Επιλεγμένα κηρύγματα του Αββά Ιουστίνου Πόποβιτς (ΜΕΡΟΣ 2ον)
*Κάθε ιερός ναός είναι και ένα κομμάτι του ουρανού επάνω στην γη. Και όταν είσαι μέσα στον ναό, ήδη βρίσκεσαι στον ουρανό. Έτσι, όταν η γη σε συνθλίβει με την κόλαση της, τρέξε στον ναό, μπες μέσα και να, είσαι μέσα στον παράδεισο.
*Κάθε ιερός ναός είναι και ένα κομμάτι του ουρανού επάνω στην γη. Και όταν είσαι μέσα στον ναό, ήδη βρίσκεσαι στον ουρανό. Έτσι, όταν η γη σε συνθλίβει με την κόλαση της, τρέξε στον ναό, μπες μέσα και να, είσαι μέσα στον παράδεισο.
Αν οι άνθρωποι σε ενοχλούν με την κακία τους, να προσφεύγεις
στον ναό, να γονατίζεις μπροστά στον Θεό και Εκείνος θα σε προσλάβει
κάτω από την γλυκιά και παντοδύναμη προστασία Του.
Αν πάλι συμβεί να
πέσουν επάνω σου ολόκληρες λεγεώνες δαιμόνων, εσύ τρέξε στον ναό,
ανάμεσα στους Αγγέλους, επειδή ό ναός είναι πάντοτε γεμάτος από Αγγέλους
και οι Άγγελοι του Θεού θα σε προστατεύσουν από όλα τα δαιμόνια του
κόσμου αυτοί και τίποτα δεν μπορούν να σου κάμουν.
*Μην
λησμονείτε αδελφοί: εμείς οι Χριστιανοί είμαστε ισχυροί διά του Θεού.
Ποιος μπορεί τότε να είναι ισχυρότερος από εμάς; Κανείς! Κανείς! Κανείς!
Κανείς από τούς ανθρώπους μα και από τούς δαίμονες! Μα δίχως το Θεό,
τί είμαστε εμείς οι άνθρωποι σε αυτό τον κόσμο; Παιχνίδι της αμαρτίας,
παιχνίδι του κακού, παιχνίδι στα χέρια του διαβόλου. Ώ αδελφέ, ώ
άνθρωπε, με κάθε αμαρτία με την οποία σε καταβάλλει ό διάβολος γελά μαζί
σου. Και όταν σε καταβάλλει σε πολλές αμαρτίες, τότε ορμαθός από πολλά
δαιμόνια σιμώνουν γύρω σου από κάθε γωνιά.
*Όταν
ό άνθρωπος δεν είναι με τον Θεό, τότε πάντοτε γίνεται παιχνίδι του
διαβόλου και ό διάβολος παίζει μαζί του: την μια του γεμίζει την ψυχή με
ακάθαρτους λογισμούς, την άλλη του βομβαρδίζει την καρδιά με κακές
επιθυμίες, άλλοτε πάλι πυρώνει την γλώσσα του με βρισιές, και άλλοτε τον
παρακινεί σε συκοφαντία, σε καταλαλιά, σε κλοπή, σε ασωτία και σε κάθε
άλλη κακή πράξη.
*Ξέρετε
αδελφοί ποιό είναι το ισχυρότερο όπλο του άνθρωπου στην γη, όπλο
ακατανίκητο και πάντα νικηφόρο; Είναι ή προσευχή, μάλιστα η προσευχή!
Επειδή διά της προσευχής ο άνθρωπος παραδίδει στον Θεό όλη την ψυχή και
όλη την καρδιά και όλη την ζωή του και ό Θεός γίνεται υπέρμαχος του και
ό προστάτης του. Τί μπορούν τότε να του κάμουν οι άνθρωποι και οι
δαίμονες; Τίποτε! Τίποτε! Τίποτε! Γι' αυτό και ό Κύριος μας επιτάσσει
στο Ευαγγέλιο Του: «Αδιαλείπτως προσεύχεσθε» (Α' Θεσ. 5, 17).
