Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2022

Η ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΦΩΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

 

π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου

Η ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ  ΣΤΟ
ΦΩΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

      Oι αστρολόγοι θέλουν να εφαρμόσουν τις αρχές των “Κοσμικών Νόμων” στην διαγωγή των παιδιών μας. Ιδού πώς διατυπώνει τα πλαίσια αυτής της παιδαγωγικής ο Th. Ring:

Κατά τη νέα θεώρηση της αστρολογίας, υπάρχουν ουσιαστικές δυνάμεις μέσα μας, που η διάταξή τους, όπως υπολογίζει το Κοσμόγραμμα, περιλαμβάνει το νόμο, με τον οποίο μπήκε (το παιδί) στη ζωή. Η ατομικότητα αναπτύσσεται σύμφωνα μ’ αυτό βάσει εσωτερικού σχεδίου… Μπορεί η αγωγή ν’ αλλάξει κάτι σ’ αυτό; Στο αναπτυσσόμενο παιδί δεν μπορεί ίσως να συμβεί τίποτε καλύτερο παρά το να αναγνωρίσει κανείς το είναι του και να βοηΘήσει να αναπτύσσονται οι ιδιότητές του” (Th. Ring, Αstrologie neu gesehen, der Kosmos in uns, Freiburg 1977).

Oι γονείς ή oι δάσκαλοι δεν χρειάζεται να παρατηρήσουν το παιδί για να ανακαλύψουν τις κλίσεις του, τα προσόντα του ή και τα ελαττώματα στον χαρακτήρα του, ούτε απαιτείται να προσπαθήσουν να βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει ολόκληρη την προσωπικότητά του. Οφείλουν μόνο να παρατηρήσουν τα άστρα και τούς συνδυασμούς του ωροσκοπίου τού παιδιού και να μελετήσουν το “κοσμόγραμμά” του. Εκεί Θα δουν το “νόμο” με τον οποίο μπήκε το παιδί στη ζωή και Θα ανακαλύψουν το “εσωτερικό σχέδιο”, με βάση το οποίο αναπτύσσεται. Αυτό το “σχέδιο” πρέπει να έχουν ως οδηγό στην αγωγή του παιδιού, προκειμένου να το βοηθήσουν να αναπτύξει τις ιδιότητες που είναι γραμμένες πάνω σ’ αυτό το σχέδιο. Όχι εκείνες πού δεν αναφέρονται σ’ αυτό.

Η καλύτερη διαπαιδαγώγηση για ένα αναπτυσσόμενο παιδί, σύμφωνα με την αστρολογία, είναι το να “αναγνωρίσει κανείς το είναι του” και να βοηθήσει να αναπτυχθούν oι ιδιότητές του. Το “είναι” του παιδιού καταγράφεται στο ωροσκόπιο μαζί με όλες τις “ιδιότητες”. O παιδαγωγός ή oι γονείς έχουν να κάνουν μόνο αυτό: Να αναγνωρίσουν την «αλήθεια της αστρολογίας» και να συμμορφωθούν απόλυτα μ’ αυτή. Γίνεται φανερό πως η αστρολογία αποτελεί μεγάλο κίνδυνο για την αγωγή των παιδιών.

 Μια τέτοια «αγωγή» μπορεί να μας παίξει όποιο παιχνίδι μπορεί κανείς να φανταστεί και να καταστρέψει τα παιδιά μας ή να τα “χειραγωγήσει” με ειδικές μεθοδεύσεις προς ανεπίτρεπτες και ανεπιθύμητες για τούς γονείς κατευθύνσεις.

