Τη σημερινή εποχή ένα σημαντικό
ερώτημα που προβληματίζει τους νέους, είναι το «Αν ο Θεός δημιούργησε
τον κόσμο ή ο κόσμος δημιουργήθηκε από το Big Bang». Τι από αυτά τα δύο
όμως ισχύει;;;
agonistesΤο ερώτημα «Ποιος δημιούργησε τον κόσμο, ο Θεός ή το Big Bang;» είναι μια από τις εκφάνσεις του περίφημου διλήμματος «επιστήμη ή πίστη» που έχει διαπραγματευτεί ξανά η ιστοσελίδα μας. Η πίστη, η Αγία Γραφή, η Εκκλησία, στο θέμα της Δημιουργίας απαντά, όπως γενικότερα στα σημεία όπου υπάρχει η φαινομενική «σύγκρουση» με την επιστήμη, στο Ποιος, στο οποίο δεν μπορεί να απαντήσει η επιστήμη· αντίστοιχα, η επιστήμη απαντά στο Πώς της Δημιουργίας.Αναφορικά με την θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης, αυτή φαίνεται όχι απλά να μην αντιτίθεται στην διδασκαλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά σε κάποια σημεία να την επιβεβαιώνει μάλιστα (κυρίως στο συμπέρασμα ότι το σύμπαν έχει αρχή). Μεταφέρουμε παρακάτω αποσπάσματα από το σχετικό βιβλίο του αρχιμ. π. Αστερίου Χατζηνικολάου, θεολόγου-φυσικού, Αρχή και τέλος του κόσμου: Κοσμολογία και Αγία Γραφή (εκδόσεις «Ο Σωτήρ», Αθήνα 2001, υπογραμμίσεις της ιστοσελίδας μας).Ο αστρονόμος Barry Parker, μιλώντας για την αρχική μεγάλη έκρηξη, από την οποία προήλθε το σύμπαν, λέγει: «Μπορείτε να σκεφθείτε γι’ αυτήν σαν για μια έκρηξη που συνέβη σ’ ένα άπειρο χώρο, αλλ’ αυτός δεν είναι ο τρόπος με τον οποίο σκέπτονται οι αστρονόμοι. Η μεγάλη έκρηξη δεν συνέβη μέσα στον χώρο· δημιούργησε τον χώρο. […] Τι υπήρχε εδώ πριν από τη μεγάλη έκρηξη; Απάντηση: Τίποτε. Πρέπει να παραδεχθώ ότι είναι δύσκολο να φαντασθείτε με τι μοιάζει αυτό το «τίποτε»· έτσι το καλύτερο είναι να μην προσπαθήσετε»!Φαίνεται ότι οι επιστήμονες αδυνατούν να μας εξηγήσουν και ζητούν την εμπιστοσύνη μας μάλλον.Αλλ’ αυτό ακριβώς δεν διδάσκει η χριστιανική πίστη, της οποίας θεμελιώδες στοιχείο του δόγματος περί της Δημιουργίας είναι «ἡ ἐκ τοῦ μηδενός εἰς τό εἶναι παραγωγή τοῦ δημιουργηθέντος κόσμου»; Ούτε από προϋπάρχουσα ύλη ούτε μέσα σε κάποιον άλλο χώρο ούτε σε κάποιον ορισμένο χρόνο ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο. «Ὂχι ἐν χρόνῳ, ἀλλά μετά τοῦ χρόνου ἔπλασεν ὁ Θεός τόν κόσμον (Non in tempore, sed cum tempore, finxit Deus mundum)», λέγει ο ιερός Αυγουστίνος. «Συμφυής τῷ κόσμῳ καί τοῖς ἐν αὐτῷ ζώοις τε καί φυτοῖς, ἡ τοῦ χρόνου διέξοδος», διδάσκει και ο βαθύς μελετητής της Εξαημέρου, ο Μέγας Βασίλειος.Ο λόγος των αγίων Πατέρων, όπως έχει διατυπωθεί πριν από πολλούς αιώνες, φαίνεται να μεταφράζεται στην εποχή μας επακριβώς από τον λόγο των σύγχρονων κοσμολόγων.Τι να πούμε και για τον λόγο της Αγίας Γραφής, τον πρώτο στίχο της Γενέσεως, που έχει γραφεί εδώ και περισσότερο από 3000 χρόνια; «Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεός τόν οὐρανόν καί τήν γῆν». Μέσα στις ελάχιστες αυτές λέξεις, με τις οποίες αρχίζει η έκθεση της Δημιουργίας στην αρχή της Γενέσεως, ο καθηγητής της θεωρητικής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης Γεώργιος Γούναρης βλέπει τις τρεις βασικές συνιστώσες του κόσμου: τον χρόνο («ἐν ἀρχῇ»), τον χώρο («οὐρανόν») και την ύλη («γῆν»), η οποία τότε, στην αρχή, «ἦν ἀόρατος καί ἀκατασκεύαστος», ήταν στην αδιαμόρφωτη πρωταρχική της κατάσταση, πριν ακόμη σχηματίσει τα άτομα, τις χημικές ενώσεις κλπ και έλθει στη σημερινή της μορφή.Πόση έκπληξη και θαυμασμό πρέπει να δοκιμάζουν οι σύγχρονοι Κοσμολόγοι, όταν διαπιστώνουν ότι οι καταπληκτικές έρευνές τους έρχονται μετά 3500 χρόνια να επαληθεύουν τα παμπάλαια αυτά και θεόπνευστα κείμενα που έγραψε ο θεόπτης Μωυσής, που εκφράζουν αλάνθαστα όχι τις θεωρίας σχετικότητος των ανθρώπων, αλλά την απόλυτη αλήθεια του Θεού! (σελ 76-77)…Στην εποχή μας η Κοσμολογία πλησίασε πολύ την αλήθεια περί του Θεού ως Δημιουργού, όπως αυτή κηρύσσεται στους πρώτους στίχους της Γενέσεως. Οι επιστήμονες διέτρεξαν με πολλούς κόπους και υπομονή όλο τον μακρύ δρόμο μέχρι τις απειροελάχιστες στιγμές της ζωής του κόσμου. Και εκεί, σε απόσταση αναπνοής, ένα βήμα από την αρχή, σταματούν. Όχι βέβαια, για να πνιγούν στις αμφιβολίες του ανθρώπινου εγωισμού, αλλά για να χρησιμοποιήσουν πια τα πνευματικά τους αισθητήρια. Για να μπορέσουν να δουν μέσα από το εκτυφλωτικό φως της αρχής του κόσμου τον αειλαμπή και υπέρφωτο Ήλιο της θεότητος. Για να ακούσουν ευκρινώς μέσα στην αρχική κοσμογονική έκρηξη την παντοδύναμη και επιβλητική φωνή του Δημιουργού: «Γενηθήτω»!Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει να αφήσουν για λίγο την ανθρώπινη γνώση και σοφία και να καταφύγουν με ταπείνωση και πίστη στη θεία σοφία… Αυτή τη Σοφία έχει ανάγκη η σύγχρονη Κοσμολογία. (σελ. 187-188)*Για μια βαθύτερη μελέτη επί του θέματος, μπορείτε να προμηθευτείτε το βιβλίο του αρχιμ. Αστερίου Χατζηνικολάου. Μπορείτε να το βρείτε στο ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο των εκδόσεων «Ο Σωτήρ» και σε χριστιανικά βιβλιοπωλεία.