ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ 2,6 ΕΚ. ΔΟΛΑΡΙΩΝ
ΚΡΥΦΗ ΙΝΔΟΥΙΣΤΙΚΗ ΜΥΗΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ
ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟ
ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΣΙΚΑΓΟΥ
Ένα σχολικό πρόγραμμα που παρουσιάστηκε ως χαλάρωση
αποκάλυψε το θρησκευτικό του πρόσωπο
Στα δημόσια σχολεία των Ηνωμένων Πολιτειών, και άρα και στο Σικάγο, η παραμικρή υπόνοια οργανωμένης χριστιανικής προσευχής θεωρείται παραβίαση του Συντάγματος (Πρώτη Τροπολογία του Συντάγματος – ρήτρα μη εγκαθίδρυσης θρησκείας) και διώκεται νομικά. Κι όμως, τα ίδια σχολεία που κρατούν τόσο αυστηρή στάση απέναντι στην πίστη των παιδιών, φτάνουν να τα υποχρεώνουν σε τελετές και πρακτικές με ξεκάθαρες ινδουιστικές ρίζες, βαφτίζοντάς τες «πρόγραμμα χαλάρωσης» ή «ψυχικής ευεξίας». Πρόκειται για μια κραυγαλέα αντίφαση με την ανοχή και τη χρηματοδότηση των αρχών. Έτσι, η ελευθερία θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών καταπατείται, και μάλιστα από εκείνους που υποτίθεται ότι την προστατεύουν.
Εγκρίθηκε αποζημίωση 2,6 εκατομμυρίων δολαρίων σε υπόθεση επιβολής ινδουιστικού διαλογισμού σε σχολεία του Σικάγου
ΣΙΚΑΓΟ, ΙΛΙΝΟΪ – Τα Δημόσια Σχολεία του Σικάγου (Chicago Public Schools – CPS) και το Ίδρυμα David Lynch για την Εκπαίδευση με Βάση τη Συνείδηση και την Παγκόσμια Ειρήνη κατέληξαν σε συμβιβασμό ύψους 2,6 εκατομμυρίων δολαρίων σε μια συλλογική αγωγή, η οποία κατήγγειλε ότι μαθητές λυκείου εξαναγκάστηκαν να συμμετάσχουν σε πρακτικές Υπερβατικού Διαλογισμού (Transcendental Meditation – TM) με ινδουιστικές ρίζες, χωρίς γονική συναίνεση ή πλήρη διαφάνεια.
Ο εκλιπών David Lynch είναι ο Αμερικανός σκηνοθέτης, γνωστός για τα σουρεαλιστικά, αλλόκοτα έργα του όπως το “Twin Peaks” και το “Blue Velvet”. Πέρα από τον κινηματογράφο, ήταν ένθερμος υποστηρικτής του Υπερβατικού Διαλογισμού και ίδρυσε ένα παγκόσμιο ίδρυμα για την προώθησή του.
της
δόθηκε ένα μυστικό μάντρα, το οποίο της είπαν να μην μοιραστεί. Όταν
έκανε έρευνα για τη φράση, ανακάλυψε ότι αναφερόταν σε ινδουιστική
θεότητα.
Η αγωγή προέκυψε από την εφαρμογή του προγράμματος “Quiet Time” (Ώρα Ηρεμίας), το οποίο εισήχθη σε πολλά λύκεια του CPS μεταξύ 2015 και 2019. Το πρόγραμμα είχε σχεδιαστεί για να μειώσει το στρες μέσω δύο καθημερινών συνεδριών διαλογισμού, αλλά οι ενάγοντες ισχυρίστηκαν ότι ξεπέρασε τα συνταγματικά όρια προωθώντας θρησκευτικές πρακτικές με το πρόσχημα της ψυχικής ευεξίας.
Σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα, το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο του Σικάγο υπέγραψε συμβόλαιο 170.000 δολαρίων με το Ίδρυμα Lynch τον Μάρτιο του 2018 για τη χρηματοδότηση του προγράμματος μέχρι τον Ιούνιο του ίδιου έτους. Το συμβόλαιο περιέγραφε το “Quiet Time” ως ένα πρόγραμμα που προσφέρει στους μαθητές την επιλογή μεταξύ του TM ή εναλλακτικών ήσυχων δραστηριοτήτων, όπως το διάβασμα ή ανάπαυση. Ωστόσο, πολλοί μαθητές ανέφεραν ότι εξαναγκάστηκαν να κάνουν TM, ενώ ορισμένοι αντιμετώπισαν κυρώσεις όταν αρνήθηκαν να συμμετάσχουν, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Just The News.
