Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2024

Περὶ τῶν τιμωριῶν τοῦ ᾅδου

 

Πατερικά

Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης

 A΄.  Ὅτι εἶναι πολλαὶ εἰς τὴν ποσότητα.

Συλλογίσου τὸ πλῆθος καὶ τὴν ποσότητα τῶν τιμωριῶν ὅπου εὐρίσκονται εἰς τὸν ᾅδην ἀπὸ τὰς ὁποίας πάσχει ἡ ψυχὴ ἑνὸς κολασμένου διότι κε χουν νά συναχθον λαι μο α δυστυχίαι κα τ κακά· «συνάξω εἰς αὐτοὺς κακά» (Δευτερονόμ. λβ’. 23). Όθεν καὶ κάθε λογς πόνος κα κάθε νάγκη θέλει χει δειαν ν τιμωρ κενον τν ταλαίπωρον που καταδικασθ κε, ὡς λέγει ὁ Ἰώβ, «πάσα ἀνάγκη ἐπ’ αὐτὸν ἐπελεύσεται» (κ’. 22).

(ΤΙΜΩΡΙΕΣ ΤΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ)

Όλαι α ξωτερικα ασθήσεις το σώματος, που στάθησαν ργανα τς ψυχς ες τ ν μαρτάν, τότε θέλουν γίνει ργανα ες τ ν τν θλίβουν κα ν τν κολάζουν, ὡς λέγει ὁ Σολομὼν «δι’ ὦν τὶς ἁμαρτάνει, διὰ τούτων κολάζεται» (Σοφ. ια’. 17). Καὶ ἡ μὲν ρασις ἀντὶ διὰ τὰς ἀσμένους θεωρίας τοῦ κόσμου θέλει παιδεύει τὴν ψυχὴν μ τς τρομακτικς θεωρίας τν γρίων δαιμόνων κα τν κολασμένων· ἡ δὲ κοή, διὰ τὰ ἀπρεπῆ καὶ αἰσχρὰ λόγια ὅπου ἤκουσεν εἰς τὸν κόσμον, δν θέλει κούει λλο παρ θρήνους κα ναστεναγμος κα κατάρας· ἡ σφρησις ἀντὶ διὰ τὰς μυρωδίας ὅπου εἶχεν ἐδῶ, θέλει σφραίνεται κε λο δυσωδίας κα βρώμας καὶ καθεξῆς αἱ ἂλλαι αἰσθήσεις.

(ΤΙΜΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ)

Α δυνάμεις τς ψυχς, ς πλέον εγενέστεραι κα λεπτότεραι θέλουν λαμβάνει κα πλέον μεγαλύτερα βάσανα· ἡ φαντασία θέλει κυματίζει πάντοτε εἰς ἕνα πέλαγος λύπης· ἡ μνήμη θέλει θλίβεται πάντοτε ἐνθυμουμένη τὸν χρυσὸν καιρὸν ὅπου ἄφησε καὶ ἐπέρασεν εἰς τὰ μάταια, ὁ νος δὲν θέλει ἠμπορεῖ νὰ δίδεται εἰς ἄλλην θεωρίαν, παρὰ εἰς τὸ νὰ στοχάζεται τν θλιότητά του· ἡ θέλησις ἔχει νὰ λυσσᾷ πάντοτε ἀπὸ μσος κα καταφρόνησιν ναντίον τν δαιμόνων που τς δίδουν τν τιμωρίαν, καὶ ὅπου τὴν ἐπλάνησαν· ναντίον τν κτισμάτων ὅπου ἐσυνήργησαν εἰς τὸ νὰ ἁμαρτήσῃ καὶ ναντίον το αυτο της ὅπου ἥμαρτεν.

(ΘΑ ΔΙΑΙΡΕΘΕΙ Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΙΕΙ ΑΙΩΝΙΑ ΤΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ)

Καὶ διὰ νὰ ἀφήσω ὅλα τὰ ἄλλα εἴδη τῆς κολάσεως, τὸν τάρταρον,τὸν κλαυθμόν, τὸν βρυγμν τν δόντων, τὸν σκώληκα τν τελεύτητον, τὸ σκότος τ ξώτερον καὶ τὰ λοιπά, μόνον τὸ πῦρ θέλει εἶναι ἀρκετὸν διὰ νὰ προξενῇ εἰς τοὺς ἁμαρτωλοὺς μίαν ἄπειρον κόλασιν· ἐπειδὴ τὸ πῦρ ἐκεῖνο θέλει χει μίαν περβολικν δύναμιν, δι ν καί τ σμα κα τν ψυχν κείνων τν θλίων μαρτωλν, μὲ τόσην καυστικὴν ἐνέργειαν, ὅπου ἂν ἤθελε πέσῃ εἰς τὸ πῦρ ἐκεῖνο ἕνα βουνόν, ἤθελεν ἀναλύσει εἰς μίαν στιγμὴν μέσα εἰς ἐκείνας τὰς φλόγας ὡσὰν κερί, καθὼς εἶναι γεγραμμένον «πῦρ ἐκκέκαυται ἐκ τοῦ θυμοῦ μου, καυθήσεται ἕως ᾅδου κατωτάτου, φλέξει θεμέλια ὀρέων». (Δευτερονόμ. λβ’. 22). Ω, ἀλλοίμονον εἰς ἔμε! καὶ τὶς θέλει δυνηθῆ νὰ κατοικῇ μέσα εἰς τοιοῦτον πῦρ, ὅπου χει ν τν κατατρώγ παντοτεινά; «πῦρ κατέδεται ὑμᾶς (Ἡσ. λγ’. 11) καὶ πῦρ ὅπου χει ν εναι πάντοτε ζοφδες κα σκοτεινόν, καθὼς λέγει ὁ Δαβὶδ «φωνὴ Κυρίου διακόπτοντος φλόγα πυρὸς» (ψαλ. κη’. 7)*.

