«Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ»
ὑπό Γέροντος Ἀρσενίου Ρουμάνου ἀσκητοῦ.
1. Πῶς ν' ἀγωνισθοῦμε ἐναντίον τοῦ πνεύματος τῆς λύπης;
Νά εἶσαι εὔθυμος. Ἀγαπητέ μου, ξέρεις τί θά σοῦ εἰπῶ τώρα μέ πλήρη βεβαιότητα; Μερικές φορές στήν ζωή τοῦ κάθε ἀνθρώπου ἔρχονται ἀφορμές λύπης ἤ κάποιας ὀργῆς· αὐτά προέρχονται μόνον ἀπό τόν διάβολο. Δέν ἔχουμε εύθύνη. Έάν σοῦ συμβαίνη αύτή ἡ κατάστασις άπό ταραχή ἤ άπό λύπη, σοῦ έτοιμάζει φωλιά ὁ σατανάς καί βάζει έκεῖ γιά νά κλωσσήση τά αυγά του. Δέν ήμπορεῖς ν' άγαπάς, δέν ήμπορεῖς νά ίδής μέ λίγη διορατικότητα τό μέλλον, μέ τήν λογική πού σοῦ έδωσε ὁ Θεός. Δέν ήμπορεῖς πλέον, διότι είσαι λυπημένος. Δηλαδή δέν είσαι σέ καμμία κατάστασι -μιά κατάστασι δαιμονική- τήν οποία πολύ δύσκολα τήν υποφέρεις. Ὅταν είσαι έτσι, σκέψου αύτά: «Στάσου, διότι είναι κάποιος διάβολος έδώ». Καί μή τόν δέχεσαι πλέον.
2. Τί νά κάνουμε γιά νά λυτρωθούμε ἀπό τήν σκληροκαρδία μας;
Αύτά είναι πράγματα πού δέν εξαρτώνται άπό μία έξωτερική βοήθεια. Αύτά έξαρτώνται άπό σένα. Έγώ σάς έδωσα μία λύσι. Μή παρηγορήσθε μόνο μέ τό γεγονός ότι τά ακούσατε. Σάς έδωσα μία συμβουλή: Νά είσθε εύθυμοι.
Πῶς νά είμαι εύθυμος -μπορεί νά είπή κάποιος- όταν δέν ήμπορώ νά είμαι; Έάν είσαι εύθυμος, ἡ ίδια ἡ καρδιά ανοίγεται καί γίνεται δεκτική. Διότι ἡ καρδιά είναι τό βάθος τοῦ βάθους τής ύπάρξεώς μας. Ἡ καρδιά είναι φτιαγμένη άπό τόν Θεό γιά νά ήμπορή καί Αυτός νά κατοική μέσα της. Δέν είναι όπως οποιοδήποτε όργανο τοῦ σώματος. Ή καρδιά πού έχουμε όλοι μας καί κτυπά καί βάζουμε τό χέρι μας σ' αυτήν καί τήν άκοῦμε είναι ένα σύμβολο τής καρδιάς. Ή καρδιά ευρίσκεται πέρα άπ' αύτή τήν σαρκική. Φέρει στό βάθος της έκεῖνο τό καταπληκτικό σημείο, τό όποιο έκανε ό Θεός «κατ' εικόνα καί καθ' όμοίωσι», όπως λέγει καί ό Σωτήρ: «Καί ὁ πατήρ μου ἀγαπήσει αύτόν, καί πρός αυτόν έλευσόμεθα καί μονήν παρ' αύτω ποιήσομεν» (Ίωαν. 13, 24). Αύτό είναι τό κατ' εικόνα καί καθ' όμοίωσιν, καί όχι τά πόδια καί τά μάτια καί τά αυτιά. Ό νοῦς είναι ένας υποτακτικός τής καρδίας.
3. Καί πώς φτάνουμε σ' αυτήν τήν καρδιά;
Είναι πολύ εύκολο. Βάλε τόν νοῦ σου έκεῖ καί λέγε: «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, Υιέ τοῦ Θεοῦ, έλέησόν με τόν άμαρτωλόν». Όπότε όταν έχης μιά κατάστασι χαράς, εσωτερικής έλευθερίας, εύφροσύνης, άνοίγει καί ή καρδιά σου.