Μεταξύ των βασικών εναγόντων ήταν η Kaya Hudgins, 22 ετών, η οποία μεγάλωσε σε μουσουλμανική οικογένεια. Στην κατάθεσή της, η Hudgins ανέφερε ότι όταν ζήτησε να κάνει ισλαμικές προσευχές κατά τη διάρκεια της “Ώρας Ηρεμίας” αντί για TM, της το αρνήθηκαν και αργότερα δέχθηκε επίπληξη. Η ιστοσελίδα The Federalist ανέφερε ότι η Hudgins δήλωσε πως της δόθηκε ένα μυστικό μάντρα, το οποίο της είπαν να μην μοιραστεί. Όταν έκανε έρευνα για τη φράση, ανακάλυψε ότι αναφερόταν σε ινδουιστική θεότητα.
Η αγωγή υποστήριξε ότι οι τελετές μύησης και τα μάντρα συνιστούσαν θρησκευτική κατήχηση, παραβιάζοντας τα δικαιώματα των μαθητών που προστατεύονται από την Πρώτη Τροπολογία του Συντάγματος των ΗΠΑ, και συγκεκριμένα την ρήτρα περί ίδρυσης (Establishment Clause). Ο δικηγόρος John Mauck, ο οποίος εκπροσωπούσε την Hudgins και άλλους, δήλωσε ότι το αποτέλεσμα «δικαιώνει τις ανησυχίες των πρώην μαθητών και γονέων ότι η τελετή μύησης και το καθημερινό καθεστώς διαλογισμού ήταν στην ουσία μια δαιμονική επίκληση».
Η ομάδα της αγωγής περιλαμβάνει 773 μαθητές που είτε αναγκάστηκαν να συμμετάσχουν στον TM είτε υποχρεώθηκαν να καθίσουν σιωπηλοί κατά τη διάρκεια των συνεδριών, σύμφωνα με το Just The News.
Ομοσπονδιακός Δικαστής Matthew Kennelly ενέκρινε τον διακανονισμό στις 7 Μαΐου. Ο δικαστής ενέκρινε επίσης αμοιβές δικηγόρων ύψους 860.035 δολαρίων και επιδίκασε 100.000 δολάρια στην Hudgins ως εκπρόσωπο της ομάδας. Τα Δημόσια Σχολεία του Σικάγο και το Ίδρυμα Lynch θα μοιραστούν το κόστος του διακανονισμού εξίσου.
Η Mariyah Green, μια άλλη πρώην μαθήτρια και ασκούμενη Χριστιανή, έλαβε έναν ξεχωριστό διακανονισμό 150.000 δολαρίων από τους ίδιους εναγόμενους το 2023, σύμφωνα με αναφορές των μέσων ενημέρωσης.
Το Πανεπιστήμιο του Σικάγο αρχικά είχε ονομαστεί ως εναγόμενος λόγω της συμμετοχής των Urban Labs του στην αξιολόγηση του προγράμματος, αλλά αργότερα απορρίφθηκε από την υπόθεση από τον Δικαστή Kennelly, σύμφωνα με το Just The News.
Το Ίδρυμα David Lynch, που ιδρύθηκε από τον σκηνοθέτη David Lynch — γνωστό για το Twin Peaks και για την επί μακρόν υποστήριξή του στον TM — αρχικά εισήγαγε τον TM στα σχολεία πριν επεκτείνει την εμβέλειά του. Ο Lynch απεβίωσε τον Ιανουάριο, αλλά το ίδρυμα συνεχίζει να προωθεί τον TM μέσω των κέντρων του στη Νέα Υόρκη και στο Φαίρφιλντ της Αϊόβα, όπου βρίσκεται και το Διεθνές Πανεπιστήμιο Maharishi.

David Lynch & Maharishi Mahesh Yogi, ο ιδρυτής του Υπερβατικού Διαλογισμού
Η εκδίκαση αυτής της υπόθεσης είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί δεν αφορά μόνο το ζήτημα ενός σχολικού προγράμματος στο Σικάγο, αλλά ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση για τα όρια ανάμεσα στην εκπαίδευση, την ψυχική υγεία και τη θρησκευτική ελευθερία. Από τη μια πλευρά, το αμερικανικό Σύνταγμα προστατεύει αυστηρά τους μαθητές από κάθε μορφή επιβολής θρησκευτικών πρακτικών. Από την άλλη, βλέπουμε ότι πίσω από προγράμματα που παρουσιάζονται ως «ουδέτερα» και «επιστημονικά» μπορούν να κρύβονται πνευματικές τελετές και δοξασίες με καθαρά θρησκευτικό χαρακτήρα.