Η Λίντα Γκούτμαν αναφέρεται στο λαθεμένο και στον ορθό τρόπο που πρέπει μία μητέρα να ταΐσει το παιδί της που είναι «Ζυγός». Ιδού ο «λαθεμένος τρόπος»: «Στο πρώτο πιάτο δεξιά Θα είναι το βρασμένο αυγό του, λιωμένο με τον τρόπο που τού αρέσει. Στο πιάτο αριστερά Θα είναι η κρέμα του καμωμένη με ζάχαρη και γαρνιρισμένη όμορφα, όπως τού αρέσει. Και τα δύο μένουν και κρυώνουν χωρίς αυτός να βάλει μπουκιά. Δεν πεινά; Ναι πεθαίνει από την πείνα. Έχει πυρετό; Όχι νοιώθει θαυμάσια. Είναι θυμωμένος για κάτι; Καθόλου. Τότε γιατί κάθεται εκεί με τόσο πείσμα και συνεχίζει να σπρώχνει το πιάτο του εδώ και εκεί; Γιατί να μη τρώει μπουκιά;».

Ποια είναι λοιπόν η λαθεμένη ενέργεια σ’ αυτήν την περίπτωση; Απλούστατα η μητέρα δεν έλαβε υπ’ όψη της ότι το παιδί είναι Ζυγός και συνεπώς τα άστρα δεν τού επιτρέπουν να πάρει μόνο του την απόφαση τί πρέπει να φάει πρώτο και τί δεύτερο. Γι’ αυτό η Γκούτμαν συνεχίζει υπογραμμίζοντας αυτή την αιτία: «Δεν μπορεί να αποφασίσει ποιό να φάει πρώτο – τα αυγά ή τον πολτό; Απλώς μεγάλωσες την σύγχυση δίνοντάς του ένα ποτήρι χυμό πορτοκαλιού και ένα κομμάτι φρυγανιάς, προσπαθώντας να το δελεάσεις. Αυτό ήταν λάθος. Τώρα δεν Θα μπορέσει ποτέ να πάρει μιαν απόφαση. Καλύτερα να ξεχάσεις το πρόγευμα για σήμερα». Σ’ αυτή τη λαθεμένη τακτική της μητέρας η Γκούτμαν αντιπαραβάλλει την «ορθή»: “Αύριο το πρωί, τού δίνεις μόνο ένα πράγμα κάθε φορά. Πρώτα το χυμό πορτοκαλιού. Θα το πιεί. Μετά τον πολτό. Θα τον φάει. Μετά τα αυγά. Τα λατρεύει. Τελικά τη φρυγανιά. Καθώς θα κάθεται εκεί και θα μασά ευτυχισμένο, θα μείνεις κατάπληκτη επειδή έφαγε όλο το πρόγευμά του σε λιγότερη ώρα από δέκα λεπτά. Μόλις τώρα έμαθες το σπουδαίο μάθημα για, το μεγάλωμα του παιδιού Ζυγού. Μην τον αφήσεις ποτέ να κάνει εκλογή. Μισεί να παίρνει αποφάσεις» (τ. Α’, σ. 386).

 Η λαθεμένη τακτική της μητέρας έγκειται λοιπόν στο ότι ξεκίνησε από το ίδιο το παιδί, ενώ έπρεπε να ξεκινήσει από τα άστρα, όπου βρίσκεται η “εξήγηση” της συμπεριφοράς τού παιδιού, αλλά και η “λύση” τού προβλήματος: Το ωροσκόπιό του δεν τού επιτρέπει να παίρνει αποφάσεις, γι’ αυτό και πρέπει άλλος να αποφασίζει γι’ αυτό, τί πρέπει νά κάνει και τί πρέπει νά αποφύγει.

Ενδιαφέρον επίσης είναι να σημειώσουμε εδώ τί η Γκούτμαν συμβουλεύει για την ορθή αγωγή τού παιδιού Παρθένος (σ. 334). “Αυτά τα παιδιά πρέπει να έχουν ένα γατάκι, ή ένα πουλί. Έτσι Θα μπορούν να μάθουν τα προβλήματα της αγάπης ήσυχα και ανενόχλητα φροντίζοντας για τούς αβοήθητους. Μην του αγοράσετε ένα αστυνομικό σκύλο. Αν είναι ένα τυπικό Παρθένο παιδί, θα προτιμήσει ένα μικρότερο ζωάκι. Θα γοητευθεί με μια μυρμηγκοφωλιά, κοιτάζοντας τα εργατικά μυρμήγκια να πηγαίνουν έξω στη δουλειά τους σε πυκνή φάλαγγα, Θα είναι κέντρισμα πραγματικό για το περίεργο, πρακτικό, μικρό μυαλό του”.

Αλήθεια πρέπει κανείς να συμβουλευθεί τα άστρα και ένα μεγάλο “επιστήμονα αστρολόγο” για να πληροφορηθεί ότι ένα μικρό παιδάκι χαίρεται να έχει και να φροντίζει ένα γατάκι ή όποιο άλλο μικρό ζωάκι, ότι φοβάται ένα “αστυνομικό σκύλο” και γοητεύεται από μια μυρμηγκοφωλιά! Και όμως oι μητέρες λάτρεις της αστρολογίας θα θεωρήσουν αυτό “εκπληκτική πρόβλεψη” του αστρολόγου και πολύτιμη συμβουλή για την “εξειδικευμένη αγωγή” τού παιδιού τους – Παρθένο.

Για το παιδί «Λέων» η Γκούτμαν γράφει: «Μήπως περιμένετε αυτοί oι μικροί να απολαμβάνουν το καθάρισμα των πατωμάτων ή να βγάζουν έξω τα σκουπίδια; Θα επαναστατήσουν εναντίον κάθε ασήμαντου έργου, γι’ αυτό να τούς αναθέτετε πιο σπουδαία και αξιοπρεπή καθήκοντα, που Θα υπάρχει σ’ αυτά και μια μικρή εξουσία. Oι δάσκαλοι μπορούν να περιμένουν από τούς Λέοντες μαθητές, ότι Θα κάνουν κι αυτοί λίγη διδασκαλία. Τούς αρέσει να εξηγούν στους άλλους διάφορα πράγματα και τίποτε δεν τους δίνει μεγαλύτερη χαρά από το ρόλο τού δασκάλου, όταν εκείνος πρέπει να φύγει από την αίθουσα. Το πράγμα αυτό τούς δίνει τον πρώτο ρόλο. Κανονικά, όταν το παιδί Λέων αναλαμβάνει ευθύνη στο σχολείο, Θα καταφέρει χαρούμενο να επιβάλει την πειθαρχία, αλλά κάθε τόσο το παιγνιδιάρικο πνεύμα του παρουσιάζεται, και μπορεί όταν γυρίσει δ δάσκαλος να τούς βρει όλους να παίζουν” (σ. 280). “Ο ευκολότερος τρόπος να υψώσεις τούς βαθμούς ενός παιδιού Λέοντα είναι να προσφύγεις στη ματαιοδοξία του, να τον κάνεις να Θέλει να είναι ανώτερος από τούς άλλους. Αυτό το τέχνασμα Θα πιάσει. Όταν είναι καλός, χτύπα τον χαϊδευτικά στην πλάτη. Δεν έχει σχέση αν του κάνουν ήδη πολλά φιλοφρονήματα, πάντα Θά διψά για περισσότερα” (σ. 281).

Και εδώ ο αναγνώστης διαπιστώνει πώς όλα αυτά δεν αποτελούν «σπάνιες σοφίες», πού χρειάζεται κανείς τη βοήθεια των άστρων για να τις «αποκαλύψει». Κανένα παιδί δεν αγαπάει το «καθάρισμα των πατωμάτων» ή το να βγάζει έξω τα σκουπίδια. Δεν υπάρχει παιδί πού να μην του αρέσει να το παίρνουν στα σοβαρά και να του δίνουν το ρόλο του δασκάλου και όχι τού μαθητή. Το να αναθέτει κανείς ευθύνη στο παιδί και να τού ενισχύει την αυτοπεποίθηση αποτελεί βασικό σημείο της παιδαγωγικής, που ισχύει για όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά και όχι μόνο εκείνα που «ξεχωρίζονται» γι’ αυτό το ρόλο από τα «άστρα».

Είναι λοιπόν βέβαιο πως οι οπαδοί της αστρολογίας αξιολογούν τον άνθρωπο με βάση τα άστρα. Μέσω των άστρων γνωρίζει κανείς τον εαυτό του, τούς άλλους, τα παιδιά. Τα άστρα ρυθμίζουν τη σχέση γονέων-παιδιών, και εκείνα καθορίζουν την κατάλληλη αγωγή των παιδιών και τον όλο προσανατολισμό που πρέπει νά πάρουν.

Αυτό έγινε φανερό από όσα αναφέραμε, φαίνεται επίσης και από το ακόλουθο απόσπασμα από τη «Μεγάλη Αστρολογία»:
«Η αστρολογία λέει την αλήθεια για τούς ανθρώπους. Και είναι ικανή να τη λέει επειδή αποτελεί ένα εμπειρικό σύστημα κρίσης βασισμένο αποκλειστικά στους παράγοντες εκείνους πού «δημιουργούν» την προσωπικότητα. Όταν ένας αστρολόγος γνωρίσει για πρώτη φορά έναν άνθρωπο που έρχεται να τον συμβουλευτεί, μπορεί με την πρώτη ματιά να τον Θεωρήσει ρεαλιστή, αλλά το ωροσκόπιο γεννήσεώς του ν’ αποκαλύψει πως είναι αθεράπευτα ρομαντικός. Η μπορεί να νομίσει πως ο επισκέπτης του είναι τύπος ανέμελος, ξεχασιάρης και το ωροσκόπιο να δείξει πως είναι σχολαστικά λεπτολόγος και με δυνατή μνήμη. Αυτό Θα το διαπιστώσει μόνος του ο αναγνώστης, αν εμβαθύνει ο ίδιος στο ωροσκόπιό του και προσπαθήσει να το εξηγήσει σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνονται στο επόμενο μέρος τού βιβλίου. Το ωροσκόπιό του Θα του πει πολλά από όσα γνωρίζει ήδη πως είναι αλήθεια και αυτό πρέπει να τον πείσει να εξετάσει προσεκτικά τον εαυτό του και να σκεφτεί αν μερικά δυσάρεστα γι’ αυτόν πράγματα, πού του είναι δύσκολο να τα παραδεχτεί, είναι επίσης αληθινά» (Μεγάλη Αστρολογία σ. 60).

Η αστρολογία ακυρώνει εδώ όλους τούς κανόνες και τα συμπεράσματα της ψυχολογίας και όλων των επιστημών που ασχολούνται με τον άνθρωπο και την συμπεριφορά του. Δεν μπορεί κανείς να εμπιστευθεί στις δικές του προσωπικές παρατηρήσεις του εαυτού του ή των άλλων. Σε κάθε περίπτωση μπορεί να κάνει μεγάλο λάθος στις εκτιμήσεις του. Όταν όμως εμπιστευθεί στην αστρολογία, ποτέ δέν πρόκειται να κάνει λάθος.

Ακόμη κι αν όλα μιλούν εναντίον των δεδομένων τού ωροσκοπίου, ο οπαδός της αστρολογίας ακολουθεί το «σίγουρο δρόμο» των άστρων και δεν εμπιστεύεται τις αισθήσεις του ή την προσωπική του κρίση, ύστερα από συνεκτίμηση όλων των δεδομένων που έχει και που προέρχονται “από κάτω” και όχι “από πάνω”.