Λέγει γὰρ ὁ Μέγας Βσίλειος ἐν τῇ ς’. ὁμιλίᾳ εἰς τὴν ἐξαήμερον, φέρων τὸ ρητὸν τοῦτο τοῦ Δαβίδ, ταῦτα «καὶ ἐν ταῖς τῶν βεβιωμένων ἡμῖν ἀνταποδόσεσι, λόγος τις ἡμᾶς ἐν ἀπορρήτῳ παιδεύει, διαιρεθήσεσθαι το πυρς τν φύσιν· κα τ μν φς, ες πόλαυσιν τος δικαίοις, τ δ τς καύσεως δυνηρν τος κολασμένοις ποταχθήσεσθαι» τοῦτο τὸ ἵδιον λέγει καὶ ἐν τῇ ἰδιατέρᾳ ἐρμηνείᾳ τοῦ κη΄ψαλμοῦ.

(Η ΑΙΩΝΙΑ ΣΤΕΡΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΚΟΛΑΣΗ)

Μὲ ὅλον τοῦτο καὶ αὐτὴ ὅλη ἡ κόλασις τοῦ πυρὸς μαζὶ μὲ ὅλα τὰ ἄλλα κολαστήρια, ἤθελαν εἶναι σχεδὸν εὐκολοϋπόφερτος ἀνίσως καὶ δὲν ἐπροστίθετο κοντὰ εἰς αὐτήν καὶ ἄλλη μία ἀσυγκρίτως μεγαλυτέρα καὶ αὕτη εἶναι  στέρησις το Θεο δι’λους τος αἰῶνας, ἥτις εναι πειρος ζημία τν κολαζομένωνδιότι στερε τος θλίους παντοτειν π να πειρον γαθν· ὅθεν, καθὼς τὸ νὰ βλέπῃ τίς τὸν Θεὸν πρόσωπον πρὸς πρόσωπον, τοῦτο εἶναι ἐκεῖνο ὅπου ἰδίως καὶ καθ’αὐτὸ κάμνει τὸν παράδεισον, παράδεισον· ἢ μᾶλλον εἰπεῖν, αὐτὸ εἶναι ὁ ἴδιος ὁ παράδεισος. Έτσι πάλιν ἐκ τοῦ ἐναντίου τ ν μ βλέπει τίς ποτ τν Θεόν τοτο εναι δίως κα καθ’ αυτ κενο που κάμνει τν δην, δην· ἢ μᾶλλον εἰπεῖν, αὐτὸ εἶναι ὁ ἴδιος ὁ ᾅδης καὶ ὅπου κάμνει τοὺς κολασμένους τοῦ ᾅδου νὰ εἶναι καὶ νὰ ὀνομάζωνται κολασμένοι. Τὰ δὲ ἐπίλοιπα βάσανα ὅπου αὐτοὶ δοκιμάζουν, ὅσον καὶ ἂν ᾖναι πολλὰ καὶ μεγάλα δὲν εἶναι ἄλλο παρὰ ἕνα παρακολούθημα ἐκείνης τῆς στερήσεως τοῦ Θεοῦ, τὸ ὁποῖον σχεδὸν οὐδὲ τὸ ψηφοῦν. Καὶ ἐπ’ ἀλήθειας ὁ Ἀβεσσαλὼμ ἔλεγε πὼς προκρίνει καλλίτερα τὴν ἐξορίαν καὶ τὸν ἴδιον θάνατον παρὰ νὰ ὑστερῆται τὴν θεωρίαν τοῦ προσώπου τοῦ πατρὸς τοῦ Δαβίδ· «ἵνα τί ἦλθον ἐκ Γεσούρ; Ἀγαθὸν μοι ἦν εἶναι ἐκεῖ· καὶ νῦν ἰδοὺ τὸ πρόσωπον τοῦ Βασιλέως οὐκ εἶδον εἰδέ ἐστιν ἐν ἐμοὶ ἀδικίᾳ καὶ θανάτωσὸν με». (Β’. Βασ. ιδ’. 32). Πς θέλει ποφέρει μία ταλαίπωρος ψυχή, που εναι κτισμένη δι μόνον κα μόνον τν Θεόν, τ ν στερται πάντοτε τν γλυκυτάτην κα χαροποιν θεωρίαν το θείου προσώπου Του κα ν ναι δι παντς εγαλμένη π τ διον κέντρον της; Ὅθεν καλὰ εἶπεν ὁ Μέγας Βασίλειος καὶ ὁ θεῖος Χρυσόστομος ὅτι  στέρησις το Θεο εναι βαρύτερα π λας τς κολάσεις· ὁ μὲν γὰρ Βασίλειος οὔτω λέγει «Θεοῦ ἀλλοτρίωσις καὶ ἀποστροφὴ καὶ τῶν ἐκεῖσε προσδοκωμένων κολάσεων βαρύτερον ἐστί τῷ πεσόντι» ὁ δὲ θεῖος Χρυσόστομος οὔτω «Κᾄν μυρίας τὶς θῇ γεέννας οὐδὲν τοιοῦτον ἐρεῖ οἶον τῆς μακαρίας ἐκείνης ἐκπεσεῖν δόξης»· (ὁμιλ. κδ’. εἰς τὸν Ματθ).