Η απόφαση του δικαστηρίου έστειλε το μήνυμα ότι δεν μπορεί μια κρατική δομή, όπως είναι το δημόσιο σχολείο, να προωθεί μυστικά ή συγκαλυμμένα μια θρησκευτική πρακτική. Η επιδίκαση αποζημίωσης σε εκατοντάδες μαθητές δείχνει ότι αναγνωρίστηκε πως υπήρξε πραγματική παραβίαση δικαιωμάτων. Ενισχύει επίσης το δικαίωμα των οικογενειών να ξέρουν τι διδάσκονται τα παιδιά τους και να αντιστέκονται σε προγράμματα που συγκρούονται με την πίστη ή τη συνείδησή τους.
Σε ευρύτερο επίπεδο, η υπόθεση αυτή μπορεί να αποτελέσει προηγούμενο, εάν σε άλλα σχολεία επιχειρηθεί η εισαγωγή παρόμοιων προγραμμάτων με θρησκευτικό υπόβαθρο, είναι πιθανό να υπάρξουν αντίστοιχες αντιδράσεις και νομικές διεκδικήσεις. Έτσι, το συγκεκριμένο δικαστήριο δεν δικαίωσε μόνο τους μαθητές του Σικάγου, αλλά έθεσε και ένα όριο για ολόκληρη την αμερικανική δημόσια εκπαίδευση.
Η υπόθεση του Σικάγου, παρότι αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες, έχει έμμεσες αλλά σοβαρές επιπτώσεις και για την Ελλάδα, γιατί φέρνει στην επιφάνεια ένα φαινόμενο που εδώ και χρόνια επιχειρεί να διεισδύσει και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ο Υπερβατικός Διαλογισμός και γενικότερα οι πρακτικές της Νέας Εποχής προβάλλονται συχνά ως «ουδέτερα προγράμματα ψυχικής υγείας», «τεχνικές συγκέντρωσης» ή «μέθοδοι χαλάρωσης», κρύβοντας τον θρησκευτικό τους χαρακτήρα. Το αμερικανικό δικαστήριο αναγνώρισε ότι πίσω από τέτοιες πρακτικές υπάρχει κατηχητισμός και θρησκευτική μύηση, κάτι που θα πρέπει να μας προβληματίσει και εδώ.
Στην Ελλάδα ήδη έχουν γίνει συζητήσεις για την εισαγωγή «προγραμμάτων ευεξίας» και «mindfulness» στα σχολεία, συχνά με τη στήριξη διεθνών ιδρυμάτων ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Αν και παρουσιάζονται ως επιστημονικά εργαλεία για τη μείωση του άγχους, πολλές φορές στηρίζονται σε βουδιστικές, ινδουιστικές ή άλλες ανατολικές πρακτικές. Το προηγούμενο του Σικάγου δείχνει ότι τέτοιες εισαγωγές μπορεί να συγκρουστούν όχι μόνο με το δικαίωμα των γονέων να αποφασίζουν για την αγωγή των παιδιών τους, αλλά και με την ίδια τη θρησκευτική παράδοση της χώρας μας.
Επιπλέον, στην Ελλάδα εάν σε ένα τέτοιο πλαίσιο εμφανιστούν πρακτικές της Νέας Εποχής, το παράδειγμα του Σικάγου θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από γονείς, συλλόγους και νομικούς ως επιχείρημα, ώστε να αποτραπεί η μυστική εισαγωγή τους με το πρόσχημα της «ψυχικής ευεξίας».
Με λίγα λόγια, η υπόθεση αυτή λειτουργεί σαν προειδοποιητικό καμπανάκι. Αν σε μια χώρα όπως οι ΗΠΑ, με αυστηρή διάκριση κράτους και θρησκείας, μπόρεσαν να επιβληθούν σε μαθητές ινδουιστικές πρακτικές μεταμφιεσμένες σε «εκπαιδευτικό πρόγραμμα», τότε στην Ελλάδα, όπου συχνά υπάρχει εφησυχασμός απέναντι σε ξενόφερτες «καινοτομίες», χρειάζεται ακόμη μεγαλύτερη εγρήγορση.
Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ
ΠΗΓΕΣ:
- School District Must Pay Millions for Forcing Students to Meditate in Class
- https://www.abajournal.com/web/article/suit-claiming-meditation-instruction-in-public-schools-violated-students-religious-right
- $2.6 Million Settlement Approved In Case Alleging Forced Hindu Meditation In Chicago Schools – Hindu Press International
- Religious coercion lawsuit in Chicago schools settled
- Transcendental Remediation: $2.6M Settlement in Lawsuit Over Chicago Public School Transcendental Meditation Program – Reason.com
- $2.6 Million Settlement Approved In Case Alleging Forced Hindu Meditation In Chicago Schools – IndiaWest News