– Ο Ιερός Ναός είναι χώρος λατρείας και προσευχής. Δεν είναι χώρος κοσμικών ή κοινωνικών συναντήσεων και συζητήσεων.
– Πριν μπεις μέσα σκέψου πού πρόκειται να μπείς και τί πρόκειται να
κάνεις. Η ενδυμασία μας δεν πρέπει να προκαλεί αλλά να είναι συμβατή και
κατάλληλη με την ιερότητα του χώρου.
– Μπαίνεις μέσα με σιωπή και αργά βήματα βγάζοντας τα χέρια σου από τις
τσέπες και δεν τα κρατάς ενωμένα πίσω σου. Επίσης απενεργοποιείς το
κινητό σου τηλέφωνο.
– Είναι παράδοση στην Εκκλησία να γονατίζουμε κατά την στιγμή που
εκφωνείται το «Τά Σά έκ τῶν Σών» δείχνοντας την πίστη και τον σεβασμό
μας στην κάθοδο του Αγίου Πνεύματος εκείνη την ιερή στιγμή.(Σημ. Τις Κυριακές δεν γονατίζουμε γιατί είναι Αναστάσιμη ημέρα).
– Φροντίζεις να μην ενοχλείς τους άλλους είτε με άσκοπες κινήσεις, είτε
με θόρυβο ή με την παρατεταμένη τακτοποίησή σου. Δεν κάνουμε
επιτηδευμένες κινήσεις που μας διαφοροποιούν από τους άλλους με σκοπό
την επίδειξη πίστεως.
«Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ: ΑΝΩ ΣΧΩΜΕΝ ΤΑΣ ΚΑΡΔΙΑΣ»
– Είναι ευλαβική και ευλογημένη η συνήθεια να κρατούμε βιβλιαράκι της
θείας Λειτουργίας, ώστε και συνειδητά να συμμετάσχουμε και να
κατανοούμε τα τελούμενα και να συγκρατούμε το μυαλό μας.
– Ποτέ όμως δεν πρέπει η φωνή μας να καλύπτει την φωνή του ψάλτη ή να
γίνεται αιτία να δυσανασχετούν οι διπλανοί μας. Σε καμία περίπτωση δεν
μπορούμε λέμε τις ευχές και τις εκφωνήσεις του ιερέα. Το Πιστεύω είναι
ομολογία πίστεως και λέγεται από όλους μαζί τους εκκλησιαζόμενους.
– Κοιτάζεις μπροστά σου χωρίς να περιφέρεις δεξιά και αριστερά το βλέμμα σου. Δεν ενδιαφέρεσαι να δεις ποιος μπαίνει ή βγαίνει.
– Αφοσιώνεσαι στη λατρεία αν είναι ώρα της ή στην ατομική σου προσευχή
αν μπήκες σε άλλη ώρα γι’ αυτό στην εκκλησία. Θα πρέπει να προσπαθείς να
έρχεσαι νωρίς το πρωί και όχι στη μέση της Θείας Λειτουργίας.
– Το να περιμένω την «τρίτη καμπάνα» ή να εκκλησιαστώ τυπικά για λίγη
ώρα ή να πηγαίνω ακόμα και όταν έχει ξεκινήσει η Θεία Λειτουργία, ακόμα
και μετά το «ευαγγέλιο» ή τα «άγια» είναι εκκλησιασμός χωρίς βάση, χωρίς
ουσία και νόημα. Πρέπει να προσπαθείς να εκκλησιάζεσαι όσο πιο νωρίς
μπορείς. Η λατρεία προς τον Θεό δεν επιδέχεται προσωπικές παρεμβάσεις
αλλά συνειδητό βίωμα.
– Η Θεία Λειτουργία καθώς και οι υπόλοιπες Ιερές Ακολουθίες είναι μέσα
επικοινωνίας μας με τον Θεό γι΄ αυτό συμμετέχω με ΓΑΛΗΝΙΑ ΨΥΧΗ και
ΚΑΘΑΡΗ ΣΚΕΨΗ. Ξεχνώ κάθε πρόβλημα και κάθε μέριμνα μου έξω από την πόρτα
του Ναού.
«ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ: Η ΕΝΩΣΗ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΥ»
-Όταν πρόκειται να κοινωνήσεις θα προσέλθεις όταν ακούσεις από το στόμα
του Ιερέα το Μετά φόβου Θεοῦ, πίστεως και ἀγάπης προσέλθετε.
– Θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για να λάβεις το Σώμα και το Αίμα
του Χριστοῦ. Πρέπει να κοινωνούμε με πλήρη συναίσθηση, καθαρή συνείδηση
και ευλογημένη επίγνωση.