(ΑΥΣΤΗΡΗ ΚΑΙ ΑΠΕΙΡΗ Η ΚΟΛΑΣΗ ΜΕ ΦΟΒΕΡΑ ΒΑΣΑΝΑ)

Τώρα λοιπὸν ὅπου ἐπαρουσιάσθηκαν εἰς τὸν νοῦν σου σύντροφέ μου ἁμαρτωλὲ τέτοιαι ἀλήθειαι τί λέγεις; Εναι δυνατν ν μ φοβηθς πλέον σ τν Θεν που τσι κολάζει τος μαρτωλος μ τοιαύτην αστηράν κα πειρον κόλασιν; «Φοβήθητε τὸν δυνάμενον καὶ ψυχὴν καὶ σῶμα ἀπολέσαι ἐν γεέννῃ» (Ματθ. ι’. 28). Εἶναι δυνατὸν νὰ πιστεύῃς ἐσὺ πῶς εναι τοιμασμένα δι τος μαρτωλος τοιατα φοβερ βάσανα, καὶ ἔπειτα νὰ ζῇς μὲ τὴν ἁμαρτίαν εἰς ὅλον τὸν καιρὸν τῆς ζωῆς σου; Εἶναι δυνατὸν νὰ ἠξεύρῃς πῶς μέσα ες κείνην τν σβεστον κάμινον το πυρς ρίπτονται λοι ο παραβται τν ντολν το Θεο, καὶ ἐσὺ νὰ παραβαίνῃς ἀφόβως τὰς προσταγὰς τοῦ Κυρίου, καὶ νὰ μὴ ψηφᾷς τοιαύτην αἰώνιον τιμωρίαν; Τιμωρίαν που τν φρίττουν κα τν φοβονται κα ο διοι δαίμονες καὶ διὰ τοῦτο παρακαλοῦν τὸν Κύριον νὰ μὴ τοὺς βάλῃ εἰς αὐτὴν «καὶ παρεκάλει αὐτόν, (ὁ λεγεὼν) ἵνα μὴ ἐπιτάξῃ αὐτοῖς εἰς τὴν ἄβυσσον ἀπελθεῖν» (Λουκ. η’. 3).

(ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΗΣ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑΣ)

Μὴ ἀγαπητέ, μὴ φθάσῃς εἰς τόσην ἀναισθησίαν καὶ ἀφροσύνην, ὅπου νὰ παίζῃς τρόπον τινὰ καὶ ἐσὺ τριγύρω εἰς τὸ στόμα μιᾶς τοιαύτης φρικτῆς καμίνου τῆς κολάσεως, ὡσὰν οἱ χαλδαῖοι ἐκεῖνοι περὶ τὴν κάμινον τῶν τριῶν παίδων· ἀλλὰ στοχαζόμενος πόσαις καὶ πόσαις φοραί ἐρρίφθης μόνος σου εἰς ἐκείνην τὴν ἄβυσσον διὰ τὰς ἁμαρτίας ὅπου ἔκαμνες, ἐὰν ὁ Θεὸς, διὰ τὴν ἄπειρόν του ἐλεημοσύνην, δὲν ἤθελεν σὲ κρατήσῃ μὲ τὸ χέρι Του, δίδωντάς σου καιρὸν νὰ μετανοήσῃς, διὰ νὰ λυτρωθῇς ἀπὸ ἐκείνην τὴν καταδίκην. Δοξολόγει χιλας φορς τ γιόν Του νομαφύλαττε ες τ ξς τς γίας Του ντολς κα εχαρίστησον π καρδίας, διότι σο δωκεν καιρν ν διορθωθς, τν ποον καιρν δν δωκεν ες λλους λίγον πταίστας π λόγου σου. Φρῖξον εἰς τὸν κίνδυνον ὅπου εὐρίσκεσο ἕως τώρα, διὰ νὰ κολασθῇς αἰωνίως κατὰ τὸν ψαλμωδόν, «παραβραχὺ παρῴκησε τῷ ᾅδῃ ἡ ψυχή μου» (Ψαλμ. Ϟγ’. 17). Καθὼς φρίττει μεγάλως καὶ ἕνας ὅπου περιπατήσῃ ὅλην τὴν νύκτα εἰς τὴν ἄκραν ἑνὀς κρημνοῦ, καὶ ὅταν ἀνατείλῃ τὸ φῶς, τότε γνωρίζει τὸν κίνδυνον καὶ εἰς ὅλον τὸ ὕστερον.