Τί σημαίνει αύτό «Είμαι πικραμένος»; Πῶς όμως είσαι πικραμένος άφού ὁ Χριστός άνέστη καί άφοῦ κατανοούμε ποιά ἡ σημασία τοῦ σταυρού στήν ζωή μας, τόν όποιο καί βαστάμε; Ἕνας άνθρωπος πού πιστεύει στόν Χριστό είναι χαρούμενος, είναι γεμάτος έλπίδα, διότι πιστεύει, ότι ὁ Χριστός δέν τόν άφήνη μέ κανένα τρόπο. Κι αύτή ή κατάστασις τής χαράς πού ζής είναι ἡ κατάστασις τής προσευχής, τής χριστιανικής βιοτής καί τής παρουσίας τοῦ Θεοῦ στήν καρδιά σου. Διότι αύτό είναι τό μυστικό. Νά έχης αισθητή τήν χάρι τής παρουσίας τοῦ Θεοῦ στήν καρδιά σου. Διότι ὁ Θεός δέν έχει άνάγκη άπό τίς γνώσεις σου, ξέρει τί θέλεις. Ἔχει άνάγκη άπό τήν ικεσία σου καί τήν εγρήγορση τής καρδιάς σου. Βλέπε μερικούς πατέρες καί μητέρες, όταν βλέπουν τό παιδί τους νά στηρίζη όλη τήν έλπίδα του σ' αύτούς, αύτοί πεθαίνουν άπό άγάπη γι᾿ αύτό καί δέν ξέρουν τί άλλο περισσότερο νά τοῦ προσφέρουν.
Υπάρχει στόν ψαλμό 130 τό έξής κομμάτι: «Κύριε, ουχ ύψώθη ή καρδία μου, ουδέ έμετεωρίσθησαν οί οφθαλμοί μου, ουδέ έπορεύθην έν μεγάλοις, ουδέ έν θαυμασίοις υπέρ έμέ. Ει μή ἐταπεινοφρόνουν, άλλά ὕψωσα τήν ψυχήν μου ώς τό άπογεγαλακτισμένον έπί τήν μητέρα αύτοῦ, ώς ανταποδώσεις έπί τήν ψυχήν μου...». Έγώ είμαι τό άπογεγαλακτισμένο παιδί πού κυττάζη λαχταριστά τό στήθος τής μητέρας του. Τό γάλα είναι μία πλήρης τροφή καί έδώ συμβολίζει τήν Χάρι τοῦ Άγιου Πνεύματος. Έγώ λοιπόν, τί κάνω: Νά τρέχη μέσα σου η χάρις τοῦ Θεοῦ καί έγώ νά στέκομαι μέ άνοικτό τό στόμα.
Ό Χριστός είναι Θεός. Ἔλαβε μορφήν άνθρώπου, όπως είμεθα έμεῖς, άχάριστοί καί άχόρταστοι καί κακότροποι, Τί τιμή γιά τό άνθρώπινο γένος! Δέν ήλθε γιά νά μάς είπή κάτι άλλο, παρά όσα ήσαν άναγκαία γιά τή σωτηρία μας. «Μή φοβοῦ τό μικρόν ποίμνιον. θαρσεῖτε, έγώ νενίκηκα τόν κόσμο» (Λουκ. 12,32). Καί έμεῖς ημπορούμε νά νικήσουμε τόν κόσμο, όχι μέ τήν δύναμι μιας, άλλά μέ τήν δύναμι Του. Αντιλαμβάνεσθε πόση δύναμι έχουμε έμεῖς. Ό διάβολος δέν είναι μία δύναμις, άλλά μιά άνεχόμενη παρουσία. Δέν πρέπει νά δίνετε προσοχή σέ κάθε τι πού σάς άλλάζει τίς σκέψεις.