Oι ίδιοι κανόνες εφαρμόζονται και προκειμένου να μελετήσει κανείς τη συμπεριφορά και τον χαρακτήρα ενός παιδιού, με σκοπό να εξακριβώσει τις κλίσεις και τάσεις του, ώστε να μπορέσει να προσδιορίσει την κατάλληλη γι’ αυτό αγωγή και τον ορθό προσανατολισμό ζωής: “Πολλοί επαγγελματίες αστρολόγοι αφιερώνουν μεγάλο μέρος της ζωής τους ασχολούμενοι με τα ωροσκόπια νεογέννητων βρεφών.

Όπως είναι φανερό, το ωροσκόπιο ενός νεογέννητου παρουσιάζει συναισθηματικό μόνο ενδιαφέρον, για τούς γονείς. Μια τέτοια αστρολογική εικόνα όμως μπορεί να έχει και πρακτική αξία. Μπορεί, λόγου χάρη, να έχει πολλά να πει για τη σχέση πού δεν θα αργήσει να διαμορφωθεί μεταξύ παιδιού και γονέων. Σε μερικές φάσεις της ζωής του ένα παιδί που μεγαλώνει μπορεί να νοιώσει πιο κοντά προς τη μητέρα παρά προς τον πατέρα του.

Σε άλλες όμως φάσεις, μπορεί να συμβεί το αντίθετο. Ο αστρολόγος είναι σε θέση να πει πού και πότε ο καθ’ ένας από τους δύο γονείς θα μπορέσει να ασκήσει επιρροή, να επιβάλει πειθαρχία και ως ποιό σημείο. Είναι σε Θέση να πει στην μητέρα πότε το παιδί της θα είναι περισσότερο ευαίσθητο στις παιδικές αρρώστιες. Θα μπορέσει να της υποδείξει τί είδους παιγνίδια θα προτιμάει το παιδί της, ποιά σπορ θα το τραβούν περισσότερο, πότε Θα είναι η καλύτερη στιγμή νά το στείλει στ νηπιαγωγείο και τί είδους σχολείο είναι καλύτερο για το συγκεκριμένο παιδί» (Μεγάλη Αστρολογία, σ. 60).

Oι σχέσεις γονέων με τα μικρά βρέφη πρέπει λοιπόν να εναρμονίζονται με τις καταγραφές του ωροσκοπίου και με τις οδηγίες του αστρολόγου, που Θα καθορίσει πού και πότε ο καθ’ ένας από τούς γονείς πρέπει να ασκήσει επιρροή στο παιδί, τί είδους παιγχνίδια πρέπει να τού επιτραπούν, ποιά σπορ ανταποκρίνονται στο ωροσκόπιό του, αν Θα πρέπει να πάει στο νηπιαγωγείο και πότε πρέπει να γίνει αυτό, ποιό σχολείο είναι κατάλληλο για το παιδί κ.ο.κ.

Αλλά για τούς πιστούς της αστρολογίας το ωροσκόπιο αποτελεί τον ασφαλή οδηγό και για την μετέπειτα εξέλιξη τού παιδιού: «Oι προγνώσεις είναι φανερό ότι έχουν περιορισμένη αξία στα πρώτα χρόνια ζωής ενός παιδιού. Μια ένδειξη που τριάντα χρόνια αργότερα, μπορεί να σημαίνει διαταραχή της έγγαμης ζωής, δεν μπορεί βέβαια να σημαίνει το ίδιο για την ζωή ενός παιδιού πέντε χρόνων! Αργότερα όμως στην εφηβική ηλικία, ο αστρολόγος Θα μπορέσει να επισημάνει περιόδους, όπου νεανικές ερωτικές σχέσεις ή εντατική μελέτη ή ξεχωριστή αμέλεια και οκνηρία μπορεί να επηρεάσουν ένα αγόρι ή κορίτσι. Και από τα τέλη της εφηβείας και ύστερα η πλήρης αστρολογική ανάλυση αρχίζει να λειτουργεί με ακρίβεια. Στον αναπτυσσόμενο νου ενός βρέφους, επενεργούν κιόλας διάφοροι παράγοντες, που με τον καιρό η επίδρασή τους εκδηλώνεται σε προτίμηση προς την μία ή την άλλη σταδιοδρομία» (Μεγάλη αστρολογία, σ. 60).

Με τον καιρό λοιπόν εκδηλώνονται όλες οι «καταγραφές» στο ωροσκόπιο και ο αστρολόγος μπορεί να δώσει κατάλληλες συμβουλές για τα προβλήματα της εφηβείας και τα τυχόν ελαττώματα στη συμπεριφορά τού νέου. Όταν όμως περάσει η εφηβεία, τότε ο “επιστήμονας αστρολόγος” μπορεί να δώσει την “πλήρη αστρολογική ανάλυση” και να ερμηνεύσει τούς διαφόρους παράγοντες και τις επιδράσεις τους πάνω στον αναπτυσσόμενο άνθρωπο.

Που όμως στηρίζει τους ισχυρισμούς αυτούς η μεγάλη αστρολογία; Η απάντηση δίδεται στη συνέχεια τού ίδιου κειμένου: “Συγκρίσεις ανάμεσα σε σχολικές επιδόσεις, οδηγίες ειδικών συμβούλων και αστρολογικές προγνώσεις έχουν καταδείξει πως oι αστρολόγοι είναι ικανοί να δώσουν έγκυρη συμβουλή σ’ αυτό το ζήτημα τής σταδιοδρομίας. Πολύ συχνά είναι δυνατόν να πουν στους γονείς τί είδους σταδιοδρομία μπορεί να τραβήξει περισσότερο το γιό ή την κόρη τους και – πράγμα εξίσου σπουδαίο – ως ποιό βαθμό μπορεί να περιμένουν ότι θα επιτύχει σ’ αυτήν ή εκείνην τη σταδιοδρομία” (Μεγάλη Αστρολογία, σ. 60).

Αυτό είναι πράγματι “μεγάλη κουβέντα”, χωρίς όμως να λέει ή να αποδεικνύει απολύτως τίποτα. Μιλάει για οδηγίες “ειδικών συμβούλων” που “έχουν καταδείξει” την ικανότητα των αστρολόγων να δώσουν “έγκυρη συμβουλή”. “Όμως δεν αναφέρει κανένα όνομα αυτών των “ειδικών συμβούλων” και ποιοί είναι οι επιστημονικοί τίτλοι τους. Και όμως, στη συνέχεια αναιρεί όσα ελέχθησαν και δεν μιλάει πλέον για βεβαιότητα. Ενώ προηγουμένως λέγει πως “έχουν καταδείξει”, δηλαδή πρόκειται για πράγματα που είναι σίγουρα, που έχουν αποδειχθεί, τώρα λέγει: “πολύ συχνά, είναι δυνατόν”, δηλαδή μπορεί και να μην είναι δυνατό. Έτσι η “Μεγάλη Αστρολογία” δεν πέφτει ποτέ έξω, ότι και αν συμβεί. Όμως η ζημιά που θα έχει προκαλέσει στην αγωγή του παιδιού και στην όλη προσωπικότητά του θά είναι ανεπανόρθωτη.

Σύμφωνα με το ελληνικό Σύνταγμα, η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή τού κράτους και έχει ως αποστολή την διάπλαση των παιδιών “ως Ελευθέρων και υπευθύνων πολιτών” (άρθρο 16, 2). Αυτό αποτελεί βασική αξία, την οποία κανείς δεν έχει το δικαίωμα να Θέσει σε κίνδυνο. Μήπως εδώ έχουμε μια τέτοια περίπτωση και, συνεπώς, η πολιτεία έχει συνταγματικό καθήκον να επέμβει;

(Απόσπασμα από το βιβλίο του π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου “Η Αστρολογία στο φως της Ορθοδοξίας”,