(Η ΕΝΘΥΜΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ)

Επειδ νθύμησις το πλήθους τν τιμωριν τς κολάσεως, εναι μεγάλον χαλινάρι που μποδίζει τος νθρώπους π τν μαρτίαν, παρακάλεσε τὸν Κύριον νὰ ἐντυπώσῃ τὴν ἐνθύμησιν ταύτην βαθέως εἰς τὴν καρδίαν σου διὰ τῆς χάριτός Του διὰ νὰ ᾖσαι προσηλωμένος ὅλος εἰς τὸν φόβον αὐτὸν καὶ νὰ μὴ δύνασαι νὰ ἁμαρτάνῃς καθὼς λέγει ὁ Σειρὰχ «Μιμνήσκου τὰ ἔσχατά σου, καὶ οὐ μὴ ἁμαρτήσῃς εἰς τὸν αἰῶνα» (ζ’. 36).

 

Β΄. Ὅτι εἶναι δειναὶ εἰς τὴν ποιότητα.

(ΑΠΑΡΗΓΟΡΗΤΕΣ ΟΙ ΤΙΜΩΡΙΕΣ ΣΤΟΝ ΑΔΗ)

Συλλογίσου τὴν ποιότητα καὶ δεινότητα τῶν κολαστηρίων τοῦ ᾅδου ὅπου δὲν ἔχουν κᾀνένα καλόν, οὔτε καμμίαν παρηγορίαν· ὅτι, καθὼς ες τν παράδεισον εναι λα τ χαροποι καθαρά, χωρς κμμίαν θλψιν, ἐπειδὴ καὶ ὁ παράδεισος εναι ξεχωριστς τόπος μόνων κα μόνων τν γαθν, ἔτσι καὶ ες τν δην λα τ βάσανα εναι καθαρά, χωρς καμμίαν ναψυχήν, ἐπειδὴ καὶ ὁ ᾅδης εναι ξεχωριστς τόπος μόνων κα μόνων τν βασάνων*. Ὅρα περί τούτου εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τοῦ γ’. Συλλογισμοῦ τῆς ιη΄. Μελέτης περὶ τῆς δόξης τοῦ Παραδείσου.

Ἐκεῖνος ὁ ταλαίπωρος πλούσιος, ὅπου ἀναφέρει τὸ ἱερὸν Εὐαγγέλιον, πόσον ὀλίγον νερὸν ἐζητοῦσεν; Μίαν μοναχὴν σταλαγματιάν, ὅπου ἠμπορεῖ νὰ σταθῇ εἰς τὸ ἄκρον ἑνὸς δακτύλου «πάτερ Ἁβραὰμ ἐλέησόν με καὶ πέμψον Λάζαρον, ἵνα βάψῃ τὸ ἄκρον τοῦ δακτύλου αὐτοῦ ὕδατος, καὶ καταψύξῃ μου τὴν γλῶσσαν» (Λουκ. ις. 24)· ἀλλ’ ὅμως οὔτε τὸ τόσον ὀλίγον ἠδυνήθη νὰ ἐπιτύχῃ· διότι α τιμωρίαι το δου δν χουν οδ μίαν σταλαγματιν παρηγορις ὅθεν καθ’ ἕνας ἀπὸ τοὺς κολασμένους ἔχει νὰ λέγῃ ἐκεῖνο τὸ τοῦ Ὠσηέ· «παράκλησις κέκρυπται ἀπὸ ὀφθαλμῶν μου» (ιγ’.14) Ες τοτον τν κόσμον εναι μεμιγμέναι πάντοτε α θλίψεις μ τς παρηγορίας· τ καλ μ τ κακά· α δυστυχίαι μ τς ετυχίας· ὅθεν ἂν τύχῃ νὰ ἀσθενήσῃ κανένας καὶ μάλιστα πλούσιος, παρευθὺς πόσα δυναμωτικὰ ἰατρικά τοῦ κατασκευάζουν; πόσας παρηγορίας τοῦ κάμνουν; διότι ὅλοι οἱ φίλοι προστρέχουν νὰ τὸν ἐπισκεφθοῦν· ὅλοι οἱ συγγενεῖς πηγαίνουν καὶ τὸν συμπονέσουν· οἱ ἰατροί ὅλοι τρέχουν διὰ νὰ τὸν ἰατρεύσουν· οἱ δοῦλοι ὅλοι στέκονται πρόθυμοι εἰς τὰς ὑπηρεσίας, ἡ σύζυγος τὸν παραστέκει· τὰ τέκνα τοῦ συνομιλοῦν· ὅλη ἡ φαμελία τὸν περιτριγυρίζει· νίσως μως ἐκεῖνος ὁ ταλαίπωρος πέρασε τν ζωήν του μ μαρτίας κα ποθάν διόρθωτος, ἀλλοίμονον εἰς αὐτὸν· διότι τς παρηγορίας ταύτας διαδέχονται α παρηγόρηται τιμωρίαι το δου, κατὰ τὸν Ἰώβ. «συνετέλεσεν ἐν ἀγαθοῖς τὸν βίον αὐτοῦ, ἐν δὲ ἀναπαύσει ᾅδου ἐκοιμήθη» (κα’. 13).