*Γιατί
τόσο πολύ κακό στον κόσμο στις μέρες μας; Είναι επειδή οι άνθρωποι
απέρριψαν το αποτελεσματικότερο όπλο, το νικηφόρο όπλο το όποιο νικά το
κάθε κακό με βεβαιότητα και σε όλα τα πεδία των μαχών, νικά την κάθε
αμαρτία, τον κάθε δαίμονα και το όπλο αυτό είναι η προσευχή, η προσευχή
και η νηστεία. Είναι το αποτελεσματικότερο όπλο επειδή είναι του Θεού,
επειδή είναι του Χριστού, είναι το όπλο του μόνου αληθινού Θεού σε
όλους τούς κόσμους.
*Γιατί
ή Ευρώπη περιέπεσε στις μέρες μας σε τόσα δεινά, σε τόσα αδιέξοδα;
Είναι επειδή απέρριψε τον Χριστό, απέρριψε το ιερό Του Ευαγγέλιο,
απέρριψε το ανίκητο όπλο Εκείνου: την προσευχή και την νηστεία. Τα
απέρριψε και ζητά να λύσει όλα της τα προβλήματα χωρίς τον Χριστό. Και
μάλιστα, όχι μόνο χωρίς τον Χριστό μα και αντίθετα από τον Χριστό. Μα
όποιος μάχεται τον Χριστό και Θεό, εκείνος γίνεται σύντροφος των
δαιμόνων. Και τί είναι αυτό πού απομένει από αυτό τον άνθρωπο μέσα σε
ένα τέτοιο πόλεμο; Πτώμα! Μονάχα πτώμα!
*Μέχρι
πού ό Χριστός δεν φανερώθηκε στον γήινο κόσμο μας με το Ιερό Του
Ευαγγέλιο, εμείς οι άνθρωποι δεν γνωρίζαμε μήτε ποιό είναι το καλό μήτε
και ποιό το κακό, μήτε τί είναι αλήθεια μήτε και τί είναι ψέμα, ούτε
τί είναι δίκαιο μα ούτε και τί είναι άδικο. Και το κυριότερο, δεν
γνωρίζαμε ούτε τί σημαίνει καλός άνθρωπος. Μόλις με τον Χριστό τα
γνωρίσαμε όλα αυτά: καλό είναι μονάχα αυτό πού προέρχεται από τον Κύριο
και Χριστό και οδηγεί στον Κύριο. Το ίδιο και με την αλήθεια και με το
δίκαιο. Και ποιος είναι ό καλός άνθρωπος; μόνον ό άνθρωπος του Χριστού
είναι καλός, δηλ. με άλλα λόγια, μόνον ό Χριστιανός είναι αληθώς καλός
άνθρωπος.
*Δεν
υπάρχει τίποτε δυσκολότερο και πιο υπεύθυνο σε αυτό τον γήινο κόσμο
από το καθήκον της χριστιανής μητέρας. Επειδή το κύριο καθήκον της
είναι να εξασφαλίσει στα τέκνα της την αθανασία και την αιώνια ζωή. Αν
τούς εξασφαλίσει αυτά, έχει εξασφαλίσει για τον εαυτό της τον παράδεισο
στους ουρανούς. Αν δεν το κατορθώσει όμως, ή ψυχή της θα κατρακυλήσει
στην κόλαση όπου ο αιώνιος κλαυθμός και βρυγμός των οδόντων.
*Κάθε
άνθρωπος είναι ο αιώνιος αδελφός σου, ο αιώνιος συνάδελφος σου. Πρόσεχε
λοιπόν πώς του συμπεριφέρεσαι! Πρόσεχε τί σκέφτεσαι περί αυτού! Πρόσεχε
τί επιθυμείς γι' αυτόν! Επειδή στην αιωνιότητα μέλλεις να ζήσεις μαζί
με εκείνον. Γι' αυτό, ας είναι όλα μέσα μας αθάνατα και αιώνια: ή αγάπη
μας προς τον άνθρωπο, το αγαθό μας, ή αλήθεια μας, ή δικαιοσύνη μας.
Για να μην ντρεπόμαστε στον άλλο κόσμο μήτε για την αγάπη μας μήτε για
το καλό μας μήτε για την αλήθεια μας μήτε και για την δικαιοσύνη μας
ενώπιον του Κυρίου.
*Αν
ή σκέψη του ανθρώπου δεν απολήγει στον Θεό, παραμένει λειψή και ατελής.
Γι' αυτό και σταδιακά ξηραίνεται, ώσπου στο τέλος μαραίνεται τελείως.
Όσα ισχύουν για την ανθρώπινη σκέψη ισχύουν και για το συναίσθημα. Αν
δεν γαντζωθεί στο Θεό, τότε και εκείνο εξατμίζεται γοργά, ξεψυχά ώσπου
στο τέλος πεθαίνει. Αυτός ό νόμος ισχύει και για ολόκληρο τον άνθρωπο.
Αν ή ύπαρξη του δεν καταλήγει στον Θεό, παραμένει λειψή και ατελής.
Πεθαίνει σταδιακά μέσα του κάθε τί το μεγάλο και υψηλό και παραμένει
ότι ασήμαντο και μηδαμινό.
*Ή
αθανασία του ανθρώπου ξεκινά από την σύλληψή του μέσα στην κοιλία της
μητέρας του. Και πότε αρχίζει ό παράδεισος και ή κόλαση του ανθρώπου;
Από την ελεύθερη επιλογή για το θεϊκό αγαθό ή για το δαιμονικό κακό, για
τον Θεό ή για τον διάβολο. Και ό παράδεισος μα και η κόλαση του
ανθρώπου αρχίζουν εδώ από την γη για να συνεχιστούν αιώνια στην άλλη
ζωή.
Τί είναι ο παράδεισος; Είναι η αίσθηση της παρουσίας του Θεού. Άμα
ο άνθρωπος αισθάνεται εντός του τον Θεό, είναι ήδη στον παράδεισο,
γιατί όπου είναι ο Θεός εκεί είναι και η Βασιλεία του Θεού, εκεί και ο
παράδεισος. Από τότε πού ο Θεός Λόγος κατέβηκε στην γη και έγινε
άνθρωπος, ο παράδεισος έγινε η αμεσότερη πραγματικότητα για την γη και
τον άνθρωπο. Επειδή, όπου είναι ο Χριστός εκεί και ο παράδεισος.
*Κάθε
πράγμα σε αυτό τον κόσμο είναι ένα κάδρο στο οποίο ό Θεός έχει
κορνιζώσει και από μία σκέψη του. Όλα τα πράγματα μαζί, συναποτελούν το
πολύχρωμο μωσαϊκό των σκέψεων του Θεού. Βαδίζοντας από πράγμα σε
πράγμα, διαβαίνουμε από την μια σκέψη του Θεού στην άλλη, από την μια
αγιογραφία του Θεού στην επόμενη. Βαδίζοντας από άνθρωπο σε άνθρωπο,
προχωρούμε από την μια εικόνα του Θεού στην άλλη. Ενώ ό Θεός στα
πράγματα έχει κορνιζώσει τις σκέψεις Του, στον άνθρωπο κορνίζωσε την
μορφή Του, την δική Του εικόνα.
«Ότι
εν πλήθει σοφίας πλήθος γνώσεως και ό προστιθείς γνώσιν προσθήσει
αλγημα» (Έκκλ. 1, 18). Δεν υπάρχει μεγαλύτερο βάσανο από την σκέψη την
ίδια. Δεν είναι κόλαση μεγαλύτερη από την σκέψη ή οποία είναι πλήρως
αποκομμένη από τον Πλάστη και Θεό κάθε σκέψης, τον Κύριο Ιησού Χριστό,
τον Θεό Λόγο. Ή ανθρώπινη σκέψη χωρίς τον Κύριο και Χριστό δεν μπορεί
να γνωρίσει μήτε τον εαυτό της μήτε και τον κόσμο γύρω της.
Η επιλογή και μετάφραση των κειμένων έγινε αφιλοκερδώς από τον σερβομαθή θεολόγο κ. Γεώργιο Κ., από τα εξής δύο βιβλία:
α) ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΤΟΥ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ - Βελιγράδι 1980, Ι. Μονή Τσέλιε.
β) ΘΕΟΦΟΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΑ - Άγ. Όρος 2007, Ι. Μονή Χελανδαρίου.
Εκδόσεις Ορθόδοξος Κυψέλη Θεσσαλονίκη
impantokratoros
Η επιλογή και μετάφραση των κειμένων έγινε αφιλοκερδώς από τον σερβομαθή θεολόγο κ. Γεώργιο Κ., από τα εξής δύο βιβλία:
α) ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΤΟΥ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ - Βελιγράδι 1980, Ι. Μονή Τσέλιε.
β) ΘΕΟΦΟΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΑ - Άγ. Όρος 2007, Ι. Μονή Χελανδαρίου.
Εκδόσεις Ορθόδοξος Κυψέλη Θεσσαλονίκη
impantokratoros