“Σαοὺλ – Γρηγόριε, τί μὲ διώκεις;” Σήμερα ἀποδοκιμάζεται ἕνας Μητροπολίτης, αὔριον θὰ ἀποδοκιμάζεται ὁλόκληρος ἡ Ἱεραρχία, ἐὰν δὲν ἐπανορθώση τὰ μείζονα ζητήματα.
Ποῖοι ἐβεβαίωσαν τὸν Σεβ. Καισαριανῆς ὅτι θὰ ἀναδείξουν τὸν ἐκλεκτόν του;
ΑΥΤΟΕΓΚΑΛΕΙΤΑΙ Η ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΕΠΙ «ΣΥΝΟΔΙΚῌ ΑΠΙΣΤΙᾼ»;
Εἰς πλήρη ἀνυποληψίαν τείνει νὰ περιπέση ἡ Ἱεραρχία, ἐπειδὴ ἔχει καταστῆ ὄργανον προαποφασισμένων ἔξω-ἁγιοπνευματικῶν διεργασιῶν «ἐπισκοποποιήσεως» ἀφώνων ἀρχιμανδριτῶν, τιμῆς ἕνεκεν(!), ἀντὶ νὰ ἀσχοληθῆ μὲ ὅσα ἡ ἰδία… ἔχει ὑποσχεθῆ!
Γράφει ὁ κ. Παναγιώτης Κατραμάδος, θεολόγος
«Ἡ Ἱεραρχία δὲν λαμβάνει σοβαρῶς ὑπόψιν τὸν ἑαυτόν της». Αὐτὸ ἦτο τὸ συμπέρασμα ἑνὸς προσφιλοῦς προσώπου -θὰ ἠδύνατο νὰ ὑποθέση κανεὶς καὶ τοῦ μέσου πιστοῦ-, τὸ ὁποῖον μᾶς ἐπέστησε τὴν προσοχὴν εἰς τὰς διεργασίας τῆς προσφάτου Ἱεραρχίας. Ἀλλὰ ἂς προβῶμεν εἰς μία ἀνασκόπησιν…
Ὅστις ἀνατρέξει εἰς τὴν συνεδρίασιν τῆς Ἱεραρχίας τοῦ 2022 ἀσφαλῶς θὰ ἐνθυμηθῆ ὅτι ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σάμου κ. Εὐσέβιος εἶχε πραγματοποιήσει εἰσήγησιν μὲ θέμα «Ἀνασυγκρότησις τῆς Ἐνορίας καὶ ἐπανευαγγελισμὸς τῶν πιστῶν». Ἡ Ἱεραρχία τὸν συνεχάρη καὶ ἔδωσεν ὑπόσχεσιν νὰ ἐμβαθύνη εἰς τὸ ζήτημα. Πράγματι ἐντός τοῦ 2023 ἐδημιουργήθησαν ὁμάδες ἐργασίας εἰς τὸ πλαίσιον συνεδρίου, αἱ ὁποῖαι κατέληξαν εἰς διάφορα πορίσματα, τὰ ὁποῖα ἐξέδωσεν ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος εἰς τευχίδιον μὲ τίτλον «Ὀργάνωσις τῆς Ἐνορίας καὶ Ἐπανευαγγελισμὸς τῶν πιστῶν». Περιέργως πώς, εἰς οὐδεμίαν ἐξ αὐτῶν δὲν παρουσιάζεται τὸ ὄνομα τοῦ Σεβ. Σάμου… Ἀνεξαρτήτως ὅμως ἀπὸ αὐτὸ (τὸ ὁποῖον ἔχει τὴν σημασίαν του), τὸ τευχίδιον ἐκυκλοφορήθη καὶ διενεμήθη παντοῦ ἤδη τὸν Ἰανουάριον τ.