ΙΧΘΥΣ: Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ

Σάββατο 3 Αυγούστου 2024

Κοινή Δήλωση της Λουθηρανικής Παγκόσμιας Ομοσπονδίας και της Ορθόδοξης Εκκλησίας για το Filioque

  Τό Filioque εἶναι μία μόνο ἀπό τίς πολυάριθμες δογματικές διαφορές μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων καί τῶν Προτεσταντῶν. Ἐπιγραμματικά ἀναφέρουμε ὅτι οἱ προτεστάντες ἀποδέχονται μόνο δύο μυστήρια, τό βάπτισμα καί τή θ. Εὐχαριστία, ἀπορρίπτουν τήν ἱερά παράδοση, τήν εἰκονογραφία κ.ἄ.

  Σύμφωνα μέ τόν καθηγητή κ. Δημ. Τσελεγγίδη «ὁ Προτεσταντισμός ἀπέρριψε τήν αὐθεντία καί τό ἀλάθητο τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων. Αὐτό σημαίνει ὅτι ἀπέρριψε τήν ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι αὐθεντική ζωή τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία  ἀποτελεῖ καί τό ἀντίκρισμα τῆς θεολογίας της.» (ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ Γένεση – Προσδοκίες – Διαψεύσεις ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΔΙΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΛΕΤΩΝ Α.Π.Θ. 20-24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2004) (Ο.Τ.)

Η Λουθηρανική Παγκόσμια Ομοσπονδία (LWF) και η Ορθόδοξη Εκκλησία εξέδωσαν κοινή δήλωση για το θεολογικό ζήτημα

Η Διεθνής Επιτροπή Θεολογικού Διαλόγου, η οποία περιλαμβάνει εκπροσώπους της Λουθηρανικής Παγκόσμιας Ομοσπονδίας (LWF) και της Ορθόδοξης Εκκλησίας, εξέδωσε κοινή δήλωση σχετικά με την προσθήκη του Filioque στο Σύμβολο Πίστεως της Συνόδου Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως, ένα θεολογικό ζήτημα που έχει διχάσει Ανατολική και Δυτική Εκκλησία για σχεδόν χίλια χρόνια, αναφέρει το orthodoxtimes.com.

Η λέξη «filioque» («και εκ του Υιού» στα ελληνικά), για να περιγράψει την εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος, προστέθηκε από τη Λατινική Εκκλησία στο Σύμβολο της Πίστεως, για να αντιμετωπίσει τον Αρειανισμό, αλλά η Ανατολική Εκκλησία πάντα αντιτίθετο σε αυτή την προσθήκη.

Σε μια κοινή δήλωση της Μικτής Διεθνούς Επιτροπής για τον Θεολογικό Διάλογο μεταξύ της Παγκόσμιας Λουθηρανικής Ομοσπονδίας και της Ορθόδοξης Εκκλησίας, οι δύο Εκκλησίες «προτείνουν να χρησιμοποιηθεί η μετάφραση του ελληνικού πρωτοτύπου (χωρίς το Filioque) με την ελπίδα ότι αυτό θα συμβάλει στην επούλωση των αιώνων διαιρέσεων μεταξύ των κοινοτήτων μας και θα μας επιτρέψει να ομολογήσουμε μαζί την πίστη των Οικουμενικών Συνόδων της Νικαίας (325) και της Κωνσταντινούπολης (381)».

Η Επιτροπή συνέταξε τη δήλωση κατά τη 18η σύνοδο της ολομέλειάς της που πραγματοποιήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου τον Μάιο του τρέχοντος έτους. Η Επιτροπή τόνισε ότι το Σύμβολο της Πίστεως αποτελεί θεμελιώδη λειτουργική και δογματική δήλωση. Επίσης, εξέφρασε την ελπίδα ότι θα δοθεί εκ νέου ιδιαίτερη έμφαση στην Τριαδική θεολογία εντός των εκκλησιών. «Και οι δύο επιβεβαιώνουμε ότι το Άγιο Πνεύμα είναι μία από τις τρεις υποστάσεις και πρόσωπα της Αγίας Τριάδας, πράγμα το οποίο εκφράστηκε με διαφορετικούς τρόπους στην ανατολική και τη δυτική παράδοση».

Αναφέρεται ότι είναι το αποτέλεσμα 40 και πλέον ετών διαλόγου και οικουμενικής δέσμευσης μεταξύ της Ομοσπονδίας και της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ως εκ τούτου, αποτελεί ένδειξη συμφιλίωσης για την 1700η επέτειο της Συνόδου Νίκαιας το 2025.

Προηγουμένως, η ΕΟΔ ανέλυσε εάν, βάσει των αποφάσεων Συνόδου των 879-880, είναι δυνατό να θεωρούνται τα δόγματα του filioque και του παπισμού αίρεση;

spzh.live

https://orthodoxostypos.gr