ΙΧΘΥΣ: Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ
▼
Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2018
ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΟΥ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ
Πρωτοπρεσβ. Ἄγγελος Ἀγγελακόπουλος
Ἐν Πειραιεῖ 31-12-2018
Ἀγαπητοί ἀδελφοί,
Ὁ ἐν ἁγίοις πατήρ ἡμῶν Βασίλειος, Ἀρχιεπίσκοπος Καισαρείας τῆς Καππαδοκίας, ὁ Μέγας καί Οὐρανοφάντωρ, μόνος καί ἐγκαταλελειμμένος ἀπό ὅσους γέρνουν ἐδῶ κι ἐκεῖ σάν τά καλάμια, ἀπό τούς ἔχοντες «καλαμώδη φύσιν», ὅπως τούς χαρακτηρίζει ὁ ἐν ἁγίοις πατήρ ἡμῶν Γρηγόριος Ἐπίσκοπος Νύσσης[1], στάθηκε ὄρθιος καί κράτησε ὄρθια καί ὀρθή τήν Ὀρθοδοξία. Μέ ὅλα τά μέσα ὁ αὐτοκράτορας Οὐάλης εἶχε κάμψει τούς πάντες, γιατί σ'ὅλους εὕρισκε κάποιο ἀδύνατο σημεῖο, γιά νά πιέσει καί νά πονέσει. Ὁ Μέγας Βασίλειος, ὅμως, δέν εἶχε εὐπαθῆ σημεῖα. Δέν μποροῦσε νά βρεῖ λαβές ὁ ἀντίπαλος. Δέν δέχθηκε οὔτε τήν παραμικρή παρέκκλιση ἀπό τήν Ὀρθοδοξία. Ἔμεινε ἀσυμβίβαστος μέ τίς αἱρέσεις καί τίς πλάνες. Εἶναι γνωστός ὁ διάλογος, ἀληθινό μνημεῖο παρρησίας, ἀνάμεσα στόν ἀντιπρόσωπο τοῦ ἀσεβοῦς αὐτοκράτορος Οὐάλεντος, στόν ἔπαρχο Μόδεστο, πού τόν πίεζε νά προσχωρήσει στήν αἵρεση τοῦ Ἀρειανισμοῦ καί νά ὑπογράψει δήλωση, καί τόν ἐπίσκοπο Καισαρείας.
Ἀγαπητοί ἀδελφοί,
Ὁ ἐν ἁγίοις πατήρ ἡμῶν Βασίλειος, Ἀρχιεπίσκοπος Καισαρείας τῆς Καππαδοκίας, ὁ Μέγας καί Οὐρανοφάντωρ, μόνος καί ἐγκαταλελειμμένος ἀπό ὅσους γέρνουν ἐδῶ κι ἐκεῖ σάν τά καλάμια, ἀπό τούς ἔχοντες «καλαμώδη φύσιν», ὅπως τούς χαρακτηρίζει ὁ ἐν ἁγίοις πατήρ ἡμῶν Γρηγόριος Ἐπίσκοπος Νύσσης[1], στάθηκε ὄρθιος καί κράτησε ὄρθια καί ὀρθή τήν Ὀρθοδοξία. Μέ ὅλα τά μέσα ὁ αὐτοκράτορας Οὐάλης εἶχε κάμψει τούς πάντες, γιατί σ'ὅλους εὕρισκε κάποιο ἀδύνατο σημεῖο, γιά νά πιέσει καί νά πονέσει. Ὁ Μέγας Βασίλειος, ὅμως, δέν εἶχε εὐπαθῆ σημεῖα. Δέν μποροῦσε νά βρεῖ λαβές ὁ ἀντίπαλος. Δέν δέχθηκε οὔτε τήν παραμικρή παρέκκλιση ἀπό τήν Ὀρθοδοξία. Ἔμεινε ἀσυμβίβαστος μέ τίς αἱρέσεις καί τίς πλάνες. Εἶναι γνωστός ὁ διάλογος, ἀληθινό μνημεῖο παρρησίας, ἀνάμεσα στόν ἀντιπρόσωπο τοῦ ἀσεβοῦς αὐτοκράτορος Οὐάλεντος, στόν ἔπαρχο Μόδεστο, πού τόν πίεζε νά προσχωρήσει στήν αἵρεση τοῦ Ἀρειανισμοῦ καί νά ὑπογράψει δήλωση, καί τόν ἐπίσκοπο Καισαρείας.
«Αρνούμεθα τις ιδεοληψίες του συντηρητισμού και του προοδευτισμού διότι είμεθα αναγεννημένοι εν Χριστώ».
Πειραιάς 31-12-2018
Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Θ Ε Ν
Ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιῶς κ. Σεραφείμ ἀπέστειλε τήν ἀκόλουθη Ποιμαντορική Ἐγκύκλιο πρός τόν εὐσεβῆ Κλῆρο καί τόν φιλόχριστο λαό τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Πειραιῶς, διά τήν Πρωτοχρονιά 2019 μέ θέμα: «Ἀρνούμεθα τίς ἰδεοληψίες τοῦ συντηρητισμοῦ καί τοῦ προοδευτισμοῦ διότι εἴμεθα ἀναγεννημένοι ἐν Χριστῷ».
Ἐκ τῆς Ἱ. Μητροπόλεως
Άγιος Βασίλειος ο Μέγας
Βίος και Πολιτεία του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου
Ο
Άγιος Βασίλειος, γεννημένος το 330μ.Χ. στη Νεοκαισάρεια του Πόντου από
γονείς ευγενείς με δυνατό χριστιανικό φρόνημα, έμελλε να γίνει Μέγας
πνευματικός διδάσκαλος και κορυφαίος θεολόγος και Πατέρας της Εκκλησίας,
αφού η χριστιανική του ανατροφή και η πνευματική του πορεία τον
οδήγησαν στην Θεία θεωρεία του Αγίου Ευαγγελίου, και στην αυστηρή
ασκητική ζωή, παράλληλα με το ποιμαντικό, παιδαγωγικό και φιλανθρωπικό
του έργο.
«Αν ζητούμε κάτι από τον Θεό, χωρίς να θυσιάζουμε και κάτι, δεν έχει αξία». Η θυσία για το καλό του αρρώστου
Αν ζητούμε κάτι από τον Θεό, χωρίς να θυσιάζουμε και κάτι, δεν έχει αξία. Αν κάθωμαι και λέω: «Θεέ μου, Σε παρακαλώ, κάνε καλά τον τάδε άρρωστο», χωρίς να κάνω κάποια θυσία, είναι σαν να λέω απλώς καλά λόγια.
Ο Χριστός να δη την αγάπη μου, την θυσία μου, και τότε θα εκπληρώση το αίτημά μου, αν βέβαια αυτό είναι για το πνευματικό καλό του άλλου.
Ο Χριστός να δη την αγάπη μου, την θυσία μου, και τότε θα εκπληρώση το αίτημά μου, αν βέβαια αυτό είναι για το πνευματικό καλό του άλλου.
Γέροντας Παίσιος: Καί μόνον το κεφάλι σου να ακουμπήσεις σε μία εικόνα, θα βρείς παρηγοριά
– Γέροντα, όταν είμαι στενοχωρημένη, πως θα βρω παρηγοριά;
– Να καταφύγεις στην προσευχή. Καί μόνον το κεφάλι σου να ακουμπήσεις σε μία εικόνα, θα βρείς παρηγοριά. Κάνε το κελλί σου σαν εκκλησάκι με εικόνες που σε αναπαύουν, και θα δης, θα βρίσκεις μέσα σε αυτό πολλή παρηγοριά.
– Μερικές φορές, Γέροντα, κατά την ώρα της προσευχής ασπάζομαι τις εικόνες. Είναι σωστό;
– Να καταφύγεις στην προσευχή. Καί μόνον το κεφάλι σου να ακουμπήσεις σε μία εικόνα, θα βρείς παρηγοριά. Κάνε το κελλί σου σαν εκκλησάκι με εικόνες που σε αναπαύουν, και θα δης, θα βρίσκεις μέσα σε αυτό πολλή παρηγοριά.
– Μερικές φορές, Γέροντα, κατά την ώρα της προσευχής ασπάζομαι τις εικόνες. Είναι σωστό;
«Κύριε ελέησόν με τον αμαρτωλό…» να λες και να ξαναλές…
Καλή είναι η εξωστρέφεια όταν γίνεται προς δόξα του Θεού. Επειδή όμως συνήθως δεν γίνεται γι’αυτό καλύτερα είναι να υπάρχει εσωστρέφεια. Να εισέλθουμε πλέον στα βάθη της καρδιάς μας και εκεί να κάνουμε ένα στασίδι σιωπής και προσευχής.
Αυτό που χρειαζόμαστε είναι προσευχή.
Πολλές οι ομιλίες που ακούμε, πολλά αυτά που διαβάζουμε. Προσευχή όμως δεν κάνουμε.
Να κλείσουμε την πόρτα του δωματίου μας, κυρίως να κλείσουμε την πόρτα της καρδιάς μας σε κάθε επίγεια μέριμνα, και να αφεθούμε στην ευχή.
Πονάτε και προσεύχεστε για τους συγγενείς σας που βαδίζουν στο δρόμο της απώλειας
Πονάτε και προσεύχεστε για τους συγγενείς σας που βαδίζουν στο δρόμο της απώλειας.
Η θλίψη σας και η προσευχή σας γι’ αυτούς είναι ευάρεστη στο Θεό.
Αν
δεν έχει σβηστεί καθετί καλό από τις ψυχές τους, αν υπάρχει ακόμα μέσα
τους κάτι, που να επιτρέπει και στην προσευχή σας να καρποφορήσει και
στη χάρη του Θεού να ενεργήσει, τότε θα συνέλθουν, θα μετανοήσουν, θα
δουν το φως του Κυρίου και θ’ ακολουθήσουν το δρόμο Του.
Να προσεύχεστε όσο μπορείτε πιο εγκάρδια.
Η
θερμή και καλοπροαίρετη προσευχή σας δεν θ’ αφήσει αδιάφορες τις ψυχές
τους – γιατί οι ψυχές επικοινωνούν μυστικά – και δεν θα μείνει
ατελέσφορη:
Θα σκορπίσει τους ολέθριους λογισμούς τους και θα τις οδηγήσει στη θεογνωσία.
Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος – «Χειραγωγία στην πνευματική ζωή», εκδ. Ιερά Μονή Παρακλήτου
Άλλο πράγμα ο Santa Claus της Coca Cola και άλλο ο Άϊ Βασίλης της Ορθοδοξίας
Ο
δικός μας Άϊ Βασίλης, ο Άγιος Βασίλειος της Ορθοδοξίας, ο Πατέρας της
Εκκλησίας και διδάσκαλος της Οικουμένης, τι σχέση μπορεί να έχει με
αυτόν της παγκοσμιοποίησης και της Νέας εποχής;
1. Είναι λεπτός, ολιγαρκής, ασθενικός, με μακριά μαύρη γενειάδα, αφού
δεν πρόλαβε να γεράσει (έφυγε σε ηλικία 49 ετών) και γενικά πρόσωπο
άσκησης και όχι ευτραφέστατος, με προτεταμένη κοιλιά, ροδοκόκκινα
μάγουλα, γαλανομάτης και πονηρός γέρος, δηλαδή πρόσωπο της καλοπέρασης
που είναι ο άλλος!
Αυτή η ζωή είναι μόνο η αρχή μιας συνέχειας που δεν θα τελειώσει ποτέ...
Είμαστε προσκυνητές σ’ αυτήν τη γη και δεν υπάρχει τίποτα μόνιμο για μας εδώ, πρέπει συνεχώς να το θυμόμαστε αυτό.
Είμαστε απλώς παρεπίδημοι. Αυτή η ζωή είναι μόνο η αρχή μιας συνέχειας που δεν θα τελειώσει ποτέ...
π. Σεραφείμ Ρόουζ
Είμαστε απλώς παρεπίδημοι. Αυτή η ζωή είναι μόνο η αρχή μιας συνέχειας που δεν θα τελειώσει ποτέ...
π. Σεραφείμ Ρόουζ
Γέροντος Δωροθέου: γράμματα στούς πιστούς
Ὑπάρχουν ἐκκλησιαστικές ὑποθέσεις πού δέν καταλαβαίνεις καί ἡ μίξη Ἐκκλησίας καί πολιτικῆς σέ κουράζουν. Ἀλλά μήν χάσεις τήν ἑστίαση ἀπό τό πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ. Ὁ Θεός δέν εἶναι ἐνέργεια ἤ συμπαντική ἁρμονία ἤ νιρβάνα ἤ κάρμα ἤ ὁτιδήποτε. Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΟ.
Ἐχει ἀποκαλύψει τό πρόσωπό του σέ ἐμᾶς:
Όταν από το Α και το Ω εξαρτάται όλη η ζωή μας, τότε όλα είναι αγιασμένα
Τα γεγονότα μας αναγκάζουν και θα μας αναγκάζουν να πλησιάσουμε περισσότερο στον Θεό, για να έχουμε θεϊκή δύναμη, ώστε να αντιμετωπίζουμε σωστά κάθε κατάσταση -και φυσικά ο Καλός Θεός δεν θα μας αφήσει. Θα μας προστατεύει.
Πάντως να ξέρουμε, όταν καλυτερεύουμε την πνευματική μας κατάσταση, τότε και εμείς νιώθουμε καλύτερα, αλλά και τον Χριστό χαροποιούμε.
Ποιος μπορεί να φαντασθεί την μεγάλη χαρά που αισθάνεται ο Χριστός, όταν τα παιδιά Του προχωρούν;
Εύχομαι να κάνουν όλοι οι άνθρωποι πνευματική προκοπή και να ενωθούν με τον Χριστό, που είναι το Α και το Ω.
Όταν από το Α και το Ω εξαρτάται όλη η ζωή μας, τότε όλα είναι αγιασμένα.
«Πνευματική Αφύπνιση» Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου Λόγοι
https://www.facebook.com/hlias.xaintoytis
Πάντως να ξέρουμε, όταν καλυτερεύουμε την πνευματική μας κατάσταση, τότε και εμείς νιώθουμε καλύτερα, αλλά και τον Χριστό χαροποιούμε.
Ποιος μπορεί να φαντασθεί την μεγάλη χαρά που αισθάνεται ο Χριστός, όταν τα παιδιά Του προχωρούν;
Εύχομαι να κάνουν όλοι οι άνθρωποι πνευματική προκοπή και να ενωθούν με τον Χριστό, που είναι το Α και το Ω.
Όταν από το Α και το Ω εξαρτάται όλη η ζωή μας, τότε όλα είναι αγιασμένα.
«Πνευματική Αφύπνιση» Αγίου Παΐσιου Αγιορείτου Λόγοι
https://www.facebook.com/hlias.xaintoytis
Άγιος Πορφύριος: Να διαβάζης Αγία Γραφή και βίους Αγίων
Στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο ο Κύριος λέγει: «Ερευνάτε τας γραφάς, ότι
υμείς δοκείτε εν αυταίς ζωήν αιώνιον έχειν• και εκείναί εισιν αι
μαρτυρούσαι περί εμού•» (Ιωαν. Ε, 39). Μετάφρασις: Εξετάζετε με
προσκόλληση στο εξωτερικό γράμμα τις Αγίες Γραφές και όχι εις βάθος,
διότι νομίζετε ότι με μόνη την ανάγνωση και την εξέταση αυτή θα έχετε
αιώνια ζωή. Αυτές είναι που μαρτυρούν για μένα.
Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2018
Τα Ψευτούγεννα, ήρθαν και φέτος!
Ἴσως πολλοί νά παραξενευτοῦν
ἀπό τόν τίτλο τοῦ ἄρθρου, ἐκτός φυσικά ἀπό αὐτούς πού ἔχουν μάθει νά βασανίζουν
τό μυαλό τους, νά προβληματίζονται συχνά, καί νά «κοσκινίζουν» τά ὅσα ἐντέχνως,
μᾶς σερβίρονται. Γι’αὐτό χωρίς εἰσαγωγές καί προλόγους, θά προσπαθήσω νά
ἐξηγηθῶ.
Κατ' ἀρχάς, θά ἤθελα νά
διευκρινίσω, γιά νά προλάβω κάποιους πού πιθανόν νά τό διανοηθοῦν, ὅτι τά
Ψευτούγεννα δέν ἔχουν καμμία σχέση μέ τά Χριστούγεννα, ἀσχέτως ἐάν ἑορτάζονται
καί ἀπό βαπτισμένους ὀρθοδόξους χριστιανούς.
Ανταπαντήσεις – «ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ»
(σχ. ΙΧΘΥΣ: παρακαλούμε τον σεβαστό πατέρα Θεοδόσιο, επειδή αναφέρεται στο επικριτικό του κείμενο, το "διανθισμένο" με "επιστημονικές" λατινογενείς ορολογίες, για προοπτικές γεμάτων ναών, να μας απαντήσει: τι μέλλει γενέσθαι όταν στην πατρίδα μας ολοένα και περισσότεροι νέοι θα ομιλούν greeklish, λατινο-ελληνικά δηλαδή; Η λύση, για να γεμίζουν οι ναοί, θα είναι η μετάφραση των Λειτουργικών κειμένων στα greeklish;)
Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2018
Κοπέλα γελάει πριν την ένατη έκτρωσή της - Μετά βλέπει το εκτρωθέν μωρό της
Το βιβλίο της Άμπυ Τζόνσον (Abby Johnson), με τίτλο: «Οι Τοίχοι μιλούν: Τέως υπάλληλοι κλινικών εκτρώσεων διηγούνται τις ιστορίες τους», συγκεντρώνει μαρτυρίες από «πρώτο χέρι», από υπαλλήλους που εργάζονταν σε κλινικές εκτρώσεων. Οι ιστορίες ποικίλλουν στη θεματολογία τους, αλλά κάθε μία από αυτές είναι μία ανάμνηση από υπαλλήλους των εκτρώσεων, που δεν μπόρεσε να τις αποχωριστεί ακόμα και όταν έφυγε.
Η φιλανθρωπία καθαρίζει από πολλές αμαρτίες.
Η φιλανθρωπία καθαρίζει από πολλές
αμαρτίες. Δεν πρόκειται μόνο για υλικό ελεημοσύνης - οι πνευματικές
ελεημοσύνες είναι πολύ πιο πολύτιμες από τις υλικές ελεημοσύνες.
Συνίσταται στο γεγονός ότι ένας άνθρωπος, αντί να καταδικάζει τους
γείτονές του, τους καταλαβαίνει, τους συγχωρεί για τις αμαρτίες και τις
αδυναμίες τους και ζητάει από τον Θεό να τους συγχωρήσει.
Στάρετς Νίκον Βοροβιόφ
Στάρετς Νίκον Βοροβιόφ
Ένας μουσουλμάνος δικαστής κάλεσε τον Ορθόδοξο Aββά, που εργαζόταν σε αυτά τα μέρη, να τον επισκεφτεί.
Ένας μουσουλμάνος δικαστής κάλεσε τον
Ορθόδοξο Aββά, που εργαζόταν σε αυτά τα μέρη, να τον επισκεφτεί. Τον κάλεσε στο δείπνο και ρώτησε: "Πες μου έναν
Σοφό άνθρωπο, εγώ είμαι δικαστής, είμαι μουσουλμάνος και προσπαθώ να ζήσω από
τους νόμους. Νομίζω ειλικρινά, δεν παίρνω δωροδοκίες, Τρέφω τους φτωχούς,
προσεύχομαι, κρατώ νηστεία. Κάνω όλο το θέλημα του Αλλάχ. Έτσι δεν θα
κληρονομήσω το βασίλειο;".
Γέροντος Δωροθέου: γράμματα στούς πιστούς
ὁ Θεός, ἡ ἀκόρεστη δίψα τῆς ψυχῆς μας.
Ὅλα ὅσα κάνουμε στόν πνευματικό μας ἀγώνα, δηλαδή τό νά νηστεύουμε, νά παραμένουμε ταπεινοί, νά ὑποφέρουμε σιωπηλά, νά προσευχόμαστε ἀδιάλειπτα δέν εἶναι αὐτοσκοπός, ἀλλά εἶναι τό μέσον, ὁ τρόπος, νά ἐπιτύχουμε τόν στόχο μας, πού εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Ἀπό αὐτή τήν ἄποψη δέν θέλουμε παρηγοριά ἀπό τούς ἀνθρώπους. Τίποτε δέν μπορεῖ νά θεραπεύσει τόν ἀνείπωτο πόθο τῆς καρδιᾶς μας. Εἴμαστε κυριολεκτικά διψασμένοι γιά τόν Θεό. «Ὅν τρόπον ἐπιποθεῖ ἡ ἔλαφος ἐπί τάς πηγάς τῶν ὑδάτων, οὕτως ἐπιποθεῖ ἡ ψυχή μου πρός σέ, ὁ Θεός» (Ψαλμ. 41,1).
Ὅλα ὅσα κάνουμε στόν πνευματικό μας ἀγώνα, δηλαδή τό νά νηστεύουμε, νά παραμένουμε ταπεινοί, νά ὑποφέρουμε σιωπηλά, νά προσευχόμαστε ἀδιάλειπτα δέν εἶναι αὐτοσκοπός, ἀλλά εἶναι τό μέσον, ὁ τρόπος, νά ἐπιτύχουμε τόν στόχο μας, πού εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Ἀπό αὐτή τήν ἄποψη δέν θέλουμε παρηγοριά ἀπό τούς ἀνθρώπους. Τίποτε δέν μπορεῖ νά θεραπεύσει τόν ἀνείπωτο πόθο τῆς καρδιᾶς μας. Εἴμαστε κυριολεκτικά διψασμένοι γιά τόν Θεό. «Ὅν τρόπον ἐπιποθεῖ ἡ ἔλαφος ἐπί τάς πηγάς τῶν ὑδάτων, οὕτως ἐπιποθεῖ ἡ ψυχή μου πρός σέ, ὁ Θεός» (Ψαλμ. 41,1).
Με την ευλογία του Γέροντος Δωροθέου
Παράδεισος - Κόλαση
Ο Παράδεισος καί η Κόλαση υπάρχουν εξ επόψεως τού ανθρώπου καί όχι εξ επόψεως τού Θεού. Ο Θεός θά εμφανισθή σέ όλους τούς ανθρώπους καί άλλοι θά δούν τόν Θεό ως Φώς, επειδή είχαν καθαρίσει τό νοερό τής ψυχής καί είχαν αποκτήσει αυτοπτικό όμμα, οπότε αυτό είναι ο Παράδεισος, καί άλλοι θά δούν τόν Θεό ως πύρ καί αυτό είναι η Κόλαση. Όταν καθίση κανείς κάτω από τόν ήλιο καί ανοίξη τά μάτια του τά οποία δέν μπορούν νά ανθέξουν τήν όραση αυτή, θά τυφλωθή. Αυτό είναι η Κόλαση. Μέ αυτήν τήν έννοια λέγεται ότι ο Θεός είναι καί φώς καί πύρ, γιατί άλλους φωτίζει καί άλλους κατακαίει.
Ποια άλλη φυλή υπέφερε τόσα μαρτύρια για τον Χριστό;
Ἡ Ῥωμιοσύνη καὶ Ὀρθοδοξία εἶναι ἕνα πρᾶγμα.
Γιὰ νὰ μὴν πάρω τοὺς πολὺ παλιούς, παίρνω δυὸ τρεῖς ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἀγωνισθήκανε γιὰ τὴν ἐλευθερία τῆς Ἑλλάδας, ποὺ ὅποτε μιλᾶνε γιὰ τὴ λευτεριά, μιλᾶνε καὶ γιὰ τὴ θρησκεία.
Γιὰ νὰ μὴν πάρω τοὺς πολὺ παλιούς, παίρνω δυὸ τρεῖς ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἀγωνισθήκανε γιὰ τὴν ἐλευθερία τῆς Ἑλλάδας, ποὺ ὅποτε μιλᾶνε γιὰ τὴ λευτεριά, μιλᾶνε καὶ γιὰ τὴ θρησκεία.
Ὁ Ρήγας Φεραῖος λέγει: «νὰ κάνουμε τὸν ὅρκο / ἀπάνω στὸ Σταυρό».
Ἕνας ἄλλος ποιητὴς γράφει: «Γιὰ τῆς πατρίδας τὴν ἐλευθερία /
γιὰ τοῦ Χριστοῦ τὴν πίστη τὴν ἁγία / γι᾿ αὐτὰ τὰ δυὸ πολεμῶ, / μ᾿ αὐτὰ
νὰ ζήσω ἐπιθυμῶ. / κι ἂν δὲν τὰ ἀποχτήσω / τί μ᾿ ὠφελεῖ νὰ ζήσω;»…
ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΑΓΧΟΣ. ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ
Τό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί τό ἄγχος. Πῶς δημιουργεῖται καί πῶς θεραπεύεται.
Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης 15-5-2011
Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης 15-5-2011
- Γέροντα, πώς μπορεί κανείς να καταλάβη αν κάποιος είναι δαιμονισμένος και όχι ψυχοπαθής;
- Γέροντα, πῶς μπορεῖ κανείς νά καταλάβη ἄν κάποιος εἶναι
δαιμονισμένος καί ὄχι ψυχοπαθής;
- Αὐτό καί ἕνας ἁπλός γιατρός, εὐλαβής, μπορεῖ νά τό
καταλάβη. Ὅσοι πάσχουν ἀπό δαιμόνιο, ὅταν πλησιάσουν σέ κάτι ἱερό, τινάζονται. Ἔτσι
φαίνεται ξεκάθαρα ὅτι ἔχουν δαιμόνιο. Λίγο ἁγιασμό ἄν τούς δώσης ἤ μέ ἅγιο
Λείψανο ἄν τούς σταύρωσης, ἀντιδροῦν, ἐπειδή στρυμώχνονται μέσα τους τά
δαιμόνια, ἐνῶ, ἄν ἔχουν ψυχοπάθεια, δέν ἀντιδροῦν καθόλου. Ἀκόμη καί ἐπάνω σου ἄν
ἔχης ἕναν σταυρό καί τούς πλησίασης, ἀνησυχοῦν, ταράζονται. Κάποτε σέ μιά ἀγρυπνία
στό Ἅγιον Ὅρος μοῦ εἶπαν οἱ πατέρες ὅτι ἔχουν τόν λογισμό πώς κάποιος λαϊκός ποῦ
ἦταν ἐκεῖ εἶχε δαιμόνιο. Κάθησα στό διπλανό στασίδι καί ἀκούμπησα ἐπάνω του τόν
σταυρό μου ποῦ ἔχει Τίμιο Ξύλο. Τινάχθηκε ἐπάνω· σηκώθηκε καί πῆγε στήν ἄλλη
μεριά. Ὅταν ἔφυγε λίγο ὁ κόσμος, πῆγα μέ τρόπο δίπλα του. Πάλι τά ἴδια.
Κατάλαβα ὅτι πράγματι εἶχε δαιμόνιο.
Το εκπληκτικό μοναστήρι όπου προσεύχονται Έλληνες και Τούρκοι
Άγιος Γεώργιος Κουδουνάς |
Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2018
Γέροντος Δωροθέου: γράμματα στούς πιστούς
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἕνας τόπος θεραπείας. Οἱ ἄνθρωποι ἔρχονται μέ ραγισμένες καρδιές καί ἐρημωμένες ψυχές καί γιατρεύονται. Ἡ Ἐκκλησία ἔχει μία θεραπευτική μέθοδο γιά τήν ἵαση τῶν παθῶν τῆς ψυχῆς. Αὐτή εἶναι καί μία προσωπική μαρτυρία. Ἔγινα ὁ ἑαυτός μου μέσα στήν Ἐκκλησία μέσω τῆς ἐξομολόγησης καί τῆς προσευχῆς.
Οἱ ἄνθρωποι συνήθως ἀντιγράφουν τά πρότυπα συμπεριφορᾶς πού τούς προσφέρονται, παίζουν ρόλους, δέν γνωρίζουν τόν ἑαυτό τους. Ἡ Ἐκκλησία μέ τήν θεραπευτική της μέθοδο ἀποκαθιστᾶ τόν προσανατολισμό τῆς ἀνθρώπινης καρδιᾶς, ὅπως εἶχε ἀρχικά πλασθεῖ. Δηλαδή νά εἶναι προσανατολισμένη πρός τόν Δημιουργό καί ὄχι πρός τήν δημιουργία.
Με την ευλογία του Γέροντος Δωροθέου
“Γράμματα στους Αδελφούς” – Πατήρ Δωρόθεος Τζεβελέκας Ἱερό Ἡσυχαστήριο Ἁγίου Γεωργίου, Καλαμπάκα Ὀκτώβριος 2018
Εξομολόγηση και Ψυχοθεραπεία - Περί ψυχής καί ψυχολογίας
+Πρωτοπρεσβύτερου Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου
Απομαγνητοφωνημένη ομιλία στην Αγία Παρασκευή του ομωνύμου προαστίου Αθηνών, στις 18-3-2003.
Εισαγωγή
Τι είναι πρόσληψη;
Τι είναι ψυχιατρική;
Τι είναι ψυχολογία;
Τι είναι ψυχοθεραπευτική;
Υπάρχει ορισμός της ψυχής στην Ψυχοθεραπευτική;
Ορισμός της ψυχής, σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας
Απομαγνητοφωνημένη ομιλία στην Αγία Παρασκευή του ομωνύμου προαστίου Αθηνών, στις 18-3-2003.
Εισαγωγή
Τι είναι πρόσληψη;
Τι είναι ψυχιατρική;
Τι είναι ψυχολογία;
Τι είναι ψυχοθεραπευτική;
Υπάρχει ορισμός της ψυχής στην Ψυχοθεραπευτική;
Ορισμός της ψυχής, σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας
ΠΩΣ ΒΑΡΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΨΥΧΕΣ ΣΤΟΝ ΑΛΛΟ ΚΟΣΜΟ...
Για το κοριτσάκι από τον άλλο κόσμο: Κάποτε συνέβη το εξής, όπως το διηγήθηκε:
«Ήταν η 30κοστή μέρα από την κοίμηση ενός γνωστού μου 7χρονου κοριτσιού.
Το
βραδάκι, ως συνήθως, πήρα να διαβάσω ένα πνευματικό βιβλίο και καθόμουν
στο κρεββάτι, ενώ δίπλα μου ο άνδρας μου είχε ήδη κοιμηθεί.
Τότε
απ' το παράθυρο μπήκε ένας Άγγελος και έφερε το γνωστό μου κοριτσάκι
νυμφοστολισμένο. Το ρώτησα τι ήθελε ξανά στον αμαρτωλό αυτόν κόσμο και
μου απάντησε:
Γερω–Θεόφιλος Λαυριώτης
Από την Ασκητική και Ησυχαστική Αγιορείτικη Παράδοση
Εγεννήθη
τό ἔτος 1885 στό Κανιάνι Λαμίας καί στήν βάπτιση ἔλαβε τό
ὄνομα Θωμᾶς (Καψῆς). Ἦρθε γιά νά μονάση στήν Λαύρα στίς 14
Ἰουλίου 1910 καί μετά ἀπό ἕνα χρόνο δοκιμή στίς 15–8–1911
ἔγινε μοναχός λαμβάνοντας στήν κουρά τό ὄνομα Θεόφιλος.
Ὁ
π. Θεόφιλος, ἄν καί ἔζησε σέ ἰδιόρρυθμο Μοναστήρι, ἦταν
πολύ ἀγωνιστής, πολύ ἀσκητικός, ἄνθρωπος τῆς προσευχῆς καί
τῆς μοναχικῆς ἀκριβείας. Δέν ἔχανε ἀκολουθία. Ἔμπαινε στό
στασίδι του, στεκόταν πάντα ὄρθιος καί δέν ἔβγαινε ἀπό κεῖ,
ἄν δέν τελείωνε ἡ ἀκολουθία.
Κανείς δεν μπορεί να πλησιάση τον Θεόν, παρά μόνον εκείνος που απομακρύνεται από τον κόσμο. Απομάκρυνση βέβαια δεν εννοώ την έξοδο από το σώμα, αλλά από τα πράγματα του κόσμου.
Κανείς
δέν μπορεῖ νά πλησιάση τόν Θεόν, παρά μόνον ἐκεῖνος πού
ἀπομακρύνεται ἀπό τόν κόσμο. Ἀπομάκρυνση βέβαια δέν ἐννοῶ
τήν ἔξοδο ἀπό τό σῶμα, ἀλλά ἀπό τά πράγματα τοῦ κόσμου.(Α΄,2).
Οἱ
Λόγοι του ἔχουν πράγματι ἰδιαίτερη χάρη καί βάθος πνευματικό. Ὅπως
ἔλεγε ὁ γέροντας Παΐσιος εἶναι σάν τίς πολυβιταμινοῦχες τροφές. Ἕνας
λόγος του σέ τρέφει γιά μέρες. Οἱ Λόγοι τοῦ Ἀββᾶ Ἰσαάκ θεωροῦνται ὅτι
εἶναι γιά προχωρημένους πνευματικά ἀλλά μποροῦν ὅλοι νά ὠφεληθοῦν. Εἶναι
πολύ συγκαταβατικός ὁ Ἅγιος καί δίνει προθυμία σέ ὅλους. Ἰδιαιτέρως
παρηγορεῖ καί καθοδηγεῖ τούς μοναχούς καί μάλιστα τούς Ἡσυχαστές.
