ΙΧΘΥΣ: Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ

Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΜΕ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΕΣ ΠΕΡΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

 «Πνευματική φαρέτρα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ»

Ὑπό Γέροντός Κλεόπα Ἠλίε

Ἱερεύς: Γιά ποιά αἰτία ἦλθες, παιδί μου,  σέ μένα;

Σπουδαστής:  λθα νά μοῦ φανερώσης τήν ἀλήθεια τῆς πίστεώς μας.

Ἱερεύς: Ναί, τήν ἀλήθεια εἶναι καλό νά τήν ζητμε γιά κάθε πρᾶγμα, ἀλλά τί περίπου θέλεις νά ρωτήσης πρτα – πρτα;

Σπουδαστής: Νά μοῦ πῆτε κατ᾿ ἀρχάς τί εἶναι Ἐκκλησία.

Ἱερεύς: Ἐκκλησία εἶναι τό γιο καθίδρυμα πού ἔχει θεμελιωθῆ ἀπό τόν σαρκωθέντα Λόγο τοῦ Θεοῦ γιά τήν σωτηρία καί ἁγιότητα τῶν ἀνθρώπων.

Σπουδαστής: γώ θέλω νά μάθω πῶς ἐννοεῖτε τήν ἔννοια τῆς Ἐκκλησίας στήν Ἁγία Γραφή.

Ἱερεύς: λέξις Ἐκκλησία στήν Ἁγία Γραφή ἔχει πολλές σημασίες καί πολλές ὀνομασίες. Χρησιμοποιεῖται πότε μέ τήν μία ἔννοια, πότε μέ τήν ἄλλη, πότε μέ τό ἕνα ὄνομα καί πότε μέ τό ἄλλο.

Σπουδαστής: Ποιές εἶναι αὐτές ο διαφορετικές ἔννοιες καί ὀνομασίες τῆς Ἐκκλησίας στήν 'Ἁγία Γραφή;

Ἱερεύς: Κατ᾿ ἀρχήν μέ τήν λέξι Ἐκκλησία στήν Καινή  Διαθήκη ννοεῖται νωτάτη ἱεραρχία καί γεσία τῆς Ἐκκλησίας, τήν ὁποία θεμελίωσε ὁ Χριστός σ᾿ ἕνα τόπο μέ τό πλῆθος τῶν βαπτισμένων ρθοδόξων χριστιανν στό νομα τς Ἁγίας Τριάδος.

Σπουδαστής: Ποιά εναι αὐτή νωτάτη ἱεραρχία, πού τοποθετήθηκε ἀπό τόν Σωτῆρα Χριστό στήν Ἐκκλησία;

Ἱερεύς: Συγκροτήθηκε ἀπό τούς Ἁγίους Ἀποστόλους καί τούς διαδόχους των ἐπισκόπους, ἱερες, διακόνους (Ματθ. 18, 18' Έβρ. 13, Ι7, Πράξ. 20, 28" Ίωάν. 20, 22-23).

Σπουδαστής: Πότε τήν τοποθέτησε ὁ Σωτήρ στήν Ἐκκλησία;

Ἱερεύς: ταν επε στούς ποστόλους Του: «ὁ κούων μν μοῦ ἀκούει, καί θετῶν μᾶς μέ θετεῖ,  ὁ δέ μέ θετῶν θετει τόν ἀποστείλαντά με» (Λουκ. 10, 16) καί «Καθώς πέσταλκέ με ὁ πατήρ, κγώ πέμπω ὑμᾶς» (Ίωάν. 20, 21).

Σπουδαστής: Ποιές κτακτες δυνάμεις ἔδωσε Σω­τήρ σ' αὐτή τήν ἱεραρχία;

Ἱερεύς: Κατ᾿ ἀρχήν ἔδωσε στούς μαθητάς Του τήν δύναμι νά δένουν καί νά λύνουν τίς μαρτίες τῶν ἀνθρώπων στόν ορανό καί στήν γῆ (Ίωάν. 20, 22-23 καί Ματθ. 18, 18). Τούς ἔδωσε τήν δύναμι τῆς πειθαρχίας στήν Ἐκκλησία. Νά τιμωροῦν τούς παραβαίνοντας τίς ντολές το Χριστοῦ (Α' Κορ. 5, 4-5" Α' Τιμ. 1, 20 καί Ματθ. 16, 18-19). Τούς στόλισε μέ τήν ξ ψους δύναμι κατά τήν έπιφοίτησι το γίου Πνεύματος (Λουκ. 24, 25). Τούς ἀπέστειλε νά κηρύξουν τό Εὐαγγέλιο σ᾿ ὅλη τήν κτίσι καί νά βαπτίζουν στό νομα τῆς Ἁγίας Τριάδος, το Πα­τρός καί τοῦ Υἱοῦ καί το γίου Πνεύματος (Ματθ. 28, 18-20).

Σπουδαστής: Μπορεῖτε νά μοῦ πτε ἐάν αὐτή ή ἔννοια τῆς Ἐκκλησίας εναι σωστή;

Ἱερεύς: Ναί. ἔννοια τῆς Ἐκκλησίας στήν Ἁγία Γραφή παρτίζεται ἀπό τούς χριστιανούς πού εἶναι βαπτι­σμένοι στό νομα τς Ἁγίας Τριάδος καί κολουθον τούς Ἁγίους Ἀποστόλους (Ματθ. 16, 18 καί Κολ. 1, 18-20).

Σπουδαστής: Ποιές εἶναι ο μαρτυρίες τῆς Ἁγίας Γραφς πού ὀνομάζουν τήν Ἐκκλησία μ' αὐτή τήν ἔννοια;

Ἱερεύς: ἡ Ἐκκλησία, τό σύνολο τῶν πιστῶν χρι­στιανν, ποιμήν καί ποίμνη σ' ἕνα τόπο, ἔχει πολλές μαρτυρίες στίς ὁποῖες νήκει καί αὐτή: «Καθάπερ γάρ ν ἑνί σώματι μέλη πολλά ἔχομεν, τά δέ μέλη πάντα ο τήν ατήν ἔχει πρξιν, οτως ο πολλοί ν σμά σμεν ν Χριστ, ὁ δέ καθ᾿ ες λλήλων μέλη» (Ρωμ. 12, 4-5). Αὐτό τό Σῶμα εἶναι Ἐκκλησία, ἐνῶ ὁ Χριστός  εἶναι ἡ Κεφαλή της (Κολ. 1, 18 καί 24).

Σπουδαστής: Πῶς ἐξηγεῖται ἡ λέξις Ἐκκλησία στήν Ἁγία Γραφή;

Ἱερεύς: Ἐκκλησία στήν Ἁγία Γραφή ννοομε ἀκόμη καί τό οκοδόμημα τῆς Ἐκκλησίας σάν τόπο προσκυ­νήσεως.

Σπουδαστής: Πῶς ἐννοεῖτε τήν Ἐκκλησία σάν τόπο προσκυνήσεως;

Ἱερεύς: Ἐκκλησία ννοομε τόν γιο τόπο πού προορίζεται γιά τήν δημόσια λατρεία, ὅπως ἦταν ὁ ναός τῆς Παλαις Διαθήκης. Τό ὄνομα Ἐκκλησία μ᾿ αὐτή τήν ἔννοια, τό συναντομε σέ πολλά μέρη τῆς Ἁγίας Γραφς. Σωτήρ, σάν παιδί ἀκόμη τίμησε τόν ἅγιο αὐτόν τόπο, σάν τόν αληθινό τόπο προσκυνήσεως, διότι στήν ἡλικία τῶν 12 ἐτῶν ἦλθε μέ τούς γονεῖς του νά προσκυνήση στήν Ἐκκλησία (Λουκ. 2, 46-48). ς τόπο προσκυνήσεως ὁ Σωτήρ τήν νόμασε «ὁ Οκος μου» (Ματθ. 21, 13) καί κάθε ἡμέρα δίδασκε τόν λαό σ' αὐτήν (Ίωάν. 18,20). Μέ τήν ἴδια ἔννοια τήν εὑρίσκουμε στά ἔργα τῶν ἁγίων πο­στόλων. Ο Ἀπόστολοι Παλος καί Βαρνάβας φθάνοντας στήν Ἀντιόχεια «γένετο ατούς νιαυτόν λον συναχθῆναι ἐν τῇ Ἐκκλησί καί διδάξαι χλον κανόν» (Πράξ. 11, 26). Παράλληλα ὁ Παλος ἀναφερόμενος πίσης σ' αὐτή τήν ἔννοια λέγει; «ὡς ν πάσαις τας κκλησίαις τῶν ἁγίων (χριστιανν) α γυνακες ὑμῶν ἐν ταῖς κκλησίαις σιγάτωσαν ο γάρ πιτέτραπται αὐταῖς λαλεν (Α' Κορ. 14, 34-35). Σ' αὐτό τό κείμενο εἶναι σαφής ἔννοια τῆς λέ­ξεως Ἐκκλησία καί φανερώνεται ὡς τόπος συναθροίσεως γιά τήν κοινή λατρεία.

Σπουδαστής: Καί ποιά ἄλλα νόματα ποδίδονται στήν Ἐκκλησία ἀπό τήν γία Γραφή;

Ἱερεύς: ὀνομάζεται ἀκόμη «Θεο γεώργιον» (Α' Κορ. 3, 9), «Νύμφη τοῦ Χριστοῦ» (Β' Κορ. 11,2), «Ἐκκλησία ὁσίων» (Ψαλμ. 149, 1), «Συναγωγή εθέων» (Ψαλμ. 110, 1), «Ἐκκλησία πρωτοτόκων» (Έβρ. 12, 23), «Ποίμνιο τοῦ Χριστοῦ» (Ίωάν. 10, 16), «Χρυσῆ λυχνία» (ποκ. 1, 20), «Πόλις τοῦ Θεοῦ» (Ψαλμ. 86, 2), «Πόλις τοῦ Ζντος Θεο» (ποκ. 21, 2), «Στύλος καί δραίωμα τῆς ἀληθείας» (Α' Τιμ. 3, 15), «Ἐκκλησία ἁγίων» (Ψαλμ. 88, 6), «Σῶμα Χριστοῦ» (Έφεσ. 1, 22), «Θεοῦ οκοδομή» (Α' Κορ. 3, 9), «Ἐκκλησία τῆς δόξης» (Έφεσ. 5, 27), «Νύμφη τοῦ ρνίου» ('Αποκ. 19, 7), «Πατριά τοῦ Θεοῦ έν οὐρανοῖς καί πί γῆς» (Έφεσ. 3, 15), «Οκος Θεοῦ α­κώβ» (Ήσ. 2, 2-3), «Οἶκος τοῦ Χριστοῦ» (Έβρ. 3, 6), «Ή Νέα ερουσαλήμ» ('Αποκ. 3, 12) καί ἄλλες.

Σπουδαστής: Ποιά Ἐκκλησία ἔχουμε μες ο χρι­στιανοί;

Ἱερεύς: ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶναι μία, διότι μία μόνο ὁ Σωτήρ θεμελίωσε (Ματθ. 16, 18). Μία κεφαλή της, ὁ Ἰησοῦς Χριστός, καί αὐτή ἀπεικονίζεται ὡς νύμφη Αὐτοῦ (Έφεσ. 5, 27), ὡς ἕνας οἶκος τοῦ Θεοῦ καί τοῦ Χρι­στοῦ (Έβρ. 3, 6), ὡς ἕνα μοναδικό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ (Ρωμ. 12, 5), ὡς ἕνα μοναδικό ποίμνιο (Ίωάν. 10, 16). ὀνομάζεται Ἁγία, διότι Ἁγία  εἶναι ἡ κεφαλή της καί σ' αὐτήν κατοικεῖ τό Ἅγιον Πνεῦμα.

Σπουδαστής; Πῶς μπορεῖ νά εἶναι Ἐκκλησία μας Ἁγία, ὅταν μπαίνουν μέσα καί μαρτωλοί;

Ἱερεύς: Ο μαρτωλοί δέν προσβάλλουν τήν ἁγιότη­τα τῆς Ἐκκλησίας. ποστολή της εἶναι ἀκριβῶς αὐτή: νά προσφέρη τήν ἁγιότητα στούς ἁμαρτωλούς. λοι ο ἄνθρωποι εἶναι μαρτωλοί καί κανείς δέν μπορεῖ νά λέγη τι δέν ἔχει μαρτίες (Ίακ. 3, 2). Μερικοί τερόδοξοι ­σχυρίζονται ὅτι στήν κοινότητά τους συναθροίζονται μόνο ἅγιοι ἄνθρωποι. Δέν πιστεύουν ὅμως ρθά, ἀφοῦ ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος Παῦλος, πού ἦταν τό σκεῦος τῆς ἐκλογῆς, λέγει γιά τόν ἑαυτό του ὅτι εἶναι ὁ χειρότερος τῶν ­μαρτωλν (Α' Τιμ. 1,15). Σωτήρ παρομοιάζει τήν Ἐκκλησία Του σέ ἄλλη παραβολή, μέ τό χωράφι πού περιέχει σιτάρι καί ζιζάνια (Ματθ. 13, 24-30), μέ δίχτυ πού συλ­λαμβάνει ψάρια καλά καί χρηστα (Ματθ. 13, 47-50). Παῦλος λέγει τι Ἐκκλησία εἶναι ὁ οἶκος στόν ὁποον ερίσκονται σκεύη προωρισμένα γιά χρῆσι ξιόλογη καί ἄλλα γιά χρσι ετελ (Β' Τιμ. 2, 20). Σωτήρ δέν ἦλθε νά καλέση τούς δικαίους ἀλλά τούς ἁμαρτωλούς σέ με­τάνοια, διότι «ο χρείαν ἔχουσιν οί σχύοντες ατρού, ἄλλ᾿ ο κακς ἔχοντες» (Ματθ. 9, 12).