Έμεῖς, διά τοῦ άγιου Βαπτίσματος, έλάβαμε ιδιαίτερα χαρίσματα, έχουμε καί φύλακα άγγελο. Γιατί δέν δίνετε περισσότερη προσοχή στόν φύλακα άγγελο; Ξέρετε, άδελφοί μου, τί λέγει ένα χωρίο; Είναι άδύνατο νά μή πεθάνης, έάν ίδής άγγελο μέ τό πραγματικό του φως. Ό άγγελος είναι μαζί μας, μάς φυλάγει. Ό Χριστός ένσαρκώθηκε λαμβάνοντας μορφή άνθρώπου, μπήκε στά βάθη τής άνθρωπίνης άθλιότητος, όχι γιά νά έξουδετερώση τήν άνθρώπινη ύπαρξι, αλλά γιά νά τήν μεταμορφώση.
Είδατε τί γράφει στόν Κανόνα τοῦ φύλακος Αγγέλου: «"Αγιε "Αγγελε, εύχου μετά πάντων τών αγγέλων δι έμέ τόν αμαρτωλό»·. Καί ό φύλακας άγγελος προσεύχεται μαζί μέ όλους τούς άγγέλους, διότι ό πιστός δέν τόν αρνείται, δέν τοῦ άπαντα: «Δέν θέλω»! Υπάρχει δηλαδή μία καταπληκτική ενότητα, άρέσει στόν Θεό νά γίνεται προσευχή καί όλοι οί άγγελοι γίνονται ένα μέ τίς δωρεές τοῦ Θεοῦ. Κάπου αλλού λέγεται: «Έάν ό διάβολος είχε σαρκωθή σέ άνθρώπινη ύπαρξι, τότε θά μπορούσε μέ τό μικρό του δάκτυλο νά άνατρέψη τήν γη, έάν θά είχε τήν έξουσία άπό τήν άρχή».
Ναι, άλλά δέν έχει πλέον δύναμι. Μόνο τήν άκρη τής ούράς του κινεί, τό υπόλοιπο σώμα του (δύναμι του) δέν τό έχει πιά διότι τό έσκότωσε ό Χριστός. "Ομως τοῦ έπιτρέπεται νά μάς πειράζη, διότι με αύτό τόν τρόπο μάς στεφανώνει, μάς κρατεί σέ έγρήγορση καί έμεῖς βλέπουμε ποιοι είμεθα.
Ό διάβολος χωρίς νά τό θέλη, παίζει ένα ρόλο έμμεσα σωτήριο γιά εμάς. Τά βάσανα τής ζωής σοῦ προσφέρουν πολλή σοφία νά σκεφθής σοβαρά γιά τήν σωτηρία σου. Άλλά, αντιλαμβάνεσθε ποιός μάς φυλάγη; Ό φύλακας άγγελος κάνει τόν διάβολο σκόνη καί θρύψαλα ό όποιος δέν έχει καμμία άποστολή καί είναι ένας αποστάτης. Ό φύλακας άγγελος είναι σέ άποστολή. Μάχη γίνεται μεταξύ τους καί κερδίζει τό μέρος μέ τό όποιο είμεθα καί έμεῖς ανάλογα μέ τίς πράξεις μας. Καί δέν έντρεπόμεθα νά έγκαταλείψουμε τόν φύλακα άγγελο καί νά δώσουμε τήν νίκη στόν διάβολο, τόν εχθρό τού άγγέλου μας καί δικό μας εχθρό, μέ τήν άδιαφορία άλλά καί μέ τίς άμεσες πτώσεις μας; Παρ' όλα αύτά, ό Θεός μέ τό έλεός Του, μάς δίνει τήν δυνατότητα νά έγειρώμεθα άπό τήν πτώσι μας μέ τήν έξομολόγησι. Ήμπορώ νά σάς ειπώ δτι είναι μία συνεχής συγκατάβασι γιά τήν σωτηρία τών τέκνων του, τών άνθρώπων.
"Ετσι, έπειδή είμαι στήν καρδιά σκληρός, δέν μοῦ αξίζει πλέον τίποτε. Ή καρδιά πρέπει νά είναι εύκατάνυκτη καί όχι σκληρή σάν τήν πέτρα.
