο, πλην όμως
είναι και αυτή υπαρκτή και εξόχως αποκαλυπτική για το τι υπάρχει πίσω
από το Ρέικι. Θα παραθέσουμε μία δημοσιευμένη μαρτυρία κάποιας κυρίας
που κατέφυγε σε θεραπεία Ρέικι και συνέχισε να ασχολείται με αυτό.
Προιόντος του χρόνου αισθανόταν μία παράξενη παρενέργεια. Κάποιος
μιλούσε από μέσα της. Μία φωνή που δεν μπορούσε να την ελέγχει. Όταν
τηλεφώνησε με αγωνία στον θεραπευτή Ρέικι, αυτός της απάντησε: «Αυτό
είναι θαυμάσιο Jill. Έχετε επιλεγεί από τα πνεύματα θεραπείας του Ρέικι.
Θα είναι οι σύντροφοί σας για πάντα τώρα» [6]. Τα δικά μας σχόλια εν
προκειμένω περιττεύουν. Είναι εύκολο να αντιληφθεί κάποιος περί τίνος
πρόκειται. Απλώς να υπενθυμίσουμε ότι και αυτό το περιστατικό
επιβεβαιώνει το χαρακτηρισμό του Ρέικι, από τον ειδικό γερμανό ερευνητή
για θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας Reinhart Hummel (1930 – 2007), ως
μορφή «“θεραπευτικής “ μαγείας από την Ιαπωνία» [7].
5. Συνδυασμός του Ρέικι και με άλλες αποκρυφιστικές πρακτικές.
Δάσκαλοι και οπαδοί του παραδοσιακού
Ρέικι, προιόντος του χρόνου, δεν αρκέστηκαν μόνο στην παραδοσιακή του
μορφή. Προχώρησαν στο συνδυασμό του Ρέικι και με άλλες αποκρυφιστικές
πρακτικές.Έτσι, βλέπουμε σε νεοποχίτικα έντυπα και διαδικτυακούς τόπους
να διαφημίζονται: Αγγελικό Ρέικι, Κρυσταλλικό Ρέικι, Λαιτάριαν Ρέικι,
Καρούνα Ρέικι, Σαμπάλλα Ρέικι κ.α.
6. Μία εύλογη απορία.
Εάν το Ρέικι ήταν άχρωμο θρησκευτικά,
όπως ισχυρίζονται κάποιοι, και είχε όλα αυτά τα τόσο ελκυστικά και
ευεργετικά αποτελέσματα τα οποία συνοδεύουν την προβολή του, τότε πως
δικαιολογείται το γεγονός ότι ειδικά λεξικά, που αναφέρονται στον
αποκρυφιστικό χώρο, περιέχουν, συν τοις άλλοις, και το λήμμα Ρέικι [8];
Είναι γνωστό ότι σε τέτοια έργα
καταγράφονται κινήσεις, ομάδες, πρακτικές, θεωρίες, αρχές, γεγονότα τα
οποία έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με τον συγκεκριμμένο χώρο. Είναι
προφανές, λοιπόν, ότι κάποια σχέση υπάρχει μεταξύ της εν λόγω
ανόρθόδοξης νεοεποχίτικης «θεραπείας» και του ευρύτερου αποκρυφιστικού
χώρου.
7. Μία τελική επισήμανση.
Το Ρέικι, όσο και αν προβάλλεται με ένα
ελκυστικό λεξιλόγιο ως «ενεργειακή θεραπεία» ουδέτερη ή άχρωμη
θρησκευτικώς στην πραγματικότητα αποτελεί μία νεοεποχίτικη σύνθεση με
συγκρητιστικά θρησκευτικά στοιχεία, αποκρυφιστικές πρακτικές με έναν
μονιστικό προσανατολισμό. Είναι αυτονόητο ότι ο χριστιανός δεν μπορεί να
έχει καμμία σχέση με το Ρέικι.
Η οποιαδήποτε εμπλοκή με το Ρέικι ενέχει
τεράστιους πνευματικούς κινδύνους, ενώ η τυχόν χρήση και επίκληση
μυστικών συμβόλων – μάντρας, στα πλαίσια των μυήσεων και των διαφόρων
συντονισμών, προερχόμενα από οποιοδήποτε εξωχριστιανικό μεταπτωτικό
θρησκευτικό χώρο, συνιστά ουσιαστικά εκ μέρους του χριστιανού και χωρίς,
ίσως, να το έχει συνειδητοποιήσει αποδοχή και επιστροφή στα όσα
αποτάχθηκε κατά την ιερή στιγμή του αγίου Βαπτίσματός του.
Παραπομπές:
1. Βλ. Μ.York, Historical Dictionary of New Age Movements, 2004, σσ. 154-155.
.2. Τα θρησκευτικά στοιχεία τα οποία περιέχει από διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις της Άπω Ανατολής στο υπόβαθρό του το Ρέικι Βλ.R. Hempelmann u.a(Hrsg), Panorama der neuen Religiösität, 2001, σσ.384- 385.
3. Για την αποκρυφιστική κατανόηση του όρου ενέργεια και στην περίπτωση του Ρέικι βλ. Cl. Knepper, Energie(Esoterik), στό Materialdienst EZW 9(2012), σσ.351-355.
4. Πρβλ.Reiki, στο R. Hauth(Hrsg), Kompaktlexikon Religionen,1998, σσ.290-291.
5. Βλ.H. Hemminger, Geister, Hexen, Halloween.Esoterik und Okkultismus im Alltag.Ein Ratgeber für Eltern, 2004, σ.134.
6. Βλ.Ρέικι, στο Περ. Ο Ερευνητής της Αλήθειας, τ. 25, Ἰαν-Φεβρ. 2004, σ.16.
7. Βλ.R.Hummel, Reiki – Heilungs magie aus Japan, στό Materialdienst EZW 549(1991), 163- 164)
8. Βλ. π.χ .R. Biewald, Kleines Lexikon des Okkultismus, 2005, σ.150. L. Gassman- M. Kotsch (Hrsg), Kleines Esoterik Handbuch, 2007, σσ. 223 -226.
.2. Τα θρησκευτικά στοιχεία τα οποία περιέχει από διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις της Άπω Ανατολής στο υπόβαθρό του το Ρέικι Βλ.R. Hempelmann u.a(Hrsg), Panorama der neuen Religiösität, 2001, σσ.384- 385.
3. Για την αποκρυφιστική κατανόηση του όρου ενέργεια και στην περίπτωση του Ρέικι βλ. Cl. Knepper, Energie(Esoterik), στό Materialdienst EZW 9(2012), σσ.351-355.
4. Πρβλ.Reiki, στο R. Hauth(Hrsg), Kompaktlexikon Religionen,1998, σσ.290-291.
5. Βλ.H. Hemminger, Geister, Hexen, Halloween.Esoterik und Okkultismus im Alltag.Ein Ratgeber für Eltern, 2004, σ.134.
6. Βλ.Ρέικι, στο Περ. Ο Ερευνητής της Αλήθειας, τ. 25, Ἰαν-Φεβρ. 2004, σ.16.
7. Βλ.R.Hummel, Reiki – Heilungs magie aus Japan, στό Materialdienst EZW 549(1991), 163- 164)
8. Βλ. π.χ .R. Biewald, Kleines Lexikon des Okkultismus, 2005, σ.150. L. Gassman- M. Kotsch (Hrsg), Kleines Esoterik Handbuch, 2007, σσ. 223 -226.