ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΜΠΟΚΑ
Όταν δέν απαντούν πλέον οι άνθρωποι στήν πρόσκλησι τής αγάπης του Θεού, πίπτουν στήν σκληρότητα τής δικαιοσύνης Του,
διότι γιά τήν παίδευσι καί
καταστολή τής κακίας τών κακών άνθρώπων έπιτρέπονται οί πόλεμοι. Τότε η
ζωή τού καθενός εύρίσκεται σέ κίνδυνο θανάτου, καί αυτών πού είναι στά
σπίτια τους καί αυτών πού είναι στό μέτωπο τού πολέμου.
Ό Θεός, πού είναι ελεήμων πρός τούς δικαίους, όσοι είναι αδιάφοροι ή
καί αντίθετοι, μέ τήν βοήθεια τών επερχομένων κινδύνων, τούς πείθει νά
θέλουν καί αυτοί ό, τι θέλει ο Θεός, δηλαδή τήν σωτηρία, πού είναι τό
μοναδικό, αληθινά αναγκαίο, έργο μας επί της γης. Κάτι άλλο, πού μάς
βοηθάει, είναι νά γνωρίζουμε ότι αυτό πού επιτρέπει ό Θεός είναι καλό,
διότι τίποτε δέν γίνεται στόν κόσμο χωρίς τήν θέλησι του Θεού οπότε νά
χαιρώμεθα γιά τίς αποφάσεις Του, έστω καί άν δέν τίς καταλαβαίνουμε. Άς
γνωρίζουμε ακόμη ότι μέ τίς άκούσιες δοκιμασίες καί τά βάσανα σώθηκαν
οί μάρτυρες, μέ τίς έκούσιες ταλαιπωρίες καί ασκήσεις σώθηκαν οί
όσιοι. «Έτσι άκριβώς καί μέ τά βάσανα πού προκαλούν οί πόλεμοι
σώζονται πολύ περισσότεροι άπ’ αυτούς πού παραμένουν ειρηνικά στά
σπίτια τους.
* * *
Συνήθως ό κόσμος πιστεύει ότι στόν πόλεμο πεθαίνουν οί κακοί καί
σώζονται οί καλοί. Αύτό δέν είναι σωστό, διότι μόνο ό Θεός γνωρίζει καί
έχει τόν λογαριασμό Του γιά τόν καθένα. Κατόπιν, μόνο ό Θεός γνωρίζει
-καί καθώς γνωρίζει πράττει- εάν γιά κάποιον είναι ωφελιμώτερο νά ζή ή
είναι προτιμώτερο νά μετοικήση άπ’ αυτήν τήν ζωή στήν άλλη. Μετά, ο
Θεός, μέ βάσι τήν παντοδυναμία Του, ωφελεί καί τούς κακούς, τούς
άπιστους καί τούς αθέους. Ακόμη καί τούς δαίμονες θέλει νά βοηθήση, άν
δέχωνται, προκειμένου νά τούς φέρη στήν σωτηρία.
* * *
Ο πνευματικός πόλεμος αρχίζει κυρίως από τήν στιγμή πού
κάποιος απεφάσισε νά κάνη μία πιό συντονισμένη ζωή, σύμφωνα μέ τίς θείες εντολές.
* * *
Όσο καιρό βαδίζουμε μέ τό ρεύμα τών κυμάτων τού κόσμου, δέν έχουμε
κανένα πόλεμο καί δέν έγειρόμεθα άπό τίς παγίδες του έχθρού όπου είμεθα
έγκλωβισμένοι (Β’ Τιμ. 2, 26). Έχουμε τήν πεποίθησι ότι πάμε καλά,
κατορθώνουμε νά περνάμε τίς ημέρες μας μέ εύτυχία καί τέλος,
κατεβαίνουμε μέ τίς αμαρτίες μας στόν άδη! Έάν, όμως, ξαφνικά ανανήψουμε
καί μάθουμε μέ τί χαρίσματα είμεθα προικισμένοι καί εγερθούμε γιά νά
κάνουμε αύτά πού πρέπει, θά αναπηδήσουν κατεπάνω μας οί δυνάμεις του
άδου νά μάς ελέγξουν γιά άνυποταξία. Δέν θά μάς επιτεθούν μέ όλο τό
μίσος τής κακίας τους, εάν δέν τίς επιτρέψη ό Θεός, άλλά μέ πονηριές καί
παγίδες, μέ άπάτες καί φοβερές εμφανίσεις θά θελήσουν νά μάς
τρομοκρατήσουν. Γι’ αύτό λέγει καί ό σοφός Σειράχ: «Παιδί μου, έάν θελήσης νά πλησιάσης γιά νά υπηρετήσης τόν Κύριο, νά ετοιμάσης τήν ψυχή σου γιά πειρασμούς» (Σοφία Σειράχ 2, 1).
Ό πνευματικός πόλεμος ομοιάζει σέ μερικά μέ τόν πόλεμο του κόσμου.
Καί ό ένας καί ό άλλος μπορούν νά σέ πετάξουν έξω άπό τήν ζωή. Ωστόσο
μόνον οί πειρασμοί, οί στενοχώριες καί κάθε είδος δοκιμασίας του αοράτου πολέμου κατορθώνουν νά μάς φέρουν άποστροφή γι’ αύτόν τόν κόσμο
καί νά μάς οδηγήσουν σ’ ένα είδος θανάτου ώς πρός τήν άμαρτία, πρό τοϋ
σωματικού μας θανάτου, άπό όπου μέ τήν ταπείνωσι καί τήν αδιάκοπη
προσευχή συνανιστάμεθα μέ τόν Ιησού Χριστό.
Ή πιό επικίνδυνη φυλακή μέσα στόν κόσμο είναι αύτή στήν
όποία αισθάνεσαι ότι είσαι πάντα καλά. Δέν θέλεις νά έξέλθης άπ’ αύτήν
ούδέποτε
* * *
Όποιος έχει τό χάρισμα τής αγάπης, τής υπομονής, καί τών ταπεινών
στοχασμών, στόν καιρό τής μάχης -έάν ή μάχη γίνεται κατά τόν νόμον (Β’
Τιμ. 2, 5) τής αγάπης- ήμπορει νά ίδή θαυμαστά πράγματα, επιστροφές
απροσδόκητες στόν Θεό.
* * *
Άκόμη καί οί προικισμένοι μέ τίς δωρεές του Βαπτίσματος, δέν
είναι άπηλλαγμένοι άπό τόν πόλεμο τών παγίδων. Τό δόλωμα, χωρίς άκόμη
νά είναι άμαρτία, παραχωρείται άπό τόν Θεό γιά νά ζυγισθή ή ελευθερία
μας.
* * *
Ή κόλασις, ή τρέλα καί τό χάος δέν είναι λογοτεχνία, άλλά είναι
πραγματικότητες πού ένίοτε εμφανίζονται μπροστά μας καί ζητούν νά
κλονίσουν τήν ισορροπία τής ύπάρξεώς μας. Άπό αύτά μόνο ό Θεός ήμπορει
νά σέ λυτρώσει.
* * *
Ή νίκη τού Σωτήρος είναι μοναδική. Χωρίς αύτόν κανείς δέν ήμπορει νά έπιτύχει νά νικήση τόν εχθρό.
Νά έχεις μέσα σου Τόν Χριστό καί μή φοβάσαι όταν οι δυνάμεις του κακού
σέ περικυκλώνουν καί ό κατακλυσμός είναι μπροστά σου. Υπάρχει κάποιος
πού είναι μαζί σου καί άναχαιτίζει τό χάος, σέ βοηθεί στήν πνευματική
σου πρόοδο καί θά σου δώση τό φωτοστέφανο τής δόξης!
* * *
Οί δοκιμασίες καί οί άνησυχίες τών καιρών μας έχουν κι αύτό τόν καλό
σκοπό: μάς προκαλούν νά βρεθούμε κοντά στόν Θεό, πού είναι τό
τελευταίο στήριγμα γιά τήν αιώνια άνάπαυσι μας.
Η ίδια η ύπομονή στόν αόρατο πόλεμο έχει γιά στήριγμά της τήν προσευχή.
από το βιβλίο: ΒΙΟΣ, ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΡΟΥΜΑΝΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΜΠΟΚΑ (1910-1989)