7 Καὶ ὅτε ἤνοιξε τὴν σφραγῖδα
τὴν τετάρτην, ἤκουσα φωνὴν τοῦ τετάρτου ζῴου λέγοντος· ἔρχου. 8 καὶ
εἶδον, καὶ ἰδοὺ ἵππος χλωρός (πρασινοκίτρινος), καὶ ὁ καθήμενος ἐπάνω αὐτοῦ, ὄνομα αὐτῷ ὁ
θάνατος, καὶ ὁ ᾅδης ἠκολούθει μετ᾿ αὐτοῦ· καὶ ἐδόθη αὐτῷ ἐξουσία ἐπὶ τὸ
τέταρτον τῆς γῆς, ἀποκτεῖναι ἐν ρομφαίᾳ καὶ ἐν λιμῷ καὶ ἐν θανάτῳ καὶ
ὑπὸ τῶν θηρίων τῆς γῆς.
Έλεγε ο Γέροντας Αθανάσιος πως ο αντίθετος δρόμος, δηλαδή η διαρκής ενασχόληση μόνο με τις προφητείες πριν καν ξεσπάσει κάποιο γεγονός, και μάλιστα αναφορές και σε χρονικούς προσδιορισμούς γεγονότων, είναι πλάνη, ώστε να απαξιωθεί ο προφητικός λόγος της Αγίας Γραφής και οι άνθρωποι να λένε πως οι προφητείες είναι αναξιόπιστες, άρα ο Λόγος του Θεού είναι αναξιόπιστος.
Επίσης ανέφερε ο Γέροντας Αθανάσιος, για το πώς θα αποφύγουμε τις παρερμηνείες των προφητικών γεγονότων ιδιαίτερα εκείνων που αναφέρει η Αποκάλυψη. Έλεγε ότι : "Έχουμε την κυκλική μέθοδο ερμηνείας των γεγονότων της Αγίας Γραφής, της ίδιας της Ιστορίας και ιδιαίτερα της Αποκάλυψης. Όχι ότι οι αιώνες αντιγράφουν ο ένας τον άλλον, δηλαδή ό,τι έγινε τον περασμένο αιώνα θα γίνει και τον τωρινό αλλά και τον επόμενο. Όχι, γιατί αυτό είναι η θεωρία της κυκλικής επανάληψης της ιστορίας σε αέναους συνεχείς κύκλους στο άπειρο. Όχι, έλεγε ο Γέροντας Αθανάσιος γιατί έχουμε ταυτοχρόνως μια ελικοειδή μορφή κίνησης της ιστορίας, δηλαδή αυτά που έγιναν στο παρόντα αιώνα ναι μεν μοιάζουν με αυτά που έγιναν στο περασμένο αιώνα, αλλά έχουμε μια ειδίκευση, μια πύκνωση αυτών των καταστάσεων και έτσι ναι μεν γυρίζουμε κύκλο ξανά, αλλά είμαστε λίγο πιο ψηλά από τον πρώτο κύκλο. Και έτσι ανεβαίνουμε προς τα πάνω με διαρκή πύκνωση των πραγμάτων, των γεγονότων. Έτσι αυτές οι 4 σφραγίδες της Αποκάλυψης διαρκώς επαναλαμβάνονται μέσα στην ιστορία. Αν αυτό το καταλάβουμε τότε θα καταλάβουμε το βιβλίο της Αποκάλυψης, διαφορετικά θα κάνουμε παρερμηνείες". (Ιερά Αποκάλυψις, Ομιλία 30η)
Μία σημαντική επισήμανση
Ο Γέροντας Αθανάσιος
μας είχε επισημάνει τόσο κατ΄ιδίαν, όσο και δημόσια για το πώς πρέπει να
διαχειριζόμαστε τον προφητικό λόγο που είναι κατατεθειμένος στην Αγία
Γραφή. Μας έλεγε, λοιπόν, ότι πρώτα θα ξεσπά και θα εξελίσσεται ένα γεγονός και ύστερα
θα ανατρέχουμε στην Αγία Γραφή, ώστε να ερευνήσουμε και εντοπίσουμε σε
ποιο ή σε ποια σημεία της Αγίας Γραφής αναφέρεται αντίστοιχο ή
αντίστοιχα γεγονότα. Έτσι διασφαλιζόμαστε στο να μην πέσουμε σε πλάνες, ή
προφητειολαγνίες, ή παρερμηνείες, ή να επιζητούμε και να ασχολούμαστε
μόνο με την μελέτη των προφητειών. Έλεγε ο Γέροντας Αθανάσιος πως ο αντίθετος δρόμος, δηλαδή η διαρκής ενασχόληση μόνο με τις προφητείες πριν καν ξεσπάσει κάποιο γεγονός, και μάλιστα αναφορές και σε χρονικούς προσδιορισμούς γεγονότων, είναι πλάνη, ώστε να απαξιωθεί ο προφητικός λόγος της Αγίας Γραφής και οι άνθρωποι να λένε πως οι προφητείες είναι αναξιόπιστες, άρα ο Λόγος του Θεού είναι αναξιόπιστος.
Επίσης ανέφερε ο Γέροντας Αθανάσιος, για το πώς θα αποφύγουμε τις παρερμηνείες των προφητικών γεγονότων ιδιαίτερα εκείνων που αναφέρει η Αποκάλυψη. Έλεγε ότι : "Έχουμε την κυκλική μέθοδο ερμηνείας των γεγονότων της Αγίας Γραφής, της ίδιας της Ιστορίας και ιδιαίτερα της Αποκάλυψης. Όχι ότι οι αιώνες αντιγράφουν ο ένας τον άλλον, δηλαδή ό,τι έγινε τον περασμένο αιώνα θα γίνει και τον τωρινό αλλά και τον επόμενο. Όχι, γιατί αυτό είναι η θεωρία της κυκλικής επανάληψης της ιστορίας σε αέναους συνεχείς κύκλους στο άπειρο. Όχι, έλεγε ο Γέροντας Αθανάσιος γιατί έχουμε ταυτοχρόνως μια ελικοειδή μορφή κίνησης της ιστορίας, δηλαδή αυτά που έγιναν στο παρόντα αιώνα ναι μεν μοιάζουν με αυτά που έγιναν στο περασμένο αιώνα, αλλά έχουμε μια ειδίκευση, μια πύκνωση αυτών των καταστάσεων και έτσι ναι μεν γυρίζουμε κύκλο ξανά, αλλά είμαστε λίγο πιο ψηλά από τον πρώτο κύκλο. Και έτσι ανεβαίνουμε προς τα πάνω με διαρκή πύκνωση των πραγμάτων, των γεγονότων. Έτσι αυτές οι 4 σφραγίδες της Αποκάλυψης διαρκώς επαναλαμβάνονται μέσα στην ιστορία. Αν αυτό το καταλάβουμε τότε θα καταλάβουμε το βιβλίο της Αποκάλυψης, διαφορετικά θα κάνουμε παρερμηνείες". (Ιερά Αποκάλυψις, Ομιλία 30η)