Τότε κενος δν θέλει λάβ πλέον κε πό τινα καμμίαν παρηγορίαν ες τν αἰῶνα, δὲν θέλει δυνηθῆ ποτὲ νὰ ἀναπνεύσῃ ὀλίγον ἀέρα δροσερὸν· δὲν θέλει ἰδεῖ ὀλίγον φῶς· δὲν θέλει ἀναπαυθῆ οὐδὲ μίαν στιγμὴν· δὲν θέλει στοχασθῆ κανέναν λογισμὸν παρηγορητικὸν τῶν βασάνων του ἀλλὰ μάλιστα θέλει καταρται χιλιάδες φορς τν αυτόν του, τὴν ἀγνωσίαν του, τὸν πλοῦτον του, τὰς ἡδονάς του καὶ τὰς ἄλλας παρηγορίας ὅπου ἀπήλαυσεν εἰς τοῦτον τὸν κόσμον, διὰ τὰ ὁποῖα ὅλα ἐκαταδικάσθη ὁ ἄθλιος νὰ εὑρίσκεται εἰς ἐκεῖνον τὸν τόπον τῶν βασάνων· τότε θέλει λέγει εἰς τὸν ἑαυτόν του· ὤ, ἀλλοίμονον εἰς ἐμὲ τὸν δυστυχῆ, ὅτι διὰ πλοῦτον προσκαιρον καὶ διὰ ματαίας δόξας καὶ ἀπολαύσεις τοῦ κόσμου, ταὐτὸν εἰπεῖν διὰ σκιάς καὶ καπνοὺς καὶ ὀνείρατα, ἔσφαλα εἰς τὸν Θεόν μου καὶ ἐχωρίσθηκα ἀπὸ τὴν βασιλείαν Του καὶ καταδικάζομαι ἐδῶ κάτω αἰώνια· ὤ, ἀλλοίμονον εἰς ἐμέ! Ὅτι ἤκουα τὸ Εὐαγγέλιον καὶ μοῦ ἐφαίνετο μῦθος· μὲ ἐσυμβούλευον οἱ πνευματικοὶ καὶ δὲν τοὺς ἤκουα· μὲ ἐδίδασκον οἱ διδάσκαλοι καὶ ἐγὼ δὲν ἐψήφουν τὰ λόγια τους «ἄρα ἐπλανήθην ἀπὸ ὁδοῦ ἀλήθειας, καὶ τὸ τῆς δικαιοσύνης φῶς οὐκ ἐπέλαμψε μοι» (Σοφ. ε’. 6).

(ΥΠΟΜΟΝΗ ΚΑΙ ΑΝΟΧΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ)

Εἰπέ μου τώρα ἐσὺ ἀγαπητὲ ὅπου μελετᾷς ταῦτα· ἔγινες ποτὲ ἄξιος διὰ νὰ καταδικασθῇς ἀπὸ τὴν Θείαν Δικαιοσύνην εἰς αὐτὴν τὴν κατηραμένην χώραν τῶν κολασμένων, ἀπὸ τὴν ὁποίαν λείπει κάθε καλὸν καὶ κάθε παρηγορία; Ἐὰν ἔγινες ἄξιος (καὶ ἴσως χιλίας φοράς νὰ ἔγινες μὲ τὰς ἁμαρτίας σου) ἐγὼ δὲν ἠξεύρω νὰ σοῦ εἰπῶ ποταπν εχαριστίαν πρέπει ν προσφέρς ες τν Θεόν, ὅπου νὰ εἶναι ἀνάλογος ες μίαν τόσον μεγάλην εεργεσίαν που σου καμνε κα δν σ καταδίκασεν ως τώρα, λλ σ πομένει τόσον καιρν. Βέβαια αὐτὴ ἡ ὑπομονὴ ὅπου σοῦ ἔκαμνεν, εἶναι μεγαλυτέρα εὐεργεσία παρὰ νὰ ἤθελε σὲ ἀφήσῃ νὰ πέσῃς εἰς ἐκείνας τὰς φλόγας καὶ ἔπειτα νὰ σὲ βγάλῃ· διὰ τοῦτο καὶ περισσότερον χρεωστεῖς νὰ εὐχαριστῇς τώρα τὸν ἐλευθερωτήν σου Θεὸν διὰ τὴν ὑπομονὴν ταύτην, παρὰ ἂν σὲ ἔβγαζεν πραγματικῶς ἀπὸ τὴν κόλασιν.

