Ἡ Κυβέρνησις δέν εἶναι δυνατόν νά παραμένη ἀδιάφορος διά τόν βομβαρδισμόν τῆς Ἱ.Μ. Ἁγίου Πορφυρίου
ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ ΕΝ ΑΠΟΛΥΤῼ ΚΙΝΔΥΝῼ
Πατριάρχης Ἀντιοχείας: «Ἡ εἰρήνη δέν πηγάζει ἀπό τά σώματα τῶν παιδιῶν καί τῶν νεκρῶν, οὔτε ἀπό τό αἷμα τῶν ἀθώων»
Γράφει ὁ κ. Γεώργιος Τραμπούλης, θεολόγος
Οἱ δηλώσεις τοῦ ὑπουργοῦ ἐξωτερικῶν τοῦ Ἰσραήλ, κατά τήν διάρκεια συνέντευξής του στό κανάλι 12, ἐπιβεβαιώνουν ὅτι ἡ ἐπιστροφή στό status quo, ὅπως ἦταν πρίν τήν 7η Ὀκτωβρίου, μεταξύ τῶν Παλαιστινίων καί Ἰσραηλινῶν εἶναι ἀδύνατη καί μάλιστα ὅτι ἡ περιοχή τῆς Ἀνατολικῆς Μεσογείου καί τῆς Μέσης Ἀνατολῆς πρέπει νά προετοιμασθῆ τόσο γιά τό τέλος τῆς σύγκρουσης ὅσο καί γιά τό τί ἔρχεται μετά τόν πόλεμο στήν Γάζα.
Ὁ ὑπουργός ἐξωτερικῶν ἀνέφερε ὅτι «ἡ Γάζα θά γίνη ἔδαφος τοῦ Ἰσραήλ, ὅτι ἡ Δυτική Ὄχθη δέν θά ἐπιστρέψη στό καθεστώς αὐτονομίας πού εἶχε, καθώς ἡ Παλαιστινιακή Ἀρχή δέν ἀποτελεῖ λύση γιά τό ζήτημα τῆς μελλοντικῆς διακυβέρνησης τῶν Παλαιστινίων», παράλληλα τόνισε ὅτι «θά ὑπάρχη ἰσραηλινός ἔλεγχος ἀσφαλείας ἀπό τόν Ἰορδάνη ποταμό ἕως τήν Μεσόγειο θάλασσα ἀνά πᾶσα στιγμή», αὐτή ἡ εἴδηση ἀναφέρθηκε σέ δημοσίευμα τοῦ ἱστολογίου Ἀνιχνεύσεις.
Προοπτικές, οἱ ὁποῖες ὑπό ἄλλες συνθῆκες, θά ἦταν ἀδύνατον ὄχι ἁπλά νά πραγματοποιηθοῦν, ἀλλά καί νά λεχθοῦν ἀπό τήν ἰσραηλινή πλευρά. Τελικά μήπως, τό Ἰσραήλ μέ τόν πόλεμο στήν Γάζα δέν ἀποσκοπεῖ μόνον στήν ἀναγκαστική μεταφορά τῶν 2,3 ἑκατομμυρίων Παλαιστινίων τῆς Γάζας στήν χερσόνησο τοῦ Σινᾶ, ὅπως κατέδειξε ἡ δημοσιογράφος Jessica Buxbaum μέ τό ἐμπεριστατωμένο ἄρθρο της ‟Νά σεβασθῆ τό Ἰσραήλ τό ψήφισμα τοῦ ΟΗΕ”, ἀλλά κάτι εὐρύτερο, δηλαδή τήν προώθηση τῆς ὁλοκλήρωσης τῆς δημιουργίας τοῦ Μεγάλου Ἰσραήλ;
«Ἀπειλές καί προκλήσεις δέχεται ὁ χριστιανικός κόσμος ἀπό ριζοσπαστικές ἰσραηλινές ὁμάδες»
Τήν ἴδια στιγμή ὁ Πατριάρχης Θεόφιλος σέ δηλώσεις του κατά τήν συνάντησή του μέ τόν νέο Γενικό Πρόξενο τῆς Ἰταλίας στά Ἱεροσόλυμα τόνισε «τήν σημασία γιά τήν διατήρηση τοῦ status quo γιά τούς μουσουλμανικούς καί χριστιανικούς Ἱερούς Τόπους, ἐνῶ ταυτόχρονα ἐξέφρασε ἀνησυχίες σχετικά μέ τήν χριστιανική παρουσία στούς Ἁγίους Τόπους καί τίς ἀπειλές καί προκλήσεις πού δέχεται ὁ χριστιανικός κόσμος ἀπό ριζοσπαστικές ἰσραηλινές ὁμάδες σέ διάφορες τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένου τοῦ λόφου τῆς Ἁγίας Σιών καί τοῦ Ὄρους τῶν Ἐλαιῶν», εἶπε ὁ Πατριάρχης τῆς Σιωνίτιδος Ἐκκλησίας.
Τίς ἐν λόγῳ ἀνησυχίες τοῦ Πατριάρχου Θεοφίλου ἐπιβεβαιώνει δημοσίευμα τοῦ dimpenews τῆς 16ης/10, τό ὁποῖο ἀναφέρει ὅτι «Ἐξτρεμιστές σιωνιστές ἔποικοι μέ τήν ὑποστήριξη τῆς ἰσραηλινῆς ἀστυνομίας εἰσέβαλαν σήμερα τό βράδυ στήν ἀρμενική χριστιανική συνοικία στήν Ἱερουσαλήμ καί ἀπαιτοῦν ἀπό τούς Χριστιανούς νά φύγουν, ἀφοῦ ἔλαβαν ἄδεια ἀπό ἰσραηλινό δικαστήριο, γιά νά κατάσχουν τήν γῆ τους».
Ἔτσι, ἐπιβεβαιώνεται ὅτι οἱ φόβοι τοῦ Πατριάρχου εἶναι ἀληθινοί καί ὅτι ὁ κίνδυνος στόν ὁποῖο ἔχουν περιέλθει τά ἑλληνορθόδοξα προσκυνήματα τῶν Ἁγίων Τόπων, ἀλλά καί οἱ πατέρες πού διαβιοῦν σέ αὐτά εἶναι καθ’ ὅλα ὁρατός. Εἶναι προφανές ὅτι μετά τήν ἔναρξη τοῦ πολέμου στήν Γάζα ἀλλά καί τίς δηλώσεις τοῦ ἰσραηλινοῦ ὑπουργοῦ διακυβεύεται τό μέλλον, τόσο τῶν ἑλληνορθοδόξων χριστιανικῶν προσκυνημάτων, ὅσο καί ἡ διαμονή τῶν πατέρων πού διακονοῦν ἐκεῖ.
Ἄλλωστε δέν πρέπει νά μᾶς διαφεύγη ὅτι εἶναι συνεχής τίς τελευταῖες δεκαετίες ἡ προσπάθεια ἀπό διάφορες ἐξτρεμιστικές ἰουδαϊκές ὁμάδες νά ἀμφισβητήσουν περουσιακά στοιχεῖα τοῦ Πατριαρχείου καί μέ τίς ἐνέργειές τους νά θέσουν ὑπό τόν ἔλεγχό τους κτίρια στήν χριστιανική συνοικία τῆς Ἱερουσαλήμ καί περιοχές γῆς ἐκτός αὐτῆς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ἀποτελεῖ ἡ γνωστή ὑπόθεση τοῦ ξενοδοχείου New Imperial Hotel μέ τήν ἐμπλοκή τοῦ τότε Πατριάρχη Εἰρηναίου.
Σκοπός, ἡ ἐκδίωξις τοῦ χριστιανικοῦ στοιχείου ἀπό τήν Ἁγίαν Γῆν
Oἱ προσπάθειες αὐτές ἐντάσσονταν στήν περαιτέρω ἐκδίωξη τοῦ χριστιανικοῦ στοιχείου ἀπό τήν Ἁγία Γῆ ἀλλά καί ἀπό τήν εὐρύτερη περιοχή τῆς Μέσης Ἀνατολῆς. Ἔτσι, στήν παροῦσα πολύ δύσκολη φάση, ὅπου τό Ἰσραήλ θέλει νά ἔχη τόν ἀπόλυτο ἔλεγχο ὅλης τῆς Παλαιστίνης, εἶναι ἀπόλυτα βάσιμες οἱ ἀνησυχίες γιά προσπάθεια διατάραξης τοῦ ἰδιοκτησιακοῦ καθεστῶτος τοῦ Πατριαρχείου Ἱερουσαλύμων στήν πόλη τῆς Ἱερουσαλήμ καί γενικότερα στούς Ἁγίους Τόπους. Τήν στιγμή μάλιστα πού τά ἐμπράγματα δικαιώματα τοῦ Πατριαρχείου ἀνάγονται στό παρελθόν ἀκόμα καί χιλιετιῶν καί ἡ ἀμφισβήτησή τους σέ χρονικές περιόδους, ὅπως ἡ σημερινή, ὅπου τά πάντα ἀμφισβητοῦνται καί τίθενται σέ νέες βάσεις καί κανόνες, μποροῦν κάλλιστα νά τεθοῦν ὑπό αἵρεση.
