Παρασκευή 20 Ιουλίου 2018

Ένας ιερομόναχος και μία ρωσίδα πιστή στα χρόνια της αθεΐας

Ένας Σέρβος ιεροµόναχος της Μονής Χιλανδαρίου του Αγίου Όρους, ύστερα από µια του επίσκεψη στην υπό κομμουνιστική κατοχή Ρωσία γράφει:
«Αφ' ότου φθάσαµε σ' αυτή τη χώρα είχα δυσκολίες να γράψω στους φίλους µου στον «ελεύθερο κόσµο», ακόµα και στους δικούς µου στο Χιλανδάρι. Πουθενά δεν ύπάρχουν γι' αυτό κατάλληλες κάρτες. Σ' αυτές εικονίζονται πάντοτε πρωταγωνιστές της επαναστάσεως, ήρωες του έθνους και πρωτοπόροι της εθελοντικής έργασίας. Μόνον εδώ στον προθάλαµο του ξενοδοχείου, στις κάρτες, είδα διάφορα πολιτιστικά µνηµεία, µεταξύ αυτών και θαυµάσιους ναούς.

Πήρα κάµποσες απ' αυτές τις κάρτες και πλησίασα την υπάλληλο για να πληρώσω. Πίσω από το ταµείο στεκόταν μια γυναίκα 40 περίπου ετών. Το βλέµµα της ήταν συγγενικό. Όταν άκουσε στη γλώσσα της την ερώτηση για την τιµή, έδειξε περιέργεια και ρώτησε από που είµαι. Όταν άκουσε για το Άγιο Όρος, αναστέναξε µε θαυµασµό. Όσο εγώ έψαχνα ανάµεσα στα ρούβλια, για να βρω τα καπίκια και να συµπληρώσω το ποσό, αυτή σκυµµένη έγραφε κάτι σ' ένα σηµείωµα. Γύρω µας δεν υπήρχε κανείς. Έριξε µατιές δεξιά και αριστερά, πήρε ένα χάρτη της πόλεως και µαζί µ' εκείνο το σηµείωµα µου τα έβαλε στο χέρι, προφέροντας µε µισή φωνή: «Εγώ είµαι πιστή».

Στο δρόµο µέχρι το δωµάτιο διάβασα εκείνο το σηµείωµα.
Σ' αυτό έγραφε «περί υγείας και σωτηρίας» και µετά µερικά ονόµατα ανδρικά και γυναικεία. Αµέσως από τον ταξιδιωτικό µου σάκκο έβγαλα το εγκόλπιο της Θεοτόκου της «Τριχερούσας» του Χιλανδαρίου, ένα ξυλόγλυπτο αγιορείτικο σταυρό, ένα κουτάκι λιβάνι και µερικές εικονίτσες αγίων, που αντιστοιχούσαν στα ονόµατα του σημειώματος, και κατέβηκα κάτω στο χωλ. Ξανά, δεν υπήρχε κανείς µπροστά στην καντίνα.

Έδωσα σ' εκείνη την τυπική ρωσίδα τα δώρα µου. Με γρήγορη κίνηση των χεριών της τα τοποθέτησε κάτω από τον πάγκο και πρόφερε µε σιγανή φωνή: «Να σας σώσει ο Θεός!». Στη φράση αυτή ήταν εναποτεθημένη ολόκληρη η τρεµάµενη ψυχή της.Αυτή τήν ήµέρα και την επόμενη, κάθε φορά που περνούσα από εκεί, µε το φωτεινό της βλέµµα αναζητούσε ευκαιρία να µου εκφράσει πάντοτε νέα ευχαριστία», (Μητροφάνους Χιλανδαρινού: Αγία Ρωσία στη Σοβιετική Ένωση. σ. 112-113). 
http://orthodoxigynaika.blogspot.com/2012/07/blog-post_5929.html
https://proskynitis.blogspot.com/2018/07/blog-post_66.html