Τῶν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν
Δευτέρα 8 Νοεμβρίου 2021
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
«Ἐθεώρουν τὸν σατανᾶν ὡς ἀστραπὴν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ πεσόντα» (Λουκ. 10,18)
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἡ ἑορτὴ καὶ πανήγυρις τῶν παμμεγίστων Ταξιαρχῶν· ἑορτάζει καὶ ἡ Φλώρινα, ποὺ σὰν σήμερα τὸ 1912 ἐλευθερώθηκε ἀπὸ τὸν τουρκικὸ ζυγό. Λίγα λόγια λοιπὸν γιὰ τοὺς ἁγίους ἀγγέλους.
* * *
Στὸ Σύμβολο τῆς πίστεως διακηρύττουμε· «Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν, Πατέρα παντοκράτορα, ποιητὴν οὐρανοῦ καὶ γῆς, ὁρατῶν τε πάντων καὶ ἀοράτων» (ἄρθρ. 1), ὅτι δηλαδὴ ὁ Θεὸς δημιούργησε ὅλα τὰ ὁρατὰ καὶ τὰ ἀόρατα. Ὁρατὰ εἶνε αὐτὰ ποὺ βλέπονται καὶ ὑποπίπτουν στὶς αἰσθήσεις μας· βουνά, λίμνες, ποταμοί, θάλασσες ὠκεανοί· δέντρα, φυτά, ζῷα, πουλιά…
Ὁ ἄνθρωπος εἶνε μεῖγμα ὁρατοῦ καὶ ἀοράτου κόσμου, ὕλης καὶ πνεύματος· εἶνε κρίκος ποὺ συνδέει τοὺς δύο κόσμους.
Ἀλλ᾽ ἐκτὸς τοῦ ἀνθρώπου ὑπάρχουν
καὶ ἄλλα ὄντα ἀνώτερα ἀπὸ αὐτόν· ὑπάρξεις αἰθέριες, ἀσώματες· δὲν
ἔχουν ὑλικὸ σῶμα ὅπως ἐμεῖς καὶ κινοῦνται εὔκολα παντοῦ· αὐτὲς εἶνε οἱ
ἄγγελοι. Πόσοι εἶνε; Ἀναρίθμητοι· τάγματα, ταξιαρχίες, στρατιές. Ἐπὶ
κεφαλῆς τῶν ἀύλων νοερῶν ἀσωμάτων δυνάμεων, τρόπον τινὰ
ἀρχιστράτηγοί τους, εἶνε ἀρχάγγελοι. Καὶ ἀναφέρει ἡ Καινὴ Διαθήκη δύο
ἀπὸ τοὺς ἀρχαγγέλους· τὸν Μιχαὴλ καὶ τὸν Γαβριήλ, μὲ τὸν ὁποῖον
ἀρχίζει ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος λέγοντας «Ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν
ἐπέμφθη εἰπεῖν τῇ Θεοτόκῳ τὸ χαῖρε…» (Ἀκάθ. ὕμν. Α).
Ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς δύο αὐτοὺς ἀρχαγγέλους ὑπῆρχε καὶ ἕνας ἄλλος
ἀνώτερος ἀρχάγγελος μὲ τὸ ὄνομα ἑωσ-φόρος, ποὺ σημαίνει «αὐτὸς ποὺ
φέρνει τὸ φῶς». Ὁ ἑωσφόρος ὅμως ἐξέπεσε ἀπὸ τὶς ἀγγελικὲς τάξεις καὶ
τὸ ὡραῖο ὄνομά του κατήντησε ἀποτρόπαιο. Λεγόταν ἑωσφόρος διότι,
ὅπως τὸ ἄστρο τῆς αὐγῆς μὲ τὴ λάμψι του προμηνύει τὴν ἀνατολὴ τοῦ ἥλιου,
ἔτσι κι ὁ ἀρχάγγελος αὐτὸς ἔλαμπε στὸ πνευματικὸ στερέωμα ὅσο ὑπήκουε
στὸν Κύριο, στὴν παναγία Τριάδα. Ἀλλὰ ὁ ἑωσφόρος ἁμάρτησε· ἔπεσε ὅπως
ἀκοῦμε στὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο (βλ. Λουκ. 8,18). Τὴν πτῶσι του,
σύμφωνα μὲ τὴν ἑρμηνεία τῶν πατέρων, περιγράφουν μιλώντας ἀλληγορικὰ ὁ
μὲν προφήτης Ἠσαΐας γιὰ τὴν πτῶσι τοῦ βασιλέως τῆς Βαβυλῶνος, ὁ δὲ
προφήτης Ἰεζεκιὴλ γιὰ τὴν καταστροφὴ τοῦ βασιλέως τῆς Τύρου (βλ. Ἠσ.
