Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2022

Ο ΓΑΜΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΑ ΣΚΟΠΙΑ

 

Άννας Μπουρδάκου μέλους του ΑΣ. της Π.ΕΓ.

      Η οργάνωση των «μαρτύρων του Ιεχωβά» απορρίπτει όλα τα μυστήρια. Το ίδιο ισχύει και για τον γάμο. Χρησιμοποιεί λέξεις με τις οποίες προσπαθεί να καλύψει την έλλειψη ιερωσύνης που έχει και με την οποία τελούνται όλα τα μυστήρια στον χώρο της Εκκλησίας. Έτσι τα ονομάζει διορισμούς, αφιέρωση, σύμβολα, κ.α. Σε όλες τις διδασκαλίες της διακρίνεται καθαρά το σαρκικό φρόνημα το οποίο την διακατέχει και προσπαθεί να επιβάλει εντέχνως στους οπαδούς της και που είναι φυσικά ξένες προς την διδασκαλία του Ιησού Χριστού, την οποία εκήρυξαν οι Απόστολοι σε όλη την οικουμένη και διεφύλαξε η Εκκλησία έως σήμερα.

Η εταιρία Σκοπιά σαν στόχο έχει και αυτό επιδιώκει, το περίφημο «έργο», δηλαδή την διακίνηση ιδεών και έντυπων από σπίτι σε σπίτι. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θέλει οπαδούς αγάμους και χωρίς παιδιά εάν τύχει και παντρευτούν, για να έχουν χρόνο να τρέχουν.

Γράφει η Σκοπιά περί γάμου:

1953-55, «Πάντα δοκιμάστε», σελ. 89: «Ο γάμος είναι αμοιβαία συμφωνία (συμφωνία-συμβόλαιο) ενός ανδρός και μιας γυναικός, να ζουν μαζί με την σχέση και υπό τα καθήκοντα του συζύγου και της συζύγου».
Όπως διαβάζομε στο κείμενο αυτό, ο γάμος είναι ένα συμβόλαιο μεταξύ ανδρός και γυναικός, καθαρά νομική θέση, δίχως την πνευματική υπόσταση του γάμου των Χριστιανών όπως τον αναφέρει η Αγία Γραφή «… ως μέγα μυστήριον εις Χριστόν και εις την Εκκλησίαν… ».

1984, ‘Σκοπιά’, 15-8-84, σελ. 12: «Οι μάρτυρες του Ιεχωβά εκτιμούν ότι, μια γαμήλια τελετή πρέπει να συμμορφώνεται με τους τοπικούς νόμους, αποδίδοντας στον Καίσαρα αυτά που ανήκουν στον Καίσαρα. Ο νόμος μπορεί να απαιτεί να κάνει το ζευγάρι εξέταση αίματος, να βγάλει άδεια και να δώσει υπόσχεση μπροστά σ’ ένα εξουσιοδοτημένο άτομο υπεύθυνο να τελεί γάμους. Οι αληθινοί Χριστιανοί αναγνωρίζουν ότι ένας πολιτικός γάμος είναι έγκυρος αλλά μερικοί προτιμούν ακόμη (ίσως το τοπικό αίσθημα το απαιτεί), να ακολουθήσει μετά την πολιτική τελετή και μια Γραφική ομιλία» (η υπογράμμιση δική μας).

Εδώ η θέση της εταιρίας είναι καθοριστική. Οι αληθινοί «Χριστιανοί», μας λέει, δηλαδή οι «μάρτυρες του Ιεχωβά» κατά την άποψή της, αναγνωρίζουν ότι ο πολιτικός γάμος είναι έγκυρος. Το θέμα όμως δεν είναι η εγκυρότητα του πολιτικού γάμου, τον οποίο όλοι αναγνωρίζουν, ακόμη και οι άθεοι, αλλά ο γάμος ως μυστήριο, τον οποίο τελούν πράγματι οι αληθινοί Χριστιανοί στον ναό. Ακόμη δεν τελούν γάμο από κάποιο τοπικό αίσθημα, αλλά γιατί αυτή είναι η αβίαστη επιλογή των.

1987, ‘Σκοπιά’, 15-11-87, σελ. 10-20: «Άγαμοι και όμως πλήρεις για την υπηρεσία του Θεού. Οι Χριστιανοί μπορούν να είναι πλήρεις για την διακονία ανεξάρτητα από το αν είναι άγαμοι ή έγγαμοι. Ο Ιησούς Χριστός δεν χρειαζόταν γαμήλιο σύντροφο προκειμένου να είναι πλήρης για να επιτελέσει το ρόλο του Πρωτίστου Διακόνου του Θεού…

Η άγαμη κατάστασή του ερχόταν χτυπητή αντίθεση με το Ιουδαϊκό κατεστημένο το οποίο έδινε έμφαση στο γάμο και στα παιδιά. Κατά συνέπεια η αγαμία δεν κάνει το άτομο έλλειπες για την Χριστιανική διακονία. Σαφώς ο Παύλος σύστησε την αγαμία για μια πιο απερίσπαστη ζωή. Ο ίδιος μπορεί να ήταν χήρος που προτίμησε να μην ξαναπαντρευτεί. Όπως και εάν είχε το πράγμα γνώριζε ότι η έγγαμη ζωή, σ αυτόν τον κόσμο συνεπάγεται στεναχώριες. Ως άγαμο άτομο με την βοήθεια του Ιεχωβά εργαστείτε για να διατηρηθείτε στην σταθερότητα της άγαμης κατάστασης που βρίσκεστε και που ο Θεός την κάνει δυνατή για σας. Δεν πρέπει να νομίζετε ότι είναι υποχρεωτικό να παντρευτείτε κάποτε, απλώς επειδή είναι το έθιμο ή επειδή σας πιέζουν οι συνομήλικοί σας προς αυτήν την κατεύθυνση. Όλοι οι Χριστιανοί πρέπει να ενθαρρύνουν εκείνους που παραμένουν άγαμοι για χάρη της Βασιλείας. Στο κάτω-κάτω η αγαμία σημαίνει να μένει κανείς στερεός στον Κύριο χωρίς περισπασμούς».
Είναι εμφανής η πίεση που ασκεί η Σκοπιά στους οπαδούς της περί αγαμίας. Ότι είναι το έθιμο ή πίεση από τους άλλους, μας λέει, δηλαδή ανθρώπινα εντάλματα και προτροπές. Ακόμη, εμμέσως αλλά σαφώς χαρακτηρίζει τους έγγαμους όχι σταθερούς στον Κύριο. Παραβλέπει την ιερότητα του γάμου, το θεοσύστατο αυτό μυστήριο.1988, ‘Σκοπιά’, 1-3-88, σελ. 21: «Πως μπορούν να θεωρούν το γάμο και την τεκνοποίηση οι Χριστιανοί σήμερα σ’ αυτόν τον έσχατο καιρό; Τώρα όσο ποτέ πριν ο επίλοιπος καιρός είναι σύντομος. Ναι ο λαός του Ιεχωβά έχει στη διάθεση του μόνο ένα σύντομο χρονικό διάστημα για να τελειώσει το έργο που του έχει ανατεθεί, δηλαδή και θέλει κηρυχθεί τούτο το ευαγγέλιο της βασιλείας… . Αυτό το έργο πρέπει να επιτελεστεί πριν έρθει το τέλος. Είναι κατάλληλο να ρωτήσουν οι Χριστιανοί τον εαυτόν τους πως ο γάμος ή αν είναι ήδη παντρεμένοι, η απόκτηση παιδιών θα επηρεάσει την συμμετοχή τους σ’ αυτό το ζωτικό έργο»; (η υπογράμμιση δική μας).
Τώρα παρουσιάζεται στους οπαδούς το δίλημμα να κάνουν παιδιά ή όχι; Με το γνωστό όπλο της εταιρίας, τον τρόμο του επείγοντος προτού ξεσπάσει ο Αρμαγεδδώνας, πιέζονται ασφυκτικά. Βεβαίως όσες φορές και εάν προφήτευσε χρονολογίες για τον Αρμαγεδδώνα δεν επαληθεύθηκαν, αποδεικνύοντας την Σκοπιά ως ψευδοπροφήτη. Όμως είναι παλαιότερο το θέμα της γεννήσεως παιδιών, όχι τώρα αλλά κατά την διάρκεια της Χιλιετούς Βασιλείας.

1943, «Η Αλήθεια Ελευθερώσει υμάς», σελ. 336-337: «Εις την μακαρίαν αυτήν γην (μετά τον Αρμαγεδδώνα) υπό την εξουσία της Βασιλείας, ο πολύς όχλος των άλλων προβάτων εξ όλων των εθνών θα απολαμβάνη ειρήνη και επικοινωνία με τους αρχαίους πιστούς άνδρας τους αρχοντικούς αντιπροσώπους της βασιλείας των ουρανών. Εν υπακοή εις την θείαν εντολή τα πιστά τέκνα του Αιωνίου Πατρός του Άρχοντα της Ειρήνης, θα νυμφευθούν και θα γεννήσουν τέκνα όχι δια θλίψιν και θανατηφόρους πολέμους, αλλά δια να γεμίσουν την γην».