Ἐξάλλου, μέ τήν προσπάθεια τοῦ ἰσραηλινοῦ κράτους, μέσῳ ἐξστρεμιστικῶν ὁμάδων, νά στραφῆ ἐναντίον Ὀρθοδόξων χριστιανῶν στά Ἱεροσόλυμα καί στούς Ἁγίους Τόπους, πολλοί ἀπό τούς ὁποίους εἶναι καί Ἕλληνες ὑπήκοοι, ἀλλά καί κατά τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων καί τῆς περιουσίας του, στήν πραγματικότητα διακυβεύεται ἡ ἴδια ἡ φυσική παρουσία του. Τήν χρονική στιγμή μάλιστα πού οἱ Ὀρθόδοξοι Παλαιστίνιοι βρίσκονται σέ δίωξη, ἀλλά καί ἡ παρουσία Ἑλλήνων Ὀρθοδόξων στήν περιοχή ἔχει μειωθῆ δραματικά, μέ ἀποτέλεσμα νά ἐκλείπουν τά πρόσωπα, τά ὁποῖα θά τό προστατεύσουν. Γιά τούς λόγους αὐτούς, τόσο ἡ ἑλληνική κυβέρνηση καί ἡ ἑλληνική Πολιτεία, ὅσο καί ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχουν ὑποχρέωση νά σταθοῦν ἀρωγοί στήν πολύ δύσκολη κατάσταση πού βρίσκεται σήμερα τό πολύπαθο Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων.
Ἡ ἑλληνική κυβέρνηση δέν εἶναι δυνατόν νά παραμένη ἀποῦσα ἀπό τά τόσο σοβαρά γεγονότα πού ἀντιμετωπίζει καί καλεῖται νά ἀντιμετωπίση τό Πατριαρχεῖο, ἀλλά καί ἡ Ὀρθόδοξη χριστιανική κοινότητα σέ ὅλη τήν Παλαιστίνη. Δέν εἶναι ἐπιτρεπτό νά ἀδιαφορῆ καί νά μή ἔχη προβῆ σέ καμία διαμαρτυρία γιά τόν βομβαρδισμό τῆς ἑλληνορθόδοξης ἐκκλησίας τοῦ ἁγίου Πορφυρίου στήν Γάζα, καθώς καί γιά τούς ὀρθοδόξους χριστιανούς πού σκοτώθηκαν κατά τόν βομβαρδισμό, τήν στιγμή μάλιστα πού ἀνοικτά ἡ ἑλληνική κυβέρνηση ἔχει ταχθῆ ὑπέρ τῆς ἰσραηλινῆς πλευρᾶς. Τουλάχιστον γιά αὐτόν τόν λόγο θά ἔπρεπε ἡ ἰσραηλινή πλευρά νά προστάτευε τήν ἑλληνική παρουσία στήν Παλαιστίνη.
Ἄλλωστε ἡ ἑλληνική Πολιτεία ὀφείλει νά εἶναι παροῦσα κάθε φορά πού τίθενται σέ κίνδυνο τόσο τά συμφέροντα ὅσο καί ἡ φυσική παρουσία τῶν ἑλληνορθοδόξων χριστιανῶν ἀνά τόν κόσμο, πόσο μᾶλλον ὅταν τίθεται σέ ἀμφισβήτηση τό ἑλληνορθόδοξο Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων. Ἐξάλλου τό Σύνταγμα τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους ὁρίζει ὅτι ἐπικρατοῦσα θρησκεία εἶναι αὐτή τῆς Ἀνατολικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ἕνας λόγος περισσότερο, γιά νά προστατεύση ἡ ἑλληνική Πολιτεία τό Πατριαρχεῖο στήν Ἁγία Γῆ. Ἐκτός τῶν ἄλλων, ἔχει ὑποχρέωση ἐκ τοῦ νόμου τό ἑλληνικό κράτος νά προστατεύη τήν ὕπαρξη καί τά δικαιώματα τῶν Ἑλλήνων πολιτῶν στήν οἰκουμένη καί στήν προκειμένη περίπτωση τῶν πατέρων πού διακονοῦν στούς Ἁγίους Τόπους, οἱ ὁποῖοι ἀποτελοῦν τό προκεχωρημένο φυλάκιο τοῦ Ἑλληνισμοῦ στήν περιοχή.
Ἡ Ἐκκλησία νά πιέση τήν κυβέρνησιν, διά νά προβῆ εἰς ἐνεργείας καί παρεμβάσεις ὑπέρ τοῦ Πατριαρχείου
Τέλος, καί ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος πρέπει νά συνδράμη τό Πατριαρχεῖο στίς δύσκολες στιγμές πού περνᾶ. Ὀφείλει ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος νά πιέση τήν ἑλληνική κυβέρνηση, μέ ὅ,τι τρόπο διαθέτει, γιά νά προβῆ ἡ κυβέρνηση στίς συγκεκριμένες ἐνέργειες καί παρεμβάσεις, τόσο στό Ἰσραήλ ὅσο καί διεθνῶς, γιά τήν προστασία τοῦ Πατριαρχείου καί τῆς Ὀρθόδοξης κοινότητας στήν Παλαιστίνη. Ἡ ἀποστολή ὑλικῆς καί ἠθικῆς βοήθειας πρέπει νά ἀποτελέση πρώτιστη ἐνέργεια τῆς Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας.
Ἐπίσης, ἡ παρουσία Ἑλλήνων καταξιωμένων προσωπικοτήτων μέ διεθνές κῦρος στό πλευρό τοῦ Πατριαρχείου στήν παροῦσα χρονική στιγμή εἶναι ἐπιβεβλημένη. Ἀλλά καί ἡ ἀποστολή μοναστικῶν ἀδελφοτήτων εἴτε ἀπό τό Ἅγιο Ὄρος εἴτε ἀπό τόν κόσμο, γιά τήν ἐπάνδρωση μονῶν καί προσκυνημάτων, πού διακονοῦνται ἀπό ἕνα μοναχό καί αὐτός σέ μεγάλη ἡλικία, θά ἀποτελέση τήν μέγιστη βοήθεια στήν παροῦσα φάση στήν δοκιμαζόμενη Ἐκκλησία τῶν Ἱεροσολύμων.
Εἶναι τραγικό νά τείνουν χεῖρα βοηθείας οἱ αἱρετικές χριστιανικές ἐκκλησίες, μέ ὑστερόβουλες προθέσεις, καί Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες νά μένουν ἀμέτοχες καί εἰδικά ἡ Ἑλλαδική. Τήν στιγμή πού ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχει χρέος καί μπορεῖ νά διαδραματίση καίριο ρόλο τόσο στήν κατάπαυση τῆς γενοκτονίας τοῦ λαοῦ τῆς Γάζας, ἀλλά καί στήν προστασία τοῦ Ἑλληνορθοδόξου Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων ἀπό ὁποιαδήποτε ἐπιβολή.
Στήν ἐναρκτήρια ὁμιλία του ὁ Πατριάρχης Ἀντιοχείας στό Διεθνές Ἐπιστημονικό Συνέδριο πού πραγματοποιήθηκε στό Μπάλαμαντ τοῦ Λιβάνου τήν 16η Ὀκτωβρίου μεταξύ τῶν ἄλλων ἀνέφερε «Ἡ Παλαιστίνη, σταυρωμένη στό σταυροδρόμι τῶν συμφερόντων τῶν ἐθνῶν καί αἱμορραγούμενη στόν γολγοθᾶ τῆς τυραννίας. Στεκόμαστε στό πλευρό τοῦ δικαιώματος τῶν Παλαιστινίων στήν γῆ τους καί στό νά ἱδρύουν τό πραγματικό τους κράτος. Εἴμαστε στό πλευρό τῶν ἐκτοπισμένων πού ὑποφέρουν ἀπό πολιορκία, φυλάκιση, δολοφονίες καί ἐκτοπισμούς. Ἡ εἰρήνη δέν πηγάζει ἀπό τά σώματα τῶν παιδιῶν καί τῶν νεκρῶν, οὔτε ἀπό τό αἷμα τῶν ἀθώων. Αὐτό πού συμβαίνει στήν Παλαιστίνη εἶναι ἀποτέλεσμα καταπάτησης τῆς ἀνθρώπινης ἀξιοπρέπειας, ἀποτέλεσμα περιφρόνησης τῆς διεθνοῦς νομιμότητας σέ ὅλες τίς ἀποφάσεις της καί ἀποτέλεσμα τῆς πολιτικῆς τῶν φυλετικῶν διακρίσεων καί τῆς συνεχιζόμενης ἐπιβολῆς τῆς λογικῆς τῆς κατοχῆς. Ἐξ οὗ καί ἡ ἔκκλησή μας γιά ἄμεσο τερματισμό τοῦ πολέμου στήν Γάζα, ἡ ὁποία πληρώνει τό τίμημα τῆς πολιορκίας πού πνίγει τό αἷμα τοῦ λαοῦ της. Ὡς ἐκ τούτου, καλέσαμε ἐπίσης νά ἀναζητήσουμε στήν Ἱερουσαλήμ, Μουσουλμάνους καί Χριστιανούς, ἕνα ταξίδι πρός τά ἐλέη τοῦ Πατέρα τῶν Φώτων, τοῦ Ἁγίου Κυρίου, τοῦ ὁποίου ζητᾶμε τήν θεία δικαιοσύνη, ἔλεος καί εἰρήνη, πού ξεπερνᾶ τήν εἰρήνη τῶν ἀνθρώπων καί πού δέν γίνεται μέ αἷμα καί φωτιά».