Εὐχώμαστε
μέ τίς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου Ἰσαάκ οἱ ἀναγνῶστες νά αἰσθανθοῦν τήν
γλυκύτητα τῶν χαριτωμένων Λόγων του καί νά ἐξαφθῆ ὁ ζῆλος τους γιά νά
προσπαθήσουν νά εἰσέλθουν ἀγωνιζόμενοι στό νοερό-καρδιακό στά-διο γιά νά
λάβουν αἴσθηση τῆς Χάριτος καί τῆς αἰωνίου ζωῆς. Ἀμήν.
ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ
ΑΒΒΑ ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ
ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΝΟΤΗΤΟΣ
ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗΣ−ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΜΑΣ
«ΕΝΩΜΕΝΗ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗ»
https://enromiosini.gr/
Η ευκολία, δεν είναι καλό εφόδιο στη πνευματική μας ζωή!
π. Αντώνιος Χρήστου
Είναι σίγουρο αδελφοί και αγαπητοί αναγνώστες, ότι ο σύγχρονός μας πολιτισμός, καυχάται και υπερηφανεύεται γιατί έχει καταφέρει να βελτιώσει την
καθημερινότητα του ανθρώπου. Από τον πρωτόγονο άνθρωπο, που προσπάθησε
να κυριαρχήσει στην υπόλοιπη κτίση για να επιβιώσει. Μεταβήκαμε
σταδιακά, στις μεγάλες επιστημονικές και φιλοσοφικές ανακαλύψεις της
αρχαιότητας (Έλληνες, Ρωμαίοι, Αιγύπτιοι, Βαβυλώνιοι κ.α).
Εορτολογικές λειτουργικές σκέψεις...
π. Σπυρίδων Σκουτής
Πέρασαν τα Χριστούγεννα, η μέρα τελείωσε. Φάγαμε, ήπιαμε, κάποιοι κοινώνησαν για το καλό. Και τώρα τι γίνεται;
ΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ… ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ..
Χριστούγεννα δεν είναι το «χριστουγεννιάτικο» δέντρο, ούτε καν το στολισμένο καραβάκι..
Χριστούγεννα δεν είναι τα μελομακάρονα, οι κουραμπιέδες, οι γαλοπούλες, τα τσουρέκια…
Χριστούγεννα δεν είναι οι μαζικές αγορές παιχνιδιών, δώρων και κάθε είδους καταναλωτικού αγαθού…
Πέμπτη 27 Δεκεμβρίου 2018
Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω!
Ρωμνιοῦ Δράμας
Τί νὰ θέλει νὰ πεῖ μὲ αὐτὴν τὴ ρήση ὁ Χριστός μας; Μήπως ὅλοι δὲν
ἔχουμε αὐτιά; Μήπως οἱ περισσότεροι ἂν ὄχι ὅλοι μας δὲν ἀκοῦμε;
Ναὶ ἀδερφοί μου, ἐνῷ ἀκοῦμε ὅλοι σχεδὸν τὶς φωνὲς ἀνθρώπων, τῶν
αὐτοκινήτων, τῶν ζώων καὶ ὅλους τοὺς ὑπόλοιπους ἤχους, δὲν ἀκοῦμε τελικὰ
τὴ φωνὴ τοῦ Θεοῦ καὶ τῶν Ἁγίων του, ὅπου ἀσταμάτητα μᾶς μιλᾶνε καὶ
προσεύχονται γιὰ ἐμᾶς ἡμέρα καὶ νύχτα. Πῶς εἶναι δυνατόν;
Παπα–Γιάννης ο εξορκιστής
Ασκητές μέσα στον κόσμο – Μέρος Α’
Όταν
τό 1917 στήν Ρωσσία ἔγινε ἡ ἐπανάσταση τῶν Μπολσεβίκων,
συνέλαβαν στήν Ὀδησσό 17 ἱερεῖς γιά νά τούς ἐκτελέσουν. Ἕνας
ἀπ᾿ αὐτούς κρύφθηκε στά δάση καί σώθηκε˙ μετά βρῆκε τά δυό του
παιδιά, ἕνα ἀγόρι καί ἕνα κορίτσι, τά ὁποῖα εἶχαν κρύψει οἱ
γείτονές του καί γλύτωσαν ἀπό τούς κομμουνιστές. Τήν
πρεσβυτέρα του ὅμως τήν συνέλαβαν καί τήν ἐκτέλεσαν.
Βάπτιση Καθολικής*
*(σ. ΙΧΘΥΣ: Ο όρος "καθολικός" είναι λανθασμένος όταν σχετίζεται με τους αιρετικούς παπικούς. Καθολική είναι μόνο η Ορθόδοξος Εκκλησία, διότι κατέχει ΟΛΗ την Αλήθεια και δύναται να περιλάβει στους κόλπους Της ΟΛΟΥΣ τους ανθρώπους. "Εις μίαν, αγίαν, ΚΑΘΟΛΙΚΗΝ και αποστολικήν Εκκλησίαν...")
Ἄννης Χάστριχ
Μεγάλωσα μέ τούς εὐσεβεῖς καθολικούς χριστιανικούς γονεῖς μου σέ μία
Μητρόπολη, στήν Γερμανία. Στήν Φούλδα ὁ μεγαλύτερος πληθυσμός ἦταν
καθολικός καί οἱ περισσότεροι κάτοικοι εἶχαν μία στενή ἤ τοὐλάχιστον
χλιαρή σχέση μέ τήν πίστη τους. Ἔτσι, μοῦ ἔχουν μεταφερθῆ ἀπό τά πολύ
παιδικά μου χρόνια χριστιανικές ἀρχές μέσα ἀπό τούς γονεῖς μου πού
πάλευαν μετά τόν Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο νά φτειάξουν τήν οἰκογένειά τους.
Αρχή της οδού της ζωής είναι το να μελετά ο νους πάντοτε τα λόγια του Θεού και να ζη με στερήσεις.
Αρχή τῆς ὁδοῦ τῆς ζωῆς εἶναι τό νά μελετᾶ ὁ νοῦς πάντοτε τά λόγια τοῦ Θεοῦ καί νά ζῆ μέ στερήσεις. (Α΄,2).
Οἱ
Λόγοι του ἔχουν πράγματι ἰδιαίτερη χάρη καί βάθος πνευματικό. Ὅπως
ἔλεγε ὁ γέροντας Παΐσιος εἶναι σάν τίς πολυβιταμινοῦχες τροφές. Ἕνας
λόγος του σέ τρέφει γιά μέρες. Οἱ Λόγοι τοῦ Ἀββᾶ Ἰσαάκ θεωροῦνται ὅτι
εἶναι γιά προχωρημένους πνευματικά ἀλλά μποροῦν ὅλοι νά ὠφεληθοῦν. Εἶναι
πολύ συγκαταβατικός ὁ Ἅγιος καί δίνει προθυμία σέ ὅλους. Ἰδιαιτέρως
παρηγορεῖ καί καθοδηγεῖ τούς μοναχούς καί μάλιστα τούς Ἡσυχαστές.
Εὐχώμαστε
μέ τίς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου Ἰσαάκ οἱ ἀναγνῶστες νά αἰσθανθοῦν τήν
γλυκύτητα τῶν χαριτωμένων Λόγων του καί νά ἐξαφθῆ ὁ ζῆλος τους γιά νά
προσπαθήσουν νά εἰσέλθουν ἀγωνιζόμενοι στό νοερό-καρδιακό στάδιο γιά νά
λάβουν αἴσθηση τῆς Χάριτος καί τῆς αἰωνίου ζωῆς. Ἀμήν.
ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ
ΑΒΒΑ ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ
ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΝΟΤΗΤΟΣ
ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗΣ−ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΜΑΣ
«ΕΝΩΜΕΝΗ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗ»
Γέροντος Δωροθέου: γράμματα στούς πιστούς
Ὑπάρχει
μεγάλη διαμάχη μεταξύ τῶν ὀπαδῶν τῆς θεωρίας τῆς ἐξέλιξης καί αὐτῶν πού
πιστεύουν στήν Δημιουργία ἀπό τόν Θεό. Στήν Ὀρθόδοξη λατρεία ὁμολογοῦμε: «Σύ ἐκ
τοῦ μή ὄντος εἰς τό εἶναι ἡμᾶς παρήγαγες...»(εὐχή τοῦ Χερουβικοῦ Ὕμνου). Στήν εὐχή
αὐτή ὁμολογοῦμε ὅτι εἴμαστε κτίσματα τοῦ Θεοῦ ἀδύναμα, ἀτελῆ πού ὅμως λαμβάνουν
τό εἶναι ἀλλά καί τήν χάρη ἀπό τόν ἴδιο τόν Θεό. Εἶναι μιά ὁμολογία πού πηγάζει
ἀπό τήν συναίσθηση τῆς ἀδυναμίας καί ἀνεπάρκειάς μας καί τήν προσμονή τοῦ θείου
ἐλέους. Εἶναι μιά διακήρυξη ταπείνωσης. Ἐσύ, Κύριε, εἶσαι τά πάντα γιά μᾶς. Ἀπό
ἐσένα λαμβάνουμε τήν ὕπαρξη καί στήν δική σου συγκατάβαση προσδοκοῦμε γιά νά
ζήσουμε γιά πάντα μαζί σου καί μέσα σου, στήν αἰωνιότητα.
Μία ιδιαιτέρως κολακευτική πρόσκλησις
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΛΟΥΚΑ
16 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Απόστολος: Κορ. γ΄ 4 – 11
Ευαγγέλιον: Λουκ. ιδ΄ 16 – 24, Ματθ. κβ΄ 14.
Ήχος: δ΄ .- Εωθινόν: Ζ΄
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ
“Και ήρξαντο από μιας παραιτείσθαι πάντες” (Λουκ. ΙΔ΄ 18).
Μία ιδιαιτέρως κολακευτική πρόσκλησις.
Μία ιδιαιτέρως κολακευτική πρόσκλησις.
Ο κάθε άνθρωπος, – εκτός ελαχίστων
εξαιρέσεων – φίλοι αναγνώσται, έχοντας μέσα του τον “στοιχειώδη”
εγωϊσμό, επιδιώκει και αναζητεί την διάκριση. Εκτός των ελαχίστων
εκείνων που αρέσκονται εις την αφάνειαν και οι οποίοι … κρύπτονται από
τα μάτια του κόσμου, οι πλείστοι αναζητούν την … επιφάνειαν και την
διάκρισιν, την κοσμικήν αποδοχήν και την δόξαν. Θεωρούν “υψίστην τιμήν”
να προσκαλούνται υπό επωνύμων ακόμη και δια μίαν χειραψίαν ή να
συμφάγωσι εις ένα επίσημον γεύμα ή δείπνον μετά εξεχόντων κοσμικών
προσώπων ή να φωτογραφηθώσι μετά τινος τραγουδιστού ή ποδοσφαιριστού ή
άλλου τινος. Κοιμούνται και ξυπνούν με την φαντασίαν των να οργιάζη
κυριολεκτικώς, επιζητούντες την δημοσίαν αποδοχήν και εκτίμησιν και την
άνοδόν των εις αξιοπροσέκτους θέσεις και καθέδρας.