14,12-14. Ἰεζ. 28,2,12-15,17).
Ποιά νὰ ἦταν ἡ ἁμαρτία του; μήπως πορνεία ἢ μοιχεία; Δὲν
μποροῦσε αὐτὸς νὰ κάνῃ τέτοια ἁμαρτήματα· αὐτὰ προσιδιάζουν σὲ
ἀνθρώπους μὲ σῶμα ὑλικό. Ὁ ἀρχάγγελος εἶνε ἀσώματος, δὲν ἔχει σῶμα·
δὲν πόρνευσε λοιπόν, οὔτε μοίχευσε. Τί ἔπραξε; Κάτι χειρότερο. Τί
δηλαδή; Κάτι ποὺ δὲν τὸ λογαριάζουμε ὅσο πρέπει οὔτε οἱ κληρικοί,
παπᾶδες καὶ δεσποτάδες, οὔτε οἱ λαϊκοί, ἄντρες καὶ γυναῖκες. Καὶ ὅμως,
ἂν ἐξετάσουμε καὶ ἀναλύσουμε καλά, θὰ δοῦμε ὅτι αὐτὸ τὸ ἁμάρτημα τοῦ
ἑωσφόρου εἶνε ἡ ῥίζα ὅλων τῶν ἀθλιοτήτων μας· ἀσεβειῶν, ἀδικιῶν,
κλοπῶν, ἐγκλημάτων, διαφωνιῶν, ἐχθροτήτων, συγκρούσεων, πολέμων.
Τὸ ἁμάρτημα αὐτὸ εἶνε ἡ ὑπερηφάνεια. Ὤ ἡ ὑπερηφάνεια, ποὺ κρύβεται στὴν
καρδιὰ κάθε ἀνθρώπου, ἀπ᾽ τὸ μικρὸ παιδὶ μέχρι τὸν ἀσπρομάλλη γέρο!
Ὅπου νὰ πᾶμε, ἀπ᾽ τὴν Ἀνατολὴ ὣς τὴ Δύσι κι ἀπὸ τὸ Βόρειο Πόλο μέχρι
τὸ Νότιο Πόλο, παντοῦ θὰ δοῦμε νὰ φυτρώνῃ τὸ φαρμακερὸ αὐτὸ ἀγκάθι.
Ὑπερηφανεύτηκε λοιπὸν ὁ ἑωσφόρος. Τί σκέφτηκε· Ἐγὼ θὰ γίνω
ἀνώτερος ἀπ᾽ τὸ Θεό, θὰ στήσω τὸ θρόνο μου πάνω ἀπὸ τ᾽ ἀστέρια (βλ. Ἠσ.
14,13-14). Καὶ τότε, μόλις δέχτηκε αὐτὸ τὸν ἄθλιο λογισμό, ἀμέσως
γκρεμίστηκε ἀπ᾽ τὸ ὕψος τοῦ οὐρανοῦ κ᾽ ἔπεσε σὰν ἀστραπὴ στὸ χάος. Ἀπὸ
τότε ἄλλαξε ἡ φύσι του καὶ τὸ ὄνομα ἑωσφόρος ἔγινε σατανᾶς καὶ
διάβολος.
Τὴν ὥρα ὅμως ποὺ κατρακυλοῦσε στὴν ἄβυσσο –περιγράφει τὴν
πτῶσι του κι ὁ Δάντης–συμπαρέσυρε μαζί του καὶ πολλοὺς ἄλλους
ἀγγέλους, μὲ τὴ θέλησί τους. Τότε ὁ ἀρχάγγελος Μιχαὴλ πῆρε σάλπιγγα
–μεταφορικῶς– καὶ φώναξε – ποιό· αὐτὸ ποὺ ἀκοῦμε στὴ θεία Λειτουργία·
«Στῶμεν καλῶς· στῶμεν μετὰ φόβου· πρόσχωμεν». Ἀδέρφια μου ἄγγελοι, μὴν
παρασυρθοῦμε, νὰ σταθοῦμε ἑδραῖοι στὴ θέσι μας! Ἡ φράσι αὐτὴ τῆς θείας
Λειτουργίας μᾶς ὑπενθυμίζει τὴ θλιβερὴ πτῶσι τοῦ ἑωσφόρου καὶ τῆς
στρατιᾶς του.