– Αυτό θα το επιτύχουμε μόνο δια του μυστηρίου της Ιεράς Εξομολογήσεως, με προσευχή και με νηστεία.
-Ὀταν σταθούμε για να κοινωνήσουμε δεν ομιλούμε, δεν βιαζόμαστε και δεν
ατακτούμε αλλά προσευχόμαστε. Είναι πνευματικά ωφέλιμο και ευλογημένο
να κοινωνούμε όσο πιο συχνά γίνεται. Με την ευχή του πνευματικού μας
κοινωνούμε συχνότερα.
«Η ΕΞΟΔΟΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ»
– Στο τέλος και πάλι θα σταθούμε ευλαβικά και υπομονετικά να πάρουμε από
το χέρι του Ιερέα το αντίδωρο ενώνοντας τις παλάμες των χεριών μας.
Ασπαζόμαστε το χέρι του Ιερέα δείχνοντας σεβασμό στο Ιερατικό αξίωμα και
αποδίδοντας τιμή στον Ιερέα που πριν λίγα λεπτά άγγιξε τον Χριστό και
τέλεσε την Θεία Λειτουργία. Η συνήθεια να λαμβάνουμε μόνοι μας το
αντίδωρο από το πανέρι είναι λάθος.
– Αφού λάβουμε το αντίδωρο αποχωρούμε με ησυχία και τάξη από τον Ναό
κάνοντας τον Σταυρό μας. Φεύγοντας από την Εκκλησία καλούμαστε να
μεταμορφώσουμε σε Εκκλησία την ζωή μας, το σπίτι μας, την οικογένειά
μας ώστε να μην χαθεί η «Θεία χάρις» που λάβαμε κατά την θεία
Λειτουργία.
– Επίσης πρέπει να γνωρίζουμε ότι όταν θέλουμε να προσφέρουμε αρτοκλασία
θα πρέπει να έχουμε ενημερώσει νωρίτερα και να προσκομίσουμε εγκαίρως
τα δώρα μας ή από την παραμονή ή νωρίς το πρωί για να μην δημιουργούμε
αναστάτωση την ώρα της θείας λειτουργίας. Το ίδιο ισχύει και με το
πρόσφορο, το οποίο πρέπει να προσφέρουμε με τα ονόματα ζώντων και
κεκοιμημένων έγκαιρα, ώστε να τους μνημονεύσει ο ιερέας στην Αγία
Προσκομιδή.
– Κάθε προσφορά μας πρέπει να είναι ό,τι καλύτερο, διότι είναι προσφορά
στον ίδιο τον Θεό. Ζυμωτό (σπιτικό) καλό πρόσφορο, αγνό καθαρό ελαιόλαδο, καθαρό κερί, άριστο μοσχοθυμίαμα, εκλεκτό άναμα, δώρα της αγάπης
μας και του σεβασμού μας στο πρόσωπο του Κυρίου μας.
– Όταν πρόκειται να τελέσουμε Ιερό μνημόσυνο ενημερώνουμε έγκαιρα τον
ιερέα και φέρνουμε τα απαιτούμενα για την θεία Λειτουργία και το
μνημόσυνο εγκαίρως, χωρίς υπερβολικούς και ματαιόδοξους στολισμούς που
είναι έξω από το πνεύμα της Εκκλησίας μας. Σε καμία περίπτωση δεν
δικαιολογείται η τέλεση μνημοσύνου ή τρισαγίου με κουλουράκια ή
οτιδήποτε άλλο ξένο με την παράδοση της Εκκλησίας.
– Στον ιερό ναό εκτός των Θείων Λειτουργίων των Κυριακών και των εορτών
πραγματοποιούνται και άλλες λατρευτικές συνάξεις (Ιερές Αγρυπνίες,
εσπερινοί, παρακλήσεις, απόδειπνα).
Ας προσπαθούμε να συμμετάσχουμε συνειδητά σε όσες περισσότερες Ιερές
ακολουθίες μπορούμε και σίγουρα ο κόπος μας θα μετατραπεί σε ουράνια
ευλογία. Ας αγωνιζόμαστε συνεχώς για την σωτηρία της ψυχής μας και τότε
μόνο θα κάνει ο Θεός αισθητή την παρουσία Του στην ζωή μας. Ας μην
αδιαφορούμε και ολιγωρούμε πνευματικά, διότι ο πνευματικός θάνατος είναι
η στέρηση της αγάπης και της χάριτος του Θεού.
Του Πρωτοπρεσβύτερου Παναγιώτη Ευσταθίου
Kιβωτός της Ορθοδοξίας