ἔ. Συνέδρια, ὁμάδες, ἔξοδα, ἐκδόσεις… καὶ ποία ἡ κατάληξις; Γράφομεν τὰς παρούσας γραμμάς, ἀφοῦ ἔχομεν διατρέξει τὸ τευχίδιον. Δὲν χρειάζεται νὰ τὸ ἀπαξιώση κανεὶς, ἐπειδὴ ἐνυπάρχουν ἀρκετοὶ θεωρητικολογίαι, ἀλλὰ νὰ τὸ ἀναδείξη, ἔστω καὶ διὰ τὰς ὀλίγας, ἀλλὰ ἐφικτάς προτάσεις του. Ὡς συνήθως ὅμως ὅλα ἔγιναν διὰ τὸ φαίνεσθαι… Οὔτε ἡ Ἱεραρχία ἐπανῆλθε νὰ συζητήση ἐπὶ τῶν πορισμάτων οὔτε «καίγεται» κανεὶς, διὰ νὰ ὑποστηρίξη τὰς ἀποφάσεις τῆς συνεδριάσεως τοῦ 2022. Πολὺ περισσότερον οὐδεὶς ἔδειξε τὸ παραμικρὸν ἐνδιαφέρον νὰ ἀποπειραθῆ νὰ ἐφαρμόση κάτι ἀπὸ τὰς –κατὰ τὰ ἄλλα- ἐπισήμους προτάσεις πρὸς ὑποτίθεται βελτίωσιν τῆς ἐνορίας, εἰς τὸ ὄνομα τῆς ὁποίας ὀμνύουν ὅλοι καὶ τὴν ἐξάρουν ὡς τὸ κύτταρον τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς, ἀλλὰ οὔτε τὸ ἐλάχιστον τῶν δακτύλων αὐτῶν κινοῦν, διὰ νὰ τὴν ἀναζωογονήσουν. Πῶς ἑπομένως νὰ λάβη κανεὶς σοβαρῶς τὴν Ἱεραρχίαν, ὅταν ἡ ἰδία δὲν λαμβάνει σοβαρῶς τὸν ἑαυτὸν αὐτῆς;
«Ἀκουσόμεθά σου πάλιν…»
Ἀντὶ λοιπὸν νὰ οἰκοδομήση ἡ Ἱεραρχία εἰς ὅσα ὑποτίθεται ὅτι ἐθεμελίωσεν εἰς προηγουμένην συνεδρίασιν προχώρησεν εἰς νέα ζητήματα μὲ τὰς εἰσηγήσεις τοῦ Σεβ. Θεσσαλονίκης κ. Φιλοθέου «Ἡ στήριξη στὸν θεσμὸ τῆς οἰκογένειας (πρακτικὴ διάσταση)» καὶ τοῦ Σεβ. Δράμας κ. Δωροθέου «Βία, παραβατικότητα (ἐνδοοικογενειακή, ἐνδοσχολικὴ) καὶ Ἐκκλησία». Χωρὶς νὰ ἔχη λυθῆ ἢ καλύτερα νὰ ἔχουν ληφθῆ μέτρα διὰ τὸ μεῖζον θέμα τῆς ἐνορίας, ἡ Ἱεραρχία ἐπιχειρεῖ νὰ λύση τὸ ζήτημα τῆς οἰκογενείας καὶ τῆς βίας. Τί κατάληξιν θὰ ἔχουν καὶ αὑταί αἱ εἰσηγήσεις; Τὴν ὁμοίαν μὲ τὰς προηγουμένας καὶ πλέον χείρονα, διότι ὅταν δὲν ἀντέδρασεν εἰς τὸν γάμον καὶ τὴν υἱοθεσίαν ὁμοφυλοφίλων, ὅταν ὑπέστειλε τὴν ψυχοθεραπευτικήν της διάστασιν κατὰ τὴν ἐπιδημίαν παρὰ τὰς προειδοποιήσεις ὅτι αὐτὸ θὰ ὁδηγήση εἰς ἔξαρσιν τῆς βίας, συνήργησεν εἰς τὴν κατὰ κρημνῶν πορείαν. Πῶς ἀναζητεῖ λύσεις, ὅταν δὲν ἔχη ἀντιληφθῆ ὅτι εἶναι μέρος τοῦ προβλήματος; Πῶς νὰ τὴν λάβη κανεὶς σοβαρῶς ὑπόψιν, ὅταν εἰσηγῆται εἰς τὸ ἰδικὸν της σῶμα ὡραῖα λόγια, ἀλλὰ δὲν πράττει τίποτε; Ὅταν ὁ λόγος της ὄχι μόνον δὲν ἀγγίζη κανένα, ἀλλὰ δὲν ἐκφεύγη τῶν τειχῶν τῆς αἰθούσης συνεδριάσεων ἢ ἀκόμη καὶ αὐτοαναιρῆται ἀπὸ τὴν ἀσυνέχειαν καὶ ἀσυνέπειαν τῶν πεπραγμένων αὐτῆς;