Μήν επιτρέπετε στούς κακούς λογισμούς σας νά σάς κυριεύουν. Έάν ερχωνται, νά τούς διώχνετε μέ τήν προσευχή, χωρίς πολλές στοχαστικές σκέψεις τήν ώρα τής προσευχής. Κάποιος έσπρωχνε τήν πόρτα καί ό διάβολος έσπρωχνε άπό τό πίσω μέρος της νά μπει μέσα κι αύτός. Τότε ό χριστιανός είπε: «Κύριε έλέησον», μέ μισό στόμα, επιπόλαια..Στό τέλος ό διάβολος άνοιξε πιό δυνατά τήν πόρτα γιά νά μπή μέσα. "Οταν είδε ό πιστός ότι ό διάβολος άνοιξε τήν πόρτα έτοιμος νά μπει μέσα, άναστέναξε βαθιά καί είπε: «Κύριε μή μέ έγκαταλείπης», καί άμέσως ό διάβολος εξαφανίσθηκε. Καί άρχισε νά κλαίγη ό πιστός. Τότε τοῦ εμφανίσθηκε ό Χριστός. «Γιατί δέν μέ έβοήθησες»; Καί ό Κύριος τοῦ απάντησε «"Οταν πράγματι μέ έκάλεσες σέ βοήθησα».
Τό σαλιγκάρι περπατά αργά, άλλά μέ όλο τό σπίτι του (κέλυφος). Κι έσύ νά προσεύχεσαι σιγά, μυστικά, άλλά μέ τήν καρδιά σου, διότι διαφορετικά είναι έπάλειψις καί όχι προσευχή.
4. Τί πρέπει νά κάνουμε, όταν ἡ πίστις ἐξασθενήση;
Έάν ευρίσκεσαι σέ κατάστασι πνευματικής έσωτερικής όπισθοχωρήσεως, σίγουρα ή πίστις άδυνατεῖ. Πως νά μήν κλονισθή ή πίστις! Άκόμη καί στούς άγιους διαπιστώνει κανείς περιπτώσεις ταλαντεύσεως στήν πίστι, άναβάσεως καί καταβάσεως. Γιατί σέ έγκαταλείπει ή Χάρις; Γιά νά μήν υπερηφανεύεσαι, νά μή λέγης: «Νά, κύτταξε έγώ πού έφθασα»! Όπότε σέ εγκαταλείπει ή Χάρις γιά νά ταπεινωθής. Άλλά σ' αύτές τίς περιόδους τής ζωής σου, νά μή χάσης καί τήν πίστι σου. Σύ πρέπει νά είσαι πάντοτε έν έγρηγόρσει. Διότι δέν φέρεις αποτέλεσμα έστω καί μέ πολλή προσευχή, άν κάνης, όση μέ τήν Χάρι τού Θεού, έφ' όσον σύ θέλεις μέ κάθε τρόπο τήν βοήθεια τού Θεοῦ. Είναι αλήθεια ότι ό σατανάς έρχεται νά σού άρπάξη τόν νοῦ, άλλά έσύ δέν πρέπει νά ξαφνιάζεσαι, ούτε νά άδημονής, διότι αύτός (ό σατανάς) δέν ησυχάζει νά σέ ένοχλή. Ό Θεός γνωρίζει τί θέλεις. Μή φοβάσαι καθόλου καί συνέχιζε τήν προσευχή σου. Έάν λέγης τήν εύχή: «Κύριε, Ίησοῦ Χριστέ, Υιέ τοῦ Θεοῦ, έλέησόν με τόν αμαρτωλό», μή φοβήσαι πλέον τόν διάβολο. Διότι δέν μπορεί νά άκούη καί νά ύποφέρη τήν δύναμι τοῦ Όνόματος τοῦ Χριστού. Βλέπεις; Υπάρχει έλλειψις έσωτερικοῦ άληθινοῦ βιώματος καί όχι λογικής. Θά πρέπει νά καταλαβαίνης σίγουρα αύτά τά θέματα.
