Εν Πάφω τη 14η Ιουνίου 2024
του Οσίου Ιουστίνου Πόποβιτς
Γραφείο κατά των αιρέσεων
“μὴ μέταιρε ὅρια αἰώνια, ἃ ἔθεντο οἱ πατέρες σου.” (Παρ.22,28)
Με συνοχή καρδίας προβαίνουμε στην παρούσα ανακοίνωση σχετικά με τη χειροτονία της πρώτης διακόνισσας από τον προσφιλή και αγαπητό στο λαό της Πάφου, Μητροπολίτη Ζιμπάμπουε και Αγκόλας κ.κ.Σεραφείμ.
Όπως είναι γνωστό, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ζιμπάμπουε την παρελθούσα Μ.Πέμπτη χειροτόνησε την πρώτη γυναίκα διακόνισσα στη σύγχρονη εποχή, αναβιώνοντας ένα θεσμό που από αιώνων έχει εξαλειφθεί από όλες τις τοπικές Εκκλησίες. Ωστόσο, η εικόνα της “διακόνισσας” α) να ‘κλίνει το γόνυ το δεξιόν’ όπως ο άνδρας διάκονος, αντί να κλίνει μόνον την κεφαλήν, β) να ενδύεται άπασαν τη διακονική στολή του ανδρός διακόνου, γ) να εκφωνεί διακονικές αιτήσεις στη Θεία Λειτουργία δ) να κοινωνεί τους πιστούς με το Άγιο Ποτήριο ανά χείρας, μαρτυρά ότι της ανατέθηκαν ιερατικά καθήκοντα, όπως αυτά του ανδρός διακόνου.
Είναι, όμως, αδιαμφισβήτητο ότι ο θεσμός των γυναικών διακονισσών δεν είχε ποτέ λειτουργικό – ιερατικό χαρακτήρα (όπου υπήρχε αυτό ήταν εντός αιρετικών και σχισματικών ομάδων) αλλά μόνο βοηθητικό, κυρίως για να διαφυλαχθεί το ανέγκλητο των ανδρών ιερέων, πχ κατά την βάπτιση των γυναικών, που τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες γινόταν πολλές φορές και σε ώριμη ηλικία. Όπως αναφέρει ο ‘Αγιος Επιφάνιος Κύπρου, ο θεσμός των γυναικών διακονισσών ήταν αναγκαίος ένεκα της «σεμνότητος του γυναικείου γένους, ή δι’ ώραν λουτρού, ή επισκέψεως πάθους, ή πόνου και ότε γυμνωθείη σώμα γυναίου, ίνα μη υπό ανδρών ιερουργούντων θεαθείη”.
Ευλαβούμενοι, λοιπόν, το σεπτό πρόσωπο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου, αναμείναμε με πρόδηλη αγωνία τις δέουσες εξηγήσεις που θα άμβλυναν τις ανησυχίες μας και θα διόρθωναν όσα αντικανονικά συνέβησαν με αυτή την “χειροτονία”. Δυστυχώς, όμως, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης φαίνεται ότι εμμένει στην ανάθεση στην διακόνισσα ιερατικών καθηκόντων του ανδρός διακόνου, το οποίο είναι άτοπο, δεν έχει κανένα αγιογραφικό, πατερικό ή κανονικό έρεισμα και υπό προϋποθέσεις ανοίγει την πόρτα για τους επόμενους δύο βαθμούς, του πρεσβυτέρου και του επισκόπου, και για της γυναίκες. Και μόνο ο λόγος του Αποστόλου Παύλου “διδάσκειν δὲ γυναικὶ οὐκ ἐπιτρέπω, οὐδὲ αὐθεντεῖν ἀνδρός, ἀλλ’ εἶναι ἐν ἡσυχίᾳ” (Τιμ. 2,12), αρκεί για τον αποκλεισμό της ιερωσύνης από τις γυναίκες.
Κατόπιν τούτων είναι καλό όπως ο προσφιλής κατά τα άλλα Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ζιμπάμπουε και Αγκόλας κ.κ.Σεραφείμ αποκαταστήσει το σοβαρότατο ατόπημα, το οποίο προσκρούει δογματικά προς τους ιερούς κανόνες και την Ορθόδοξη Παράδοση της Εκκλησίας μας. Σε άλλη περίπτωση θα δημιουργήσει σοβαρότατα θέματα εντός του Ορθοδόξου κόσμου και ιδιαίτερα σε περίπτωση που επιθυμήσει να λειτουργήσει ή συλλειτουργήσει σε άλλες μητροπόλεις ή με άλλους ορθόδοξους ιεράρχες.
Εκ του Γραφείου κατά των αιρέσεων
της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου