Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2021

25 ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ (2)

 «Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ»

ταν ἐπέστρεψε στό σπίτι του, πρίν ἀπό 20 χρόνια, ὁ φυλακισμένος δέν βρῆκε τίποτε ἀπό τήν πλούσια βιβλιοθήκη του· Εἶχε ληστευτεῖ καί εἶχε καταστραφεῖ. Συγκέντρωσε, λοιπόν, ξανά μερικά βιβλία, μεταξύ τῶνποίων καί τούς δέκα τόμους τῆς ρουμανικς Φιλοκαλίας. Τούς ἀγκαλιάζει μέ τό βλέμμα του, παίρνει ἕναν καί τόν ξεφυλλίζει, ὕστερα ἄλλον κι ἄλλον καί τούς ξαναβάζει στό ράφι τους.

ταν διάβασε τόν πρτο τόμο ἦταν στίς ρχές τῆς ἐσωτερικς του ζωῆς. Εἶχε τότε τό συναίσθημα μιᾶς ποκαλύψεως καί ἐξεπλάγη, διότι μέχρι ἐκείνη τήν στιγμή δέν εἶχε διατεθεῖ στήν ρουμανική ὀρθόδοξη ψυχή αὐτό τό ριστούργημα τῆς χριστιανικῆς πνευματικότητας. Τότε βυθίσθηκε ἀχόρταγα σέ κάθε λέξη τῆς Φιλοκαλίας, φαρμόζοντας κατά τό δυνατόν, γιά τήν ἐλευθερία τῆς ψυχῆς του, ὅ,τι διάβαζε.

πό τότε, πέρασαν περίπου σαράντα χρόνια. Στό διάστημα αὐτό ὑπέφερε πολύ, διάβασε πολύ, συζήτησε γιά ὅλα σχεδόν τά προβλήματα τῆς νθρώπινης παρξης. Παρέμεινε γιά πάντα πιστός χριστιανός καί ἡ Χάρη τῆς προσευχῆς δέν τόν γκατέλειψε ποτέ. Ἔδωσε προτεραιότητα στίς θεολογικές σπουδές. Προσπαθεῖ καί τώρα ὅ,τι σκέφτεται νά τό στηρίζει στήν Εὐαγγελική, Ἀποστολική καί Πατερική βάση. Θέλει νά εἶναι ἕνας πιστός υός τῆς Ἐκκλησίας. χει μιά ὤριμη πνευματική ντίληψη, γι᾿ αὐτό διαθέτει μία ξαιρετική διάκριση μέ τήν ὁποία ντιλαμβάνεται τά ατήματα τοῦ κόσμου καί τήν θεία νομοθεσία πού ὑπάρχει ἐπάνω σ᾿ αὐτά.

Αὐτός εἶναι ἕνας ρημίτης τοῦ συγχρόνου καιροῦ μας. Βλέπει τόν κόσμο ν Χριστῶ καί δοξάζει τόν Χριστό διά τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου, γεμίζοντας κόσμος μέ τό γιο Πνεῦμα. Νοιώθει τι αωρεται μέ τόν ἀγνό λογισμό ἐπάνω σέ ὅλο τόν κόσμο καί ὁ κόσμος εἶναι σκέψη κι ἔτσι συναντιέται μέ τόν Ἄκτιστο Λόγο.

Αὐτός δέν κάνει συνθέσεις, διότι ἔχει ξεχάσει ὅ,τι εἶχε διαβάσει παλαιότερα, ἀλλά βλέπει τήν σύνθεση τοῦ κόσμου σέ ὅλα τά σύμβολά του. Προσέχει ὅλες τίς διαστάσεις τῆς νθρώπινης παρξης, πιθυμεί νά τίς ἀγκαλιάσει, ἀλλά ξέρει τι πάντα κάτι θά τοῦ ξεφύγει. Γι᾿αὐτό δέν μπορεῖ ἄλλο νά σκέπτεται τόν κόσμο, παρά μόνο νά προσαράξει στόν Χριστό.

Παρά τήν σκληρή μοναξιά του δέν ασθάνεται μόνος του. Σέ ὅλη  τήν ἐξευτελιστική ταπείνωσή του ἔχει τήν πεποίθηση τοῦ θριάμβου τοῦ Χριστοῦ ἐντός κόσμου.