"Οσον αφορά τήν ταλάντευσι πού είχαν καί οί "Αγιοι υπάρχει ένας λόγος τοῦ Αποστόλου Παύλου πού λέγει: «Μνημονεύετε τών ηγουμένων υμών, οῖτινες έλάλησαν ύμῖν τόν λόγον τοῦ Θεοῦ, ών άναθεωροῦντες τήν έκδασιν τής άναστροφήςμιμεῖσθε τήν πίστιν» (Έβρ. 13,7). Δηλαδή στό τέλος τής ζωής τους τελειοποιήθηκαν καί έχουν δυνατό καί άληθινό διδακτικό λόγο. Έπομένιος ημείς πού είμεθα σέ μάχη, μάς βοηθεῖ τώρα ή Χάρις τοῦ Θεοῦ. Μάχη όμως είναι ολόκληρη ή ζωή μας καί πειραζόμεθα άπό τόν διάβολο συνεχώς.
Πρέπει νά προσευχώμεθα μόνον, ότανπειραζώμεθα άπό τόν διάβολο; "Οχι! Πρέπει νά προσευχώμεθα καί όταν δέν έχουμε πειρασμούς. Έάν όμως μάς πειράζη καί αύτό τοῦ τό έπιτρέπει ό Θεός, είναι μία έπιπλέον ευκαιρία ν᾿ άγωνισθοῦμε γιά νά λάβουμε στεφάνους καί δέν θά μάς κυρίευση τό δυστυχισμένο αύτό θηρίο (διάβολος). "Εχουμε άνάγκη άπό μιά κατάστασι συνεχούς έσωτερικής έγρηγόρσεως καί τότε ή Χάρις τοῦ Θεού θά μάς βοηθή. Διότι, χωρίς τήν Χάρι τοῦ Θεού, δέν ήμποροῦμε νά σωθοῦμε. Είναι άδύνατον νά σωθής, όσο καί μέγας άσκητής νά είσαι, έλπίζοντας στά καλά σου έργα καί όχι στήν χάρι τοῦ Θεού. "Ακουσε τί είπε στόν άγιο Σιλουανό τόν 'Αθωνίτη ό Χριστός: «Κράτησε τόν νοῦ σου στόν άδη καί μήν άπελπίζεσαι», δηλαδή δέν τοῦ είπε ότι θά σωθής μέ τά έργα σου. Καί ποίος ήτο ό Μέγας Αντώνιος, όλοι γνωρίζουμε. Δέν σώζεται ό άνθρωπος άπό τά έργα του, άλλά άπό τήν Χάρι τοῦ Θεού λέγει ό Σωτήρ: «Τά αδύνατα παρ άνθρώποις, δυνατά παρά τῷ Θεῷ έστι» (Λουκ. 18,27). Τόν ρώτησε ό Απόστολος Πέτρος: «Καί τί θά κάνουμε, Κύριε, ποιός ημπορεί νά σωθή»; (Πρβλ. Ματθ. 19, 25). Συνεπώς δέν μάς σώζουν τά έργα μας, άλλά τό έλεος τοῦ Θεού, άρκεῖ έμεῖς νά έχουμε έσωτερική έγρήγορσι καί προσευχή. Δέν άξίζεις νά λάβης χαρίσματα, παρά μόνο, όταν ζής μέ βαθειά εσωτερική ταπείνωσι.
Βλέπετε τόν άγιο Κήρυκο μέ τήν μητέρα του, τήν αγία Ἰουλίττα, οί όποιοι βασανίσθηκαν άπό τούς ειδωλολάτρες. Ό μικρός Κήρυκος έφθανε τήν μητέρα του μέχρι τά γόνατα της καί είπε στόν τύραννο: Κι έγώ πιστεύω στόν Χριστό. Καί ό τύραννος τόν κτύπησε μέ τήν μπότα του στήν κοιλιά, τόν πέταξε στόν τοίχο καί τόν σκότωσε έπί τόπου. Καί συναριθμήθηκε τό παιδάκι αύτό στήν χορεία τών μαρτύρων τής πίστεως μας. Τά Λείψανα αυτού τοῦ αγίου νηπίου, τά βαστάζει μέ ευλάβεια ιερεύς καί τά προσκυνούν οί πιστοί χριστιανοί μας.
Βλέπετε ότι μέσα σέ ένα ομολογιακό λόγο κρύβεται ή σωτηρία μας; Μιά έσωτερική κατάστασις άγάπης γιά τόν Χριστό, έστω μέ έπώδυνο τέλος, έφερε τόν άγιο Κήρυκο στήν Βασιλεία τών ουρανών. Ανέστη ό Χριστός! Είμεθα βαπτισμένοι, έχουμε φύλακα άγγελο, ό Θεός μάς διδάσκει: «Ζητείτε καίεύρήσετε...ή τίς εστίν έξ υμών άνθρωπος, ον εάν αίτήσγι δ υιός αύτον άρτον, μή λίθον επιδώσει αντω;» (Ματθ. 7, 9). Κι Έγώ δέν θά σάς δώσω άρτο, όλιγόπιστοι Χριστιανοί μου; Αύτή είναι ή άδυναμία τής πίστεως. Δοκιμάσθε, μή παραιτήσθε άπό τό νά ζητήτε! Ανάλογα μέ τό μέτρο τής πίστεώς σας. Μένετε ευχαριστημένοι μέ τά μικρά δώρα τοῦ Δημιουργού σας, μή ζητήτε τά μεγαλύτερα. Γνωρίζει Εκείνος άν είσθε καί πότε θά είσθε άξιοι γιά νά σάς δώση τά μεγαλύτερα χαρίσματά Του. "Ενα μικρό δώρο πού έχεις, μή τό βλέπης μικρό- είναι αύτό πού σοῦ χρειάζεται. Άλλά ό άνθρωπος, έπειδή έχει άπερίσκεπτη έπιθυμία καί υπερηφάνεια, θέλει σέ μιά στιγμή ολόκληρο τον ούρανό! "Οχι! όλος ό ουρανός είναι ιδικός σου, έάν είσαι ταπεινός καί βιώνεις μέσα στήν καρδιά σου βαθειά τήν Χάρι τοῦ Άγιου Πνεύματος. Χωρίς τήν ταπείνωσι δέν γίνεται τίποτε. Νά τό ξέρετε!
Υπάρχει ένα βιβλίο μέ τίτλο: «Ό Βίος τοῦ άγιου Νήφωνος». Αύτόν τόν άγιο τόν χαρακτηρίζει ιδιαιτέρως ἡ ταπείνωσις. Καί τί άποκαλύψεις είχε άπό τόν Θεό, δέν ἠμπορείτε νά φαντασθήτε. Στόν θάνατο του ήλθαν οἱ Ὅσιοι, οἱ Μάρτυρες νά τόν πάρουν, ήλθε άκόμη καί ό Σωτήρ. Διότι ό όσιος τοῦ είπε: «Κύριε πόσο εύτυχής θά ήμουν νά είσαι κι Έσύ στόν θάνατο μου»! Τόν πήραν άπό τήν γή καί τόν έφεραν όλοι οί "Αγιοι μέ τόν Χριστό στήν ουράνια κατοικία του.
Ὅλα αύτά τά έργα τά πραγματοποιεί ἡ ταπείνωσις. Αύτή είναι ἡ μοναδική οδός. Ὅμως μή πιστεύετε ότι είναι άδύνατον νά ζήσετε αύτά τά πράγματα πού είδε καί έζησε ό άγιος Νήφων. Ὄχι! Προσπαθεῖστε καί σεις στό μέτρο τών δυνάμεών σας. Ὁ Χριστός μάς λέγει: «Η βασιλεία τών ουρανών βιάζεται καί βιασταί άρπάζουσιν αυτήν...» (Ματθ. 11,12). Σ' ένα άγώνισμα τρέχουν πολλοί- έκεῖνος όμως πού τρέχει ειλικρινά, δέν τρέχει μάταια. "Οποιος πηγαίνει στό άγώνισμα, νά μή πιστεύη ότι δέν θά κερδίση- στό τέλος όλοι κερδίζουν, όσοι έτρεξαν μέ τιμιότητα, άλλά μόνον μερικοί παίρνουν τά βραβεία.