Ἀπὸ τότε ὁ σατανᾶς ἔγινε πλέον τὸ πιὸ μοχθηρὸ ὂν καὶ
μηχανεύεται διαρκῶς τὸ κακό. Ἀπόδειξι τῆς ὑπάρξεως καὶ τῆς δράσεώς του
εἶνε ὁ πνευματισμός, ἡ μαγεία, ὁ ἀποκρυφισμός. Συμβαίνουν ἐκεῖ φοβερὰ
πράγματα, τὰ ὁποῖα δὲν ἐξηγοῦνται παρὰ μόνο ἂν παραδεχτοῦμε ὅτι ὑπάρχουν
ἐναέρια δαιμονικὰ πνεύματα. Οἱ πνευματισταὶ λένε, ὅτι τὰ πνεύματα αὐτὰ
εἶνε ἀγαθά, ἐμεῖς ὅμως ἐπὶ τῇ βάσει πολλῶν μαρτυριῶν ὁμολογοῦμε, ὅτι
τὰ πνεύματα αὐτὰ εἶνε πονηρὰ καὶ ἀκάθαρτα. Ἐκεῖ γίνεται ἐπικοινωνία μὲ
δαιμόνια. Εἶνε λοιπὸν ἀναμφισβήτητο, ὅτι πέρα ἀπ᾽ τὸν ὑλικὸ κόσμο
ὑπάρχει πνευματικὸς κόσμος, στὸν ὁποῖο συντελοῦνται μεγάλες
ζυμώσεις. Κυριαρχεῖ τὸ πνεῦμα, ἀλλὰ τὸ πνεῦμα εἶνε ἢ ἀγαθὸ ἢ πονηρό.
Ὁ σατανᾶς ὡς μοχθηρὸ πνεῦμα δὲν κάνει τίποτε ἄλλο παρὰ νὰ
πασχίζῃ νὰ ματαιώνῃ τὶς βουλὲς τοῦ Θεοῦ. Ὁ ρόλος του εἶνε ἀντιδραστικὸς
καὶ καταστροφικός.
Ἡ πίστι μας εἶνε, ὅτι στὸ τέλος δὲν θὰ νικήσῃ ὁ ἑωσφόρος. Κι ἂν
ἀκόμα ἐπιστρατεύσῃ ὅλες τὶς δυνάμεις του, κι ἂν ἀκόμα γεμίσῃ μὲ
σατανᾶδες βουνὰ καὶ λαγκάδια, δρόμους καὶ κεραμίδια, δὲν θὰ νικήσῃ τὸ
πονηρὸ πνεῦμα καὶ τὰ ὄργανα τοῦ σκότους· θὰ νικήσῃ τὸ ἀγαθὸ πνεῦμα, ὁ
Χριστὸς καὶ οἱ ἅγιοι ἄγγελοι. Ὁ ἑωσφόρος ἔπεσε τότε ἀπὸ τὸ ὕψος του «ὡς
ἀστραπή» (Λουκ. 10,18)· ἔπεσε ὅταν ὁ Χριστὸς τὸν συνέτριψε στὸ Γολγοθᾶ·
κι ἀπὸ τότε πέφτει συνεχῶς καὶ ὑφίσταται μύριες ἧττες, ἕως ὅτου ὑποστῇ
τὴν τελευταία ἧττα καὶ κλειστῇ ὁριστικῶς «εἰς τὴν λίμνην τοῦ πυρὸς καὶ
τοῦ θείου» (Ἀπ. 20,10), στὰ τάρταρα τῆς ἀβύσσου. Αὐτὴ εἶνε ἡ
διδασκαλία τῆς ἁγίας μας Ἐκκλησίας.
Τὸ δίδαγμα ποιό εἶνε; Νὰ μισήσουμε αὐτὴ τὴ μεγάλη ἁμαρτία, τὴν
ὑπερηφάνεια, ποὺ οἱ ἀρχαῖοι πρόγονοί μας τὴν ἔλεγαν ὕβριν· ποὺ σημαίνει
ἀλαζονεία, αὐθάδεια, προσβητικὴ συμπεριφορά. Εἶνε τὸ μεγαλύτερο ἀπὸ τ᾽
ἁμαρτήματα, ἡ ἀρχὴ τοῦ κακοῦ.