1954, ‘Σκοπιά’, σελ. 51: «Εμείς που αποτελούμε την κοινωνία του Νέου Κόσμου μπορούμε να χρησιμεύσωμε ως αιώνιοι μάρτυρες της διεκδιτικής νίκης του Ιεχωβά, με το να διηγούμεθα σε όλα τα τέκνα που θα γεννηθούν στο νέο κόσμο, και σε όλους εκείνους που θα φερθούν σε ζωή επάνω στη γη μέσω αναστάσεως των νεκρών» (οι υπογραμμίσεις δικές μας).

Υποσχέσεις ψευδείς προς τους οπαδούς αναθέτοντας τους μεγάλες και σοβαρές ευθύνες, φυσικά για να τους κρατά σε εξάρτηση. Πρώτα λοιπόν πρέπει να εκπληρώσουν το έργο της μαρτυρίας για την νίκη του Θεού, σε όλα τα παιδιά που θα γεννηθούν και στους αναστημένους. Ποια όμως είναι η νίκη για την οποία ομιλεί; Ασφαλώς για το περίφημο αποτέλεσμα της μεγάλης σφαγής όλου του κόσμου, εκτός των «μαρτύρων του Ιεχωβά» από τον μεγάλο σφαγέα τον Ιησού Χριστό. Αυτός είναι ο Χριστός τον οποίον κηρύττει η εταιρία Σκοπιά και έτσι πιστεύουν οι οπαδοί της. Ένα Χριστό όχι γεμάτο αγάπη άλλα σφαγέα στον Αρμαγεδδώνα. Όσο για τους αναστημένους οι οποίοι πρέπει να διδαχθούν, αυτό θυμίζει γκουρουιστικές απόψεις περί μετενσαρκώσεως την οποία αρνείται και δεν την δέχεται η Σκοπιά, ως συνήθως με την γνωστή τακτική της.1957, ‘Σκοπιά’, σελ. 16: «Μετά τον Αρμαγεδδώνα τα ζεύγη που θα επιζήσουν θα συνεχίσουν την συζυγική ένωση. Άλλοι που θα επιζήσουν σε διαφορετική κατάσταση χήροι, χήρες, παρθένοι και παρθένες θα λάβουν το προνόμιο να νυμφευθούν. Το αν θα υπάρχη έλλειψις αναλογίας μεταξύ των διαθεσίμων ανδρών και γυναικών που θα επιζήσουν δεν χρειάζεται να μας στεναχωρή τώρα. Ο γάμος τότε θα ρυθμισθή από τον Αιώνιο Πατέρα. Ως Αιώνιος Πατήρ ο Ιησούς Χριστός των επιγείων θυγατέρων του θα δώση σε γάμο οποιεσδήποτε από αυτές ευαρεστείται και σε οποιονδήποτε εκλέγει. Ο γάμος λοιπόν θα είναι καρποφόρος με τέκνα γεννημένα από δικαίους γονείς. Ο μέγας ουράνιος σύζυγος Ιεχωβά και η πιστή αγαπητή σύζυγος η παγκόσμια οργάνωσίς του στον ουρανό υπό τον Ιησού Χριστό θα εφραίνωνται επίσης για πάντα. Ο Ιεχωβά ως ένας στοργικός Πάππος και η παγκόσμια οργάνωσίς του, ως μία τρυφερή Μάμμη, θα ενωθούν αιωνίως στην εκδήλωσι της αγαθότητάς των προς τους εγγονούς των, τους θεοσεβείς απογόνους των επάνω στη γη» (οι υπογραμμίσεις δικές μας).

Μετά τον Αρμαγεδδώνα η Σκοπιά υπόσχεται, μεταξύ των άλλων αλλοπρόσαλλων διδασκαλιών της και πάντοτε εκτός Αγίας Γραφής, έναν Ιησού Χριστό ο οποίος αφού έσφαξε όλο τον κόσμο εκτός των «μαρτύρων του Ιεχωβά», τώρα πλέον κάνει συνοικέσια και ρυθμίζει τους γάμους εδώ στη γη ώστε να αρχίσουν οι γεννήσεις.

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο ακατανόητο και ασυμβίβαστο, όχι μόνον από θρησκευτικής απόψεως, αλλά και λογικής. Διαβάσαμε στο κείμενο της εταιρίας ότι ο μέγας ουράνιος σύζυγος Ιεχωβά και η αγαπητή σύζυγος, η παγκόσμια οργάνωσή του υπό τον Ιησού Χριστό.
Όπως κηρύττει η Σκοπιά αυτή η παγκόσμια σύζυγος αποτελείται από τα άγια πνευματικά πλάσματα, αγγελικούς υιούς. Σχετικά με το θέμα της συζύγου του Ιεχωβά η εταιρία κατά διαστήματα έχει κηρύξει διάφορες διδασκαλίες. Όπως στο βιβλίο «Επιβίωση», σελ. 152: «Ο Ιεχωβά απευθύνεται στη γυναίκα του την οργάνωσή του η οποία αποτελείται από όσια πνευματικά πλάσματα καθώς επίσης και από το πνεύμα γεννημένους γιους πάνω στη γη», δηλαδή τους 144.000 συν ένα ακόμη, τον Ιησού Χριστό. Έχομε λοιπόν τον Ιεχωβά, στοργικό Πάππο και την παγκόσμια οργάνωση, τρυφερή Μάμμη. Ο Ιεχωβά, εάν δεχθούμε ότι είναι Πάππος, όπως λέει η Σκοπιά, οι άγγελοι και οι 140.000 Μάμμη, ο Ιησούς Χριστός τι είναι; Ένα μέλος της συζύγου του Ιεχωβά, δηλαδή της Μάμμης και κατά συνέπεια σύζυγος του Πατέρα του, τα παιδιά των οποίων είναι Πατέρας, είναι και εγγόνια του. Εφ’ όσον όμως είναι υιός του Πατέρα του είναι και υιός της Μάμμης, συγχρόνως όμως είναι και αδελφός της, αφού είναι αδελφός των 144.000. Στην περίπτωση δε που σύζυγος του Ιεχωβά είναι οι άγγελοι (σε άλλη διδασκαλία της εταιρίας), τότε ο Ιησούς Χριστός είναι και υιός των αγγέλων… θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ατελείωτους περίεργους δεσμούς οι οποίοι εξάγονται από τα κείμενα της Σκοπιάς. Όμως είναι σημαντικό ότι γίνεται φανερός ο τρόπος πλύσεως εγκεφάλου των οπαδών οι οποίοι φυσικά δεν έχουν περιθώρια να αναλύσουν όλα αυτά. Άλλωστε το θέμα περί της συζύγου του θεού είναι μείζον.1958, «Γεννηθήτω το θέλημα σου», σελ. 372: «Οι έγγαμοι που θα επιζήσουν από τον Αρμαγεδδώνα και όσοι άγαμοι και νυμφευθούν θα γεννήσουν τέκνα».
Σελ. 374: «Στον κατάλληλο καιρό, ο δοξασμένος υιός του ανθρώπου ο έσχατος Αδάμ, θα κάμη να παύση η τεκνοποιία».
Η εταιρία αναθέτει και ένα άλλο ακόμη έργο στον Ιησού Χριστό. Στον κατάλληλο καιρό θα σταματήσει τις γεννήσεις. Δεν μας πληροφορεί όμως με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό, αφού όλα τα γνωρίζει σαν «αγωγός» του Θεού.
1981, «Ελθέτω η Βασιλεία σου», σελ. 177: «Στην Χιλιετή Βασιλεία ο Βασιλιάς και η νύμφη των 144.000 με την ιδιότητά της σαν η πόλις η αγία η Νέα Ιερουσαλήμ, αυτή η βασιλική νύμφη θα κατέβει από τον ουρανό με την έννοια ότι στρέφει την προσοχή της στο έργο ανοικοδομήσεως που θα πρέπει να γίνεται στη γη. Χαρωπή προοπτική για γάμο, για γέννηση παιδιών με δικαιοσύνη για ένα διάστημα τουλάχιστον, μετά τον Αρμαγεδδώνα».
Στην προκειμένη περίπτωση ο Ιησούς Χριστός, κατά τη Σκοπιά πάντοτε, θα έχει και βοηθό την νύμφη του, δηλαδή τους 144.000 αδελφούς του, οι oποίοι είναι και μητέρα του…1999, ‘Σκοπιά’, 1-1-99, σελ. 3: «Τι θα λεχθεί για τον γάμο εκείνο στον οποίο οι σύντροφοι έχουν διαφορετική θρησκεία; Η Αγία Γραφή συμβουλεύει τους Χριστιανούς να παντρεύονται μόνο εν Κυρίω».
Δεν είναι απαραίτητο να τονιστεί η διγλωσσία της Σκοπιάς και η ανησυχία της μήπως και κάποιος οπαδός της ξεφύγει μέσω γάμου. Τώρα θυμάται την Αγία Γραφή και προτρέπει στον γάμο «εν Κυρίω», διότι αυτό εξυπηρετεί τα συμφέροντα της. Εκτός αυτού η συνεχής αλλαγή απόψεων σε όποια διδασκαλία της είναι ένα μέσον για έκδοση νέων έντυπων και συγκεντρώσεως περισσοτέρων χρημάτων. Βεβαίως με την διγλωσσία που την διακρίνει προσπαθεί να καλύψει ορισμένες περιπτώσεις γάμου, χωρίς να τις αρνηθεί τελείως.

 

περιοδικό ΔΙΑΛΟΓΟΣ τεύχος 37