Φοβο μως, καὶ πολλὰ φοβοῦ, μήπως ἐκεῖνο ὅπου δὲν ἠκολούθησεν ἔως τώρα, σοῦ ἀκολουθήσῃ εἰς τὸ ἐρχόμενον καὶ δν σ πομείν πλέον Θες, λλ σ φήσ ν καταδικασθς ες τν κόλασιν, ἐὰν φανῇς ἀχάριστος εἰς Αὐτὸν καὶ δὲν φυλάξῃς τὰς ἐντολάς Του. Λοιπὸν θαύμασε ἀδελφέ εἰς τὴν τόσην ἀστοχασιάν σου καὶ εἰς τὴν ἀχαριστίαν ὅπου ἔδειξες εἰς τὸν Θεὸν ἔως τώρα· καὶ ἀφιέρωσεν ὅλον τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς σου εἰς τὴν δούλευσιν καὶ εὐαρέστησιν τοῦ Κυρίου, συλλογιζόμενος πὼς αὐτὴ ἡ ζωή σου ἐδόθη δι’ αὐτὸ καὶ μόνον τὸ τέλος διὰ νὰ μετανοήσης, διὰ νὰ διορθωθῇς κατὰ πάντα καὶ διὰ νὰ μὴ πέσῃς εἰς ἐκεῖνα τὰ κολαστήρια. Καὶ τέλος πάντων, παρακάλεσεν τν Λυτρωτν Σου ν μ σ βαρεθ δι τν χαριστίαν σου, μηδ ν σ κόψ σν τν καρπον κείνην συκν, λλ ν σ φήσ κα τοτο τ τος, δι ν πιμεληθς τν σωτηρίαν σου κα δι ν κάμς κανένα καρπν ξιον τς βασιλείας Του, να μ βληθς ες κενο τ πρ τ σβεστον. «Κύριε ἅφες αὐτὴν καὶ τοῦτο τὸ ἔτος ἕως ὅτου σκάψω περὶ αὐτὴν καὶ βάλω κοπρίαν, κᾄν μὲν ποιήσῃ καρπόν· εἰ δὲ μὴ γε, εἰς τὸ μέλλον ἐκκόψῃς αὐτήν». (Λουκ. ιγ’. 8).

 

Γ΄. Ὅτι εἶναι αἰώνιαι.

Συλλογίσου ἀγαπητέ, τὴν αωνιότητα ατν τν κολάσεων, ἡ ὁποία αξάνει πείρως τν θλιότητα τν κολασμένων διότι κα μία λαφρ τιμωρία που ν ναι αώνιος κα παντοτεινή, εναι μία κόλασις πειροςπόσ μλλον εναι πειροι α τιμωρίαι τς κολάσεως, που εναι τόσον πολλα ες τν ριθμν κα τόσον δειναί κα παρηγόρηται ες τν ποιότητα, ταν εναι κα αώνιαι; Ἀλλοίμονον εἰς ἐμέ! καὶ ἐὰν ἐσὺ ἀδελφὲ δὲν ὑποφέρῃς ἕνα ψύλλον μέσα εἰς τὸ αὐτί σου διὰ μίαν μοναχὴν ὥραν· ἐὰν δὲν ὑποφέρῃς τὸ δάγκωμα τῶν κορέων εἰς μίαν μοναχὴν νύκτα· ἐὰν σοῦ φαίνεται ἀνυπόφορος μία ἐλαφρὴ καῦσις ὅταν σὲ βασανίζῃ δύο τρεῖς ὥρας, πς θέλεις ποφέρει ν ερίσκεσαι μέσα ες τ πρ τς γεέννης κα ες τόσας φοβερς τιμωρίας αωνίως κα παντοτεινά, χωρς λπίδα ν γλυτώσς ποτ ποτέ; Ποος π τος νθρώπους θελεν ερεθ τόσον ἄγνωστος, ὅπου νὰ θελήσῃ νὰ ἀπολαύσῃ πρῶτον ὅλας τὰς τρυφὰς τοῦ Σολομῶντος καὶ ὕστερον ἀπὸ τὴν ἀπόλαυσιν ἐκείνων ν σταθ ζωντανς μίαν μοναχν μέραν μέσα ες τν φωτιάν; Βέβαια οὐδεὶς· καὶ μὲ ὅλον τοῦτο, τόσοι χριστιανοὶ εὑρίσκονται τόσον ἄγνωστοι, ὅπου διὰ νὰ ἀπολαύσουν μίαν στιγμὴν κτηνώδους ἡδονῆς, προκρίνουν νὰ σταθοῦν παντοτεινὰ εἰς μίαν φλόγα τς γεέννης, ἥτις εναι τόσον καυστική, που κοντ ες ατήν, φωτι τούτου το κόσμου συγκρινομένη, εναι μία φωτι ζωγραφισμένη.

