Τῆς κ. Σπυριδούλας Κοταντάκη- Φάκα, φιλολόγου
Οἱ διεργασίες γιὰ τὴ διχοτόμηση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας βρίσκονται στὴν τελικὴ εὐθεῖα. Μάλιστα ἡ ὑπογραφὴ ἀπὸ τὴν ἁρμόδια Ὑπουργὸ Παιδείας κ. Κεραμέως, εἶναι θέμα ὡρῶν, σύμφωνα μὲ τὰ δημοσιεύματα τοῦ Agrinionews (4/5/2022). Δηλαδὴ ἕνας νομός, τρεῖς Μητροπόλεις.
Ἀφοῦ βέβαια ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἐνέκρινε τὴν εἰσήγηση τοῦ Μητροπολίτη Πειραιῶς κ. Σεραφεὶμ γιὰ διχοτόμηση τῆς Ι.Μ.Α.Α καὶ γιὰ λόγους ποιμαντικούς, ἡ πολιτικὴ ἐξουσία θὰ ἀποφασίσει ὅτι αὐτὸ ἐπιβάλλεται γιὰ λόγους ψηφοθηρικούς;
Ἂς δοῦμε τὸ θέμα ἀπὸ παλιά. Τὸν θάνατο τοῦ Μητροπολίτη Θεοκλήτου, οἱ ἰθύνοντες τοῦ Ἀγρινίου, τὸν εἶδαν ὡς τὴν καταλληλότερη εὐκαιρία γιὰ διχοτόμηση τῆς Ἱ. Μητρόπολης Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας. Ἡ εἰσήγηση στὴν Ἱερὰ Σύνοδο γι’ αὐτὸ τὸ θέμα ἔγινε τότε ἀπὸ τὸν νῦν Μητροπολίτη Πειραιῶς κ. Σεραφείμ. Δὲν τὸ πέτυχαν ὅμως, παρὰ τὶς προσπάθειές τους.
Μὲ τὸ θάνατο τοῦ κυροῦ Κοσμᾶ, τὸ 2022, ἐπανῆλθαν στὸ αἴτημά τους οἱ τοῦ Ἀγρινίου κύκλοι καὶ γιὰ δεύτερη φορά ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς εἰσηγήθηκε στὴν Ἱερὰ Σύνοδο τὴ διχοτόμηση, τὴν ὁποία ἡ τελευταία καὶ ἐνέκρινε.
Τὸ ἐπιχείρημα «γιὰ τὴν καλύτερη διαποίμανση τοῦ ποιμνίου», προπέτασμα καπνοῦ, δημιουργεῖ κάποια εὔλογα ἐρωτήματα:
Ποιὰ ἐνορία πόλης, κωμόπολης ἢ χωριοῦ διατύπωσε παράπονα, προφορικῶς ἢ γραπτῶς, ὅλα αὐτὰ τὰ χρόνια γιὰ τὴν ἐλλιπῆ ποίμανσή της πρὸς τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας;
Ποιὸς ἀπὸ τοὺς τελευταίους Μητροπολίτες της διατύπωσε ἐγγράφως πρὸς τὴν Ἱερὰ Σύνοδο αἴτημα γιὰ διαχωρισμὸ τῆς Μητρόπολης Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, λόγῳ τῆς ἔκτασής της καὶ ὡς ἐκ τούτου ἀνεπαρκοῦς διαποίμανσής της;
Ποιοὶ ἀπὸ τοὺς κυβερνῶντες συγκατανεύουν στὴν ἱκανοποίηση τοῦ αἰτήματος αὐτοῦ, αὐτὴ τὴν περίοδο, ὅπου ὁ Ἕλληνας φορολογούμενος «στραγγαλίζεται» οἰκονομικὰ καὶ θὰ δημιουργήσουν μία νέα Μητρόπολη μὲ ὅ,τι αὐτὸ συνεπάγεται οἰκονομικά; Ἐνῷ οἱ δῆμοι «συρρικνώνονται» γιὰ λόγους οἰκονομικοὺς καὶ οἱ πολίτες τοῦ κάθε ἑνιαίου δήμου ἔχουν προβλήματα ὡς πρὸς τὴν ἐξυπηρέτησή τους, οἱ Μητροπόλεις νὰ αὐξάνονται;
Ποιὸς ἀμφισβητεῖ ὅτι ἂν πραγματοποιηθεῖ ἡ διχοτόμηση τῆς Μητρόπολης, δὲν θὰ ἀποτελέσει «κακὸ προηγούμενο» καὶ γιὰ ἄλλες Μητροπόλεις;
Τὸν Μητροπολίτη Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο καὶ νῦν Τοποτηρητὴ τῆς Ἱερᾶς Μητρόπολης Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, τιμῶ, σέβομαι καὶ θαυμάζω τόσο γιὰ τὴ θεολογικὴ καὶ φιλοσοφική του ἐμβρίθεια, γιὰ τὴν πνευματική του ὀξύνοια, ὅσο καὶ γιὰ τὴν ἐπιστημονική του κατάρτιση καὶ τὴ ρητορική του δεινότητα.
Ὅμως, πιστεύω, ὅτι ἡ στάση τοῦ κ. Ἱεροθέου στὸ νὰ διαιρεθεῖ ἡ Μητρόπολη συνηγορεῖ καθοριστικά. Μοῦ θυμίζει τὸ ἀρχαῖο «Δρυὸς πεσούσης, πᾶς ἀνὴρ ξυλεύεται», γιατί ἀπὸ τὶς πρῶτες μέρες τοῦ θανάτου τοῦ κυροῦ Κοσμᾶ, διαχέονταν προφορικὰ καὶ γράφονταν διαδικτυακά, ὅτι ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου «διεκδικεῖ» τὴν περιοχὴ τοῦ Θέρμου μὲ τὰ τρία μοναστήρια, ἀφήνοντας τὸν Ἅγιο Βλάσιο. Γιατί; Αὐτὸ καὶ μόνο προϋπέθετε ἀλλαγὴ «συνόρων» τῶν ὑπαρχουσῶν Μητροπόλεων.
Νὰ θυμίσω στὸν κ. Ἱερόθεο ὅτι στὸ τελευταῖο του βιβλίο «Ἅγιος Καλλίνικος Ἐδέσσης», Ἡ ὁδὸς πρὸς τὴν ἁγιότητα, ἔκδοση 2022, στὶς σελίδες 447- 463 ἀναλύει διεξοδικὰ τὰ γεγονότα τοῦ 1977 στὸ νομὸ Πέλλας, ποὺ ἀφοροῦσαν τὴν ἵδρυση νέας Μητρόπολης στὰ Γιαννιτσὰ καὶ τὴν ἀντίδραση τῆς πόλης τῆς Ἔδεσσας μὲ ὅ,τι ἐπακολούθησε. Σύσκεψη στὸ Δημαρχεῖο Ἐδέσσης μὲ ὅλους τοὺς φορεῖς τῆς πόλης γιὰ τὸ ἀνακύψαν πρόβλημα. Ἀποφασίστηκε νὰ ἐπισκεφτοῦν τὸν Μητροπολίτη παρακαλώντας Τον νὰ ἀναθεωρήσει τὴν ἀπόφασή Του. «Μὲ τὴ μελετώμενη διχοτόμηση ἐπιφέρεται ἕνα ἀκόμη πλῆγμα στὴν ὑποτονικὴ ζωή τῆς Ἐδέσσης, γιατί μὲ τὴ σύσταση νέας Ἱερᾶς Μητροπόλεως στὰ Γιαννιτσὰ ἢ στὴν Ἀριδαία ἀποκόπτεται ζωτικὸ τμῆμα τοῦ Νομοῦ, μὲ τὸ ὁποῖο ἡ πόλη τῆς Ἐδέσσης ἔχει ἀπὸ ἀμνημόνευτα χρόνια ἱστορικούς, διοικητικούς, οἰκονομικοὺς δεσμούς. Ὅτι μὲ τὴν ἀποκοπὴ ἀπὸ τὴν Ἔδεσσα ἑνὸς ἀπὸ τὰ δύο παραπάνω γεωγραφικὰ τμήματα θὰ ἐπιταχυνθεῖ στὸ ἄμεσο μέλλον ἡ πληθυσμιακὴ καὶ οἰκονομικὴ ἀποδυνάμωση τῆς ἱστορικῆς καὶ ἀκριτικῆς πόλεως τῆς Ἐδέσσης (σελ. 458)». Ἀκολούθησε ξεσηκωμὸς τῶν κατοίκων της μὲ ἔντονες διαμαρτυρίες ἀπὸ ὅλους τοὺς φορεῖς, ἀγώνας μὲ κάθε νόμιμο μέσο, παλλαϊκὴ συγκέντρωση καὶ τέλος, ψήφισμα διαμαρτυρίας, τὸ ἐπέδωσαν μάλιστα στὸ Μητροπολίτη Καλλίνικο τὴν ἡμέρα τῆς γιορτῆς Του, 29 Ἰουλίου 1977. «Τελικά, ὁ Σεβασμιώτατος διεβίβασε στὴ Σύνοδο τὸ ψήφισμα καὶ ἡ Ἱερὰ Σύνοδος βλέποντας τὴν ἀναστάτωση στὶς τρεῖς Ἐπαρχίες εἶπε ὅτι δὲν θὰ γίνει καμμιὰ Μητρόπολη. Ὁπότε ὁ Μητροπολίτης ἀπέσυρε τὸ σχετικὸ ἔγγραφο (σελ. 460)».
Σεβασμιώτατε κ Ἱερόθεε, ὡς Τοποτηρητής μας, γιατί δὲν ἐφαρμόζετε τὸ παράδειγμα τοῦ Μητροπολίτη Καλλινίκου καὶ νῦν Ἁγίου μας, στὸν ὁποῖο καὶ «μαθητεύσατε», προκειμένου «νὰ μὴ διασπασθεῖ τὸ ποίμνιο;» (σελ. 461). Μήπως γιατί δὲν ξεσηκώθηκε ὁ λαὸς τοῦ Μεσολογγίου καὶ οἱ φορεῖς του, «προσμένοντας, δειλοί, μοιραῖοι καὶ ἄβουλοι, ἴσως, κάποιο θάμα» κατὰ τὸν ποιητὴ Κ. Βάρναλη;
Πῶς ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς, «ἐντελῶς τυχαῖα», κάνει εἰσήγηση στὴν Ἱερὰ Σύνοδο τὸ 2005 καὶ τὸ 2022, γιὰ διχοτόμηση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, χωρὶς νὰ γνωρίζει χιλιομετρικὲς ἀποστάσεις πόλεων καὶ χωριῶν, δίνοντας στὸ Μεσολόγγι τὴ Βόνιτσα καὶ ἐφαρμόζοντας τὸν Καλλικρατικὸ νόμο, τὸ Γαλατὰ καὶ τὸ Περιθώρι στὴ Ναύπακτο; Μήπως εἶχε ἐσωτερικὴ πληροφόρηση;
Γιατί ὁ δήμαρχος Μεσολογγίου ἀντιμετωπίζει τὸ θέμα τόσο ἐπιφανειακὰ γιὰ τὰ «κεκτημένα» τῆς Μητρόπολης; Μήπως οἱ ὑποσχέσεις ἀπὸ τὴν Κυβέρνηση τὸν καθησυχάζουν; Ἀντιθέτως, ὁ δήμαρχος Ἀγρινίου ἔστειλε μήνυμα πρὸς τοὺς βουλευτὲς τῆς περιοχῆς, ὅτι «δὲν θὰ ξαναπατήσουν στὴν πόλη, ἂν δὲν ἱκανοποιηθεῖ τὸ αἴτημά του».
Πιστεύω ὅτι ὁ Πρωθυπουργὸς κ. Μητσοτάκης ἐξαγγέλλοντας, καθημερινὰ σχεδόν, νομοθετικὲς οἰκονομικὲς ρυθμίσεις, ἀνακουφιστικὲς γιὰ τὰ χαμηλὰ καὶ μεσαῖα εἰσοδήματα, δὲν θὰ ὑποκύψει στὴν πίεση τῶν βουλευτῶν καὶ ἄλλων κύκλων τοῦ Ἀγρινίου γιὰ τὴ δημιουργία τρίτης Μητρόπολης στὸν ἴδιο νομό.
Ἂς ἐπαγρυπνεῖ, ὅμως, ἡ πόλη τοῦ Μεσολογγίου καθότι ἐπίκεινται ἐκλογὲς καὶ οἱ ψηφοφόροι τοῦ Ἀγρινίου θὰ πρέπει νὰ δελεαστοῦν ἀπὸ τὴν Κυβέρνηση μὲ κάποιο δῶρο, καθότι ἡ περιοχὴ ἔχει μεγαλύτερο ἀριθμὸ ψηφοφόρων, ὄχι καὶ τόσο φιλικὰ προσκείμενων στὴ Νέα Δημοκρατία.
Πηγή: Ἱστοσελὶς «aixmi-news.gr», 17.5.2022