«Τὸ χρῆμα κινεῖ τὸν κόσμον»
Ἀπεναντίας τὰς ἐντυπώσεις ἔκλεψεν ἡ αἰφνιδιαστικὴ πρότασις τοῦ Ἀρχιεπισκόπου, ὅπου συμφώνως πρός τὸ «Ἀνακοινωθὲν» τῆς 2ας Ὀκτωβρίου 2024:
«Περαίνοντας τὴν Εἰσήγησή του ὁ Μακαριώτατος ζήτησε ἀπὸ τὸ Σῶμα τῆς Ἱεραρχίας νὰ ἐγκρίνει τὴν εἰσαγωγὴ πρὸς συζήτηση τῆς Εἰσηγήσεώς του σχετικὰ μὲ θέματα ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας στὴν περιοχὴ τῆς Βουλιαγμένης καὶ ἡ Ἱεραρχία παρέσχε τὴν ἔγκρισή της… Ἔπειτα ὁ Μακαριώτατος Πρόεδρος ἀνέγνωσε τὴν προαναφερθεῖσα Εἰσήγησή του καὶ ἔλαβαν ἐπ’ αὐτῆς τὸν λόγο Σεβασμιώτατοι Ἀρχιερεῖς. Τὸ Σῶμα τῆς Ἱεραρχίας, ἀφοῦ ἐνημερώθηκε, τὴν ἐνέκρινε ὁμοφώνως κατ’ ἀρχὴν καὶ ἐξουσιοδότησε τὸν Μακαριώτατο γιὰ τὶς περαιτέρω ἐνέργειες, τὸ ἀποτέλεσμα τῶν ὁποίων θὰ εἰσαχθεῖ πρὸς ἔγκριση στὴν Ἱερὰ Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος».
Τὰς λεπτομερείας, τὰς ὁποίας ἀπέκρυψεν τὸ Ἀνακοινωθέν, ἐφανέρωσε τὸ «ρεπορτὰζ» τῆς ἱστοσελίδος «Orthodoxia.info» τῆς 2ας Ὀκτωβρίου 2024:
«Σύμφωνα μὲ ἀποκλειστικὲς πληροφορίες ὁ Ἀρχιεπίσκοπος ἐνημέρωσε τὸ Σῶμα τῶν Ἱεραρχῶν γιὰ τὴν πορεία τῶν διαπραγματεύσεών του μὲ τὸν Δήμαρχο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης ἀποκαλύπτοντάς τους πὼς ἡ καταρχὴν συμφωνία ποὺ ὑπάρχει εἶναι ἡ παραχώρηση τοῦ 30% τῆς ἐκκλησιαστικῆς γῆς στὸν Δῆμο καὶ ἡ πλήρης ἀπελευθέρωση τοῦ ὑπόλοιπου 70%, τὸ ὁποῖο θὰ διαχειριστεῖ καὶ θὰ ἀξιοποιήσει ἡ Ἐκκλησία, ὅπως ἐπιθυμεῖ».
Τί φανερώνει ὅλο αὐτό; Πρῶτον, τὴν προχειρότητα τῆς Ἱεραρχίας. Εἴτε εἶναι σημαντικὸν τὸ ζήτημα καὶ ὀφείλει νὰ ὁρισθῆ ἔκτακτος Ἱεραρχία πρὸς συζήτησιν εἴτε εἶναι ἀσήμαντον, ὅπερ σημαίνει ὅτι δὲν εἶναι ἀπαραίτητον νὰ ἀπασχολῆ καὶ ἑτέραν συνεδρίασιν τῆς Ἱεραρχίας.
Δεύτερον, τὴν «ἀκατανόητον» ἐπιμονὴν τοῦ Ἀρχιεπισκόπου. Ὡς εἶχεν ἄλλοτε δηλώσει, ἔχει ἀφιερώσει τὴν ζωὴν του εἰς τὸ ζήτημα τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας καὶ διὰ τοῦτο… αἰφνιδίως εἰσήγαγε τὸ ζήτημα…! Νὰ γελάση ἢ νὰ κλαύση κανεὶς μὲ τοὺς Ἱεράρχας; Μήπως νὰ ὑπενθυμίσωμεν ὅτι τὸ γιγαντιαῖον ἔργον εἰς Σχιστόν, τὸ ὁποῖον διεφημίσθη οὐκ ὀλίγον καὶ τοῦ ὁποίου αἱ ἀναγγελίαι ἔγιναν παρουσίᾳ τῶν πλέον ἐπισήμων προσώπων ἐναυάγησεν αὔτανδρον, ὅταν διεπιστώθη ὅτι ἦσαν ἀπροετοίμαστοι, ἐνῶ εἶχον ἤδη προβῆ εἰς ἐξαγγελίας;
Τρίτον, ὅτι ἡ ἐνδοτικὴ στάσις εἰς τὴν ἐκκλησιαστικὴν περιουσίαν παραμένει. Ὅπως ἐπὶ κ. Τσίπρα οὕτως καὶ τώρα μετὰ τοῦ Δημάρχου (ἀπὸ δήμαρχος κλητήρας… κατέληξαν καὶ τὰ μεγαλεπίβολα σχέδια…) ἡ παραχώρησις ἐκκλησιαστικῆς γῆς (ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι τὴν ἐδώρησαν, διὰ νὰ τὴν διαμοιράζη τώρα ὁ Ἀρχιεπίσκοπος ἄνευ τῆς ἀδείας των) εἶναι σταθερὰ πρακτική. Καὶ νὰ φαντασθῆ κανεὶς ὅτι αὐτὸς ἦτο ὁ Δήμαρχος, ὁ ὁποῖος εἶχε διαφωνήσει μὲ τὴν ἐκλογὴν τοῦ Γλυφάδας… Ἡ Ἱεραρχία πάντως φαίνεται ὅτι δὲν γηράσκει ἀεὶ διδασκομένη… Ἡ ἀποτυχία διαφαίνεται εἰς τὸν ὁρίζοντα καὶ θὰ τὴν χρεωθῆ δι’ ἀκόμη μίαν φορὰν ἡ συναινοῦσα αἰφνιδιαζομένη Ἱεραρχία…
«Πάντα χορηγεῖ τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον»;
Τὸ ζήτημα τὸ ὁποῖον ἐμονοπώλησε τὴν δημοσιότητα ἦτο ἐκεῖνο τῆς ἐκλογῆς βοηθῶν Ἐπισκόπων, ἐπεφέρον τὸν πλήρη διασυρμὸν τῆς Ἱεραρχίας. Ποτὲ δὲν παύει νὰ μᾶς ἐκπλήσση ἡ Ἱεραρχία, ὅσον ἀφορᾶ εἰς τὸ βάθος τῶν ὀλισθημάτων αὐτῆς, ὥστε ἕκαστον νὰ ὑπερβαίνη τὸ προηγούμενον…
Κατ’ ἀρχάς, ἦτο μόλις πέρυσι, ὅταν ἐξελέγη ὑπὲρ τῆς δεκάδος πλεόνασμα βοηθῶν Ἐπισκόπων, οἱ ὁποῖοι ἐκτός τῆς ἀντικανονικότητος τῆς ἰδιότητός των εἶναι ἐν πολλοῖς καὶ μὴ χρήσιμοι, καθὼς δὲν καλύπτουν πραγματικάς ἀνάγκας, ἀλλὰ φιλοδοξίας τοῦ «δοῦναι καὶ λαβεῖν» μεταξὺ τῶν ἰδίων καὶ τῶν «ἐργοδοτῶν» τους. Εἰς αὐτοὺς προσετέθησαν ἀκόμη τέσσαρες, ὥστε νὰ πληθυνθῆ ἡ χορεία τῶν μιτροφόρων ἄνευ χαρτοφυλακείου.
Ἀντιπαρερχόμενοι αὐτὸ ἐρχόμεθα εἰς τὸ δεύτερον καὶ συγκλονιστικόν… Εἰς ἐπίσημον ἀνακοινωθὲν ἡ Ἱ. Μ. Καισαριανῆς ἐγνωστοποίει τὴν ἐκλογὴν συγκεκριμένου βοηθοῦ Ἐπισκόπου ἱκανὸν διάστημα πρὸ τῆς συγκλήσεως τῆς Ἱεραρχίας! Τί νὰ θαυμάση κανείς, τὸ προφητικὸν πνεῦμα ἢ μήπως τὴν ἀπιστίαν πρὸς τὸ Ἅγιον Πνεῦμα καὶ τὸν Συνοδικὸν θεσμόν; Αὐτὸ τὸ ἐρώτημα δὲν ἀπευθύνεται πρὸς τὸν Μητροπολίτην, ἀλλὰ πρὸς ὁλόκληρον τὴν Ἱεραρχίαν καθὼς ἀφορᾶ πλέον παγίαν τακτικήν! Ὡς κατέστη γνωστὸν ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα «Exapsalmos.gr» τῆς 5ης Ὀκτωβρίου 2024:
«Τὸ αὐτὸ εἶχε συμβεῖ λίγο καιρὸ πρὶν στὴν Μητρόπολη Ἐδέσσης, ὅταν ὁ Σεβ. Νέας Κρήνης Ἰουστῖνος σὲ Ἀρχιερατικὸ συλλείτουργο ἀνακοίνωσε στὸ ἐκκλησίασμα τὴν ἐκλογὴ τοῦ π. Στεφάνου. Ἀλλὰ αὐτὸ ὡς φαίνεται δὲν ἐνόχλησε. Πέρασε ἀπαρατήρητο καὶ ἀσχολίαστο. Τὸ αὐτὸ εἶχε συμβεῖ πρὸ ἔτους καὶ στὴν Μητρόπολη Σπάρτης ὅταν ὁ Σεβ. Σπάρτης Εὐστάθιος , μετὰ τὸ Ἱερατικὸ Συνέδριο τῆς Μητροπόλεως στὶς 18 Σεπτ. 2023 εἶχε προαναγγείλει ἐπὶ λέξει: «Στὶς 9 Ὀκτωβρίου ἡ Μητρόπολη θὰ ἀποκτήσει – κατόπιν δικῆς μου παρακλήσεως πρὸς τὸν Μακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ.κ. Ἱερώνυμο, βοηθὸ ἐπίσκοπο μὲ τὸν τίτλο τῆς πάλαι ποτὲ διαλαμψάσης Ἀρχιεπισκοπῆς Λακεδαιμονίας. Ὁ βοηθὸς θὰ εἶναι ὁ Πρωτοσύγκελλος τῆς Μητροπόλεώς μας, Ἀρχιμανδρίτης Θεόφιλος Μαντζαβράκος». Ἀλλὰ αὐτὰ καθὼς φαίνεται δὲν ἐνόχλησαν τὴν Ἱεραρχία».
Ἀπὸ ὅσα προεγράφησαν καθίσταται καταφανὲς ὅτι ὁ μὲν Ἀρχιεπίσκοπος προκρίνει ὡς φλέγον ζήτημα τὰ οἰκονομικά, ἡ δὲ Ἱεραρχία τὴν «ἐπισκοποποίησιν» προσώπων, οὐδεὶς ὅμως ἀναζητεῖ τὴν λύσιν τῶν πραγματικῶν ποιμαντικῶν προβλημάτων. Εἶναι πεπεισμένοι ὅτι εἶναι ἱκανοὶ οἰακοστρόφοι, ἐπειδὴ αὐτὸ λέγει ὁ εἷς εἰς τὸν ἕτερον κατὰ τὰ ἀναμεταξύ των συλλείτουργα, τὰ ὁποῖα δὲν ἀφοροῦν κανένα; Τὸ λυπηρὸν, εἶναι ὅτι ὅλα αὐτὰ συμβαίνουν μὲ τὴν καταστρατήγησιν τῆς συνοδικότητος… Πῶς λοιπὸν νὰ ἔχη ἀπήχησιν ὁ λόγος τῆς Ἱεραρχίας, ὅταν δὲν ἀσχολοῦνται οὔτε οἱ ἴδιοι μὲ ὅσα συζητοῦν; Ὅταν παραβαίνουν τὸν λόγον των; Δὲν τὴν καθιστᾶ αὐτὸ ἐντελῶς ἀναξιόπιστον; Ἀλλὰ τί γνωρίζομεν ἐμεῖς, ὅλα τὰ γνωρίζουν μόνον οἱ ἴδιοι…ἀκόμη καὶ τὸ πῶς νὰ καταντοῦν τὴν Ἐκκλησίαν εἰς τὸν κόσμον ἀνυπόληπτον…