1. Μόνον η Αγία Γραφή. (Όχι η Ιερή Παράδοση).
Γιατί λάθος:
α) Μέχρι το 50 μ. Χ. δεν υπήρχαν κείμενα της Καινής Διαθήκης. Η Εκκλησία στηριζόταν στην Ιερή Παράδοση.
α) Μέχρι το 50 μ. Χ. δεν υπήρχαν κείμενα της Καινής Διαθήκης. Η Εκκλησία στηριζόταν στην Ιερή Παράδοση.
β) Ο Χριστός δεν
έγραψε τίποτε. Είπε στους μαθητές: «σας αφήνω το Άγιο Πνεύμα, που θα σας
υπενθυμίσει τα λόγια μου και θα τους οδηγήσει σ’ όλη την αλήθεια». Στις
Συνόδους φώτιζε τους συνοδικούς το Άγιο Πνεύμα.
γ) Το Άγιο Πνεύμα στην
Αποστολική Σύνοδο φώτισε εκτός των αποστόλων κι άλλους συνοδικούς.
Επομένως κι αργότερα στις Οικουμενικές Συνόδους φώτιζε και τους εκεί
συνοδικούς.
δ) Είναι δυνατόν ο Χριστός να άφηνε την Εκκλησία Του να
πλανηθεί; Είπε ότι θα είναι κοντά της έως τη συντέλεια των αιώνων (Ματθ.
28,20) και ότι η Εκκλησία Του δεν θα πεθάνει ποτέ (Ματθ. 16,18). Είναι
δυνατόν το πονηρό πνεύμα, ο διάβολος να νίκησε το Άγιο Πνεύμα, που
στήριζε την Εκκλησία;
ε) Πώς δέχονται οι προτεστάντες την Ορθόδοξη
Εκκλησία του Δ΄ αιώνα (Μέγας Αθανάσιος) στον καθορισμό του κανόνα της
Καινής Διαθήκης (ποια είναι τα γνήσια βιβλία) και αρνούνται την υπόλοιπη
διδασκαλία αυτής της Εκκλησίας; Αν ήταν η Ορθόδοξη Εκκλησία μέχρι τον
Δ΄ αιώνα σωστή, γιατί να μην ήταν και μετά;
στ) Οι προτεστάντες
ερμηνεύουν αυθαίρετα την Αγία Γραφή και γι’ αυτό διασπώνται συνέχεια. Ο
καθένας τους ισχυρίζεται ότι φωτίζεται από το Άγιο Πνεύμα. Υπάρχει το
ερώτημα: πώς ενώ όλοι ισχυρίζονται ότι εμπνέονται από το Άγιο Πνεύμα,
δεν ερμηνεύουν όλοι με τον ίδιο τρόπο ή έστω με παρόμοιο τρόπο τα
κείμενα της Αγίας Γραφής; Υπάρχει ποικιλία εμπνεύσεων από το Άγιο
Πνεύμα; Αυτοί ‘φωτίζονται’ από το Άγιο Πνεύμα, οι Πατέρες των
Οικουμενικών Συνόδων δεν φωτίζονταν;
2. Μόνον η πίστη. (Όχι τα καλά έργα).
Γιατί λάθος:
Ο αδελφόθεος Ιάκωβος λέει: «δείξε μου τη πίστη σου με τα
καλά έργα σου» (Ιακ. 2,18) και πιο κάτω "ἡ πίστη χωρίς των έργων είναι
νεκρή" (Ιακ. 2,20). Αλλού λέει καθαρά ότι ο άνθρωπος δεν σώζεται μόνο
από την πίστη (Ιακ.2, 24).
3. Γενική ιεροσύνη. (Όχι ειδική ιεροσύνη).
Γιατί λάθος:
α) Στην Καινή Διαθήκη έχουμε ειδική πράξη χειροτονίας (Α΄
Τιμ. 4,14 και 5,22 και Β΄ Τιμ. 1,6). Όπως στο Χρίσμα ερχόταν το Άγιο
Πνεύμα, έτσι κι εδώ.
β) Ο Ματθίας που αντικατέστησε τον Ιούδα δεν ήταν
μαθητής του Χριστού, που σημαίνει ότι το αποστολικό αξίωμα δεν ήταν
προσωπικό των αποστόλων-μαθητών του Χριστού.
γ) Ο απόστολος Παύλος
χειροτόνησε επίσκοπο Κρήτης τον Τίτο και του έδωσε την αρμοδιότητα να
χειροτονήσει εκεί πρεσβυτέρους (Τίτ. 1,5). Ο απόστολος Παύλος αναφέρει
πως το Άγιο Πνεύμα τοποθέτησε τους επισκόπους της Εφέσου (Πράξ. 20,28).
4. Βάπτισμα = απλή τελετή. (Όχι μυστήριο).
Γιατί λάθος:
Ο απόστολος Πέτρος στην Πεντηκοστή είπε στους ακροατές του
να μετανοήσουν και να βαπτισθούν για τη συγχώρηση των αμαρτιών (Πρ.
2,38). Η συγχώρεση φανερώνει μυστηριακή παρουσία του Αγίου Πνεύματος.
5. Θεία Ευχαριστία = ανάμνηση του Χριστού (Όχι μυστήριο).
Γιατί λάθος:
α) Όταν ο Χριστός στο Μυστικό Δείπνο έδωσε τη θεία
Ευχαριστία είπε ότι τελείται «εις άφεσιν αμαρτιών» (Ματθ. 26,28).
β) Ο
Χριστός είπε στο Μυστικό Δείπνο: «Τούτο εστί το σώμα μου το υπέρ υμών
διδόμενον» (Λουκ. 22,19) ή «το υπέρ ημών κλώμενον» (Α΄Κορ. 11,24). Το
ρήμα εστί σημαίνει είναι κι όχι συμβολίζει, όπως ισχυρίζονται οι
προτεστάντες. Η πρόθεση υπέρ σημαίνει θυσία για χάρη κάποιου. Αν ήταν
απλή ανάμνηση του φαγητού και του ποτού θα έλεγε «το εις υμάς
διδόμενον». Η απαίτηση του Χριστού να τρώνε άρτο και να πίνουν οίνο
χωρίς ιδιαίτερη θρησκευτική σημασία, όπως λένε οι προτεστάντες, είναι
ανόητο. Ψωμί και κρασί υπάρχουν σε κάθε τραπέζι.