Ὁ Θεὸς ἀναπαύεται στοὺς ταπεινούς. Κι αὐτοὶ εἶνε σπάνιοι, σὰν
τὰ διαμάντια. Δύσκολο νὰ βρῇς παπᾶ ταπεινό, δεσπότη ταπεινό, ἀξιωματικὸ
ταπεινό, ἐπιστήμονα ταπεινό, γυναῖκα ταπεινή. Ὅταν δῇς ἄνθρωπο ταπεινό,
σὰν νὰ βλέπῃς τὸ Χριστό· ὅταν δῇς ὑπερήφανο, σὰν νὰ βλέπῃς τὸν διάβολο.
Διότι ὑπερηφάνεια καὶ ἑωσφόρος εἶνε ἔννοιες ταυτόσημες. Γι᾽ αὐτὸ ἡ
Γραφὴ λέει· «Κύριος ὑπερηφάνοις ἀντιτάσσεται, ταπεινοῖς δὲ δίδωσι
χάριν» (Παρ. 3,34. Ἰακ. 4,6. Α΄ Πέτρ. 5,5). Ὁ Κύριος πάει κόντρα στοὺς
ὑπερήφανους.
Θέλετε παράδειγμα; Νά ἡ Τουρκία. Ἦταν μιὰ ὑπερήφανη
αὐτοκρατορία, ποὺ ἁπλωνόταν ἀπὸ τὸ Δούναβι μέχρι τὸ Νεῖλο, κι ἀπ᾽ τὸν
Εὐφράτη μέχρι τὸ Τούνεζι (=Τυνησία) καὶ τὸ Μαρόκο. Ἔτρεμαν μπροστά της
Ἄγγλοι καὶ ῾Ρῶσοι πρεσβευταί. Τὴ φοβοῦνταν, προσπαθοῦσαν νὰ τὴν
ἐξευμενίσουν. Ὑπερηφανεύτηκε λοιπὸν καὶ ἔπεσε «ὡς ἀστραπὴ ἐκ τοῦ
οὐρανοῦ». Δὲν εἶνε θαῦμα πῶς παιδιὰ τῆς μικρῆς Ἑλλάδος, μιὰ χούφτα
ἄνθρωποι μὲ πίστι στὸ Χριστὸ καὶ στὸ σταυρό, πέταξαν σὰν ἄγγελοι; Εἶνε
τυχαῖο ὅτι τὴν ἡμέρα αὐτὴ τῶν Ταξιαρχῶν μία ἴλη ἱππικοῦ ἐλευθέρωσε τὴ
Φλώρινα;
Σήμερα ὑπερηφανεύεται πάλι ἡ Τουρκία καὶ προκαλεῖ. Ζοῦμε σὲ
ἡμέρες κρίσιμες. Δὲν ξέρουμε τί σχεδιάζουν τὰ σκοτεινὰ κέντρα καὶ ἂν
θέλουν τὴ διάλυσί μας· «Διεμερίσαντο τὰ ἱμάτιά μου ἑαυτοῖς…» (Ψαλμ.
21,19). Κανείς δὲν μᾶς ἀγαπάει. Μείναμε μόνοι στὴ βραχώδη αὐτὴ γωνιὰ τοῦ
αἵματος καὶ τοῦ μαρτυρίου.
* * *
Ἀλλὰ μὴν ἀπελπιζώμεθα. Δὲν θὰ νικήσῃ ὁ ἑωσφόρος, θὰ νικήσῃ ὁ Χριστός. Ἕλληνες Χριστιανοί, «στῶμεν καλῶς· στῶμεν μετὰ φόβου». Ἂς ἐντυπωθῇ στὶς καρδιές μας αὐτὸ τὸ σάλπισμα, γιὰ νὰ ἔχουμε τὴν προστασία τῶν ἀΰλων δυνάμεων καὶ τοῦ ἀρχαγγέλου Μιχαήλ, ποὺ εὐδόκησε τὴν ἡμέρα αὐτὴ νὰ ἔλθουν σὰν ἄγγελοι οἱ μαχηταὶ τῆς Ἑλλάδος πρὸς ἀπελευθέρωσιν τῆς ἀκριτικῆς μας πόλεως.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Γεωργίου Φλωρίνης τὴν Τρίτη 8-11-1977 τὸ πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 14-10-2021.