(Ο ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΑΣ ΚΟΛΑΣΗΣ, ΑΦΟΡΜΗ ΓΙΑ ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ)

Ω ἀνόητον, ἀνόητον γένος τῶν ἀνθρώπων!  αωνιότης τς κολάσεως φόβισεν λους τος παλαιος γίουςκα τος καμνεν ν ποφύγουν μ τόσην σπουδν τς δονς το κόσμου κα ν ναγκαλισθον μ τόσην θερμότητα τν αστηρότητα τς μετανοίας, διότι εἶχον πάντοτε εἰς τὸν νοῦν τους τὴν ἐνθύμησίν της. Ἡ αἰωνιότης τῆς κολάσεως καμνεν τος μάρτυρας ν στέκωνται νδρειωμένοι ες τ μαρτύριακα ν μν ρνονται τ νομα το Χριστο. Η αἰωνιότης τῆς κολάσεως κατέπεισεν τόσους βασιλες κα βασιλοπούλας ν ρνηθον τν κόσμον κα ν γίνουν καλόγηροι, κα γέμισεν τς ρήμους κα τ σπήλαια π σκητς κα τμοναστήρια π μοναχος.

(ΕΝΘΥΜΗΣΗ ΚΑΙ ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ)

Ἀλλ’ ὤ αἰωνιότης, αἰωνιότης τῆς κολάσεως, διατὶ καὶ τώρα δὲν κάμνεις μίαν τοιαύτην ἐνέργειαν, εἰς τὰς καρδίας τῶν χριστιανῶν; Διατὶ δὲν τοὺς κάμνεις νὰ σὲ αἰσθανθοῦν, καὶ νὰ σὲ φοβηθοῦν; αὐτοὶ ἀκούουν αἰωνιότης κολάσεως καὶ νομίζουν πς εναι νας χος εἰς τὸν ἀέρα· νας λόγος κενς καὶ μία λέξις ψιλ πεντασύλλαβος καὶ ἄλλο οὐδέν, δι τοτο ξεφαντώνουν, παίζουν, γελον, κα ζον μ τόσην μεγάλην διαφορίαν κα φοβίαν, σν ν μν το τελείως αώνιος κόλασις. Καὶ  ατία εναι, διότι δν χουν ες τν νον τους τν νθύμησιν τς αωνιότητος, διότι δν καταλαμβάνουν καλ τί θέλει ν επ αωνιότης κολάσεως, πειδ ν τν καταλάμβανον καθς πρέπει, κατ λήθειαν πρεπε ν ποθάνουν π τν φόβον τους. Ἒσὺ ὅμως ἀγαπητέ, ὅπου μελετᾷς ταῦτα, μὴ θελήσῃς νὰ ὁμοιωθῇς μὲ τούτους τοὺς ἀναισθήτους καὶ ἄφρονας, ἀλλ’ ἔχε πάντοτε εἰς τὴν ἐνθύμησίν σου τὴν αἰωνιότητα τῆς κολάσεως.

(ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΗΣ)

Καὶ διὰ νὰ καταλάβῃς ὀλίγον τί εἶναι ἡ αἰωνιότης, συλλογίσου πῶς λα τ σπειρία τς μμου τς θαλάσσης· λοι ο στέρες το ορανο· λαι α σταλαγματια τς βροχς· λα τ φύλλα τν δένδρων κα λα τ τομα το έρος μπορον ν μετρηθον, λλ μία μοναχ στιγμ τς αωνιότητος τς κολάσεως δν μπορε ν μετρηθ ποτέ, ποτέ. Ἀλλὰ στερα π χιλιάδας χιλιάδων κα μυριάδας μυριάδων κα μιλλιούνια μιλλιουνίων χρόνους, στιγμ κείνη χει ν διαμείν πάντοτε μία κα ατή, σν ν το καινούργια π τν ρχήν. Όθεν καὶ  βάσανος τν κολαζομένων, χει ν νακαινουργώνεται πάντοτε, κα ν διαμέν μία κα ατ σν ν το καινούργια π τν ρχήν· ες λον κενο τ πειρον διάστημα τς αωνιότητος «καὶ βασανισθήσονται ἐν πυρὶ καὶ θείῳ… καὶ ὁ καπνὸς τοῦ βασανισμοῦ αὐτῶν ἀναβαίνει εἰς αἰώνας αἰώνων» (Ἀποκάλ. ιδ’. 10- 11). Ὅθεν  αωνιότης χει ν προξενήσ ες τος θλίους κολαζομένους τν τελείαν πελπισίαν κα πόγνωσιν, καὶ  πελπισία χει ν ναι δριμυτέρα κα πλέον παρηγόρητος βάσανος τν κολαζομένων· καθὼς περὶ αὐτῆς θέλομεν εἰπεῖ ξεχωριστὰ εἰς τὴν ἀκόλουθον Μελέτην.

(ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ)

Τώρα λοιπὸν ἐσὺ ἀδελφέ τί λέγεις; Σὲ βαστᾷ ἡ καρδία σου νὰ ἁμαρτήσης ἄλλην μίαν φοράν; Ἄχ, δυστυχὴς ὅπου εἴσαι· και δὲν ἠξεύρεις πὼς χουν ν καταδικασθον ες τν αώνιον κόλασιν πολλα ψυχαί, διότι μαρτον μίαν κα μόνην φοράν, α ποαι μ τ ν πιάσθησαν σαν τος δαίμονας πάνω ες τ σφάλμα των, ἔγειναν παρευθὺς ὡσὰν καὶ ἐκείνους δαυλοὶ τοῦ αἰωνίου πυρὸς καταχθόνιοι; Δὲν φοβεῖσαι ἐκεῖνον τὸν τόπον, ὅπου εἶναι τόσον φοβερός, διότι εἶναι αἰώνιος, καθὼς λέγει ὁ προφήτης Ἡσαΐας «τίς ἀναγγελεῖ ὑμῖν τὸν τόπον τὸν αἰώνιον;» (λγ’. 14). Ὅθεν ξύπνισε ἀδελφέ, καὶ στοχάσου πῶς τοῦτο ὅπου σοῦ δίδει καιρὸν ὁ Κύριός μας, διὰ νὰ συλλογίζεσαι αὐτὰς τὰς ἀληθείας, εἶναι σημεῖον ὅτι αὐτὸς δὲν θέλει νὰ σὲ κολάσῃ· ἐὰν ὅμως ἐσὺ δὲν ἐβγάνῃς καρπὸν μετανοίας καὶ διορθώσεως ἀπὸ αὐτὰς ἀφ’ οὗ τὰς συλλογισθῇς, τοῦτο εἶναι δι’ ἐσένα σημεῖον κακόν, τὸ ὁποῖον πρέπει νὰ τὸ φοβῆσαι πολύ. Διὰ τοῦτο ταπεινώσου, γνωρίζοντας πς γινες τόσας κα τόσας φορς ξιος δι τν δην π τς νομίας σου, κα Κύριος δι τ πολύ Του λεος δν σο κοψε τν ζων δι ν σ ρίψ κε μέσα, λλ σο δωκεν καιρν κα τρόπον δι ν μετανοήσς κα ν λευθερωθς. Ὅθεν εὐχαρίστησέ Τον ἀπὸ καρδίας καὶ ἀποφάσισε νὰ θελἠσῃς νὰ ἀνταποκρίνεσαι εἰς τὸ ἑξῆς εἰς τὴν εὐεργεσίαν ταύτην ὅπου σοῦ ἔκαμνεν, ἀρχίζοντας μίαν καινούργιαν ζωήν ὅλην τεταπεινωμένην καὶ ὅλην μετανοημένην. Αφιερώσου ὅλος δι’ ὅλου εἰς τὴν ὑποταγὴν τοῦ ἄκρου σου Εὐεργέτου καὶ παρακάλεσ Τον δι τν πειρόν Του γαθότητα ν μ παραχωρήσ ποτ ν σο γίν ες περισσοτέραν κόλασιν μακροθυμία κα πομον που σο κάμνει τώρα· ὡς λέγει ὁ Παῦλος· «ἢ τῆς ἀνοχῆς Αὐτοῦ καὶ τῆς Μακροθυμίας καταφρονεῖς… κατὰ τὴν σκληρότητά σου καὶ ἀμετανόητον καρδίαν, θησαυρίζεις σεαυτῷ ὀργὴν ἐν ἡμέρᾳ ὀργῆς» (Ρωμ. β’. 4)*.

 

* Ὅθεν εἶπε καὶ ὁ θεῖος Χρυσόστομος, «Ὥσπερ γὰρ τοῖς εἰς δέον χρησαμένοις, σωτηρίας ἐστὶν ὑπόθεσις (ἡ Μακροθυμία τοῦ Θεοῦ δηλαδὴ) οὕτω τοῖς καταφρονήσασιν ἐφόδιον μείζονος τιμωρίας» (λόγ. ε’. πρὸς Ρωμ.).

 

 

Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. (Πνευματικά Γυμνάσματα). Περὶ τῶν τιμωριῶν τοῦ ᾅδου. | Ελληνική Πατρολογία (wordpress.com)