Υπάρχει τό μικρό ποτήρι, τό μεγάλο καί τό μεγαλύτερο. "Ολα είναι γεμάτα νερό. Τό μικρό ποτήρι δέν στενοχωρείται, διότι δέν χωρεί μέσα του όσο νερό είναι στό μεγαλύτερο ποτήρι. Τό μικρό ποτήρι είναι ικανοποιημένο ότι είναι κι αύτό γεμάτο. "Ενας στό μέτρο τών δυνάμεών του, έλαβε τό βραβείο, πού είναι τό μικρό ποτήρι γεμάτο νερό. "Αλλος, άγωνίσθηκε περισσότερο καί πήρε βραβείο τό μεγαλύτερο ποτήρι. "Ολα αύτά τά βραβεία έξαρτώνται άπό τήν Χάρι πού δίδεται δωρεάν στούς ταπεινούς τή καρδία. Ό άνθρωπος πού είναι ειλικρινής καί ταπεινός, είναι γεμάτος μέ τό δικό του τό ποτήρι. Είναι ευχαριστημένος καί δέν βασανίζεται μέ τόν λογισμό του ότι ό άλλος είναι πιό εύχαριστημένος άπ' αυτόν, διότι εχει πιό πολλή χάρι στό δικό του ποτήρι.
"Ακούσατε γιά τόν άγιο Ἰωάννη τόν Εύαγγελιστή, τόν όποιον άγαποῦσε ό Ιησούς. "Αραγε δέν άγαπούσε ό Ιησούς τούς άλλους Μαθητές; Τούς άγαπούσε, άλλά ό άγιος Ιωάννης είχε μεγαλύτερη δύναμι νά έγκολπώνει μέσα του τήν Άγάπη. Ό Χριστός έπρεπε νά τόν κρατά πάντα κοντά Του, διότι ήτο ποτήρι πρώτου μεγέθους. "Ομως όλους ό Χριστός τούς άγαπούσε καί όλοι ήσαν γεμάτοι, έκαστος κατά τό μέτρο τής δυνάμεως τής άγάπης του πρός αύτόν. Καί τότε δέν δικαιολογείται ἡ ταλαίπωρη ζήλια μεταξύ τους. Διότι έχει διαπιστωθή ότι ούδέποτε σέ ταλαιπωρεί κάποιος πού έχει άσθενέστερο πνευματικό βίωμα άπό σένα στή ζωή του. Άκόμη καί μεταξύ τών λαῖκών καί μοναχών. Ό άγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος λέγει γιά τόν μοναχισμό, ότι αύτός είναι ό δρόμος πρός τόν όποιο πρέπει νά φθάσουν όλοι ώς πρός τά βιώματά του. "Ολοι δέν ημπορούν νά υπάγουν στό μοναστήρι. Δέν πειράζει. Παραμένουν έκεῖ πού ευρίσκονται καί άνάλογα μέ τόν αγώνα τους, φθάνουν στήν τελειότητα. Γεμίζουν τό δικό τους ποτήρι μέ θεία Χάρι. Δέν σώζονται μόνον οί μοναχοί. Αυτοί προσπαθούν νά εφαρμόσουν τόν υψηλό λόγο πού είναι ἡ κορυφή τής Γραφής: «έάν θέλης τέλειος είναι...» (Ματθ. 19, 21). Όπότε αύτοί είναι προσκαλεσμένοι γιά αυτήν τήν ζωή. Διότι οί έντολές είναι έντολές πού σέ σώζουν καί είναι καί ευαγγελικές συμβουλές πού σέ προσκαλούν σέ μιά τελειότερη ζωή. Αύτό δέν σημαίνει ότι ό άνθρωπος πού έχει γυναίκα δέν σώζεται. "Οποιος σώζεται είναι μακάριος, είναι άγγελος. Άλλά υπάρχουν ούρανοί καί ουρανοί, τόποι καί τόποι. Υπάρχουν τέλειοι άγιοι, όπως ό Μέγας Αντώνιος, ό Ἰωάννης ό Χρυσόστομος, άλλά αύτό δέν σημαίνει ότι καί οί μαθητές τους δέν είναι μακάριοι, οί όποιοι κι αύτοί έσώθηκαν διότι οποίος σώζεται είναι ένας άγγελος.
Μετάφρασις ἀπό τά ρουμανικά. Μον. Δαμασκηνός Γρηγοριάτης.
Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου