«Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ»
Ὅπως ἡ χριστιανική ἀγάπη εἶναι ἡ ρίζα ὅλων τῶν καλῶν ἔργων, ἔτσι καί ἡ φιλαργυρία εἶναι ἡ ρίζα ὅλων τῶν κακιῶν. Βλέπε ὅτι καί ὁ Ἀπόστολος Παῦλος μόνο τήν φιλαργυρία ὠνόμασε μητέρα ὅλων τῶν κακιῶν. Αὐτή ξεκινᾶ ἀπό τό μῖσος καί τήν περιφρόνησι τῶν ἄλλων ἀνθρώπων, ἐνῶ ἡ ἀγάπη εἶναι ἡ μεγαλυτέρα ἀπό ὅλες τίς ἀρετές καί σύνδεσμος τελειότητος. Ἀκόμη ὀνομάζεται μητέρα καί πηγή ὅλων τῶν καλῶν ἔργων. Γι᾿ αὐτό ὁ Σωτήρ μᾶς εἶπε: «Ἡ πρώτη καί μεγαλύτερη ἐντολή τοῦ Νόμου εἶναι νά ἀγαπᾶς τόν Κύριο τόν Θεόν σου μέ ὅλη τήν καρδιά σου, τήν σκέψι σου καί ὅλη τήν δύναμί σου. Λέγοντας «καρδιά» καί «σκέψι» καί «δύναμι» ὁ Σωτήρ περιλαμβάνει καί τά τρία μέρη τοῦ ἀνθρώπου. Μέ τήν λέξι «καρδιά», ἐννοεῖ τήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου, μέ τήν λέξι «σκέψι» περιέχεται ὁ νοῦς τοῦ καί μέ τήν λέξι «δύναμι», ἀναφέρεται στό σῶμα. Ὁπότε ὅλη ἡ ὕπαρξις τοῦ ἀνθρώπου πρέπει νά ὑπάγεται καί νά ἀνήκει στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ.
Καί ὅταν ἔκανε λόγο γιά τήν ἀγάπη πρός τόν πλησίον εἶπε σάν δεύτερη ἐντολή, μαζί μέ τήν πρώτη: Νά ἀγαπᾶς καί τόν πλησίον σου, ὅπως τόν ἑαυτόν σου.
Ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ δέν ἔχει ὅρια, δηλαδή πρέπει νά Τόν ἀγαποῦμε μέ ὅλη τήν δύναμι, μέ ὅλη μας τήν σκέψι καί μέ ὅλη μας τήν καρδιά. Ἐνῶ ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεόν ἔχει ὅρια, δηλαδή νά τόν ἀγαποῦμε ὅπως τόν ἑαυτό μας. Γι᾿ αὐτό σέ ἄλλο σημεῖο λέγεται στό ἱερό Εὐαγγέλιο: «Ὅποιος ἀγαπᾶ τόν πατέρα, ἤ τήν μητέρα του, ἤ τήν ἀδελφή του περισσότερο ἀπό μένα, δέν εἶναι ἄξιος γιά Μένα». Δέν εἶπε ὅτι δέν εἶναι ἀνάγκη νά τόν ἀγαπᾶς, ἀλλά ἐάν ἀγαπᾶς τόν πλησίον σου περισσότερο ἀπό τόν Θεό.
Μετάφρασις ἀπό τά ρουμανικά Μον. Δαμασκηνός Γρηγοριάτης
Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου