Πάτρα 29/01/24
Σπυρίδων Ζορμπαλάς
Θα ήθελα εν συντομία να εκφράσω κάποιες σκέψεις μου πάνω στην 2η κλήση προς απολογία του π. Αναστασίου Γκοτσόπουλου από τον Μητροπολίτη Πατρών.
Είναι δυνατόν ο επίσκοπος να ζητάει υπακοή (πειθώ) από τους ιερείς του σε μία θεολογική απόφαση, όταν:
1) Από κανέναν κανόνα δεν προκύπτει ότι ο ορθόδοξος επίσκοπος ή ακόμα και μία σύνοδος έχει το αλάθητο στις απόψεις/αποφάσεις του/της και η υπακοή (πειθώ) του ποιμνίου σε αυτές πρέπει να γίνεται χωρίς καμία αντίρρηση; Αν ίσχυε κάτι τέτοιο, τώρα δεν θα υπήρχε Ορθόδοξη Εκκλησία και όποιος φρονεί αντίθετα ας μελετήσει λίγο την Εκκλησιαστική Ιστορία (ας δει απλά πόσους αιρετικούς Πατριάρχες είχαμε..)!
2) Η ελεύθερη έκφραση του λόγου είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, πόσο μάλλον του σχετικού με την σωτηρία των ανθρώπων Θεολογικού λόγου;
3) Η πλειοψηφία των Ορθοδόξων Εκκλησιών (10 στις 14) συντάσσεται με τις απόψεις του π. Αναστασίου και δεν υπάρχει Πανορθόδοξη απόφαση στο ζήτημα;
4) Η πλειοψηφία των μελών της Αντιαιρετικής Ομάδας της Ι.Μ. Πατρών συντάχθηκε με την γνώμη του π. Αναστασίου, κάτι που αποδεικνύεται από τις παραιτήσεις τους το φθινόπωρο του 2019 και τη διάλυση αυτής; (Σημ. Γιατί ο σεβασμιώτατος δεν ξαναοργάνωσε από τότε την Αντιαιρετική Ομάδα της Μητροπόλεως η οποία πλέον δεν υφίσταται; Μήπως φοβάται τον «αντίλογο»; )
5) Πλήθος μοναχών, ιερέων και πιστών έχουν πανελλαδικά συνταχθεί δημοσίως και επωνύμως με την άποψη του π. Αναστασίου; Μήπως πρέπει και αυτοί να κληθούν σε απολογία από τους οικείους επισκόπους τους και τα τιμωρηθούν;;;
Ο π. Αναστάσιος κατηγορείται για εξύβριση του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως κατά συρροή.
Για να υπάρχει εξύβριση, πρέπει να υπάρχει κάποια εκφορά (γραπτή ή προφορική) ύβρεως. Ποιες είναι λοιπόν οι εκφράσεις του π. Αναστασίου που δηλώνουν εξύβριση; Γιατί δεν τις παρουσιάζει σαφώς και κατηγορηματικώς αλλά μιλάει αορίστως; Μήπως γιατί απλά αυτό που κάνει ο π. Αναστάσιος είναι ο με κόσμιο τρόπο, πνευματικός έλεγχος του πατριάρχη Βαρθολομαίου για θεολογικές ενέργειές του, κάτι που είναι όχι απλά δικαίωμα αλλά και υποχρέωση ακόμα και απλών πιστών; Να ρωτήσω και κάτι άλλο. Γιατί όταν ο κ. Λίγκας χαρακτήρισε «Τεράστια, ύποπτη και επικίνδυνη η ευθύνη του μητροπολίτη Πατρών» [2] για τη στάση του στις απόψεις του π. Αναστασίου, ο Μητροπολίτης δεν τον κάλεσε σε απολογία αλλά συνομίλησε εκτενώς μαζί του τηλεφωνικά [3] και κατόπιν του ικανοποίησε το αίτημα τιμωρίας του π. Αναστασίου (πρόσφατη τρίμηνη αργία); Δεν έχουμε εδώ περίπτωση εξυβρίσεως επισκόπου;
Τέλος ο π. Αναστάσιος κατηγορείται για σκανδαλισμό των πιστών κατά συρροή.
Δεν δίδονται όμως από την πλευρά του Μητροπολίτη τα στοιχεία που στοιχειοθετούν μία τέτοια κατηγορία. Έχει π.χ. λάβει ο Μητροπολίτης κάποια/ες επιστολή/ές ή έγγραφες καταγγελίες πιστών που να δηλώνουν σκανδαλισμένοι από τις απόψεις/εκφράσεις του π. Αναστασίου; Πως τέλος πάντων αποδεικνύεται αυτός ο σκανδαλισμός; Να ρωτήσω εδώ και κάτι άλλο. Οι ατομικές και ομαδικές επιστολές που έχει ήδη λάβει ο Μητροπολίτης Πατρών από συνολικά δεκάδες πιστούς που εκφράζουν την αντίθεσή τους στην πρώτη τιμωρία του π. Αναστασίου αλλά και στο «λουκέτο» που έβαλε ο σεβασμιώτατος στον Ι.Ν. Εισοδίων της Θεοτόκου, δεν δείχνουν σκανδαλισμό των πιστών από τις ενέργειές του αυτές;
............................
Πηγές:
[1] https://www.ekklisiaonline.gr/nea/apilite-me-katheresi-o-p-anastasios-gkotsopoulos/
[3] https://flamis.gr/patra-orthonei-teichos-o-mitropolitis-se-fanatikoys/
[4] https://www.greek-language.gr/greekLang/index.html απείθεια η [apíθia] Ο27 : η ιδιότητα του απειθούς· η ανυπακοή σε, θεσμοθετημένους κυρίως, κανόνες πειθαρχίας. καταφρόνηση η [katafrónisi] Ο33 & καταφρόνεση η [katafrónesi] Ο33α : η μεγάλη, βαθιά περιφρόνηση για κπ. ή σε κτ.
[5] https://nikolaropoulos-law.gr/exuvrisi/
Η
εξύβριση είναι ένα ποινικό αδίκημα που περιγράφεται στο άρθρο 361 ΠΚ.
Ως εξύβριση ο νόμος περιγράφει: «Όποιος, …, προσβάλλει την τιμή άλλου με
λόγο ή με έργο ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, τιμωρείται με φυλάκιση
μέχρι ενός έτους ή με χρηματική ποινή. Η χρηματική ποινή μπορεί να
επιβληθεί και μαζί με την ποινή της φυλάκισης. Η εξύβριση μπορεί να
εκδηλωθεί με λόγο (προφορική εκφορά ύβρεως) ή/και έργω (δηλαδή με
χειρονομία) ή και με οποιονδήποτε άλλο «υποτιμητικό» τρόπο. Επί
παραδείγματι όταν κάποιος αποκαλέσει τον άλλον «αλήτη!» έχει εξυβρίσει
αυτόν λόγω και όταν κάποιος έχει φτύσει στα μούτρα κάποιον έχει
εξυβρίσει αυτόν έργω.