Μήπως εἶναι ἕνας μυστικός, ἕνας φιλόσοφος, ἕνας πιστήμονας, ἕνας οκονομολόγος; χι. Αὐτός θεωρε τόν αυτό του ἕναν ἁπλό χριστιανό. π᾿αὐτήν τήν προοπτική στοχάζεται τήν Φιλοκαλία, τήν θεολογία καί τήν Χριστιανωσύνη γενικά.

Ξέρει τι φελεῖται πολύ ἀπό τήν Φιλοκαλία ἀπό πνευματικῆς ποψης καί ἡ σκέψη του πλουτίσθηκε ἀπό τήν θεολογία κι ὅμως κρατάει ἀπόσταση π᾿  ὅλα ατά. Τά κρίνει ὅλα μέ προσοχή καί προσπαθεῖ νά τά βλέπει ὅλα ν Χριστ. Τόν νδιαφέρει ἡ σωτηρία τοῦ κόσμου. Τί εἶναι, πῶς εἶναι καί πῶς μπορεῖ νά πραγματοποιηθεῖ.

π᾿αὐτή τήν ποψη Φιλοκαλία τοῦ φαίνεται νά εἶναι ἕνας περιορισμός τῆς χριστιανικς ντίληψης περί τοῦ κόσμου σέ σχέση μέ τήν ἀσκητική ντίληψη περί τοῦ Μοναχισμοῦ. Φιλοκαλία εἶναι ἕνας περιορισμός τῆς χριστιανικῆς πνευματικότητας πρός ὄφελος τῆς  προσωπικῆς πνευματικότητας καί γενικώτερα τῆς μοναστικῆς. ἐνδοσκόπηση τῶν μοναχῶν τόν ἔκανε νά μή θεωρεῖ πιά τόν κόσμο ς κόσμο. ντίληψη τῆς Φιλοκαλίας εἶναι ἀόρατος πόλεμος μέ τά πονηρά πνεύματα, πόλεμος μέ τά πάθη καί μέ τόν κόσμο τῆς ἁμαρτίας, κι αὐτός βλέπει τόν πόλεμο, τήν ἁμαρτία καί τόν κόσμο σάν ἕνα ναπόσπαστο σύνολο. φιλοκαλικός λόγος δέν μοιάζει μέ τόν εὐαγγελικό λόγο, διότι ἐκεῖ  πόλεμος διεξάγεται στόν κόσμο, γιά τήν ἀλλαγή τοῦ κόσμου καί τήν ττα τῶν ἐν τ κόσμ δυνάμεων τοῦ σκότους. Φιλοκαλία γράφτηκε τότε πού τά προβλήματα τοῦ κόσμου μεταβιβάζονταν στά κράτη κι αὐτά τά λυναν διότι λίγο πολύ ἡ ἔκφραση τῆς Χριστιανωσύνης. Τότε οἱ μοναχοί φιερώνοντο στήν καθαρά πνευματική ζωή. Μία κατηγορία ἀπό τίς εὐαγγελικές ἀρετές καίξίες δέν ἀναπτύσονται στήν Φιλοκαλία. Εἶναι τόλμη, προβολή, μάχη, δικαιοσύνη, ποινή κτλ.

Αὐτός καταλαβαίνει τήν ξειδίκευση σέ τομες τοῦ Χριστιανισμοῦ, ὅπως στήν νότητα τήν ὁποία ἔχουν τά μέλη στό σῶμα τοῦ ἀνθρώπου. Ζητεῖ, λοιπόν, τήν ἀνεύρεση τοῦ μυστικοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ σάν μία πραγματικότητα ἡ ὁποία ἑνώνει τόν κόσμο, τόν γεμίζει καί τόν γιάζει.

ν ἔπρεπε νά κθέσει τά συμπεράσματα τῆς ζωῆς του σέ μιά σύντομη μιλία, θά παιρνε ς παράδειγμα τήν πί τοῦ ρους μιλία τοῦ Σωτήρα. λοι οἱ χριστιανοί, σέ ποιοδήποτε τομέα κι ἄν εἶναι, πρέπει νά εἶναι λληλέγγυοι, μέ τό ἴδιο πνεῦμα καί τήν δια χριστιανική ἀντίληψη. 

Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου