47. Ὁ Θεός ἐπαίδευσε μέχρι καί μέ λέπρα. Ὁπότε ἡ λέπρα καί ὁποιαδήποτε λέπρα, ἀκολουθεῖται ἀπό τίς συνέπειές της, φανερώνει ὅτι ἡ ἁμαρτία τῆς ψυχῆς τραβάει ὀπίσω της τήν τιμωρία τοῦ σώματος, ἀλλά φέρει στήν ψυχή τήν ταπείνωσι καί τήν ὑγεία τοῦ νοῦ.
Ἡ ἀσθένεια ἐμφανίζεται πρῶτα στήν ψυχή. Αὐτή εἶναι μία θέσις τῆς συγχρόνου ἰατρικῆς. Ἡ Γραφή βλέπουμε ὅτι συμπληρώνει μέ ἐπεξηγήσεις αὐτά πού λέγει ἡ ἰατρική. Εἶναι μία ἀποχώρησις τοῦ Θεοῦ ἀπό τήν ὑποστήριξι τῆς ὑγείας τοῦ ἀνθρώπου. Ἴσως ἀκόμη καί ἕνα διώξιμό Του...
48. Οἱ ἀσθενεῖς κρατοῦν τό τυπικό τῆς νηστείας τήν περίοδο τῆς ἀσθενείας τους.
49. Στίς δύσκολες ἀσθένειες τρέχει ὁ καλλίτερος ἰατρός.
50. Ἀπό τρεῖς αἰτίες ἀσθενεῖ τό σῶμα:
α) Ἀπό τίς δηλητηριάσεις, λόγῳ ἐλλείψεως τῆς νηστείας. Τό κρέας εἶναι ἕνα δηλητήριο πού ἀναμειγνύεται μέ τήν βοήθεια ἑνός ἄλλου φαρμάκου πού εἶναι ἡ χολή·
β) Ἐξ αἰτίας τῆς γεννήσεως, εἴτε διότι ἡ μητέρα ἤ ὁ πατέρας δέν ἦσαν ἐπαγρυπνοῦντες, ὅταν ἐκυοφορεῖτο τό παιδί. Ἀποφεύγετε ἐσεῖς γυναῖκες τούς ἄνδρες σας, σάν φωτιά, ὅταν εὑρίσκωνται σέ κατάστασι μέθης.
γ) Ἀπό σαρκική ἀκράτεια, διότι περνοῦν τό κανονικό μέτρο καί ἀρχίζουν νά πονοῦν οἱ πλάτες, ἡ ράχη, ἡ μέση, ἀδυνατίζουν τά νεῦρα, γίνονται ὀξύθυμοι καί ἀνυπόμονοι. Ὅλα αὐτά προέρχονται διότι δέν ἔχουν ἐγκράτεια στίς σαρκικές τους ἐπιθυμίες. Αὐτά εἶναι, ὅπως ἀκριβῶς ὁ πλούσιος πού πτωχεύει. Ἔτσι καί τό σῶμα χάνει ὅλη τήν εὐρωστία του.
ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΜΠΟΚΑ ΡΟΥΜΑΝΟΥ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ (+1910-1989) «ΜΕΓΑΣ ΚΑΘΟΔΗΓΟΣ ΨΥΧΩΝ», ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ ΣΟΦΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΛΟΓΩΝ ΣΕ 500 ΚΕΦΑΛΑΙΑ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΙΣ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Μον. Δαμασκηνός Γρηγοριάτης.
Μέ τήν εὐλογία τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου
