Σύνοδος τῆς Γάγγρας, 340 μ.Χ.
Κανόνας Ε΄
''Εἴ τις διδάσκοι, τὸν οἶκον τοῦ Θεοῦ εὐκαταφρόνητον εἶναι, καὶ τὰς ἐν αὐτῷ συνάξεις, ἀνάθεμα ἔστω''.
Ἐξηγητές:
Ζωναρᾶς: Καὶ τοῦτο τῆς διδασκαλίας τοῦ Εὐσταθίου, τὸ τῆς ἐκκλησίας ἀναχωρεῖν, καὶ καταφρονητικῶς διακεῖσθαι πρὸς τὰς ἐν αὐτῇ συνάξεις, ὡς ἐν παντὶ τόπῳ δυνατοῦ ὄντος εὔχεσθαι. Ἐν παντὶ μὲν γὰρ τόπῳ εὔχεσθαι ὁ μέγας Παῦλος διατάττεται, ἀλλ’ οὐχ ὥστε καταφρονεῖν τῶν συνάξεων, μηδὲ προσιέναι τοῖς ἱεροῖς. Διὸ καὶ τοῖς τοῦτο διδάσκουσιν, οἱ Πατέρες ἐπιτίμιον τὸ ἀνάθεμα ἔθεντο.
ΒΑΛΣΑΜΩΝ. Ὁ αἱρετικὸς ἐκεῖνος Εὐστάθιος ἐδίδασκεν ἀναχωρεῖν τῆς ἐκκλησίας, καὶ κατ’ ἰδίαν εὔχεσθαι. Ἀναθεματίζει οὖν ὁ κανὼν τοὺς διὰ καταφρόνησιν τῶν θείων συνάξεων τὰς κατ’ ἰδίαν ἀναχωρήσει ἐπιτρέποντας.
ΑΡΙΣΤ. Ὁ τὸν θεῖον οἶκον εὐκαταφρόνητον ὀνομάζων, εἴη ἀνάθεμα.
Πηγή: Γ. Ράλλης – Μ. Ποτλῆς, Σύνταγμα τῶν θείων καὶ ἱερῶν κανόνων τῶν τὲ ἁγίων καὶ πανευφήμων ἀποστόλων καὶ τῶν ἱερῶν οἰκουμενικῶν καὶ τοπικῶν συνόδων, τ. 3, σ. 404.
Στὰ νέα ἑλληνικά, ὅποιος διδάσκει νὰ φεύγουμε ἀπὸ τὶς ἐκκλησίες καὶ ἀντὶ γι’ αὐτὲς νὰ προσευχόμαστε μόνο κατ’ ἰδίαν (σπίτι), ἀναθεματίζεται ἀπὸ τὴν ὀρθόδοξη αὐτὴ Σύνοδο. Αὐτὸ δὲν σημαίνει ἀπαραίτητα κάτι για τὴ σημερινὴ κατάσταση. Ὅμως, ὅταν λέγεται ὅτι «δὲν πειράζει ποὺ δὲ θὰ πᾶς ἐκκλησία» καὶ τὰ «ἀτομικὴ προσευχή», τότε τίθεται κάποιο προβληματάκι.