Σπουδαστής: Γιατί λέγομεν μεις ο ρθόδοξοι ὅτι Ἐκκλησία μας εἶναι Καθολική καί ποστολική;

Ἱερεύς: Μέ τήν λέξι Καθολική ἐννοοῦμε ὅτι ἔχει σκοπό νά διαδοθῆ σ' ὁλόκληρο τόν κόσμο, περιλαμβάνοντας τούς χριστιανούς ὅλων τῶν τόπων, τῶν ἐποχῶν, τῶν λαῶν. Αὐτό επισφραγίζεται μέ τήν ἑξῆς ἐντολή τοῦ Χριστοῦ: «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη...» (Ματθ. 28, 29). Λέγεται Καθολική διότι διδασκαλία της εἶναι ὁλόκληρη πραγματική ἀλήθεια πού δόθηκε ἀπό τόν Χριστό στούς Ἀποστόλους καί δι' αὐτῶν στόν κόσμο. νῶ ἡ αἵρεσις κατέχει μέρος μόνο της ἀληθείας. Ή Ὀρθοδοξία δέν εἶναι μόνο ὀρθὴ πίστις ἀλλά καί ἡ ολοκληρωμένη γι' αὐτό ὀνομάζεται καί συνοδική. νομάζεται ἀποστολική διότι θεμελιώθηκε ἀπό τόν Σωτήρα διά τῶν Ἀποστόλων (Έφεσ. 2, 20). Διωργανώθηκε ἀπό τούς Ἀποστόλους. Διατηρεῖται ναλλοίωτη διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ διά τῶν Ἀποστόλων. Τά χαρίσματα τοῦ γίου Πνεύματος παραμένουν στούς Ἀποστόλους καί διά τῆς διακόπου ἀποστολικς χάριτος καί διαδοχς διοχετεύονται μέχρι σήμερα στήν Ἐκκλησία. Λέγεται ἀκόμη Ἀποστολική διότι ἱδρύθηκε στά πνευματικά θεμέλια τῶν Ἀποστόλων ἀπό τόν κρογωνιαο λίθο Χριστό. Ζῆ τήν ἐν Χριστῶ ζωή, ὅπως τήν ἐδίδαξαν οἱ Ἀπόστολοι, πού εἶναι οἱ κφραστικώτεροι συγγραφες τῶν λόγων τοῦ Σωτῆρος.

Σπουδαστής: Τί ἐννοοῦμε οι ὀρθόδοξοι, ὅταν λέγωμεν ὅτι ἔχουμε δύο Ἐκκλησίες, μία στόν οὐρανό τήν θριαμβεύουσα καί μία στήν γῆ, τήν στρατευόμενη;

Ἱερεύς: Δέν λέγομεν ὅτι ἔχουμε δύο Ἐκκλησίες, ἀλλά μόνο μία. λλά ὁμολογοῦμε ὅτι χωρίζεται σέ δύο μέρη: στήν ὁρατή τῶν ζώντων καί τήν ἀόρατη τῶν κεκοιμημένων. ὁρατή λέγεται καί στρατευόμενη διότι τά μέλη της εὑρίσκονται ἀκόμη στόν γώνα μέ τίς δυνάμεις τοῦ πονηρο χθρο (Έφεσ. 6, 11-13. Γαλ. 5, 17). νῶ ἡ ἀόρατη λέγεται καί θριαμβεύουσα διότι τά μέλη της νίκησαν τίς δυνάμεις τοῦ ἐχθροῦ καί μετέβησαν στόν οὐράνιο κόσμο μαζί μέ τούς ἀγγέλους (Έβρ. 12, 23. Έφεσ. 5, 27). πομένως Ἐκκλησία μας εἶναι μία, πού ἔχει τούς ζών­τας στήν γῆ καί τούς κεκοιμημένους στόν οὐρανό, οἱ ὁποῖοι δοξάζουν τόν Θεό καί προσεύχονται γιά τήν σωτη­ρία ὅλου τοῦ κόσμου.

Μετάφρασις ἀπό τά ρουμανικά π. Δαμασκηνός Γρηγοριάτης.

Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου